Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del Bilag 113
Offentligt
1055275_0001.png
1055275_0002.png
1055275_0003.png
1055275_0004.png
1055275_0005.png
1055275_0006.png
KOMITESAGNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Notat til folketinget om forslag fra EU-kommissionen til forordning, derimplementerer direktiv 2009/125/EF i forhold til at fastlægge eco-designkrav til vandpumper
6. december 2011J nr. 2011 - 6176
Kommissionen har den 18. november 2011 fremsendt et udkast til forordningom minimumskrav til vandpumpers energieffektivitet. Forslaget er et led i ud-møntningen af Eco-designdirektivet, som er et rammedirektiv, der har til formålat reducere energiforbruget for energirelaterede produkter ved hjælp af binden-de minimumskrav.Forslaget forventes sat til afstemning d. 16. december 2011 i en regulerendekomité efter forskriftsproceduren med kontrol. Forslaget stiller krav til vandpum-pers hydrauliske energieffektivitet. Forslaget skønnes at have begrænsede,men positive klimamæssige og samfundsøkonomiske konsekvenser for Dan-mark såvel som for EU som helhed som følge af et lavere energiforbrug i brugs-fasen af de berørte produkter. Forslaget vurderes ikke at berøre statsfinanser-ne, det vurderes at have en positiv effekt på samfundsøkonomien og forventesikke at udgøre en væsentlig ekstra administrationsbyrde for erhvervslivet. Rege-ringen er generelt positiv overfor Kommissionens forslag og agter derfor atstemme for forslaget.
1
1. ResuméKommissionen har den 18. november 2011 fremsendt et udkast til forordningom minimumskrav til vandpumpers energieffektivitet. Forslaget er et led i ud-møntningen af Eco-designdirektivet, som er et rammedirektiv, der har til formålat reducere energiforbruget for energirelaterede produkter ved hjælp af binden-de minimumskrav.Forslaget forventes sat til afstemning d. 16. december 2011 i en regulerendekomité efter forskriftsproceduren med kontrol. Forslaget stiller krav til vandpum-pers hydrauliske energieffektivitet. Forslaget skønnes at have begrænsede,men positive klimamæssige og samfundsøkonomiske konsekvenser for Dan-mark såvel som for EU som helhed som følge af et lavere energiforbrug i brugs-fasen af de berørte produkter. Forslaget vurderes ikke at berøre statsfinanser-ne, det vurderes at have en positiv effekt på samfundsøkonomien og forventesikke at udgøre en væsentlig ekstra administrationsbyrde for erhvervslivet. Rege-ringen er generelt positiv overfor Kommissionens forslag og agter derfor atstemme for forslaget.
2. BaggrundEU-Kommissionen har den 18. november 2011 fremsendt et udkast til forslag tilforordning om krav til rotorvandpumper, som markedsføres for første gang pådet indre marked. Vandpumper defineres i forslaget som den hydrauliske del afen pumpe, der pumper rent vand. Forordningen stiller krav til vandpumpers rela-tive energieffektivitet. Minimumskravene til elmotoren, der driver vandpumpener fastsat i Eco-designforordningen for elmotorer Kommissionens regulering nr.640/2009/EC.Forslaget forventes at blive sat til afstemning d. 16. december 2011.Det forventes ikke, at Kommissionen fremsætter et forslag til delegeret retsaktfor energimærkning af vandpumper.
3. HjemmelsgrundlagForordningen har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2009/125/EF af 21. oktober 2009 om rammerne for fastlæggelse af krav til mil-jøvenligt design af energirelaterede produkter (Eco-designdirektivet) specielt ar-tikel 15. Eco-designdirektivet er baseret på Traktatens artikel 95 (indre marked).Forordningen er et led i rækken af gennemførelsesforanstaltninger under Eco-designdirektivet.Forslaget behandles i en komité efter forskriftsproceduren med kontrol jf. be-stemmelserne i artikel 5a stk. 1-4 og art. 7 i afgørelse 1999/468/EF.
4. Nærhedsprincippet2
Forslaget til forordning er et led i udfyldelsen af Eco-designdirektivet og stillerkrav til den type af produkter, der er omfattet af udkastets definition.Hvis de enkelte medlemslande fastsætter nationale krav til de pågældende pro-dukter, vil der være risiko for forskelligartede nationale bestemmelser og proce-durer, som ikke stemmer overens på tværs af landegrænserne i EU. Dette vilresultere i barrierer for varernes fri bevægelighed inden for Fællesskabet ogunødige omkostninger for erhvervslivet. Sådanne regler må derfor have detsamme indhold i Fællesskabet. I overensstemmelse med nærhedsprincippet børtiltag inden for området derfor gennemføres på fællesskabsniveau.
