Forsvarsudvalget 2011-12, Det Udenrigspolitiske Nævn 2011-12
FOU Alm.del Bilag 60, UPN Alm.del Bilag 115
Offentligt
1074913_0001.png
1074913_0002.png
1074913_0003.png
1074913_0004.png
NOTAT
1. februar 2012UDSENDELSE AF ET DANSK SPECIALOPERATIONSBIDRAG TIL HELMAND (TASKFORCE 7)Et væsentligt led i Helmand-planen for 2011-2012 er, at et dansk specialoperationsbidrag(Task Force 7) gennem mentoring (oplæring) skal bistå med at opbygge og udvikle en af-ghansk specialpolitienhed, Provincial Response Company.Sigtet er, at den afghanske enhed hurtigst muligt bliver i stand til, inden for rammerne afafghansk lov, selvstændigt at planlægge, lede og gennemføre specialpolitiaktioner. Detoverordnede formål er at understøtte såvel den afghanske regerings som NATO’s mål omopbygning af de afghanske sikkerhedsstyrker med henblik på transitionen til afghansk over-tagelse af sikkerhedsansvaret i Helmand. Ud over i Helmand er en række andre ProvincialResponse Companies (PRC) under opbygning og mentorering af ISAF-styrker, herunder Au-stralien, Tyskland og USA, i hele Afghanistan.Min forgænger orienterede i et brev af 10. maj 2011 Forsvarsudvalget om rammerne foropgaven for det danske bidrag. Det skete i forbindelse med, at personel fra specialoperati-onsstyrkerne i 2011 blev udsendt med henblik på at følge en amerikansk enhed, der løsertilsvarende opgaver.Det danske bidrag kommer til at bestå af op til 50 personer, herunder personel fra Jæger-korpset, Frømandskorpset og dansk civilt politi. Hovedstyrken er planlagt udsendt fra 6. fe-bruar 2012 og hjemtaget i februar 2014.Der må naturligt forventes at blive tilbageholdt personer under de politiaktioner, som speci-aloperationsstyrkerne skal uddanne den afghanske specialpolitienhed til at planlægge oggennemføre.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
Opgaveanvisningen til specialpolitienheden vil normalt blive givet af provinsens politichef ogdermed være afghansk initieret. Idet der vil være tale om afghanske politiaktioner, vilgrundlaget for og den retlige ramme omkring opgaveløsningen være afghansk ret.De omhandlede politiaktioner vil bl.a. omfatte ransagninger, arrestationer, efterretningsind-hentning og opretholdelse af offentlig orden. Opgaverne vil primært rette sig mod politiakti-oner, hvor almindelige politienheder ikke vil være tilstrækkeligt uddannet, trænet og udru-stet, og hvor risikoen for politifolkene kan være højere end ved almindelige politiopgaver.Rent praktisk får det danske personel fra Task Force 7 til opgave at rådgive og vejlede spe-cialpolitienhedens ledelse i den planlægningsproces, der vil skulle omsætte provinspolitiche-fens opgavestillelse til praktisk opgaveløsning. Konceptet for mentoreringen indebærer, atafghanerne selv skal kunne forestå og lede afghansk initierede aktioner.Personel fra Task Force 7 vil altså være til stede under planlægningen og indøvelse af opga-veløsningen, rådgive om løsningsmuligheder, bistå med den nødvendige koordination medøvrige sikkerhedsstyrker samt medvirke til at sikre, at relevante anklagere og dommere ind-drages i overensstemmelse med afghansk lov. Under selve politiaktionerne vil personel fraTask Force 7 hjælpe og støtte afghanerne i deres gennemførelse af den planlagte opgave.Graden af hjælp og støtte afhænger af den enkelte aktionstype og -størrelse samt de af-ghanske politifolks aktuelle uddannelsesstade.Målpersonerne i politioperationerne vil være afghanske kriminelle, og personer relateret tilafghanske oprørere. På den baggrund vil målpersonerne og eventuel tilbageholdelse af dissevære et afghansk anliggende.Det vil imidlertid ikke kunne udelukkes, at de danske specialoperationsstyrker under selvepolitiaktionerne vil kunne komme i en situation, hvor man af operative grunde kortvarigt måstandse eller fastholde en person. Sådanne standsninger/fastholdelser skal være begrundeti hensynet til sikkerheden for specialoperationsstyrkerne, afghanske politifolk eller tredje-part. Den standsede eller fastholdte person skal straks overtages af det afghanske politi.Ligeledes vil der som en helt naturlig del af opgaveløsningen kunne være tale om danskmentorbistand under en afghansk tilbageholdelse i form af f.eks. bistand og vejledning vedfastholdelse eller påsætning af håndjern på en person, der allerede er tilbageholdt af af-ghansk politi.Det er vurderingen, at de danske specialoperationsstyrker i de nævnte situationer genereltikke kan siges at have en sådan kontrol med territoriet eller målpersonen, at der bliver taleom en dansk tilbageholdelse med deraf følgende dansk ansvar for den tilbageholdte. Det er
