Indfødsretsudvalget 2011-12
IFU Alm.del Bilag 41
Offentligt
1087068_0001.png
1087068_0002.png
1087068_0003.png
Folketingets IndfødsretsudvalgFolketingetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:
29. februar 2012Indfødsretskontoret2011/309-138
Sagsbeh.: KRE

Behandlingen af ansøgninger om dansk indfødsret fra personer, der er født statsløse i

Danmark, som er over 21 år, og som derfor ikke længere opfylder alderskravet i FN’s

konvention om begrænsning af statsløshed.

Det fremgår af det tidligere Integrationsministeriums redegørelse af 7. marts 2011 til statsmini-steren om Integrationsministeriets behandling af ansøgninger om indfødsret fra statsløse perso-ner født i Danmark, at der ifølge CPR-registret pr. 1. marts 2011 boede i alt 378 statsløse per-soner i Danmark i alderen 0-37 år, der er født i Danmark. Statsløse personer, der kunne havesøgt om dansk indfødsret i perioden fra 1991, er i dag i alderen 0-37 år.Det fremgår endvidere, at disse 378 statsløse personer, hvoraf de 27 ikke længere har mulighedfor at søge om dansk indfødsret efter konventionerne på grund af, at de er over 21 år, kan havefået en forkert behandling/vejledning vedrørende FN’s Børnekonvention eller vedrørende FN’skonvention om begrænsning af statsløshed.Det tidligere Integrationsministerium har på den baggrund foranlediget, at de 27 statsløse per-soner, der således ikke længere opfylder konventionernes alderskrav, er blevet kontaktet medhenblik på at give dem mulighed for at indgive ansøgning om indfødsret inden den 1. marts2012 – som en overgangsordning – og at blive optaget på et lovforslag om indfødsrets medde-lelse uden at skulle opfylde de almindelige betingelser herfor.Justitsministeriet kan som opfølgning herpå oplyse, at ministeriet vil behandle ansøgninger omdansk indfødsret fra personer, der er født statsløse i Danmark, som er over 21 år, og som derfor
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
ikke længere opfylder alderskravet i FN’s konvention om begrænsning af statsløshed, på føl-gende vis:Personer, der er født statsløse i Danmark, og som har indgivet ansøgning inden det fyldte 21.år, og som måtte have fået en forkert behandling, f.eks. ved et fejlagtigt afslag, vil blive optagetpå et lovforslag om indfødsrets meddelelse, såfremt de på daværende tidspunkt opfyldte debetingelser, der efter FN’s konvention om begrænsning af statsløshed eller FN’s Børnekonven-tion kunne kræves opfyldt.Personer, der er født statsløse i Danmark, og hvor de inden det fyldte 21. år har modtaget for-kert vejledning om deres rettigheder i henhold til konventionerne, vil blive optaget på et lov-forslag om indfødsrets meddelelse, såfremt de på tidspunktet for vejledningen opfyldte de be-tingelser, der efter konventionerne kunne kræves opfyldt.Det bemærkes i den forbindelse, at det er Justitsministeriets vurdering, at der for den først-nævnte gruppe af personer – dvs. personer, der har indgivet ansøgning, og som måtte have fåeten forkert behandling – må antages at være en folkeretlig forpligtelse til at meddele ansøgerneindfødsret. Det samme må mest nærliggende antages at gælde i forhold til den anden gruppe afansøgere, dvs. ansøgere, der ikke har indgivet ansøgning, men har modtaget forkert vejledning.I forhold til disse to grupper af ansøgere vil de pågældende derfor blive optaget på et lovforslagom indfødsrets meddelelse, når de nævnte betingelser er opfyldt – og dette vil gælde, uanset omen ansøgning først indgives efter den 1. marts 2012.For så vidt angår personer, der er født statsløse i Danmark, som først indgiver ansøgning omdansk indfødsret efter det fyldte 21. år, og som ikke inden det fyldte 21. år har modtaget enforkert vejledning, vil Justitsministeriet – i lyset af det anførte i det tidligere Integrationsmini-steriums redegørelse – fortsat optage disse personer på et lovforslag om indfødsrets meddelelse,såfremt de indgiver ansøgning om indfødsret inden den 1. marts 2012, og såfremt de opfylderde betingelser, der efter konventionerne i øvrigt kan kræves opfyldt. For så vidt angår dennegruppe bemærkes det, at der efter Justitsministeriets opfattelse ikke kan antages at være nogenfolkeretlig forpligtelse til at meddele ansøgere indfødsret.Justitsministeriet vil forbeholde sig adgang til i særlige tilfælde at forelægge sager for Folketin-gets Indfødsretsudvalg med henblik på udvalgets stillingtagen til, hvorvidt en person, der afPET måtte blive vurderet at kunne være en fare for statens sikkerhed, bør meddeles indfødsret.
Side 2
Det bemærkes herved, at meddelelse af indfødsret henhører under Folketinget, jf. grundlovens§ 44.
Morten Bødskov/Dorit Hørlyck
Side 3