5. Formål og indholdForslaget har til formål at begrænse energiforbruget ved at sætte minimumskravtil vandpumpers hydrauliske energieffektivitet.Krav til energieffektivitet:Ifølge forslaget skal vandpumper overholde minimumskrav for energieffektivitet iform af et Minimums Energieffektivitets Indeks (MEI).Minimums Energieffektivitets Indekset (MEI) er bestemt ved, at energieffektivite-ten for en meget stor del af markedets pumper er kortlagt. Værdien af MEI angi-ver, hvor stor en del af de kortlagte pumper, der ville blive skåret bort. Et kravom et MEI større end eller lig 0,1, betyder altså at pumper med en energieffekti-vitet(ŋ)som er dårligereend de 10 pct. af pumperne på marked med dårligstenergieffektivitet(ŋ) (på det tidspunkt, hvor kortlægningen fandt sted) ikke kanoverholde kravene.Det er i Kommissionens forslag konkluderet, at MEI lig 0,7 kan ses som et målfor bedst tilgængelige teknologi på det tidspunkt for forordningens ikrafttræden.Dette forklares med, at denne afskæring giver forbrugeren en betragtelig reduk-tion i livscyklusomkostningerne.Pumpens energieffektivitet(ŋ)bestemmes ved den mekaniske energi, derover-føres til væsken gennem pumpen, divideret med den mekaniske energi, som ertilført pumpen på dens aksel. Energieffektiviteten(ŋ)skal bestemmes bådeidriftpunktet med bedst effektivitet (BEP), og i et driftpunkt med delbelastning(75 pct. af BEP) samt i et driftpunkt med overbelastning (110 pct. af BEP). Ef-fektiviteten(ŋ)i alle disse tre punkter skal alle overholde kravene for at pumpensom helhed opfylder kravene i forordningen.Trinvis indfasningEffektivitetskravene foreslås indført i to trin:Trin 1)Fra 1. januar 2013 sættes følgende krav:Vandpumper skal have et minimums energieffektivitetsindeks MEI, der er størreend 0,1.Trin 2) Fra 1.juli2014 sættes følgende krav:3
Vandpumper skal have et minimums energieffektivitetsindeks MEI, der er størreend 0,4.InformationskravFra 1. januar 2013 er der for alle vandpumper desuden krav om, at leverandø-ren stiller information til rådighed om bl.a. energieffektivitet, dels i den tekniskedokumentation, dels frit tilgængelig på producentens hjemmeside.Generelt:I forbindelse med myndighedernes kontrol af overholdelse af kravene indføresen tolerance ved testproceduren på 5 pct.Senest fem år efter ikrafttrædelse skal Kommissionen revurdere forordningen iforhold til den teknologiske udvikling med henblik på eventuel revision. Herun-der vurderes mulighederne for at ændre reguleringen, så der i stedet bliver taleom en ”udvidet produkt tilgang”, dvs. at muligheden for at sætteetkrav til”pumpeproduktet” effektivitet, og ”pumpeproduktet” omfatter her udover den hy-drauliske del også tilhørende elmotor og frekvensomformer, som med den udvi-dede produkttilgang, ses som en del af pumpeproduktet.Andre miljøparametre end energieffektivitet:Det er i Kommissionens forudgående studie vist, at elforbrug i brugsfasen erden eneste signifikante eco-design-parameter.6. Europa-Parlamentets udtalelserParlamentet vil i overensstemmelse med den valgte komité-procedure udtalesig, efter at komitéen har stemt om forslaget.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforDer eksisterer ingen danske regler for den minimale energieffektivitet for vand-pumper.Forslaget til forordning for ecodesign vil, hvis den vedtages i ovennævnte komi-té, samt af Rådet og Europa-Parlamentet, være direkte gældende i Danmark ogskal ikke implementeres i dansk lovgivning.8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, mil-jøet eller beskyttelsesniveauetØkonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget vil på statsligt niveau medføre minimale øgede omkostninger til mar-kedsovervågning og -kontrol mv. Omkostningerne dækkes inden for Klima,- ogEnergi-, og bygningsministeriets bevillingsmæssige rammer.Forslaget medfører ikke administrative eller økonomiske omkostninger for regi-oner og kommuner.Administrative konsekvenser for erhvervslivetProducenter af produkter, der er omfattet af dette forslag, skal dokumentere, atderes produkter overholder forslagets bestemmelser. Dette vurderes imidlertid4
