Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del Bilag 112
Offentligt
1054613_0001.png
1054613_0002.png
1054613_0003.png
1054613_0004.png
1054613_0005.png
N O T AT TI L FE U
Dato 1. december 2011J.nr. 1606/1123-0046Ref. CKEK/RZS
Komitésag - Kommissionens forordning om overvågning og rapportering af CO

2

-udledningerfra CO

2

-kvoteomfattede virksomheder efter 2013.1. ResuméKommissionen har den 8. november 2011 fremsendt forslag til forordning om overvågning ograpportering af CO2-udledninger. Forordningen har til formål at sikre harmonisering af over-vågning og rapportering af CO2-udledninger i EU’s fælles CO2-kvotehandelssystem i denkommende kvoteperiode 2013-2020.Forordningen træder i stedet for dele af de gældende retningslinjer for overvågning og rap-portering og verifikation for stationære installationer (Kommissionens beslutning2007/589/EF af 18. juli 2007) og for luftfart (2009/339/EC af 16. april 2009).Forslaget behandles i komitéprocedure efter reglerne i artikel 5a i komitologiforordningen(forskriftsprocedure med kontrol). Forslaget forventes at blive sat til afstemning på klimako-mitémødet den 14. december 2011Regeringen er positivt indstillet over for forslaget, som har til formål at sikre en mere ensartetog omkostningseffektiv overvågning og rapportering og agter derfor at stemme for forslaget.2. BaggrundKommissionens forslag til forordning om overvågning og rapportering i den kommende kvo-teperiode 2013-2020, i medfør af Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2009/29/EF, angiverregler for, hvorledes virksomheder omfattet af ordningen skal overvåge og rapportere deresCO2-udledning.Forslaget, der kun foreligger på engelsk, er fremsat med hjemmel i artikel 14 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF af 23. april 2009 som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/29/EF (kvotedirektivet).Sagen behandles i komitologiprocedure (forskriftsproceduren med kontrol), jf. art. 5a i Rådetsafgørelse af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemfø-relsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen (1999/468/EF), som ændret ved Rådets afgørel-se 2006/512/EF.3. Formål og indholdHovedformålet med forordningen er at sikre harmoniseret overvågning og rapportering afCO2-udledningerne fra enheder omfattet af CO2-kvoteordningen. Forordningen definerer kravSide 1
for overvågning og rapportering fra stationære installationer og fra luftfartssektoren.Hovedelementerne i forordningen er beskrivelse af krav til udledernes overvågningsplan, reg-ler for måle- og analysemetoder samt usikkerhed for udledere af forskellig størrelse, særligeregler for overvågning af udledninger fra luftfartsektoren, krav til databehandling og kontrol afdata, samt regler for rapportering til myndighederne.I forhold til retningslinjerne for overvågning og rapportering af CO2-udledningerne for statio-nære installationer og for luftfart, som er gældende i den nuværende kvoteperiode (2008-2012), præciserer og uddyber forordningen procedurerne for overvågning, herunder indholdetaf virksomhedernes overvågningsplaner, og for rapportering til de kompetente myndigheder.Overordnet videreføres de allerede gældende principper for overvågning og rapportering, så-ledes at de fleste virksomheder vil kunne fortsætte med samme metoder og samme udstyr somhidtil. De væsentligste forskelle til de gældende retningslinjer beskrives herunder:Forordningen fastlægger, at definitionen af biomasse skal være konsistent med definitionerne idirektiv 2009/28/EC (VE-direktivet). I praksis vil det betyde, at flydende biobrændsler tilenergiformål samt flydende og gasformige biobrændstoffer til transport, der ikke lever op tilVE-direktivets bæredygtighedskriterier, skal behandles som fossilt brændsel.De gældende retningslinjer stiller krav om, at alle opgørelser af udledninger baseres på målin-ger. Forordningen indfører, at biogas, der leveres til naturgasnettet, skal tilskrives den, der kø-ber biogassen på gasmarkedet. Tilsvarende indføres, at biobrændstof, der blandes i en luft-havns brændstoftanke, skal tilskrives den, der køber biobrændstoffet.Der er særligt lempelige krav til overvågningen af udledningerne fra små udledere. Med for-ordningen hæves grænsen for, hvornår luftfartsoperatører er små udledere fra 10.000 ton CO2årligt til 25.000 ton CO2 årligt. Grænsen på 25.000 ton CO2 årligt er allerede gældende forstationære installationer.Forordningen indeholder krav til udformningen af automatiserede systemer og dataudveks-lingsformater med henblik på at harmonisere kommunikationen om overvågningsplanen, denårlige