Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del Bilag 114
Offentligt
1056313_0001.png
1056313_0002.png
1056313_0003.png
1056313_0004.png
1056313_0005.png
1056313_0006.png
1056313_0007.png
1056313_0008.png
1056313_0009.png
1056313_0010.png
1056313_0011.png
1056313_0012.png
Brint til transport i Danmark frem mod 2050
BRINT TIL TRANSPORT IDANMARK FREM MOD 2050Bidrag til elektrisk transport, vækst,CO2reduktion og fossil uafhængighedDecember 2011 – endelig udgaveKORT SAMMENFATNING
BENZIN/DIESEL
BATTERI/HYBRID
KORT SAMMENFATNING | Dec. 2011 – endelig udgave
www.hydrogennet.dk|www.hydrogenlink.net
BRINTSide 1
Brint til transport i Danmark frem mod 2050
Brint som brændstof i elbiler• Brint kan give elbiler samme rækkevidde og hurtige optankning som benzin• Brint kan derfor sammen med batterier gøre elbiler attraktive i hele bilparken• En brændselscelle i bilen omdanner brint til elektricitet med vand som eneste udstødning• En brintbil kører i dag 25-35 km på det der svarer til 1 liter benzin (på sigt 40 km/liter)• Brintbiler har samme størrelse og komfort som konventionelle biler på benzin• Optankning af brint sker på 3 minutter og giver en rækkevidde på mere end 500 km• Alle ledende bilproducenter har udviklet brintbiler siden 1990’erne• I 2009 underskrev bilproducenter en erklæring om markedsintroduktion fra 2015• Flere bilproducenter er derfor i gang med at forberede masseproduktionElektricitetVedvarende energiBrint3 min. optankningElektricitet500+ km rækkevidde
KORT SAMMENFATNING | Dec. 2011 – endelig udgave
www.hydrogennet.dk|www.hydrogenlink.net
Side 2
Brint til transport i Danmark frem mod 2050
Brintbiler konkurrencedygtige fra 2015• Brintbiler har potentiale for stor prisreduktion ved masseproduktion• Forlængelse af afgiftsfritagelsen til 2015 kan gøre brintbiler konkurrencedygtige i Danmark• Registreringsafgiften kan løbende øges frem mod 2025 i takt med at brintbiler bliver billigere• Samlet provenutab for 108.000 brintbiler frem mod 2025 er estimeret til 1,45 milliarder kr.• Fra 2025 begynder brint at nærme sig de totale omkostninger pr. kørt km for benzin (EU)• I 2050 forventes brintbiler at være billigst i de større biler som udgør 50% af bilparken (EU)• Større biler udgør 75% af CO2udledningen fra bilparken i dag (EU)BRINT 2015Forventet pris
BENZIN2011Sammenlignelig bil
KORT SAMMENFATNING | Dec. 2011 – endelig udgave
www.hydrogennet.dk|www.hydrogenlink.net
Side 3
Brint til transport i Danmark frem mod 2050
Brint nødvendig for 100% fossil uafhængighed• Dansk mål om fossil uafhængighed i 2050 vil kræve at næsten alle biler er forureningsfrie• Begrænset mængde biomasse og prioritering til tung transport nødvendiggør brint & batterier• Ifølge IEA kan batteri- & hybridbiler kun forventes at udgøre 50% af bilsalget globalt i 2050• Brintbiler er derfor også nødvendige for at nå målet om fossil uafhængighed i 2050• Ved markedsintroduktion i 2015 kan brintbiler i 2025 udgøre 4,6% af bilparken (108.000 stk.)• I 2050 kan brintbiler udgøre op imod 50% af bilparken (1,4 mio. stk.)
