Grønlandsudvalget 2011-12
GRU Alm.del Bilag 11
Offentligt
1037571_0001.png
1037571_0002.png
1037571_0003.png
1037571_0004.png
1037571_0005.png
1037571_0006.png
1037571_0007.png
1037571_0008.png
1037571_0009.png
1037571_0010.png
1037571_0011.png
1037571_0012.png
1037571_0013.png
1037571_0014.png
1037571_0015.png
1037571_0016.png
1037571_0017.png
FinansministerietModerniseringsstyrelsen3. november 2011J.nr. 11-801-9
Udkast
ForslagLov om ændring af lov om tjenestemandspension og lov om pension til statenstjenestemænd i Grønland m.v.(Ophævelse af aldersgrænser for optjening af pensionsalder og krav om mindste pensionsalderfor ret til opsat pension samt ændrede regler om førtidspensionsfradrag og fastsættelse af pen-sion for visse tjenestemænd)§1I lov om tjenestemandspension, jf. lovbekendtgørelse nr. 489 af 6. maj 2010, foretages føl-gende ændringer:1.I§ 4, stk. 1,ændres ”han efter sit fyldte 25. år” til: ”den pågældende”.2.I§ 4, stk. 2, § 4 a, stk. 1,og§ 4 b, stk. 1,udgår ”efter sit fyldte 25. år”.3.I§ 6, stk. 6, 1. pkt.,indsættes efter ”afskediget”: ”, jf. dog stk. 7 og 8”.4.I§ 6, stk. 7,udgår ”dog”.5.I§ 6indsættes efter stk. 7 som nyt stykke:”Stk.8.Pensionen nedsættes ikke efter stk. 6, når en tjenestemand i politikorpset indenden 1. januar 2019 begærer afsked efter at være fyldt 63 år.”Stk. 8 bliver herefter stk. 9.6.I§ 17, stk. 1,udgår ”men inden sit fyldte 70. år,”.7.I§ 17indsættes somstk. 3og4:”Stk.3.Finansministeren kan bestemme, at pensionen til en militær tjenestemand, derafskediges som følge af, at den pågældende har nået aldersgrænsen for pligtig afgang, fastsættespå grundlag af en pensionsalder, der er forhøjet med indtil 10 år.Stk. 4.Finansministeren kan bestemme, at pensionen til en tjenestemand i politikorpset,der er ansat inden den 1. januar 2012, og en uniformeret tjenestemand i kriminalforsorgen, derer ansat inden den 1. januar 2019, fastsættes på grundlag af den pensionsalder, tjenestemandenville have opnået ved tjeneste indtil sit fyldte 70. år, uanset at der ikke gælder en aldersgrænsefor pligtig afgang for den pågældende.”8.I§ 24, stk. 1,udgår ”der har opnået en pensionsalder på mindst 3 år, og”.til
⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯Finansmin.,Moderniseringsstyrelsen, j.nr. 11-801-9
§2I lov om pension til statens tjenestemænd i Grønland m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 661 af12. august 1993, som ændret ved § 6 i lov nr. 346 af 2. juni 1999, § 2 i lov nr. 1426 af 22. de-cember 2004, § 5 i lov nr. 527 af 24. juni 2005 og § 2 i lov nr. 249 af 31. marts 2009, foretagesfølgende ændringer:1.I§ 3, stk. 1,og§ 3 a, stk. 1,udgår ”efter sit fyldte 23. år”.2.I§ 3, stk. 2, § 3, stk. 3, § 3 a, stk. 1,og§ 3 b, stk. 1,udgår ”efter sit fyldte 25. år”.3.I§ 20, stk. 1,udgår ”der har opnået en pensionsalder på mindst 3 år, og”.§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2012.Stk. 2.§ 1, nr. 1, 2 og 8, og § 2 har virkning for tjenestemænd, der ansættes den 1. januar2012 eller senere.
2

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger1. Lovforslagets formål, baggrund og indholdI forbindelse med aftale- og overenskomstforhandlingerne i 2011 mellem finansministeren ogCentralorganisationernes Fællesudvalg gav finansministeren tilsagn om at ville fremsætte lov-forslag om følgende ændringer i tjenestemandspensionsloven, jf. pkt. VI.1 i forhandlingsresul-tatet af 12. februar 2011:- Ophævelse af 25-års-grænsen for optjening af pensionsalder, jf. tjenestemandspensionslovens§§ 4, 4 a og 4 b, for tjenestemænd, der ansættes den 1. januar 2012 eller senere.- Ophævelse af kravet om 3 års pensionsalder for ret til opsat pension, jf. tjenestemandspensi-onslovens § 24, for tjenestemænd, der ansættes den 1. januar 2012 eller senere.- Indførelse af en bestemmelse i tjenestemandspensionslovens § 17, hvorefter finansministerenbemyndiges til at forhøje pensionsalderen med indtil 10 år for visse tjenestemænd, der fratræ-der ved pligtig afgangsalder.- Indførelse af en bestemmelse i tjenestemandspensionslovens § 17, hvorefter finansministerenbemyndiges til at fremregne pensionsalderen til det 70. år for visse tjenestemænd, uanset at deikke har en pligtig afgangsalder.Lovforslaget indeholder forslag til ændring af tjenestemandspensionsloven i overensstemmel-se hermed.Endvidere foreslås der en ændring af tjenestemandspensionslovens § 6 om førtidspensions-fradrag for visse tjenestemænd i politikorpset.Det kan oplyses, at finansministeren ved aftale- og overenskomstforhandlingerne i 2011 ioverensstemmelse med aftalen af 20. juni 2006 mellem regeringen (Venstre og Det Konservati-ve Folkeparti) og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om fremti-dens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden stillede krav om skærpelse af fradragene itjenestemandspension ved tilbagetrækning før folkepensionsalderen, så de bliver mere aktuar-mæssige og dermed reducerer tilskyndelsen til tidlig tilbagetrækning, og om løft af de pligtigeafgangsaldre i politiet, forsvaret og kriminalforsorgen.Ved aftale- og overenskomstforhandlingerne blev der aftalt skærpede førtidspensionsfradragfor tjenestemænd, der fratræder 1. januar 2019 eller senere. Endvidere blev der indgået aftaleom, at den pligtige afgangsalder på 63 år for tjenestemænd i politikorpset ophæves med virk-ning fra 1. januar 2012, og at den pligtige afgangsalder på 63 år for det uniformerede personalei Kriminalforsorgen ophæves med virkning fra 1. januar 2019. Endelig blev der indgået aftaleom, at den pligtige afgangsalder for militære tjenestemænd, der fratræder den 1. januar 2019 ogsenere, forhøjes fra 60 til 62 år i takt med den gradvise forhøjelse af efterlønsalderen i perioden2019-2022, og at den pligtige afgangsalder forhøjes yderligere i takt med forhøjelsen af efter-lønsalderen, jf. indekseringsbestemmelsen i § 74, stk. 3 og 4, i lov om arbejdsløshedsforsikringm.v.2. Aldersgrænser for optjening af pensionsalder2.1. Gældende retEfter tjenestemandspensionslovens § 4, stk. 1, er en tjenestemands pensionsalder det antal år,i hvilket den pågældende efter sit fyldte 25. år har været ansat som statstjenestemand eller tje-nestemand inden for nærmere angivne områder i det offentlige.
