Grønlandsudvalget 2011-12
GRU Alm.del Bilag 53
Offentligt
Sejlads og sikkerhed, herunder Nordøst- ogNordvestpassagen
Grønlandsudvalgets temamøde om udviklingen i Arktis, 9. maj 2012Vicedirektør Francis Zachariae, Søfartsstyrelsen
Sejladsen i Arktis er stigende•Øget økonomisk aktivitet–Minedrift, produktion, olieefterforskning og -udvinding
•Øget passagersejlads med krydstogtskibe–”No limits” turisme, hvor passagererne ønsker at sejlesteder, hvor ingen andre har været.
•Klimaændringerne åbner nye sejladsruter–Nordøst- og Nordvestpassagen mellem Stillehavet ogAtlanterhavet på visse årstider.
Udfordringerne som skibene møder•Store områder, der ikke er opmålt – og der eksistererderfor ikke sikre navigationsdata og søkort•Vejrforholdene er ofte ekstreme og skifter pludseligt•Området er meget øde – begrænset infrastruktur•Begrænset redningsberedskab•Begrænset beredskab til forureningsbekæmpelse
- og så er der isen!!
Risiko
Krydstogtskibe i Arktis 2010 -2011
Klimaændringer åbner nye ruterNordøst- og Nordvestpassagen
Forebyggelse af ulykker er afgørende•Obligatoriske internationale regler (Polarkoden), derpålægger skibene krav til:–konstruktion–udstyr–Operationelle begrænsninger ogbesætningskvalifikationerReglerne forventes vedtaget i 2014.
Gennemførte initiativer til at styrkesejladssikkerheden i Arktis•Udfører havnestatskontrol på skibe, der er på rejse tilGrønland•Udarbejdet en særlig ”velkomstpakke” til skibe, dersejler i Grønlandske farvande, med information omlokale regler og links til relevant sejladsinformation•Udstedt nationale regler om:–isprojektører om bord,–en person ombord, som har lokalkendskab tilområdet, samt–at der ikke må anvendes åbne redningsbåde indenfor Grønlands territorialfarvand.
Satellitbaseret AIS
Kadetrenden 2011:
70722 passager med
AIS-udstyrede skibe
”Krydstogtsskib”langt inde i fjord påØstkysten
Krydstogtskibe i Arktis 2010 -2011
>50.000 skibe fra sattellit- og landbaseret AIS
Tak for opmærksomheden
www.dma.dk