Grønlandsudvalget 2011-12
GRU Alm.del Bilag 56
Offentligt
Att: Folketingets grønlandsudvalgEmne:Falsk tryghed om bord under sejlads i de grønlandske farvande/grønlandske søterritorium anno2012 ?
Nu hvor sæsonen nærmer sig for krydstogtskibenes besejling af den grønlandske EEZ (ExclusiveEconomic Zone), herunder ikke mindst det grønlandske søterritorium , er det måske værd at brugeet par minutter til at reflektere over et par spørgsmål vedr. krydstogtskibenes konstruktion ogbesætningens kvalifikationer med hensyn til at besejle denne EEZ og det grønlandske søterritoriumuanset årstiden.
Krydstogtskibets konstruktion ?Med udgangspunkt i at krydstogtskibene besejler den grønlandske EEZ og det grønlandskesøterritorium i den såkaldte sommerperiode, har mange fremført den påstand, at krydstogtskibeneikke vil møde farlige isforhold for skibets sikre sejlads i den grønlandske EEZ og det grønlandskesøterritorium på vestkysten af Grønland.Jeg vil her og nu påstå, at ethvert skib uanset årstiden, herunder også krydstogtskibe, vil kunnemøde farlige isforhold for skibets sikre sejlads lige fra Kap Farvel området og op langs den helegrønlandske vestkyst; farlige isforhold for skibet i form af drivende iskosser i mange forskelligestørrelser og hårdhed, drivende små og store isbjerge samt i perioder også drivende storis vedsydgrønland. Isforhold der kan være meget svære at spotte med det blotte øje under dårlige vind ogvejrforhold, og som kan være umulige at se på skibets radarer uanset hvor avancerede disse radarerellers er !Jeg taler af egen mangeårig styrmandserfaring i disse farvande på alle årstider, hvilket man kan læseog se film om påwww.iceguide.dkJeg vil ligeledes påstå, at såfremt et skib, uanset skibstype, ved et uheld rammer sådanne isforholduanset årstiden, så vil skibet meget sandsynligt få et hul i skroget og dermed meget sandsynligt få etalvorligt problem med hensyn til skibets fortsatte sødygtighed.Der findes fortilfælde af sådanne hændelser i disse farvande !Sker der endvidere lækage fra skibets brændstoftanke til de sårbare grønlandske farvande og fjordevil det ligeledes kunne udgøre et alvorligt problem for dette havmiljø !Det bliver også ofte fremført, at nogle krydstogtskibe er isforstærket, men i så fald er skibet somoftest kun isforstærket til at sejle langsomt frem i en rende af relativt tyndt og brudt vinterisforetaget af en isbryder, og vel at mærke kun i Den Botniske Bugt, der ligger i Østersøen mellemSverige og Finland !Det har intet at gøre med sejladsen ved Grønland uanset årstiden, og det fører uvilkårligt tilspørgsmålet:
1
er krydstogtskibene i det hele taget konstrueret til at besejle den isfyldte grønlandske EEZ og detgrønlandske søterritorium såvel indenfor som udenfor sommerperioden anno 2012 og fremover ?Måske kan denne opgave inspirere til besvarelse af spørgsmålet thi opgaven kunne sagtens havedrejet sig om et krydstogtskib:http://ing.dk/artikel/128161-laeserudfordning-red-arktis-fra-olietankers-kollision-med-isbjerg
Dette foto af krydstogtskibet Costa Deliziosa er fra samme tidspunkt som filmen på nedenståendelink. Billedet er tilsendt mig af en meget erfaren skibsfører i ”grønlandsfarten”, der var om bord pået andet skib på samme tidspunkt. Han var noget rystet over dette syn !På linket kan man se krydstogtskibet Costa Deliziosa - der så vidt jeg ved, overhovedet ikke erkonstrueret til at besejle isforholdene i polarfarvandene - sejle i tæt gletcheris i Diskobugten på rejsetil Ilullissat i 2011:http://ing.dk/artikel/126296-se-naar-300-meter-langt-krydstogtskib-sejler-ind-til-ilulissat
Besætningens kvalifikationer ?Mig bekendt findes der dags dato INGEN kurser i issejlads i de arktiske farvande da de nuværendekurser typisk er kurser i issejlads i Den Botniske Bugt mellem Sverige og Finland, og atter en gangvil jeg påstå, at det har intet at gøre med sejladsen ved Grønland, og det fører uvilkårligt tilspørgsmålet:er krydstogtskibets besætning uddannet godt nok til at besejle den isfyldte grønlandske EEZ og detgrønlandske søterritorium såvel indenfor som udenfor sommerperioden anno 2012 og fremover ?
2
Nuværende lovgivning for sejladsen i det grønlandske søterritorium anno 2012:Med hensyn til ethvert skibs sikre sejlads i det grønlandske søterritorium, så mener jeg faktisk, atdenne her grønlandsk/danske bekendtgørelse/lov, der trådte i kraft den 1/7-2009, er ganske god,selvom jeg også mener at den bør forbedres ved at:§ 5: Navigatørens kvalifikationerskal gælde for ALLE de navigatører, der går vagt i styrehusetunder sejlads i polarfarvandene uanset årstiden,samt uddybning af§ 7: Skibets konstruktioni forhold til polarsejlads uanset årstiden !Endvidere mener jeg at der skal tilføres en paragraf for obligatorisk efteruddannelse/kursus isejlads i polarfarvandene. Denne paragraf skal omfatte ALLE de navigatører om bord, der ervagtgående i skibets styrehus under skibets sejlads i det grønlandske søterritorium uanset årstiden.Endvidere mener jeg også, at myndighederne i Grønland/Danmark skal foretage mere kontrol afhvorvidt fx krydstogtskibe og olietankskibe overholder ALLE paragrafferne i dennegrønlandsk/danske bekendtgørelse fra 2009 når skibet besejler grønlandsk søterritorium. Dennemyndighedskontrol bør også udføres under skibets anløb af grønlandsk destinationer !Her er bekendtgørelsen:https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=125337
Med venlig hilsenBjarne Rasmussenwww.iceguide.dkDagnyvej 7, 1th9000 Aalborg
3