3
Tjenestemandspensionslovens § 4, stk. 2, § 4 a og § 4 b giver mulighed for, at den tid, i hvil-ken en tjenestemand efter sit fyldte 25. år har haft visse andre ansættelser, medregnes i pensi-onsalderen.Efter tjenestemandspensionslovens § 4, stk. 2, kan der i pensionsalderen medregnes den tid, ihvilken en tjenestemand efter sit fyldte 25. år har været ansat på tjenestemandsvilkår i en stil-ling, hvortil der er knyttet en pensionsordning, der i det væsentlige giver samme rettighedersom tjenestemandspensionsloven.Efter tjenestemandspensionslovens § 4 a kan der i pensionsalderen medregnes den tid, i hvil-ken en tjenestemand efter sit fyldte 25. år har været ansat inden for nærmere angivne områderpå betingelse af, at der har været knyttet en pensionsordning til denne ansættelse, og af, at ud-trædelsesgodtgørelsen fra pensionsordningen overføres til statskassen.Efter tjenestemandspensionslovens § 4 b kan der i pensionsalderen medregnes den tid, i hvil-ken en tjenestemand efter sit fyldt 25. år har været ansat som tjenestemand under De Europæi-ske Fællesskaber. Det er en betingelse, at der fra Fællesskaberne sker overførsel til statskassenaf den aktuarmæssige værdi af den pågældendes pensionsrettigheder under Fællesskaberne, ellerat der fra den pågældende selv sker indbetaling med renter til statskassen af den udtrædelses-godtgørelse, der blev udbetalt ved den pågældendes fratræden fra stillingen i Fællesskaberne.2.2. Finansministeriets overvejelserEfter lønnings- og pensionsloven af 1958 blev en tjenestemands pensionsalder regnet fra dettidspunkt, hvor den pågældende havde været ansat som tjenestemand i 5 år efter sit fyldte 30.år, dvs. tidligst fra det fyldte 35. år.Aldersgrænsen på 25 år for at påbegynde optjening af pensionsalder blev indført ved tjene-stemandspensionsloven af 1969. Indførelsen af 25-års-grænsen hvilede på en betragtning om, attjenestemandsforholdets afledede pensionssikring i højere grad burde baseres på den stillings-mæssige tilknytning, der etableres ved ansættelsen i en tjenestemandsstilling. Det fandtes dogikke hensigtsmæssigt, at der blev knyttet afledet pensionsoptjening til tjenestemandsansættelseni tilfælde, hvor den måtte finde sted i ganske ung alder og derpå ophører efter en relativt kort-varig tjeneste. Som følge heraf blev grænsen fastlagt til 25 år.I forbindelse med aftale- og overenskomstforhandlingerne i 2011 fremsatte tjenestemandsor-ganisationerne ønske om, at aldersgrænsen for optjening af pensionsalder blev ophævet.Efter Finansministeriets opfattelse er det samlet set rimeligt at ophæve denne grænse i lysetaf den udvikling, der har fundet sted siden 1969 med indførelse af arbejdsmarkedspensioner påsåvel det offentlige som det private område. En stor del af disse pensionsordninger er udenkarensbestemmelser eller med relativt lempelige karensbestemmelser, så medarbejderne bliveromfattet af pensionsordningen straks eller efter kort tid fra ansættelsen. Der er tillige henset tildet fokus, der i de senere år har været på aldersgrænser i ansættelsesforhold.Finansministeren gav på denne baggrund tilsagn om at søge tjenestemandspensionslovenændret, så 25-års-grænsen for optjening af pensionsalder i § 4, stk. 1 og 2, § 4 a og § 4 b ophæ-ves med virkning for tjenestemænd, der ansættes den 1. januar 2012 eller senere.3. Krav om mindste pensionsalder for ret til opsat pension3.1. Gældende retHvis en tjenestemand fratræder sin tjenestemandsstilling uden at være berettiget til egenpen-sion og uden at overgå til anden ansættelse, som giver ret til tjenestemandspension, bliver denpågældende berettiget til opsat pension. Det er dog en betingelse, at den pågældende har op-tjent en pensionsalder på mindst 3 år, jf. tjenestemandspensionslovens § 24, stk. 1.
