Forsvarsudvalget 2011-12, Det Udenrigspolitiske Nævn 2011-12
FOU Alm.del Bilag 21, UPN Alm.del Bilag 43
Offentligt
1042341_0001.png
1042341_0002.png
1042341_0003.png
1042341_0004.png
1042341_0005.png
1042341_0006.png
1042341_0007.png
1042341_0008.png
1042341_0009.png
1042341_0010.png
1042341_0011.png
1042341_0012.png
1042341_0013.png
1042341_0014.png
1042341_0015.png
1042341_0016.png
1042341_0017.png
1042341_0018.png
1042341_0019.png
1042341_0020.png
-DET TALTE ORD GÆLDER-
Baggrund[MF Nikolaj Villumsen (EL) har stillet spørgsmål A og B til besvarelse i samråd den 10.november 2011. Spørgsmålene er stillet med baggrund i UNAMA’s rapport om udbredtmishandling i de afghanske fængsler.]
TaleseddelDet første spørgsmål A lyder:
”Vil ministeren gennemføre et stop for udleveringen affanger til afghanske fængsler i bl.a. Helmand på baggrundaf de seneste rapporter om udbredt brug af tortur iafghanske fængsler?Det hurtige og korte svar på det stillede spørgsmål er: Nej.Og så kunne jeg sådan set have stoppet dér.Men jeg agter ikke at stoppe dér, for jeg vil gerne benyttelejligheden til at forklare hvorfor. Og det er der gode
grunde til. Således vil jeg gerne som led i den samledebesvarelse af samrådsspørgsmålet adressere fire forhold:1)2)3)4)Regeringens principielle holdning til overholdelse afmenneskerettighederne,Indholdet af FN’s rapport og de overvejelser, somden giver anledning til,Grundlaget for danske styrkers overdragelse aftilbageholdte, og endeligRegeringens holdning til den internationale indsats iAfghanistan
Regeringens principielle holdning til overholdelse afmenneskerettighederne, herunder tortur ogmishandling.Det er regeringen magtpåliggende, at Danmark overholderinternationale forpligtelser, herunder på
2
menneskerettighedsområdet. Det gælder også i forhold tiltortur og mishandling. Og det gælder til punkt og prikke.Når vi sender danske soldater ud i internationale opgaverer det jo ikke kun for at sikre snævre danske interesser –men også for at bidrage til universelle værdier sommenneskerettigheder og respekt for individet. Så nytterdet ikke noget, hvis ikke vi også tager disse værdiersærdeles seriøst. For så er der ikke overensstemmelsemed formålet for udsendelsen.Regeringen vil derfor aktivt bekæmpe enhver form fortortur og mishandling. Regeringen vil fastholde denledende rolle, som Danmark i nu mange år har spillet i deninternationale bekæmpelse af tortur. Dette sker f.eks.gennem årlige resolutioner i FN’s generalforsamling oggennem støtte til det værdifulde arbejde, som udføres aff.eks. Rehabiliterings- og forskningscentret for Torturofre(RCT) og det internationale Rehabiliteringscenter (IRCT).Det sker også gennem den store danske udviklingsbistand.
3
Danmarks har høstet stor anerkendelse for sin ledenderolle den internationale indsats i bekæmpelsen af tortur.Det er jeg stolt af. Og det er en rolle som vi fortsat skalbevare – og gøre os fortsat fortjent til.Vi er derfor også åbne for kritik og dialog med Folketingetog civilsamfundet, og altid rede til at overveje, om tingenekan gøres bedre. Det styrker et demokratisk samfund somdet danske.
Indholdet af FN’s rapport og de overvejelser, somden giver anledning til
Det er med beklagelse, at jeg har læst indholdet af FN’srapport fra sidste måned om mishandling og tortur begåetoverfor tilbageholdte i afghansk varetægt. Det er særdelesutilfredsstillende og giver anledning til bekymring og
4
refleksion - også i forhold til dansk politik og praksis iforhold til overdragelse af tilbageholdte.Rapporten illustrerer desværre alt for godt, at der fortsater et stykke vej igen, når det kommer til indsatsen iAfghanistan.Med henblik på at forhindre fremtidige tilfælde af torturindeholder rapporten en række anbefalinger rettet tilhenholdsvis de afghanske myndigheder og detinternationale samfund.Blandt anbefalingerne til det internationale samfund vil jegfremhæve følgende anbefalinger:Suspension af overdragelsen af tilbageholdte til NDS-faciliteter, hvor der har været bekræftede tilfælde aftortur eller mishandling.
5
Se på mulighederne for at styrke tilsynet medpersoner overdraget til NDS-faciliteter.I forhold til anbefalingen vedrørende suspension vil jeggerne understrege, at Danmark ikke overdragertilbageholdte til faciliteter, hvor der har været bekræftedetilfælde af tortur eller mishandling. Således har FN ikkekunnet bekræfte de beskyldninger mod tortur ogmishandling, som har været fremført mod den facilitet,som danske styrker – i de få tilfælde, det har væretrelevant – har overdraget til, nemlig NDS-faciliteten(National Directorate of Security) i Lashkar Gah. Facilitetener derfor ikke omfattet af FN-missionens anbefaling omsuspension.FN vil dog fortsætte med at undersøge beskyldningerne.Den undersøgelse vil vi naturligvis nøje følge, og dragekonsekvenserne heraf.
