Grønlandsudvalget 2011-12
GRU Alm.del Bilag 38
Offentligt
1093527_0001.png
1093527_0002.png
1093527_0003.png

Potentiel M/S Hans Hedtoft katastrofe anno 2012 ?

Da jeg på Grønland Selvstyre hjemmesiden nanoq.gl læste nedenståendeudsagn fra den danske erhvervs- og vækstminister Ole Sohn og Medlem afnaalakkersuisut for bolig, infrastruktur og trafik Jens B. Frederiksen vedr. krydstogtskibe iisfyldt grønlandsk søterritorium undrede jeg mig meget:

Ingen parsejlads i grønlandske farvande

Naalakkersuisoq for Infrastruktur Jens B. Frederiksen har haft etpositivt møde med den danske erhvervs- og vækstminister, Ole Sohn,hvor parterne enedes om, at sikkerhedsreglerne for krydstogtssejlads ide grønlandske farvande som udgangspunkt er i orden.Der er helt forståeligt stor debat om sikkerheden til søs. Ingenønsker at se katastrofer, som den vi i januar oplevede i Italien, hvorkrydstogtskibet Costa Concordia forliste og foreløbigt 25 menneskermistede livet.Sikkerhedsdebatten i relation til krydstogtssejlads i vore egneisfyldte farvande har i længere tid drejet sig om, hvorvidt der skalindføres såkaldt konvojsejlads, der helt konkret betyder, at mindst tokrydstogtsskibe skal følges ad med henblik på at kunne hjælpe hinandeni en katastrofesituation.Stærke kræfter har gennem et stykke tid forsøgt at få indført reglerom konvojsejlads i isfyldte farvande gennem IMO (Den InternationaleMaritime Organisation).Turistbranchen frygter, at det vil betyde enstor nedgang i antallet af krydstogtsskibe, hvis sådanne regler bliverindført. Naalakkersuisut har stor forståelse for branchens bekymring,og det har Jens B. Frederiksen gjort klart over for den danskeerhvervs- og vækstminister Ole Sohn.”Vi synes, at det er en rigtig dårlig idé, der vil være til stor skadefor den krydstogtsturisme, vi har opbygget her i landet. Man kunnefrygte, at regler om parsejlads vil betyde, at krydstogtsselskabernesimpelthen bliver væk fra grønlandske farvande, og det vil være rigtigskidt for vores turistbranche,” siger Jens B. Frederiksen og påpeger,at vores sikkerhedsregler allerede er meget skrappe.”Så sent som i 2009 strammede vi reglerne for sejlads i vore farvande.De skærpede regler betyder blandt andet, at skibene skal væreisforstærkede og anvende isprojektører om natten. Derudover skal
skibene have en navigatør om bord, der har erfaring med sejlads iarktiske farvande.”Ole Sohn udviste på mødet forståelse for de grønlandske synspunkter,og erklærede sig enig i, at de foreslåede regler om parsejlads ikke ernødvendige i øjeblikket. Parterne blev dog samtidig enige om atfortsætte det gode og kontinuerlige samarbejde med at sikre det bedstmulige beredskab med henblik på konstant at optimere sikkerheden tilsøs. Dette både i relation til det nationale beredskab og detinternationale samarbejde i Arktisk Råd.”Jeg er glad for, at vi er enige om, at parsejlads ikke skal indføres,og at en unødig skærpelse ville være til stor skade for voreskrydstogtsindustri,” forklarer Jens B. Frederiksen.Udsagnet læste jeg i uge 10/2012 på Grønland Selvstyre hjemmesiden:http://dk.nanoq.gl/Emner/Landsstyre/Departementer/Departement_for_infrastruktur/Nyhedsforside/Nyheder_fra_dep_infra/2012/03/konvojsejlads.aspx

Citat:

Stærke kræfter har gennem et stykke tid forsøgt at få indførtregler om konvojsejlads i isfyldte farvande gennem IMO (DenInternationale Maritime Organisation).

Citat slut.

Disse stærke kræfter kan man meget hurtigt finde materiale om ude påinternettet thi både Grønlands Kommando (GLK) og Søfartsstyrelsen harnemlig i årevis været fortalere for netop denne løsning i den grønlandske EEZ.Tankegangen stammer fra 2007 hvor krydstogtskibet M/S Explorersforliste ved Antarktis i 2007; det er ganske glimrende dokumenteretpå denne her lille filmhttp://www.youtube.com/watch?v=a1cDBsLZNAgI 2009 blev over 28 lande, herunder medlemmerne i Kongeriget Danmark,på et møde i i USA enige om, at der på grund af den stigende besejlingaf Antarktis med krydstogtskibe skulle indføres begrænsninger på bl.a.max 500 passagerer om bord under sejlads i de antarktiske farvande.

Bjarne Rasmussen spørgsmål til Folketingets Grønlandsudvalg:

Her er den dansk/grønlandske bekendtgørelse som de to ministrehenviser til og som faktisk har været gældende siden 2009:https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=125337Bemærk, at målgruppen ikke alene er krydstogtskibene i grønlandsk søterritorium, men fx. også demange skibe, der besejler grønlandsk søterritorium som støtteskibe under offshore aktiviteternesamt bulk carriers ,der besejler minerne inde i de grønlandske fjorde..
Hvor ofte og hvor kontrollerer de ansvarlige myndigheder iKongeriget Danmark hvorvidt målgruppen for denne bekendtgørelse nuogså overholder denne bekendtgørelse under besejling af grønlandsk søterritorium ?Hvilke sanktioner foretager myndighederne iKongeriget Danmark overfor de i målgruppen som gribes i at overtrædedenne bekendtgørelse under besejling af grønlandsk søterritorium ?
Med venlig hilsenBjarne Rasmussenwww.iceguide.dkDagnyvej 7, 1th9000 AalborgAalborg, den 12.03.2012