emissionsrapport og verifikationsaktiviteter mellem driftsledere, verifikatorer og myn-digheder. Det er dog fortsat frivilligt for medlemslandene, om de vil anvende automatiseredesystemer og dataudvekslingsformater.Forordningen indeholder en beskrivelse af brugen af standardovervågningsplaner, som bety-der, at en række virksomheder, vil have mulighed for at benytte prædefinerede skabeloner tiludarbejdelse af overvågningsplaner, hvilket medfører en betydelig reduktion i administratio-nen. For Danmarks vedkommende vurderes dette at betyde, at man fortsat kan basere sig pådet koncept for standardovervågningsplaner, som benyttes i den nuværende ordning.Som led i forberedelsen til 3. kvoteperiode for 2013-20 vil alle omfattede produktionsenhederskulle udarbejde og have godkendt en revideret overvågningsplan inden 1. januar 2013.Generelt vurderes det, at forordningen vil medføre forholdsvis begrænsede ændringer i proce-durerne for overvågning og rapportering i forhold til de gældende retningslinjer.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet inddrages i overensstemmelse med forskriftsproceduren med kontrol, jf.art. 5a i Rådets afgørelse af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsenaf de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen (1999/468/EF), som ændret vedSide 2
Rådets afgørelse 2006/512/EF.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da der er tale om et forordningsudkast,som udmønter en hjemmel i direktiv 2003/87/EF. Der er således i forbindelse med vedtagelsenaf direktivet taget stilling til spørgsmålet om nærhedsprincippet.6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforEn vedtagelse af forordningen vil ikke nødvendiggøre yderligere dansk lovgivning, idet enforordning er gældende dansk ret. Der vil dog formentlig skulle ske konsekvensændringer ibekendtgørelse nr. 40 af 20. januar 2011 om verifikation og rapportering af CO2-udledning ogtonkilometerdata m.v.7. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-telsesniveauetForordningen har overordnet set ikke nogen betydning for statsfinanserne, samfundsøkonomi-en, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det vurderes dog, at der i forbindelse med implemente-ringen af det nye regelsæt beskrevet i forordningen vil blive et begrænset merarbejde i stats-administrationen (Energistyrelsen) og i de virksomheder, der er omfattet af lov om CO2-kvoter.8. HøringSagen har været i høring i specialudvalget for klima og energi i perioden 2.-6. december 2011.Følgende fremgik af høringen:CO-industri havde ingen bemærkninger.Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervs Regulering (CKR) beklagerden korte tidsfrist. På baggrund heraf har det ikke været muligt, at foretage en konkret kvanti-ficering af de administrative konsekvenser. CKR bifalder, at man fra dansk side har været op-mærksom på at gøre det muligt for danske virksomheder, forsat at kunne bruge standardover-vågningsplaner. CKR vurderer, at denne løsning er god for danske virksomheder, da man her-ved vil kunne fortsætte med at bruge de samme metoder som hidtil. CKR opfordrer til, at manefterfølgende har fokus på at smidiggøre de administrative byrder for virksomheder omfattetaf lov om CO2-kvoter, jf. det forventede merarbejde i forbindelse med implementeringen af denye regelsæt beskrevet i forordningen.Landbrug & Fødevarer finder den korte tidsfrist beklagelig, idet det kunne have været nyttigtat få belyst konsekvenserne af forordningen for de kvotebelagte virksomheder i medlemskred-sen. Dette har ikke været muligt med den korte tidsfrist. Tidsfristen bør også ses i lyset af, atforordningen er meget omfattende. Herudover nævner Landbrug & Fødevarer:enighed med regeringens foreløbige generelle holdning, om end det findes særligtvigtigt at påpege nødvendigheden af at pålægge færrest mulige ekstra administrativeomkostninger for virksomhederne. EU's kvotehandelsdirektiv, som det foreligger,udgør allerede en betydelig administrativ udfordring for de kvoteomfattede virksom-heder, hvorfor der bør advares imod at øge den administrative byrde yderligere.positiv indstilling over for, at VE-direktivets bæredygtighedskriterier for biomasseanvendes ved kvotereguleringen. Det er positivt, at kriterierne implementeres ens påtværs af forskellige EU-reguleringer, herunder også som foreslået i Energibeskat-Side 3