KORT SAMMENFATNING | Dec. 2011 – endelig udgave
www.hydrogennet.dk|www.hydrogenlink.net
Side 4
Brint til transport i Danmark frem mod 2050
Ingen CO2& partikel forurening fra brintbiler• Udgangspunktet er at anvende elektricitet til produktion af brint i Danmark• Ved brug af elektricitet med CO2certifikater (grøn strøm) udleder brintbiler ingen CO2• Det sker allerede i dag for energien som forbruges på danske brint tankstationer• I 2050 kan 50% brint i bilparken resultere i en årlig CO2reduktion på 2,2 mio. tons• Samlet kan brintbiler give en besparelse på 37,4 millioner tons CO2i perioden 2015-2050• Eneste udstødning fra brintbiler er vand og derfor kan lokal partikelemission helt undgås• I 2050 kan 50% brint i bilparken årligt spare 225 mio. kr. i helbredsomkostninger fra partikler• Samlet kan brintbiler spare samfundet 4 mia. kr. i helbredsomkostninger fra 2020-2050Besparelse i helbredsomkostningerCO2reduktion
4mia. kr.225mio. kr.Total: 2020-2050Årlig: 2050
37,4mio. tons2,2mio. tonsTotal: 2015-2050Årlig: 2050Side 5
KORT SAMMENFATNING | Dec. 2011 – endelig udgave
www.hydrogennet.dk|www.hydrogenlink.net
Brint til transport i Danmark frem mod 2050
Brint som lager for vedvarende energi• I 2035 skal forbruget til elektricitet og varme være 100% baseret på vedvarende energi• Det kræver lagring af energi for at sikre forsyningen i perioder med mangel på f.eks. vind• Brint kan produceres ved tankstationer på basis af elektricitet og dermed agere som et lager• I perioder med overskud af elektricitet kan brint produktionen øges• I perioder med underskud af elektricitet kan brint produktionen stoppes &brændselsceller ved tankstationerne kan producere elektricitet og varme• På sigt kan brintbiler eventuelt også levere elektricitet i kortere perioder
BrintbilBrintBrintproduktion,lager &optankningVarmeBrændselscelleKraftværkVarmeFjernvarmeUdnyttelse af restvarmeElektricitet
ElektricitetVedvarendeElektricitet(VE)
KORT SAMMENFATNING | Dec. 2011 – endelig udgave
www.hydrogennet.dk|www.hydrogenlink.net
Side 6
Brint til transport i Danmark frem mod 2050
Brint infrastruktur - som benzin i dag• Brint tankstationer tilbyder 3 minutters optankning og lang rækkevidde som benzin• Da optankning af brint sker ved tankstationer skal infrastruktur kun etableres få steder• Frem mod 2015 kan 15 tankstationer sikre et landsdækkende netværk for 90 mio. kr.• Frem mod 2025 kan netværket udbygges til en kritisk masse på 185 stationer for 1,7 mia. kr.• Frem mod 2050 kan forsat udbygning til 450-1.000 stationer ske på kommercielle vilkår
KORT SAMMENFATNING | Dec. 2011 – endelig udgave
www.hydrogennet.dk|www.hydrogenlink.net
Side 7
Brint til transport i Danmark frem mod 2050
Brint infrastruktur kan opnå rentabel drift• Brint sælges til en pris som giver samme omkostning pr. kørt km som på benzin• Alle gældende elafgifter betales og der svares fuld moms af brint salget• Øget antal biler og større tankstationer vil forbedre driften over årene• Fra omkring 2017 og frem kan der opnås en stigende rentabel drift af infrastrukturen• Efter 2025 kan elektricitet og brint pålægges øgede afgifter for at regulere overskuddet
KORT SAMMENFATNING | Dec. 2011 – endelig udgave
www.hydrogennet.dk|www.hydrogenlink.net
Side 8
Brint til transport i Danmark frem mod 2050
