Grønlandsudvalget 2011-12
GRU Alm.del Bilag 55
Offentligt
1125943_0001.png

”Fra:

[email protected] [mailto:[email protected]]

Sendt:

21. maj 2012 16:46

Emne:

ID Integrity stoppet før Great Barrier Reef - kunne det ske ved Grønland ?Goddag,På nedenstående links til helt friske artikler kan man læses om lige præcis sådan en situation, der kan blivesærdeles kostbart når Bulk Carriers besejler minerne i det grønlandske søterritorium såfremt minedriftenfor alvor begynder her i de kommende år !!Bemærk at der dags dato så vides kun findes een eneste slæbebåd i HELE Grønland, og den er ovenikøbetmeget lille !!Såfremt slæbebåde fra lande udenfor Grønland skal komme en sådant havareret bulk carrier til undsætninginden skibet forliser helt eller bliver årsag til en lokal havmiljøkatastrofe - vil det tage meget lang tid - isærsåfremt situationen kræver en eller flere isforstærkede slæbebåde der er konstrueret til sejlads i de arktiskefarvande og med en besætning der har kendskab til både navigering og slæbebådsarbejde i de arktiskefarvande.Som styrmand har jeg været med til at bjærge og slæbe et skib gennem den grønlandske polaris i1988 samt slæbt skibe efter isbryderen THORBJØRN i den danske vinteris i 1987. Det var særdelesvanskeligt hvilket man kan læse om i menu Dokumenter påwww.iceguide.dkBulk carrier driver ved Great Barrier Reef:http://www.maritimedanmark.dk/?Id=14487oghttp://www.maritimedanmark.dk/?Id=14491NB:Bemærk:http://www.facebook.com/ArktiskUpdateMed venlig hilsenBjarne Rasmussenwww.iceguide.dkDagnyvej 7, 1th9000 Aalborg”