Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del Bilag 118
Offentligt
1057502_0001.png
1057502_0002.png
1057502_0003.png
1057502_0004.png
14.december 2011.Kystnær_Forslag_December2011.docx
Kystnær Alliances forslag til elafregningsregler for kystnærehavvindmøller – December 2011Kystnær Alliances forslag til nye principper for afregningsregler for vindmøller, derafspejler samfunds- og elsystemmæssige prioriteringer. Det i sig selv er et nyskabende ogfremadrettet element, som hermed foreslås implementeret. Principperne og erfaringernekan eventuelt overføres til andre vindmølle- og vedvarende energi-udbygningsformer.Kystnære Alliance mener, at en fastprisordning som den foreslåede er at foretrække somramme for den kystnære havmølleudbygning, også set i forhold til en udbudsordningbaseret på de samme principper med udbudsvægtning af de forskellige parametre, f.eks.med en 50% vægtning af afregningspris, 20% for udviklingsperspektiv osv.Den foreslåede fastprisordning kan også ses som en hybridform mellem udbud ogfastpris. Vi har i forhold til tidligere forslag om fastprisafregning på 85 øre per kWttilladt os at reducere prisen til 80 øre, idet vi nu dels indregner muligheden for at indgå iet innovativt projektsamarbejde mellem de kystnære projekter, dels at markedet forvindmøller har udviklet sig retning af lavere priser siden vi præsenterede vores sidste prisi november 2010.Kystnær Alliance mener ikke, at site-specifik udbud kan anbefales i forhold til kystnærhavmølleudbygning. Men hvis en udbudsform bliver aktuel, vil nedenstående kriterierogså kunne anvendes der.
Forslag til åben-dør-fastprisordning for kystnære havmølleeparkerForslag skal opfylde følgende kriterier, der har til hensigt at maksimere værdiskabelsen iforbindelse med etablering og drift af kystnære havmølleparker:
Bidrag til kick-start af samfundsøkonomien-Etableringen af mindst 600 MW kystnære vindmøller sker før gennemførelsen afoffshore havmølleparker som Kriegers Flak, bl.a. med henblik på hurtig jobskabelse ogundgå flaskehalse i ”supply chain”;Udviklings-perspektiv, således at alle projekterne er udviklingsprojekter-Partneringsamarbejde med leverandører og entreprenører om udviklingsaktiviteter, derkan bidrage til omkostningsreduktion ved etablering af havmøller og bl.a. dermed bidrage
1
til varig jobskabelse;-Partneringsamarbejde med elselskaber, elforbrugende parter, fjernvarmeselskaber ellerandre relevante parter med henblik på reduktion af "eloverløbs-udfordring" for elproduceret af havmølleparken, herunder at behov for eltransmission reduceres,-Partneringsamarbejde med andre kystnære havmølleprojekter med henblik påomkostningsreduktion ved serie-etablering af havmøller,Lokal forankring-Partneringsamarbejde med lokale kommune(r) og andre relevante parter således athavmølleparkerne indgår som et integreret element i CO2-reduktion og energimæssigbæredygtighed for lokalområdet,-Konkrete planer og partnerskabsaftaler for hvordan en maksimal del af den kystnærehavmøllepark overgår til “lokalt og folkeligt ejerskab” i regi af elforbrugere eller borgere,herunder sammenslutninger heraf eller bruger- eller lokalt myndighedsejede selskaber, ide ”lokale” kommuner – som minimum tilstræbes 50% lokalt og folkeligt ejerskab;Elafregning-Opfyldes kriterierne gives: 80 øre/kWh for 50.000 fuldlasttimer,Energiforligsparterne godkender kriterier for elafregning på basis af forslag fraenergiadministrationen.
Uddybende kommentarer til: Forslag til åben-dør-fastprisordning forkystnære havmølleeparkerI det følgende uddybende kommentar til det af ”Kystnær Alliance” foreslåede regelsætfor afregningsregler for kystnære havmøller, som i henhold til Energistyrelsens notat afseptember 2011 defineres til at være havmøller maksimalt 20 km fra kysten.
