Grønlandsudvalget 2011-12
GRU Alm.del Bilag 5
Offentligt
1030842_0001.png
1030842_0002.png
1030842_0003.png
RIGSOMBUDSMANDEN IGRØNLAND
StatsministerietPrins Jørgens Gård 111218 København K
Dato: 20. september 2011J.nr.: 415-0001
Indberetning vedr. inatsisartuts efterårssamling, tirsdag den 20.september 2011.Inatsisartut behandlede følgende dagsordenspunkt:Punkt 16:Åbningsdebat.(Formanden for naalakkersuisut).Åbningsdebatten fandt sted på baggrund af formanden for Naalakkersuisuts åbningstalesom blev holdt fredag den 16. september 2011, jfr. indberetning af samme dato.Fra de politiske partiers ordførerindlæg og debatten kan følgende fremhæves:Inuit Ataqatigiit fandt at dogmet om de fire vækstbyer må forlades, fremover bør udviklingske i hele landet. Derfor bør der ske en nødvendig prioritering af anlægsinvesteringer, somdog ikke alene kan fremme vækst. Der er behov for nye erhverv og differentiereterhvervsudvikling som basis for vækst.IA ser frem til realisering af den regionale udviklingsstrategi. Undersøgelsen afbosætningsmønsteret sidste år belyste nødvendigheden af opfølgning af strategien.De selvstyreejede selskaber skal spare via servicekontrakterne, men det er nødvendigt meden holistisk tilgang, således at besparelser ikke får utilsigtede uhensigtsmæssigekonsekvenser lokalt.De økonomiske problemer skal løses strukturelt. Fortsættelse af den etablerede kurs er ikkeen option.Stigende arbejdsløshed medfører behov for nytænkning på det sociale område. Arbejdsløseskal ikke i passiv forsørgelse, og det skal kunne betale sig at arbejde. IA foreslår derfor, atRigsombudsmanden i GrønlandIndaleeqqap Aqqutaa 3Postboks 10303900 NuukKalaallit Nunaanni RigsombudsmandiTelefon: (+299) 32 10 01Telefax: (+299) 32 41 71E-mail: [email protected]www.rigsombudsmanden.gl
2
midler til arbejdsløshedsbekæmpelse primært skal bruges til kompetenceudvikling ogopkvalificering. Råstof- og olieindustrien og det sociale område er oplagte områder.Kommunalreformen bør evalueres. Den struktur, som etableredes efter sidste reform harikke på alle punkter vist sig hensigtsmæssigt, og området bør derfor efterses, ikke mindstmed henblik på at styrke uddannelsesområdet, især fsva bygderne.Demokraterne pegede på behovet for en ansvarlig og langsigtet økonomisk politik, dels ilyset af den globale krise, dels begrundet i den demografiske udvikling, inkl den stigendeældrebyrde, i Grønland. Demokraterne fremlagde partiets synspunkter underoverskrifterne: vækst, velfærd, uddannelse og identitet. Partiet vil til den ende foreslå ensænkning af skatten på arbejde, mens der skal bruges midler på en forbedring affolkeskolen. Under indlægget pegede ordføreren på de muligheder der ligger i udvinding afradioaktive stoffer og efterlyste en tilpasning af råstofloven, således at den gældende nul-tolerancepolitik overfor udvinding af radioaktive stoffer kan ændres. Endelig så ordførerenfrem til opfølgning på bl.a. transportkommissionens betænkning.Kattusseqatigiit Partiiat tog udgangspunkt i det gode samarbejde i landsstyrekoalitionen,men pegede på behovet for sikring af fiskeres og fangeres vilkår. Partiet manede tilårvågenhed overfor udenlandske virksomheders virke i Grønland i forbindelse medråstofudvinding og mente at der burde sikres indtægter herfra. Endvidere indstilledepartiet, at spørgsmålet om ’baseleje’ el. lign i forbindelse med den amerikanske militæretilstedeværelse i Thule tages op af landstinget. Partiet havde ønsket spørgsmålet behandletunder landstingets forårssamling, men havde ikke fået sit forslag optaget på dagsordenen.Fra oppositionen kom et særdeles kritisk ordførerindlæg fra Siumut. Partiet mente, at deseneste to års udvikling har resulteret i stigende ulighed, idet nogle byer er i rivendeudvikling, mens resten af landet er gået i stå. Tilsvarende er der sket positiv udvikling forde selvstyreejede selskaber på bekostning af små virksomheder. Der skabes ikkevedvarende arbejdspladser, og der sker ikke opkvalificering af ledige. Nye jobs iråstofindustrien, men også i det offentlige, besættes med udefra kommende arbejdskraftsamtidig med at arbejdsløsheden hos hjemmehørende stiger. Samlet set styrer landet moden tilstand svarende til G-60-politikken, med den væsentlige forskel, at den er skabt atGrønlands egen regering.Siumut anførte, at åbningstalen samlet gav indtryk af et handlingslammet landsstyre, somikke aner hvor man skal tage fat.På råstofområdet behov for fokuseret indsats for at sikre maksimal nytte for Grønland,herunder mht jobs og udvikling.Landsstyrets kurs på fiskeriområdet er til skade for erhvervet. Det bør være en politiskopgave at sikre bedre forhold for fiskere, fangere og ansatte i fiskeindustrien.Ordfører Aleqa Hammond rettede en skarp kritik mod landsstyrets praksis med at nedsættekommissioner og iværksætte redegørelser. Hun mente, at tiden er ved at rinde ud for
3
landsstyret, der må nu demonstreres handlekraft. Befolkningen er skuffet over denmanglende handlekraft og den manglende inddragelse af befolkningen.Atassut forholdt sig i sin ordførertale til tilbagegangen i udkantsområderne, som manforbandt med de vanskelige vilkår for fiskere og fangere. Partiet pegede på behovet forudvikling af erhvervsmuligheder, især inden for fangst og fiskeri, men også på alternativeerhvervsmuligheder. Partiet opfordrede til, at man greb de muligheder som byder sig til påråstofområdet og efterlyste oplysninger om EU's interesse for sjældne jordarter. Endvidererettedes kritik mod landsstyret for ikke at informere tilstrækkeligt om status for ALCOA-projektet.Atassuts ordfører oplyste i forbindelse med sit indlæg, at det tekniske samarbejde mellemAtassut og partierne i landsstyrekoalitionen er ophørt forud for efterårssamlingen, menforsikrede samtidig om, at partiet fortsat vil søge bredt samarbejde.
Med venlig hilsenMikaela Engell
Kopi pr. e-mail: FolketingetKongehuset, KabinetssekretariatetSamtlige ministerierRigsombudsmanden på Færøerne