4
Bestemmelsen medfører, at en tjenestemand, der fratræder efter at have været ansat som tje-nestemand i f.eks. 2 år og 11 måneder, ikke har ret til opsat pension.3.2. Finansministeriets overvejelserReglerne om opsat pension i forbindelse med fratræden af en tjenestemandsstilling, der ikkegiver grundlag for aktuel pension, blev indført med tjenestemandspensionsloven af 1969.Nyordningen skulle understøtte bestræbelserne for at tilvejebringe en højere grad af bevæge-lighed inden for tjenestemandssystemet, idet reglerne sikrer, at indtjente pensionsrettighederbevares inden for visse rammer efter fratrædelsen. Disse rammer var, at ansættelsestiden forudfor fratrædelsestidspunktet skulle have en bestemt mindste længde, så retten til opsat pensionvar betinget af, at tjenestemanden havde opnået en pensionsalder på mindst 3 år.I forbindelse med aftale- og overenskomstforhandlingerne i 2011 fremsatte tjenestemandsor-ganisationerne ønske om, at betingelsen om 3 års pensionsalder for ret til opsat pension blevophævet.Efter Finansministeriets opfattelse er det samlet set rimeligt at ophæve kravet om mindst 3års pensionsalder for ret til opsat pension. Dette krav er blevet overhalet af udviklingen, idethovedparten af de ansatte i såvel offentligt som privat regi i dag bliver omfattet af arbejdsmar-kedspensionsordninger, hvortil der straks fra ansættelsen eller efter en relativt kort karensperi-ode bliver indbetalt pensionsbidrag.Finansministeren gav på denne baggrund tilsagn om at søge tjenestemandspensionslovenændret, så kravet om 3 års pensionsalder for ret til opsat pension i tjenestemandspensionslo-vens § 24, stk. 1, ophæves med virkning for tjenestemænd, der ansættes den 1. januar 2012 ellersenere. Da pensionsalder regnes i hele år, jf. tjenestemandspensionslovens § 4, stk. 1, og § 6,stk. 1, indebærer den foreslåede ændring, at ret til opsat pension kræver mindst 1 års pensions-alder.4. Fastsættelse af pension for visse militære tjenestemænd4.1. Gældende retDen generelle pligtige afgangsalder på 70 år for tjenestemænd blev ophævet med virkning fraden 19. juni 2008, jf. lov nr. 484 af 17. juni 2008 om ændring af lov om tjenestemænd og for-skellige andre love (Ophævelse af den generelle pligtige afgangsalder på 70 år m.v.). Tjeneste-mænd afskediges herefter fra udgangen af den måned, hvori de opnår den alder, der efter denøvrige lovgivning er foreskrevet som aldersgrænse for vedkommende stilling, eller opnår denalder over 60 år, som fastsat ved aftale, jf. tjenestemandslovens § 29.Efter tjenestemandspensionslovens § 17 gælder der særlige regler for fastsættelse af pensiontil en tjenestemand, som bliver afskediget efter at være fyldt 60 år som følge af, at den pågæl-dende har nået aldersgrænsen for pligtig afgang. Pensionen til en sådan tjenestemand fastsættespå grundlag af den pensionsalder, tjenestemanden ville have opnået ved tjeneste indtil sit fyldte70 år.Bestemmelsen indebærer, at disse tjenestemænd ikke stilles ringere pensionsmæssigt som føl-ge af den lavere aldersgrænse.4.2. Finansministeriets overvejelserMilitære tjenestemænd har i dag en aftalt pligtig afgangsalder på 60 år. Efter tjenestemands-pensionslovens § 17 får en militær tjenestemand således efter gældende regler pensionsalderenforhøjet med 10 år.
5
Ved aftale- og overenskomstforhandlingerne i 2011 blev der indgået aftale om at forhøje denpligtige afgangsalder for militære tjenestemænd, der fratræder den 1. januar 2019 og senere, fra60 til 62 år i takt med den gradvise forhøjelse af efterlønsalderen i perioden 2019-2022, og atden pligtige afgangsalder forhøjes yderligere i takt med forhøjelsen af efterlønsalderen, jf. in-dekseringsbestemmelsen i § 74, stk. 3 og 4, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.I forbindelse med forhandlingerne fremsatte Hærens Konstabel- og Korporalforening ogCentralforeningen for Stampersonel ønske om, at militære tjenestemænd på disse organisatio-ners forhandlingsområder skulle have mulighed for at få en pensionsmæssig forbedring somfølge af de 2 ekstra tjenesteår.Disse personalegrupper ansættes typisk som tjenestemænd, når de er i midten af 30'erne. Vedansættelse som 35-årig med en pligtig afgangsalder på 60 år, vil tjenestemanden kunne optjene25 års pensionsalder. Hertil kommer 10 års pensionsalder efter tjenestemandspensionslovens §17, dvs. i alt 35 års pensionsalder. Den pågældende optjener således ikke den maksimale pensi-onsalder på 37 år. De 2 ekstra tjenesteår medfører imidlertid ikke nogen pensionsforbedring forden pågældende, idet den 35-årige fremover kan optjene 27 års pensionsalder, hvortil kommer8 års pensionsalder efter tjenestemandspensionslovens § 17, dvs. som hidtil i alt 35 år.Finansministeren gav på denne baggrund tilsagn om at søge tjenestemandspensionslovenændret, så der indføres en bestemmelse, hvorefter finansministeren kan bestemme, at militæretjenestemænd fortsat vil kunne få medregnet indtil 10 år i deres pensionsalder, når deres pligti-ge afgangsalder forhøjes. Bestemmelsen tænkes anvendt for militære tjenestemænd på HærensKonstabel- og Korporalforenings og Centralforeningen for Stampersonels forhandlingsområ-der.Efter forslaget vil disse tjenestemænd, hvis de ansættes efter at være fyldt 33 år, kunne fåfremregnet deres pensionsalder til en dato efter det fyldte 70. år.5. Fastsættelse af pension for visse tjenestemænd i politikorpset og uniformeret personale i Kriminalforsorgen5.1. Gældende retSom beskrevet i pkt. 4.1. gælder der efter tjenestemandspensionslovens § 17 særlige regler forfastsættelse af pension til en tjenestemand, som bliver afskediget efter at være fyldt 60 år somfølge af, at den pågældende har nået aldersgrænsen for pligtig afgang. Pensionen til en sådantjenestemand fastsættes på grundlag af den pensionsalder, tjenestemanden ville have opnået vedtjeneste indtil sit 70. år.Tjenestemænd, for hvem der ikke gælder en aldersgrænse for pligtig afgang, får deres pensionberegnet efter den faktisk optjente pensionsalder på pensioneringstidspunktet.5.2. Finansministeriets overvejelserTjenestemænd i politikorpset og uniformeret personale i Kriminalforsorgen har i dag en plig-tig afgangsalder på 63 år. Det betyder, at deres pensionsalder i medfør af tjenestemandspensi-onslovens § 17 bliver beregnet på grundlag af den pensionsalder, de pågældende ville have op-nået ved tjeneste indtil 70 års alderen.Ved aftale- og overenskomstforhandlingerne i 2011 blev der indgået aftaler om, at den pligti-ge afgangsalder for tjenestemænd i politikorpset ophæves fra den 1. januar 2012 og for unifor-meret personale i Kriminalforsorgen fra den 1. januar 2019.Politiforbundet og Fængselsforbundet fremsatte i forbindelse med forhandlingerne ønskeom, at de tjenestemænd, som er ansat inden ophævelsen af den pligtige afgangsalder, pensi-onsmæssigt skal stilles, som de ville have været stillet, hvis deres pligtige afgangsalder ikke varophævet.