Åben-dør-fastprisordning med rammevilkår for kystnære havmølleudbygningDe foreslåede rammevilkår for kystnære havmølleudbygning er en ”åben-dør-fastprisordning” med krav om opfyldelse af rammevilkår vedr. maksimal værdiskabelseog lokal forankring.Godkendelse til opnåelse af elafregning for kystnær havmøller opnås ved:Opfyldelse af kriterier for opnåelse af elafregningsvilkår for kystnærhavmølleudbygning;Tilstrækkelig teknisk-økonomisk kapacitet til at gennemføre planlægning ogetablering af kystnær havmøllepark;Opnåelse af VVM- og projektgodkendelse – i første omgang ved at ansøge forlokalitet, der potentielt har en mulighed for at opnå tiladelse til gennemførelse afVVM-forundersøgelser ved ikke at være i åbenbar konflikt med andre2
havarealinteresser så som vigtige sejlruter, naturbeskyttelse eller andeninfrastruktur.
Sammenligning af elafregning for havmølleudbygning nu og hen mod 2020Ved udbygning med offshore havmølleparker, f.eks. Kriegers Flak, hen mod 2020 erindkalkuleret et forventet ”automatisk” prisfald på op mod 30% og elafregninspris på 72-85 øre/kWt. Det kan være risikabelt at indkalkulere sådanne prisreduktioner.
Forhold vedr. udbudsformDen foreslåede afregningsordning for kystnær havmølleudbygning er i sig selvnyskabende. På den baggrund kan afprøvningen af ordningen i sig selv ses som etudviklingsprojekt.”Udbudsteknisk” kan den foreslåede fastprisordning betragtes som et udbud forudviklingsaktiviteter med opfyldelse af kriterier for maksimal værdiskabelse og lokalforankring, som de beskrevet ovenfor.De fastsatte kriterier med uddybende kommentarer vurderes at være så operationelle, atde kan danne grundlag for myndighedsbehandling af godkendelse til opnåelse af fastpris-elafregning.Denne foreslåede model foretrækkes frem for en model med opdeling i egentlige forsøgs-og produktionsprojekter. Den foreslåede ordning sikrer, at samtlige kystnærehavmølleparker er udviklingsprojekter, hvorved fordelen ved kystnærheden udnyttes.Med baggrund i at den foreslåede elafregningsordning indeholder en rækkeudviklingsmæssige elementer og i sin karakter er udviklingspræget, kan ordningengennemføres som en ”åben-dør-procedure” uden udbud af kystnære havvindmølle-lokaliteter.Ordningen tilrettelægges inden for de overordnede beskrevne rammer, således attidsforsinkende EU-notificering undgås.
Kriterier for opnåelse af elafregningsvilkår for kystnær havmølleudbygning;Der defineres ikke en fast øvre grænse for størrelse af det enkelte kystnærehavmølleprojekt, men det forventes, at i størrelsesordenen minimum 6 styk.kystnære havmølleprojekter kan gennemføres inden for 600 MW-rammen;Ved ”partneringsamarbejde” menes et forpligtigende samarbejde om et givent
3
udviklingsaspekt;”Lokalt” defineres til at omfatte de kommuner, hvor man visuelt kan sehavmøllerne og dermed udsættes for en påvirkning.”Partneringsamarbejde med en eller flere ”lokale” kommune(r) og andre relevanteparter således at havmølleparkerne indgår som et integreret element i CO2-reduktion og energimæssig bæredygtighed for lokalområdet;
ElafregningDen foreslåede fastpris-elafregningsordning på 80 øre/kWt for 50.000 fuldlasttimer erbaseret på følgende forudsætninger:Investeringsomkostning på 18 mio.kr. per MW, baseret på evaluering afinvesteringsomkostninger på de sidste lignende havmølleparker ved Sprogø ogKaare Hamn (Sverige) med en sikkerhedsmargen på i størrelsesordenen 1 mio. kr.til de udviklingsprægede aktiviteter, der stilles krav om indgår;Der er kalkuleret med en intern forrentning på 7,5-10% til renteudgifter forlån/investeringskapital, afskrivning og til risikoafdækning;En egentlig fastprisordning anbefales frem for f.eks. et pristillæg tilmarkedsprisen med et øvre loft på 80 øre per kWt;
Kystnær Alliance ved:
Københavns EnergiHavvind Århus Bugt A/S (5 lokale Århus Bugt-energiselskaber med 300.000 privatehusstande som andelshavere, samt lav)Sønderborg ved ProjectZero og SYDENERGI
4