Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del Bilag 119
Offentligt
N O T AT
29. november 2011J.nr. 2301/1199-0109Ref. rvn
Høringsnotat ændring tilslutningsbekendtgørelsenEnergistyrelsen har ved mail af den 4. november 2011 sendt et udkast til en bekendtgørelse tilændring af tilslutningsbekendtgørelsen i høring hos KL, Dansk Fjernvarme og Energiklage-nævnet.Bekendtgørelsen indeholdt to små ændringer af tilslutningsbekendtgørelsen. For det første ret-telse af en fejl i § 17, stk. 1, således, at kommunerne igen vil kunne give dispensation fra til-slutningspligt til nybebyggelse. For det andet fjernelse af orienteringskravet i § 17, stk. 4.Denne bestemmelse forpligter kommunerne til at orientere fjernvarmeværker om afgivne di-spensationer. Bestemmelsen vurderes at være overflødig, idet fjernvarmeværker allerede skalinddrages i beslutninger om dispensation, jf. forvaltningsloven.Der er kun indkommet positive bemærkninger om rettelsen af fejlen. I forhold til fjernelse aforienteringskravet har Energistyrelsen fået bemærkninger fra både Dansk Fjernvarme ogEnergiklagenævnet.Dansk Fjernvarme har ved høringssvar opfordret til at bevare orienteringskravet i tilslutnings-bekendtgørelsen, selv om dette også følger af forvaltningsloven. Dansk Fjernvarme har til ar-gumentation herfor påpeget, at det er foreningens erfaring, at kommuner ikke altid overholderforvaltningsloven.Energiklagenævnet har fuld forståelse for Dansk Fjernvarmes bekymring om, at kommunerneikke altid iagttager forvaltningslovens regler i forhold til den lokale fjernvarmevirksomhed idispensationssagerne. Energiklagenævnet mener dog, at bestemmelsen i § 17, stk. 4, er merevildledende end vejledende. Hvis kommunen først underretter fjernvarmevirksomheden, nårsagen er afgjort, vil dette være for sent i forhold til kravene i forvaltningsloven. Virksomhe-den er part i sagen og skal inddrages tidligere – i hvert fald, hvis kommunen giver dispensati-on fra tilslutningspligt/forblivelsespligt.Energistyrelsen har på denne baggrund besluttet at orienteringskravet ikke skal bevares i til-slutningsbekendtgørelsen. Styrelsen mener, at bibeholdelse af bestemmelsen vil kunne giveyderligere risiko for at kravene i forvaltningsloven ikke bliver overholdt. Forvaltningslovenindeholder, som Energiklagenævnet påpeger, nemlig flere krav end kravet om at orientereparterne i sagen. F.eks. kravet om at høre parter inden beslutningen træffes og om at klagevej-lede parter. Hvis tilslutningsbekendtgørelsen alene gentager forvaltningslovens orienterings-Side 1
krav, men ikke de andre krav, vil kommunerne fejlagtig kunne konkludere, at de andre kravsåledes ikke er gældende. Dermed vil bestemmelsen, i modsætning til formålet, ikke bidragetil at forvaltningslovens regler bliver overholdt.Energistyrelsen har tilpasset vejledningen om de ændrede regler i tilslutningsbekendtgørelsenmed en henvisning til forvaltningslovens krav (se vedlagt). Denne vejledning vil blive sendttil alle kommuner og blive lagt på Energistyrelsens hjemmeside. Energistyrelsen forventer, atdet vil kunne bidrage til kommuners overholdelse af forvaltningslovens regler uden risiko forat opnå det modsatte effekt.
Side 2