6
Finansministeren gav på denne baggrund tilsagn om at søge tjenestemandspensionslovenændret, så der indføres en bestemmelse, hvorefter finansministeren kan bestemme, at pensio-nen til en tjenestemand i politikorpset, der er ansat inden den 1. januar 2012, og en uniformerettjenestemand i Kriminalforsorgen, der er ansat inden den 1. januar 2019, kan fastsættes pågrundlag af den pensionsalder, tjenestemanden ville have opnået ved tjeneste indtil sit fyldte 70.år, uanset at der ikke gælder en pligtig afgangsalder for den pågældende.Der er tale om en overgangsbestemmelse, som med tiden vil have udtømt sit formål.6. Førtidspensionsfradrag for visse tjenestemænd i politikorpset6.1. Gældende retNår en tjenestemand anmoder om afsked efter at have nået efterlønsalderen, nedsættes pen-sionen med et førtidspensionsfradrag i forhold til den tid, der står tilbage, indtil tjenesteman-den når folkepensionsalderen eller den lavere alder, ved hvilken den pågældende skulle haveværet afskediget, jf. tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 6.Pensionen nedsættes dog ikke, når en tjenestemand anmoder om afsked efter den alders-grænse for pligtig afgang, der er aftalt i medfør af tjenestemandslovens § 29, men inden en in-dividuelt aftalt højere aldersgrænse, jf. tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 7.6.2. Finansministeriets overvejelserVed aftale- og overenskomstforhandlingerne i 2011 blev der indgået aftale om skærpede før-tidspensionsfradrag, som har virkning for tjenestemænd, der fratræder den 1. januar 2019 ellersenere.Efter aftalen finder de hidtidige regler om førtidspensionsfradrag anvendelse for tjeneste-mænd, der fratræder inden den 1. januar 2019. Tjenestemænd i politikorpset vil således væreomfattet af den hidtil gældende aftale, hvorefter der kun er førtidspensionsfradrag i pensionen,hvis tjenestemanden søger sig afskediget før sit fyldte 63. år i perioden frem til 31. december2018.Endvidere blev der ved aftale- og overenskomstforhandlingerne i 2011 indgået aftale om atophæve den pligtige afgangsalder for tjenestemænd i politikorpset fra den 1. januar 2012.Det indgik som et led i forhandlingerne, at der ikke skulle indgås aftale om førtidspensions-fradrag for de tjenestemænd, der fratræder efter at være fyldt 63 år i perioden fra den 1. januar2012 til den 31. december 2018, hvor de hidtidige regler om førtidspensionsfradrag fortsat fin-der anvendelse.På den baggrund foreslås det at ændre tjenestemandspensionsloven, så pensionen ikke ned-sættes med et førtidspensionsfradrag for tjenestemænd i politikorpset, der inden 1. januar 2019fratræder deres tjenestemandsstilling efter at være fyldt 63 år, uanset at de ikke har en pligtigafgangsalder.7. Statens tjenestemænd i GrønlandLov om pension til statens tjenestemænd i Grønland m.v. indeholder bestemmelser om al-dersgrænser for optjening af pensionsalder og om betingelser for ret til opsat pension, der i detvæsentlige svarer til bestemmelserne herom i tjenestemandspensionsloven. Dog er den nedrealdersgrænse for optjening af pensionsalder for statens tjenestemænd i Grønland 23 år.Derimod har loven om pension til statens tjenestemænd i Grønland m.v. ikke bestemmelsersvarende til tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 6-8, om førtidspensionsfradrag og § 17 omfastsættelse af pension til tjenestemænd med en pligtig afgangsalder.