ikke at udgøre en væsentlig ekstra byrde i forhold til de dokumentations- og in-formationskrav, producenter af elektrisk og elektronisk udstyr, herunder produ-center af vandpumper, allerede er omfattet af.Samfundsøkonomiske konsekvenserSom følge af en reduktion af det danske energiforbrug skønnes forslaget at ha-ve positive samfundsøkonomiske konsekvenser, omend et reduceret energifor-brug også vil medføre et isoleret afgiftstab for staten. Eventuelle prisstigningerpå produkterne, som følger af producenternes meromkostninger til udvikling ogproduktion af produkter med lavere elforbrug, vil, ifølge de analyser EU-Kommissionen har ladet gennemføre i forarbejderne for eco-designkrav tilvandpumper, være mindre end de besparelser, der følger af et lavere energifor-brug i produkternes brugsfase.Konsekvenser for miljø og beskyttelsesniveauForslaget stiller krav om energieffektivitet for vandpumper og vil reducere EUsel-forbrug og dermed også klimapåvirkningen. Kommissionen vurderer, at krav iforslaget for vandpumper vil føre til en reduktion af energiforbruget til pumpningaf rent vand på ca. 3,3 TWh pr.år. Uden kravene i Eco-designdirektivet forven-tes EU's samlede energiforbrug til produktgruppen at stige fra ca. 109 TWh pr.9år i 2005 til 136 TWh pr. år i 2020 (10 kilowatt timer pr. år).Denne el-besparelse forventes at medføre en årlig reduktion af CO2-udledninger i EU på ca. 1,5 millioner tons.For danske forhold viser Energistyrelsens modelberegninger, at Eco-designkravet vil medføre en el-besparelse på forventet 50 GWh pr. år i 2020,svarende til husstandenes elforbrug i en mellemstor dansk provinsby.9. HøringForslaget blev sendt i høring i Klima- og Energipolitisk Specialudvalg fra den 1.december til den 5. december 2011.Der blev modtaget høringssvar fra CO-industri, der støtter op om forslaget, medden begrundelse at generelt er skærpede krav i lovgivning og regulering til mil-jø- og klimavenlighed er en af de allervigtigste veje til at opfylde målet om etfossilfrit samfund, hvor det er en forudsætning, at energiforbruget nedbringesvæsentligt, før det er realistisk at vedvarende energi kan opfylde hele voresenergibehov.
Det Økologiske råd(DØR) er ligeledes enige i, at regeringen bør stemme forforslaget, men mener samtidig at set i forhold til et benchmark på MEI 0,70 erambitionsniveauet sat noget lavt i udkastet. Derfor støtter DØR at regeringenarbejder for at stramme kravene til Trin 1(fx til MEI 0,2).Herudover mener de, at regeringen også bør arbejde for at få strammet kravettil Trin 2. Især set i forhold at baggrundsrapporten viser et betydeligt størrepotentiale og da strammere krav i denne produktgruppe betyder at forbrugereog virksomheder sparer flere penge. De foreslår derfor at Trin 2 strammes til5
MEI 0,5. Samtidig støtter de op om, at regeringen arbejder for at Kommissio-nens forslag til revision skal forelægger 4 år efter ikrafttrædelse og ikke efter 5år.Erhvervs og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitetsvurdering i Erhvervsvurde-ring (CKR) stiller sig positive overfor de begrænsede administrative konsekven-ser. CKR vurderer at der kan være mindre omkostningsbyrder ifb. med ajourfø-ring af teknisk dokumentation, men at det ikke udgøre en væsentlig ekstra byr-de for virksomhederne, og at det kan være en konkurrencemæssig fordel fordanske virksomheder at alle producenter af varmepumper skal opgive produk-tets energieffektivitet på deres hjemmeside.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er generelt positiv overfor Kommissionens forslag til krav til vand-pumper. Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.Regeringen vil arbejde for, at det i trin 1 forslåede krav til minimumseffektivitets-indekset strammes, hvorved en lidt større del af de dårligste pumper fjernes framarkedet tidligere. Det vil have en betydning for reduktion i energiforbrugetmange år frem, idet en vandpumpe typisk har en levetid på mindst 15 år. Og daforordningen allerede er forsinket vurderes det, at industrien har haft tilstrække-lig tid til at omstille produktionen.Regeringen vil støtte et evt. forslag om at kravet til minimumseffektivitetsindek-set i trin to strammes.Regeringen vil arbejde for, at Kommissionen skal fremlægge et forslag til revisi-on af forordningen for vandpumper ikke senere end fire år efter ikrafttræden, ogikke efter fem år som forslået. Baggrunden er, at den udvidede produkttilgang,hvor der sættes krav til den samlede effektivitet af den hydrauliske del af pum-pen sammen med tilknyttede elmotor og frekvensomformer, vurderes at væremere hensigtsmæssig. Årsagen til, at den udvidede produkttilgang ikke forslåsindført allerede i dag er, at der ikke endnu findes harmoniserede metoder til atunderstøtte denne tilgang, men metoderne forventes klar allerede inden for denæste par år.11. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet vurderes, at der er generel opbakning til de krav, som Kommissionen fore-slår.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6