Grønlandsudvalget 2011-12
GRU Alm.del Bilag 13
Offentligt
1040200_0001.png
1040200_0002.png
Udkast 7. november 2011
Tilføjelsetilforslag om lov om ændring af lov om arbejdsmiljø i Grønland(Begrænsning af arbejdsgiverens kriminalretlige ansvar og skærpelse af det kriminalretlige ansvar,indførelse af koordinatoruddannelse m.v.)I forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø i Grønland tilføjes følgende nye punkt:”9.Efter § 57 indsættes:”§57 a.Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om gebyr, herunder om opkrævning ogindbetaling fra arbejdsgivere, til delvis dækning af Arbejdstilsynets omkostninger ved afholdelse afarbejdsmiljøuddannelsen.Stk. 2.Gebyret reguleres årligt i overensstemmelse med stigningen i det generelle pris- oglønindeks på finansloven det pågældende år.”I lovforslagets almindelige bemærkninger indsættes i indledningen efter ”Endvidere foreslås det, atder ligesom i Danmark indføres en særlig arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer på bygge- oganlægsområdet.”:”Dertil kommer forslag om en tydelig hjemmel for Arbejdstilsynet til at opkræve gebyr til delvisdækning af Arbejdstilsynets udgifter ved afholdelse af arbejdsmiljøuddannelsen i Grønland.”I lovforslagets almindelige bemærkninger indsættes som afsnit 2.6.:”2.6.Hjemmel til Arbejdstilsynets gebyr for deltagelse i arbejdsmiljøuddannelsen2.6.1. Gældende retArbejdsmiljøuddannelsen blev indført i Grønland i sin nuværende form i 1989.§ 9 i lov om arbejdsmiljø i Grønland fastslår, at ”arbejdsgiveren afholder udgifterne vedsikkerhedsrepræsentantens hverv og godtgør sikkerhedsrepræsentanten tab af indtægt, herunderudgifter og indtægtstab i forbindelse med nødvendig deltagelse i sikkerhedskurser m.v. Det sammegælder for arbejdslederens nødvendige deltagelse i sikkerhedskurser m.v.”Som følge af stk. 2 i samme lovbestemmelse kan staten yde tilskud til dækning af udgifterne vedarbejdsmiljøuddannelsen. Tilskuddet fremgår af den årlige finanslov for Danmark (FL konto17.21.31), hvor det er nærmere beskrevet hvilke udgifter, der bl.a. kan dækkes via tilskuddet.På baggrund heraf er der siden ordningens indførelse blevet opkrævet arbejdsgiverbetaling for, atarbejdsmiljøorganisationens medlemmer deltager i den lovpligtige uddannelse. Staten yder et årligttilskud til arbejdsmiljøuddannelsen på kr. 500.000.Siden 2009 er det Arbejdstilsynet, som gennemfører arbejdsmiljøuddannelsen i Grønland.Der findes ikke i dag en entydig og klar hjemmel for Arbejdstilsynet til at opkræve gebyr fordeltagelse i arbejdsmiljøuddannelsen.
1
2.6.2. OvervejelserDer er allerede i § 9 hjemmel til, at arbejdsgivere afholder udgifterne, når ansatte deltager iarbejdsmiljøuddannelsen. Der er derfor ikke tale om, at arbejdsgivere uretmæssigt har betalt foransattes deltagelse i uddannelsen.Der er imidlertid behov for at supplere de eksisterende regler med en entydig og klar hjemmel forArbejdstilsynets opkrævning af gebyr for den del af Arbejdstilsynets udgifter vedarbejdsmiljøuddannelsen i Grønland, som ikke dækkes via statstilskuddet. Hermed kodificeres dennuværende praksis.2.6.3. Den foreslåede ordningDet foreslås at etablere en klar hjemmel for Arbejdstilsynet til at opkræve gebyr, så Arbejdstilsynetdermed får et klart grundlag for at opretholde den nuværende finansiering.I dag finansieres arbejdsmiljøuddannelsen delvis via arbejdsgiverbetaling delvis via statstilskud.Denne ordning videreføres.”.I bemærkningerne vedr. lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeindsættes som 1. afsnit:”Deter hensigten, at arbejdsgiverbetalingen for Arbejdstilsynets udgifter vedarbejdsmiljøuddannelsen vil forblive på samme niveau som hidtil. Da den foreslåede ændringvedrørende Arbejdstilsynets hjemmel til at opkræve gebyr alene er en kodificering af dennuværende ordning, vil denne ændringen ikke have økonomiske konsekvenser for det offentlige.”2. afsnit fortsætter: ”Forslaget forventes i øvrigt ikke…”.I bemærkningerne vedrørende lovforslagets administrative og økonomiske konsekvenser forerhvervslivet indsættes som 1. afsnit:”Daforslaget om at etablere en tydelig hjemmel for Arbejdstilsynet til at opkræve gebyr forArbejdstilsynets udgifter ved arbejdsmiljøuddannelsen alene er en kodificering af den nuværendeordning, vil ændringen ikke have økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.”I lovforslagets specielle bemærkninger til § 1, nr. 9, indsættes:”Tilnr. 9Gebyrerne skal dække den del af Arbejdstilsynets omkostninger, som ikke dækkes afstatstilskuddet.§ 57, a, stk. 2, skal sikre, at der sker en regulering af gebyret med omkostningsudviklingen, såledesat betalingen fastholdes over tid.De nærmere bestemmelser om gebyret vil blive fastlagt ved en bekendtgørelse, som bl.a. vilindeholde regler om opkrævning og gebyrets størrelse.”
2