7
I konsekvens af forslaget om at ophæve aldersgrænsen for optjening af pensionsalder ogbetingelsen om 3 års pensionsalder for ret til opsat pension i tjenestemandspensionsloven fore-slås det, at der samtidig gennemføres tilsvarende ændringer i lov om pension til statens tjene-stemænd i Grønland m.v.8. Konsekvenser for andre grupper af ansatteDet forudsættes, at der i de kommunale og regionale pensionsregulativer for tjenestemændtilsvarende sker ophævelse af 25-års-grænsen for optjening af pensionsalder og betingelsen om3 års pensionsalder for ret til opsat pension.9. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget indebærer merudgifter til pension som følge af forslagene om at ophæve alders-grænsen for optjening af pensionsalder og betingelsen om 3 års pensionsalder for ret til opsatpension for tjenestemænd, der ansættes den 1. januar 2012 eller senere. Der vil dog være taleom relativt beskedne merudgifter på grund af den begrænsede anvendelse af tjenestemandsan-sættelse i forbindelse med nyansættelser.Lovforslaget indebærer endvidere merudgifter til pension som følge af forslagene om ændre-de regler om førtidspensionsfradrag og fastsættelse af pension for visse tjenestemænd. Nogle afdisse merudgifter vil dog være midlertidige, idet de vedrører overgangsordninger for de nuvæ-rende ansatte.Det vurderes, at de samlede økonomiske konsekvenser af lovforslaget og skærpelsen af før-tidspensionsfradrag og ophævelsen eller forhøjelsen af de pligtige afgangsaldre på længere sigtvil være positive.10. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.11. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.12. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.13. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.14. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været i høring hos Domstolsstyrelsen, Centralorganisationernes Fællesud-valg, Offentligt Ansattes Organisationer, Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfælles-skab, AC, Grønlands Selvstyre, Rigsombudsmanden i Grønland, Færøernes Landsstyre, KL,Danske Regioner, Kommunernes Lønningsnævn, Regionernes Lønnings- og Takstnævn, Kom-munale Tjenestemænd og Overenskomstansatte og Sundhedskartellet.Lovforslaget har i henhold til tjenestemandslovens § 48 været forhandlet med tjenestemæn-denes centralorganisationer.
8
Sammenfattende skema
Økonomiske konsekvenserfor det offentligeAdministrative konsekven-ser for det offentligeØkonomiske konsekvenserfor erhvervslivetAdministrative konsekven-ser for erhvervslivetMiljømæssige konsekven-serAdministrative konsekven-ser for borgerneForholdet til EU-retten
Positive konsekven-ser/mindreudgifterIngenIngenIngenIngenIngenIngen
Negative konsekven-ser/merudgifterBeskedne merudgifterIngenIngenIngenIngenIngen
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Efter tjenestemandspensionslovens § 4, stk. 1, er en tjenestemands pensionsalder det antal år,i hvilket han efter sit fyldte 25. år har været statstjenestemand eller tjenestemand i folkeskolen,folkekirken, Folketinget, under Københavns kommunale skolevæsen, Færøernes landsstyre førden 1. januar 1988 eller Grønlands landsråd eller hjemmestyre før den 1. januar 1980 eller harværet berettiget til rådighedsløn i medfør af § 32 i lov om tjenestemænd eller ville have væretberettiget til rådighedsløn, hvis pågældende ikke havde nået folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lovom social pension.Det foreslås, at aldersgrænsen på 25 år for at påbegynde optjening af pensionsalder ophæves.Derved vil de tjenestemænd, der ansættes i en ung alder optjene pensionsalder straks fra tjene-stemandsansættelsen, selv om de tjenestemandsansættes før deres fyldte 25. år.Der henvises i øvrigt pkt. 2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.Til nr. 2Efter tjenestemandspensionslovens § 4, stk. 2, kan finansministeren efter indhentet udtalelsefra Lønningsrådet bestemme, at der i pensionsalderen medregnes den tid, i hvilken en tjene-stemand efter sit fyldte 25. år har været ansat på tjenestemandsvilkår i en stilling, hvortil erknyttet en pensionsordning, der i det væsentlige giver samme rettigheder som tjenestemands-pensionsloven.Bestemmelsen tager sigte på at kunne medregne tidligere ansættelse som kommunal/regionaltjenestemand eller tidligere ansættelse med medlemskab af en statsgaranteret pensionskas-se/statslig pensionsordning.Efter tjenestemandspensionslovens § 4 a, stk. 1, kan finansministeren efter indhentet udta-lelse fra Lønningsrådet bestemme, at der i pensionsalderen medregnes den tid, i hvilken en tje-
9
nestemand efter sit fyldte 25. år har været ansat inden for de i § 4, stk. 1, nævnte områder eller ien kommune, region, et koncessioneret selskab eller en stats-, kommune- eller regionsgarante-ret virksomhed. Det er i henhold til § 4 a, stk. 2, en betingelse, at der til statskassen sker over-førsel af den udtrædelsesgodtgørelse, der tilkommer den pågældende fra den hidtidige pensi-onsordning.Efter tjenestemandspensionslovens § 4 b, stk. 1, kan finansministeren efter indhentet udtalel-se fra Lønningsrådet bestemme, at der i pensionsalderen medregnes den tid, i hvilken en tjene-stemand efter sit fyldte 25. år har været ansat som tjenestemand under De Europæiske Fælles-skaber, under forudsætning af, at der fra Fællesskaberne sker overførsel til statskassen af denaktuarmæssige værdi af den pågældendes pensionsrettigheder under Fællesskaberne, eller at derfra den pågældende selv sker indbetaling med renter til statskassen af den udtrædelsesgodtgø-relse, der blev udbetalt den pågældende ved fratræden fra stillingen i Fællesskaberne.I konsekvens af forslaget i nr. 1 foreslås det, at aldersgrænserne på 25 år for medregning ipensionsalderen i § 4, stk. 2, § 4 a, stk. 1, og § 4 b, stk. 1, ophæves.Til nr. 3 og 4Der er tale om en redaktionel ændring som følge af, at der indsættes et nyt stk. 8 i § 6, jf. nr.5.Til nr. 5Efter tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 6, nedsættes pensionen til en tjenestemand, derbegærer afsked efter at have nået efterlønsalderen. Nedsættelsen sker i forhold til den tid, derstår tilbage, indtil den pågældende når folkepensionsalderen eller den lavere alder, ved hvilkenden pågældende skulle have været afskediget.Det foreslås i § 6 at indsætte et nyt stk. 8, hvorefter der ikke sker nedsættelse af pensionenefter stk. 6 for tjenestemænd i politikorpset, der inden den 1. januar 2019 begærer afsked efterat være fyldt 63 år.Forslaget skal sikre, at tjenestemænd i politikorpset, der fratræder deres tjenestemandsstillingi perioden fra 1. januar 2012 til den 31. december 2018 efter at være fyldt 63 år, pensionsmæs-sigt bliver stillet, som de ville have været stillet, hvis den pligtige afgangsalder på 63 år ikke varblevet ophævet fra 1. januar 2012.Der henvises i øvrigt til pkt. 6.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.Til nr. 6Der er tale om en redaktionel ændring som følge af, at den generelle pligtige afgangsalderpå 70 år for tjenestemænd er ophævet med virkning fra den 19. juni 2008. Forslaget er udenindholdsmæssig betydning.Til nr. 7Til stk. 3Efter tjenestemandspensionslovens § 17, stk. 1, fastsættes pensionen på grundlag af den pen-sionsalder, tjenestemanden ville have opnået ved tjeneste indtil sit fyldte 70. år, når den pågæl-dende afskediges efter at være fyldt 60 år, men inden sit fyldte 70. år, som følge af, at den på-gældende har nået aldersgrænsen for pligtig afgang.For militære tjenestemænd, der i dag har en pligtig afgangsalder på 60 år, kan pensionsalderensåledes forhøjes med indtil 10 år.