Side 2/4
en vurdering, som er foretaget på baggrund af Menneskerettighedsdomstolens praksis. Detforhold, at danske soldater således kortvarigt kan siges at have udøvet en fysisk kontrol afden omhandlende karakter over standsede personer, ændrer altså ikke på den omstændig-hed, at der vil være tale om en afghansk tilbageholdelse inden for rammerne af en afghanskledet politiaktion i overensstemmelse med afghansk ret.I vurderingen er der navnlig lagt vægt på, at de danske styrkers rolle er mentoring (oplæ-ring), og at formålet med deltagelsen således alene er rådgivning og bistand; at politiaktio-nerne er afghansk initierede, planlagte og ledede, at politiaktionerne sker inden for ram-merne af afghansk ret, herunder ofte med udgangspunkt i dommerkendel-ser/tilstedeværelsen af anklagere, at der er tale om kortvarige standsninger/fastholdelserforetaget på vegne de afghanske politistyrker, og at den standsede/fastholdte, hvor det ersituationen, straks overtages af de afghanske politifolk.Sammenfattende vil der altså være tale om en rollefordeling, som er konsistent med formå-let med hele indsatsen, nemlig kapacitetsopbygning i form af oplæring af den afghanskespecialpolitienhed og derimod ikke en rollefordeling, som er tilrettelagt ud fra et ikke-operativt begrundet ønske om ikke at få et ansvar for tilbageholdte personer. Mere genereltskal det dog bemærkes, at det selvsagt aldrig kan garanteres, at en domstol i en konkret si-tuation ikke kan tænkes at ville kunne komme til et andet resultat.I overensstemmelse med ovenstående er rammerne for de danske specialstyrkers ageren iforhold til standsning/fastholdelse af personer fastlagt i det magtanvendelsesdirektiv, som erknyttet til opgaven.For så vidt angår en situation, hvor Task Force 7 selvstændigt måtte pågribe en person i ensituation, hvor det ikke er sikkerhedsmæssigt begrundet, jf. ovenfor, fremgår det af direkti-vet, at der vil være tale om en dansk tilbageholdelse. En overdragelse vil i den situation i gi-vet fald være omfattet af den dansk-afghanske overdragelsesaftale.Med hensyn til spørgsmålet om behandlingen af personer tilbageholdt under afghansk an-svar mere generelt vil man fra dansk side - i forbindelse med opstarten af den foreståendeopgave - overfor såvel de centrale som de lokale afghanske myndigheder understrege denvægt, som der fra dansk side tillægges spørgsmålet om, at tilbageholdte ikke udsættes forkrænkelser af deres rettigheder, herunder at de i afghansk varetægt ikke udsættes for tor-tur eller anden mishandling.Hertil kommer, at Task Force 7 i forbindelse med den løbende mentorering (oplæring) vilundervise den afghanske specialpolitienhed i grundlæggende politietik og herunder i humanog ordentlig behandling af arrestanter.
Side 3/4
Uanset typen af aktion vil specialoperationsstyrken i overensstemmelse med de almindeligedirektiver være pålagt at gribe ind, hvor det er muligt, over for afghanske partnere, hvis derudøves tortur, umenneskelig eller nedværdigende behandling. Styrken vil også skulle rap-portere om og håndtere eventuelle episoder på behørig vis.Forsvarskommandoen har forsikret om, at direktivet, som det foreligger nu, er håndterligtfor soldaterne på jorden.Som den tidligere forsvarsminister nævnte det i brevet af 10. maj 2011, er det sådan, hvil-ket også er tilfældet i andre typer operationer med ISAF-deltagelse, at hvor afghanske styr-ker tilbageholder personer, så sker retsforfølgning og idømmelse af straf ved de afghanskedomstole, og i afghansk ret indgår dødsstraf som et element.Endelig vil de danske specialoperationsstyrker undtagelsesvist også kunne komme til at ind-gå i specialstyrkeoperationer, der foregår i ISAF-søjlen. Operationerne skal som minimumvære partneroperationer, hvor der altid vil være afghansk deltagelse, men vil være ISAF-ledet. Her vil gælde samme nationale magtanvendelsesdirektiv henholdsvis ISAF regler formagtanvendelse som for de øvrige ISAF-operationer, som danske enheder er involveret i. Idet omfang at danske styrker i forbindelse med ISAF-operationer måtte tilbageholde perso-ner, vil disse derfor være at betragte som værende dansk tilbageholdte med det, som detindebærer i forhold til registrering og tilsyn mm.
Side 4/4