ningsdirektivet, således at disse harmoniseres på dette punkt. Regeringen opfordresdog til at arbejde for at bæredygtighedskriterier også udarbejdes for fast biomasse.finder at det samtidig forekommer som et skridt i den rigtige retning at ligestille bio-gas anvendt i naturgasnettet med biogas anvendt i kraftvarmesektoren.noterer sig, at der er en forskel på de brændværdier, der er nævnt i Kommissionensforordning (Annex VI), og de brændværdier, der anvendes af Energistyrelsen. Dettekommer f.eks. til udtryk for biodiesel. Er usikre på årsagen til og konsekvenserne afdenne forskel, og vil opfordre Regeringen til at være opmærksom på dette
Bryggeriforeningen har på grund af den korte tidsfrist ikke haft mulighed for at drøfte forsla-get med de relevante personer hos kvoteomfattede bryggerier. På den baggrund kan Bryggeri-foreningen hverken anbefale at stemme for eller imod forslagene, primært grundet i:Den ekstremt korte høringsfrist (høringsmaterialet er udsendt fredag eftermiddag kl.16.22 med frist for bemærkninger tirsdag kl. 10).Det konkrete forslag, hvortil der ønskes bemærkninger, er ikke vedhæftet. Direkte ad-spurgt blev et link til Kommissionens hjemmeside dog oplyst.Det vedhæftede høringsdokument beskriver kun i generelle vendinger forslaget ogkun de positive elementer omtales.Der er ikke vedhæftet nogen beskrivelse af, hvad forslaget helt konkret forventes atmedføre af ændringer i kvoteomfattede virksomheders rapportering. Energistyrelsenoplyser, at det ikke har været muligt at udarbejde et sådant notat endnu. Det ville el-lers være yderst relevant, så det er muligt at vurdere konsekvenserne af forslaget.Ved et hurtigt gennemsyn af forordningsforslaget om rapportering kan det imidlertidfrygtes, at kravene til rapportering bliver mere omfattende og med flere detaljeredekrav og dermed pålægge virksomhederne flere administrative byrder, uden at de ople-ver noget positivt ved de kommende ændringer.NOAH Energi og Klima finder at høringsfristen har været alt for kort. NOAH opfordrer rege-ringen til at skærpe den danske holdning i forhold til ikke blot at sikre, at definitionen af bio-masse skal være konsistent med VE-direktivets definition således, at ikke blot VE-direktivets ,efter NOAHs mening utilstrækkelige, bæredygtighedskriterier gælder for kvotereguleringen,men at det understreges, at biobrændstoffers CO2-emissioner der skyldes direkte ændret areal-anvendelse (Land Use Change, LUC) såvel som indirekte ændret arealanvendelse som følge afdyrkningen af biomasse til biofuels (Indirect Land Use change, ILUC) medtages i beregnin-gerne for biofuels.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerForslagene har været drøftet på en række klimakomitémøder i 2010 og 2011 samt underlig-gende arbejdsgruppemøder. De andre medlemslande forventes generelt at støtte den nye for-ordning.Enkelte lande har kritiseret, at VE-direktivets bæredygtighedskriterier for flydende biobrænds-ler til energiformål samt flydende og gasformige biobrændstoffer til transport skal benyttes.EU kommissionens juridiske eksperter vurderer, at VE-direktivets bestemmelser er direktegældende for kvotereguleringen, og derfor skal gælde i denne forordning.En række lande er bekymrede over den administrative byrde for myndigheder og virksomhe-der, og er kommet med detaljerede forslag til hvordan forordningen bedre kan fremme forenk-lede arbejdsgange.10. Regeringens foreløbige generelle holdningSide 4
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget, som vil sikre en mere ensartet og omkost-ningseffektiv overvågning og rapportering. Klare og ensartede regler er et vigtigt element i atsikre et troværdigt kvotehandelssystem, hvor man kan have tillid til, at overvågning og rappor-tering af CO2-udledninger behandles ens i de forskellige EU-lande.Regeringen bifalder, at forordningen fastslår, at definitionen af biomasse skal være konsistentmed VE-direktivet, således at VE-direktivets bæredygtighedskriterier gælder for kvoteregule-ringen.Regeringen bifalder desuden, at forordningen sikrer ligestilling af biogas i naturgasnettet medbiogas, der anvendes direkte i kraftvarmeværker.Fra dansk side har man under drøftelserne lagt vægt på at sikre, at forordningen fortsat mulig-gør en effektiv og smidig administration af CO2-kvoteordningen uden unødvendige og om-kostningsfulde administrative byrder for virksomhederne og for de statslige myndigheder.Dette indebærer bl.a., at procedurerne for overvågning og rapportering ikke bør blive markantmere omfangsrige, end tilfældet er i dag, og at det fortsat bør være muligt at benytte standard-overvågningsplaner. Dette hensyn vurderes at være tilgodeset i det foreliggende udkast til for-ordning.Regeringen agter derfor at stemme for forslaget i sin nuværende form.11. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 5