10
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 3 i tjenestemandspensionslovens § 17, hvorefter finansmi-nisteren kan bestemme, at pensionen til en militær tjenestemand, der afskediges som følge af, atden pågældende har nået aldersgrænsen for pligtige afgang, kan fastsættes på grundlag af enpensionsalder, der er forhøjet med indtil 10 år.Efter forslaget sikres det, at militære tjenestemænd, som fra 1. januar 2019 gradvist får løftetderes pligtige afgangsalder, fortsat kan få deres pensionsalder forhøjet med indtil 10 år.Der henvises i øvrigt til pkt. 4.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.Til stk. 4Efter tjenestemandspensionslovens § 17, stk. 1, fastsættes pensionen på grundlag af den pen-sionsalder, tjenestemanden ville have opnået ved tjeneste indtil sit fyldte 70. år, når den pågæl-dende afskediges efter at være fyldt 60 år, men inden sit fyldte 70. år, som følge af, at den på-gældende har nået aldersgrænsen for pligtig afgang.Tjenestemænd i politikorpset og uniformeret personale i Kriminalforsorgen har i dag en plig-tig afgangsalder på 63 år. Når de pågældende tjenestemænd afskediges ved 63 år bliver de såle-des pensionsmæssigt stillet, som om de havde fortsat deres tjeneste til deres 70. år.Den pligtige afgangsalder for tjenestemænd i politikorpset er ophævet fra den 1. januar 2012og for uniformeret personale i Kriminalforsorgen fra den 1. januar 2019.Det foreslås at indsætte et nyt stk. 4 i tjenestemandspensionslovens § 17, hvorefter finansmi-nisteren kan bestemme, at pensionen til en tjenestemand i politikorpset, der er ansat inden den1. januar 2012, og en uniformeret tjenestemand i Kriminalforsorgen, der er ansat inden den 1.januar 2019, fastsættes på grundlag af den pensionsalder, tjenestemanden ville have opnået vedtjeneste indtil sit fyldte 70. år, uanset at der ikke gælder en aldersgrænse for pligtig afgang forden pågældende.Med forslaget sikres det, at de pågældende tjenestemænd pensionsmæssigt bliver stillet, somde ville have været stillet, hvis de fortsat havde en pligtig afgangsalder.Der henvises i øvrigt til pkt. 5.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.Til nr. 8Efter tjenestemandspensionslovens § 24, stk. 1, er en tjenestemand, der har opnået en pensi-onsalder på mindst 3 år, og som fratræder tjenesten uden at være berettiget til pension efter § 2og uden at overgå til anden ansættelse, som efter § 4 medregnes i pensionsalderen, berettiget tilopsat pension.Det foreslås, at kravet om mindst 3 års pensionsalder for ret til opsat pension ophæves.Tjenestemandspension beregnes efter pensionsalder i antal fulde år, jf. tjenestemandspensi-onslovens § 4, stk. 1, og § 6, stk. 1. Eventuelt overskydende måneder indgår således ikke i be-regning af tjenestemandspension.Som følge af beregningsreglerne betyder forslaget, at ret til opsat pension vil være betinget af,at tjenestemanden på fratrædelsestidspunktet har opnået en pensionsalder på mindst 1 år.Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.Til § 2Til nr. 1Bestemmelsen i § 3, stk. 1, i lov om pension til statens tjenestemænd i Grønland m.v. om op-tjening af pensionsalder svarer i princippet til tjenestemandspensionslovens § 4, stk. 1, idet derdog efter reglerne for pension til statens tjenestemænd i Grønland optjenes pensionsalder fradet 23. år under tjenestemandsansættelse i Grønland.
