Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del Bilag 114
Offentligt
1056314_0001.png
1056314_0002.png
PRESSEMEDDELELSE | 8. december 2011
Brint vil koste hver dansker en flaske rødvinom året46 kroner er hvad det vil koste hver dansker om året at introducerebrintbiler og tankstationer i hele landet frem mod 2025. Herefter kanteknologien stå på egne ben og udvikle sig til at udgøre halvdelen afbilparken i 2050. Etablering af en infrastrukturpulje ogrammebetingelser på niveau med biogas kan få tingene til at ske. Det ernogle af resultaterne i en ny rapport der beskriver hvordan brintbiler kanbidrage til at gøre Danmark uafhængig af olie i 2050.
I 2050 skal alle biler være forureningsfrie, hvis Danmarks mål om fossiluafhængighed skal nås. Da biobrændstof kan forventes prioriteret til tungtransport er det primært strøm fra vindmøller som skal holde bilerne kørende.Brint kan give elbiler samme rækkevidde og hurtige optankning somkonventionelle biler og kan derfor sammen med batterier gøre elbiler attraktive ihele bilparken. Hvis brintbiler bringes på markedet i 2015 kan de udvikle sig til atudgøre halvdelen af bilparken i 2050. Men det vil tage tid at udskifte bilparken og i2025 kan kun 100.000 brintbiler forventes på vejene. Det er til gengæld nok til atmarkedet selv kan bære udviklingen frem mod 2050.Da brint kan produceres ud fra strøm og spaltning af vand kan infrastrukturen afbrinttankstationer bidrage til at balancere den betydelige mængde vedvarendeenergi som vil blive produceret i Danmark i 2050. I perioder med overskud afstrøm kan brint produceres og lagres ved tankstationer, og i perioder medunderskud kan den lagrede brint omdannes til strøm i brændselscelle kraftværker.Ved at basere brint på vedvarende energi fjernes CO2og partikel forureningenfuldstændigt for halvdelen af bilparken, hvilket vil kunne give besparelser på 4milliarder kroner i helbredsomkostninger frem mod 2050.Bilproducenter har udviklet brintbiler siden 1990’erne hvilket har modnetteknologien så meget at markedsintroduktion planlægges i 2015. Brintbiler harsamme størrelse og komfort som biler på benzin og optankning af brint er alleredestandardiseret og sikrer en rækkevidde på mere end 500 km på under 3 minutter.Da brintbiler er fritaget for afgifter i Danmark kan de være konkurrencedygtige påpris allerede i 2015, hvilket gør landet til et blandt de bedste steder i verden atstarte en markedsintroduktion. Det vil kunne skabe et attraktivt hjemmemarkedfor danske virksomheder som sammen med offentlige programmer har investeret2 milliarder kroner siden 2001 i udvikling af brint og brændselscelle teknologier.
Side1af2
Alene indenfor brintproduktion og tankstationer er eksportpotentialet for danskevirksomheder vurderet til op imod 10 mia. kr. årligt i perioden 2020-2050, hvilketkan skabe grundlag for op imod 6.000 arbejdspladser i Danmark.Da optankning af brint sker ved tankstationer skal der kun etableres under 1.000tankstationer for at forsyne halvdelen af bilparken med brint i 2050. Udbygningenkan starte med kun 15 tankstationer inden 2015 som vil gøre at halvdelen afbefolkningen vil have mindre end 15 km til nærmeste tankstation.De rette rammebetingelser vil kunne gøre en investering i udrulning af både bilerog infrastruktur attraktiv for virksomheder. Frem mod 2025 kan afgifter påbrintbiler gradvist øges i takt med at bilerne bliver billigere.Et landsdækkende netværk af brint tankstationer inden 2015 kan sikres ved atetablere en infrastrukturpulje på 45 millioner kroner. Frem mod 2025 kan tilskudtil investering i tankstationer og brændstoffet på niveau med det som gives tilbiogas, sikre at netværket af tankstationer opnår en udbredelse hvor støtte ikkelængere er nødvendigt.Rammebetingelserne til både brintbiler og tankstationer vil kræve en investeringfra samfundet på 2,5 milliarder kroner frem mod 2025, svarende til 46 kroner omåret for hver dansker.Rapporten og grafiske sammenfatninger kan findes på:www.hydrogenlink.net/brint2050.asp
Yderligere oplysningerAksel Mortensgaard, direktør, Brint & Brændselscelle Partnerskabet[email protected]| +45 5177 6729Flemming Wennike, foreningsleder, Hydrogen Link Danmark[email protected]| +45 2938 3965Mikael Sloth, business development manager, H2 Logic A/S[email protected]| +45 2991 3179

Brint & Brændselscelle Partnerskabet i Danmark |

www.hydrogennet.dkEt Offentligt Privat Partnerskab for brint og brændselsceller i Danmark, bestående af virksomheder, videninstitutioner & offentlige aktører. Partnerskabet sikrer samarbejde og koordinering af F/U/D aktiviteter indenforområdet gennem udvikling af fælles strategier og anbefalinger.

Hydrogen Link Danmark |

www.hydrogenlink.netogwww.scandinavianhydrogen.orgHydrogen Link arbejder for at fremme udbredelsen af brændselscelle elektriske biler og etableringen af brinttankstationer i Danmark. Hydrogen Link er en del af, ”Scandinavian Hydrogen Highway Partnership”, der arbejderfor at etablere brint tankstationer i og udbrede brændselscelle biler de skandinaviske lande.
Side2af2