Investering & rammer for brint infrastruktur• Samme rammebetingelser for brint som gives for biogas kan gøre investering attraktiv• Tilskud til investeringen (30%) og brændstof (41 øre/kWh) kan give en tilbagebetaling i 2022• Dermed er tilbagebetalingen indenfor en tidshorisont som er attraktiv for private investorer• Det samlede tilskud til brint infrastruktur for perioden 2015-2025 vil andrage 1,075 mia. kr.• Tilskud udfases frem mod 2025, hvorefter elektricitet og brint kan pålægges øgede afgifter
KORT SAMMENFATNING | Dec. 2011 – endelig udgave
www.hydrogennet.dk|www.hydrogenlink.net
Side 9
Brint til transport i Danmark frem mod 2050
Dansk investering på 2 mia. kr. siden 2001• Danmark har verdens højeste investeringsniveau i brint & brændselsceller (målt pr. BNP)• Samlet 1 mia. kr. i offentlige bidrag siden 2001 og en tilsvarende investering fra industrien• Indenfor transport er 125 mio. kr. blevet investeret i afprøvning siden 2008• Alene i efteråret 2011 er fortsat forskning i brint infrastruktur igangsat for 120 mio. kr.• Indsatsen har udviklet teknologierne til et niveau hvor næste skridt er markedsintroduktion
KORT SAMMENFATNING | Dec. 2011 – endelig udgave
www.hydrogennet.dk|www.hydrogenlink.net
Side 10
Brint til transport i Danmark frem mod 2050
Eksport- & jobs i dansk brint infrastruktur• Brint infrastruktur rummer et stort eksportpotentiale for danske virksomheder• Eksportpotentialet er vurderet til op imod 10 mia. kr. årligt i perioden 2020-2050• En sådan eksport kan skabe grundlag for op imod 6.000 arbejdspladser i Danmark• Dansk brint infrastruktur har en høj andel af dansk udviklede og producerede komponenter• Det betyder også at der skabes høj værdi i Danmark ved eksport af brint infrastruktur• I 2011 var værditilvæksten 742.000 kr. pr. heltidsbeskæftiget indenfor brint infrastruktur• Dette er over niveauet for både energiindustrien og den samlede industri
KORT SAMMENFATNING | Dec. 2011 – endelig udgave
www.hydrogennet.dk|www.hydrogenlink.net
Side 11
Brint til transport i Danmark frem mod 2050
Forslag til rammebetingelser 2012-20252012-2015 |Demonstration & lempet afgiftForlængelse af afgiftsfritagelsen for batteri- og brintbiler til og med 2015oKombineret med forsøgsprojekter eks. gennem Trafikstyrelsen45 mio. kr. i infrastrukturpulje for en landsdækkende brint infrastrukturoEksempelvis udmøntning gennem EUDP’s årlige ansøgningsrunderoKan med fordel etableres sammen med en pulje for ladeinfrastrukturNational udrulningsstrategi for batteri- og brintbiler og infrastruktur i 2012
2015-2025 |Opbygning af kritisk masse, øget afgift & udfasning af tilskudGradvis indfasning af registreringsafgift for brintbileroI et tempo som sikrer teknologiens konkurrencedygtighedInvesteringstilskud til brint infrastrukturo30% i perioden 2015-2020 – herefter gradvis udfasning frem mod 2025Brændstofstilskud til brint infrastrukturoGennemsnitligt tilskud på 41 øre/kWh brint optanket i perioden 2015-2025Gradvis reduktion fra 2 DKK/kWh i 2015 til 0 DKK/kWh i 2025Finansielle og lovgivningsmæssige rammeroGaranterede lån fra eksempelvis de Nordiske og Europæiske InvesteringsbankeroInfrastruktur licenser som sikrer en reguleret udrulning
2025-2050 |Kommerciel udrulning & fuld afgiftKommercielt salg af brintbiler med fuldt afgiftsbidragKommerciel udrulning af brint infrastruktur – øget afgift på brint/elKORT SAMMENFATNING | Dec. 2011 – endelig udgavewww.hydrogennet.dk|www.hydrogenlink.netSide 12