11
Bestemmelsen i § 3 a, stk. 1, i lov om pension til statens tjenestemænd i Grønland m.v. ved-rører medregning i pensionsalderen af bl.a. tjenestemandsansættelse i Grønlands Selvstyre ogkommuner i Grønland efter det fyldte 23. år. Bestemmelsen svarer i princippet til § 4 a, stk. 1.Forslaget svarer til de foreslåede ændringer i tjenestemandspensionslovens § 4, stk. 1, og § 4a, stk. 1, i forslagets § 1, nr. 1 og 2.Til nr. 2Bestemmelsen i § 3, stk. 2, i lov om pension til statens tjenestemænd i Grønland m.v. vedrø-rer medregning i pensionsalderen af ansættelse som statstjenestemand inden for de områder,som er omfattet af tjenestemandspensionslovens § 4, stk. 1.Bestemmelsen i § 3, stk. 3, i lov om pension til statens tjenestemænd i Grønland m.v. vedrø-rer medregning i pensionsalderen af ansættelse inden for de områder, som er omfattet af tjene-stemandspensionslovens § 4, stk. 2.Bestemmelsen i § 3 a, stk. 1, i lov om pension til statens tjenestemænd i Grønland m.v. ved-rører medregning i pensionsalderen af ansættelse inden for de områder, som er omfattet af tje-nestemandspensionslovens § 4, stk. 1.Bestemmelsen i § 3 b, stk. 1, i lov om pension til statens tjenestemænd i Grønland m.v. ved-rører medregning i pensionsalderen af ansættelse inden for det område, som er omfattet af tje-nestemandspensionslovens § 4 b, stk. 1.Forslaget svarer til de foreslåede ændringer i tjenestemandspensionslovens § 4, stk. 1, § 4, stk.2, og § 4 b, stk. 1, i forslagets § 1, nr. 1 og 2.Til nr. 3Bestemmelsen i § 20, stk. 1, i lov om pension til statens tjenestemænd i Grønland m.v. svarertil bestemmelsen i tjenestemandspensionslovens § 24, stk. 1, hvorefter det er en betingelse forret til opsat pension, at tjenestemanden har optjent en pensionsalder på 3 år.Forslaget svarer til den foreslåede ændring i tjenestemandspensionslovens § 24, stk. 1, i for-slagets § 1, nr. 8.Til § 3Det foreslås istk. 1,at loven træder i kraft den 1. januar 2012.Istk. 2foreslås det, at § 1, nr. 1, 2 og 8, og § 2 om ophævelse af aldersgrænser for ret til op-tjening af pensionsalder og betingelsen om 3 års pensionsalder for ret til opsat pension fårvirkning for tjenestemænd, der ansættes den 1. januar 2012 eller senere. Dette er i overens-stemmelse med det tilsagn, som finansministeren gav i forbindelse med aftale- og overens-komstforhandlingerne i 2011, jf. pkt. 1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
12
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om tjenestemandspension, jf. lovbe-kendtgørelse nr. 489 af 6. maj 2010, foretagesfølgende ændringer:1.I§ 4, stk. 1,ændres ”han efter sit fyldte 25.år” til: ”den pågældende”.
Lov om tjenestemandspension§ 4.En tjenestemands pensionsalder erdet antal år, i hvilket han efter sit fyldte 25.år har været statstjenestemand eller tjene-stemand i folkeskolen, folkekirken, Folke-tinget, under Københavns kommunale sko-levæsen, Færøernes landsstyre før den 1.januar 1988 eller Grønlands landsråd ellerhjemmestyre før den 1. januar 1980 ellerhar været berettiget til rådighedsløn i med-før af § 32 i lov om tjenestemænd eller villehave været berettiget til rådighedsløn, hvispågældende ikke havde nået folkepensions-alderen, jf. § 1 a i lov om social pension.Stk. 2.Finansministeren kan efter ind-hentet udtalelse fra Lønningsrådet be-stemme, at der i pensionsalderen medreg-nes den tid, i hvilken en tjenestemand eftersit fyldte 25. år har været ansat på tjene-stemandsvilkår i en stilling, hvortil er knyt-tet en pensionsordning, der i det væsentligegiver samme rettigheder som denne lov.Stk. 3.§ 4 a.Finansministeren kan efter indhen-tet udtalelse fra Lønningsrådet bestemme,at der i pensionsalderen medregnes den tid,i hvilken en tjenestemand efter sit fyldte25. år har været ansat inden for de i § 4,stk. 1, nævnte områder eller i en kommune,region, et koncessioneret selskab eller enstats-, kommune- eller regionsgaranteretvirksomhed.Stk. 2.
2.I§ 4, stk. 2, § 4 a, stk. 1,og§ 4 b, stk. 1,ud-går ”efter sit fyldte 25. år”.
13
§ 4 b.Finansministeren kan efter ind-hentet udtalelse fra Lønningsrådet be-stemme, at der i pensionsalderen medreg-nes den tid, i hvilken en tjenestemand eftersit fyldte 25. år har været ansat som tjene-stemand under De Europæiske Fællesska-ber, under forudsætning af, at der fra Fæl-lesskaberne sker overførsel til statskassenaf den aktuarmæssige værdi af den pågæl-dendes pensionsrettigheder under Fælles-skaberne, eller at der fra den pågældendeselv sker indbetaling med renter til stats-kassen af den udtrædelsesgodtgørelse, derblev udbetalt ham ved hans fratræden frastillingen i Fællesskaberne.Stk. 2.§ 6. …Stk. 6.Når en tjenestemand begærer af-sked efter at have nået efterlønsalderen, jf.§ 74 i lov om arbejdsløshedsforsikringm.v., nedsættes pensionen beregnet efterstk. 1-3 i forhold til den tid, der står tilba-ge, indtil den pågældende når folkepensi-onsalderen, jf. § 1 a i lov om social pensi-on, eller den lavere alder, ved hvilken hanskulle have været afskediget. Nedsættelsenaf pensionen beregnes samtidig med denneog reguleres efter § 27.Stk. 7.Pensionen nedsættes dog ikkeefter stk. 6, når en tjenestemand begærerafsked efter den aldersgrænse for pligtigafgang, der er aftalt i medfør af § 29 i lovom tjenestemænd, men inden en individu-elt aftalt højere aldersgrænse.Stk. 8.3.I§ 6, stk. 6, 1. pkt.,indsættes efter ”afskediget”:”, jf. dog stk. 7 og 8”.
4.I§ 6, stk. 7,udgår ”dog”.
5.I§ 6indsættes efter stk. 7 som nyt stykke:”Stk.8.Pensionen nedsættes ikke efter stk.6, når en tjenestemand i politikorpset indenden 1. januar 2019 begærer afsked efter at værefyldt 63 år.”Stk. 8 bliver herefter stk. 9.6.I§ 17, stk. 1,udgår ”men inden sit fyldte 70.år,”.
§ 17.Pensionen efter § 6 og § 12 fastsættespå grundlag af den pensionsalder, tjene-stemanden ville have opnået ved tjenesteindtil sit fyldte 70. år, når den pågældendeafskediges efter at være fyldt 60 år, men
14
inden sit fyldte 70. år, som følge af, at denpågældende har nået aldersgrænsen forpligtig afgang.Stk. 2.
7.I§ 17indsættes somstk. 3og4:”Stk.3.Finansministeren kan bestemme, atpensionen til en militær tjenestemand, der af-skediges som følge af, at den pågældende harnået aldersgrænsen for pligtig afgang, fastsæt-tes på grundlag af en pensionsalder, der er for-højet med indtil 10 år.Stk. 4.Finansministeren kan bestemme, atpensionen til en tjenestemand i politikorpset,der er ansat inden den 1. januar 2012, og enuniformeret tjenestemand i kriminalforsorgen,der er ansat inden den 1. januar 2019, fastsæt-tes på grundlag af den pensionsalder, tjeneste-manden ville have opnået ved tjeneste indtil sitfyldte 70. år, uanset at der ikke gælder en al-dersgrænse for pligtig afgang for den pågæl-dende.”8.I§ 24, stk. 1,udgår ”der har opnået en pen-sionsalder på mindst 3 år, og”.
§ 24.En tjenestemand, der har opnået enpensionsalder på mindst 3 år, og som fra-træder tjenesten uden at være berettiget tilpension efter § 2 og uden at overgå til an-den ansættelse, som efter § 4 medregnes ipensionsalderen, er berettiget til opsat pen-sion, jf. stk. 5.Stk. 2.
§2I lov om pension til statens tjenestemænd iGrønland m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 661 af12. august 1993, som ændret ved § 6 i lov nr.346 af 2. juni 1999, § 2 i lov nr. 1426 af 22.december 2004, § 5 i lov nr. 527 af 24. juni2005 og § 2 i lov nr. 249 af 31. marts 2009,foretages følgende ændringer:Lov om pension til statens tjenestemænd i Grøn-land m.v.§ 3.En tjenestemands pensionsalder erdet antal år, i hvilket tjenestemanden eftersit fyldte 23. år har:1) været statstjenestemand i Grønland eller2) været berettiget til rådighedsløn efter §32 i lov om statens tjenestemænd i Grøn-land eller1.I§ 3, stk. 1,og §3 a, stk. 1,udgår ”efter sitfyldte 23. år”.
15
3) været tjenestemand under Grønlandshjemmestyre, såfremt staten efter § 24 aberegner og udbetaler pensionen, eller4) været tjenestemand under en kommune iGrønland, såfremt staten efter § 24 a be-regner og udbetaler pensionen.Stk. 2.Den tid, i hvilken en tjenestemandefter sit fyldte 25. år har været ansat somstatstjenestemand uden for Grønland ellersom tjenestemand i folkeskolen, folkekir-ken, Folketinget, under Københavns kom-munale skolevæsen, Færøernes landsstyrefør den 1. januar 1988 eller Grønlandslandsråd eller hjemmestyre før den 1. janu-ar 1980 eller har været berettiget til rå-dighedsløn i medfør af § 32 i lov om tjene-stemænd, medregnes i pensionsalderen.Stk. 3.Finansministeren kan efter ind-hentet udtalelse fra Lønningsrådet be-stemme, at der i pensionsalderen medreg-nes den tid, i hvilken en tjenestemand eftersit fyldte 25. år har været ansat på tjene-stemandsvilkår i en stilling, hvortil er knyt-tet en pensionsordning, der i det væsentligegiver samme rettigheder som denne lov.Stk. 4.§ 3 a.Finansministeren kan efter indhen-tet udtalelse fra Lønningsrådet bestemme,at der i pensionsalderen medregnes den tid,i hvilken en tjenestemand efter sit fyldte23. år har været ansat inden for de i § 3,stk. 1, nævnte områder, eller den tid, i hvil-ken tjenestemanden efter sit fyldte 25. århar været ansat inden for de i § 3, stk. 2,nævnte områder eller i en kommune, regi-on, et koncessioneret selskab eller i enstats-, kommune- eller regionsgaranteretvirksomhed i den øvrige del af riget.Stk. 2.§ 3 b.Finansministeren kan efter ind-hentet udtalelse fra Lønningsrådet be-stemme, at der i pensionsalderen medreg-nes den tid, i hvilken en tjenestemand eftersit fyldte 25. år har været ansat som tjene-stemand under De Europæiske Fællesska-ber, under forudsætning af, at der fra Fæl-
2.I§ 3, stk. 2, § 3, stk. 3, § 3 a, stk. 1,og§ 3 b,stk. 1,udgår ”efter sit fyldte 25. år”.
16
lesskaberne sker overførsel til statskassenaf den aktuarmæssige værdi af den pågæl-dendes pensionsrettigheder under Fælles-skaberne, eller at der fra den pågældendeselv sker indbetaling med renter til stats-kassen af den udtrædelsesgodtgørelse, derblev udbetalt ham ved hans fratræden frastillingen i Fællesskaberne.Stk. 2.§ 20.En tjenestemand, der har opnået enpensionsalder på mindst 3 år, og som fra-træder tjenesten uden at være berettiget tilpension efter § 1 og uden at overgå til an-den ansættelse, som efter § 3 medregnes ipensionsalderen, er berettiget til opsat pen-sion, jf. stk. 5.Stk. 2.3.I§ 20, stk. 1,udgår ”der har opnået en pen-sionsalder på mindst 3 år, og”.
§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar2012.Stk. 2.§ 1, nr. 1, 2 og 8, og § 2 har virkning fortjenestemænd, der ansættes den 1. januar 2012 ellersenere.
17