6
Derimod har ISAF som følge af anbefalingen suspenderetoverdragelse af tilbageholdte til de faciliteter, hvorrapporten nævner at der er troværdige rapporteringer omtortur. Samtidig har ISAF iværksat en plan med henblik påat tilsikre ordentlig og human behandling af alletilbageholdte målrettet de pågældende faciliteter.Planen omfatter seks faser, der inkluderer:1)inspektion af faciliteter,2)uddannelse i menneskerettigheder og behandling aftilbageholdte,3)formel certificering,4)støtte til den afghanske regerings ansvarligheds-mekanisme,5)tilsyn med tilbageholdte samt6)fortsat dialog mellem ISAF og afghanskemyndigheder.I opfølgning på anbefalingen om styrket tilsyn erforsvarschefen blevet anmodet om at intensivere tilsynet
7
med tilbageholdte overdraget af danske styrker tilafghanske myndigheder.Jeg synes det er relevant at følge op på denne anbefaling,selvom der for øjeblikket ikke i NDS-faciliteten i LaskharGah sidder personer overdraget af danske styrker.Ligeledes har Forsvarskommandoen som følge afrapporten allerede i starten af september ændretretningslinjerne, således at forsvarschefen indtil viderepersonligt skal godkende hver enkelt overdragelse afpersoner til de afghanske myndigheder.I Afghanistan sidder der p.t. kun 2 personer tilbageholdt,som er overdraget af danske styrker. De afsoner en dom idet almindelige fængsel i Lashkar Gah, som ikke er omtalti rapporten.Lad mig som afslutning på denne del af besvarelsennævne, at rapporten også indeholder en rækkeanbefalinger til de afghanske myndigheder. Jeg har
8
naturligvis en forventning om, at de afghanskemyndigheder følger op på disse anbefalinger.Jeg er derfor også tilfreds med, at den afghanske regeringhar udtalt sig imødekommende i forhold til at følge op. Iden forbindelse har jeg hæftet mig ved, at FNkonstaterede, at brugen af tortur ikke var et udslag afpolicy beordret fra øverste ledelse. Forbuddet mod torturfremgår i øvrigt også af den afghanske forfatning.Som et konkret udslag af anbefalingerne har jeg forstået,at NDS (National Directorate of Security) har foretaget enundersøgelse, og har planer om reformer afforhørsområdet.Grundlaget for danske styrkers overdragelse aftilbageholdte.
9
Grundlaget for danske styrkers overdragelse aftilbageholdte til afghanske myndigheder er denoverdragelsesaftale, som er indgået med Afghanistan.I aftalen har Afghanistan bl.a. forpligtet sig til at behandlepersoner, som danske styrker overdrager til afghanskemyndigheder, i overensstemmelse med internationaleforpligtelser. Samtidig har den afghanske regering bl.a.forpligtet sig til ikke at eksekvere dødsdomme overoverdragne personer.Danske styrker har siden 2006 overdraget 7 personer til deafghanske myndigheder. Heraf sidder 2 personer somnævnt fortsat i det afghanske fængsel i Lashkar Gah, hvordanske styrker fører regelmæssigt tilsyn.Der er altså tale om et forholdsvis lille antal personer, derover årene har været overdraget til afghanskemyndigheder. Det betyder ikke, at rapportens indhold oganbefalinger er af mindre betydning. Hvert liv er
10
værdifuldt, og hver en hændelse i form af tortur ellermishandling er en hændelse for meget.Hver enkelt overdragelse af en person fra de danskestyrker til afghanske myndigheder, vil derfor altid bero påen konkret vurdering. Dette følger også allerede af voresinternationale forpligtelser.Når en eventuel overdragelse så er sket, fører danskestyrker tilsyn og samtaler med de overdragne personer -uden tilstedeværelsen af afghanske myndighedspersoner -på regelmæssig basis. En læge og en militærjurist er somudgangspunkt altid med. Også Internationalt Røde Kors(ICRC) og den uafhængige afghanskemenneskerettighedskommission har adgang til fængslet.Jeg vil gerne benytte lejligheden til at understrege, at hvisvi – enten via FN eller på anden vis - får mistanke omtilfælde af tortur eller mishandling af tilbageholdte i denfacilitet, vi overdrager til i Lashkar Gah, vil vi undersøge
11
dette og straks suspendere overdragelsen af tilbageholdtetil den facilitet.Regeringens holdning til den internationale indsatsi AfghanistanAfslutningsvis vil gerne benytte besvarelsen til at giveudtryk for regeringens principielle holdning til deninternationale indsats i Afghanistan og ansvarsfordelingenmellem det internationale samfund og Afghanistan.Vi skal bistå de afghanske myndigheder med at løfte etansvar – ikke fratage eller fritage dem for ansvaret. Gør videt, fejler vi i en særdeles vigtig del af formålet med atvære i Afghanistan. I stedet er vi med til at skabe enkultur af ligegyldighed og uden tilskyndelse til forbedring.Man ændrer ikke på forholdene i Afghanistan ved at skabeet parallelt system, hvor det internationale samfund driveregne retsinstanser og fængsler af vestlig standard.
12
Vi har derfor i vores indsats i Afghanistan fokus på atopbygge et afghansk samfund, som er i stand til atfungere som en stat med velfungerende institutioner ogmyndigheder. Afghanistan er et af verdens absolutallerfattigste lande. Det internationale samfund skal derforgennem kapacitetsopbygning i alle dele af den afghanskeforvaltning gøre afghanerne i stand til selv at lede landet.Det bidrager vi og fx UK til bl.a. gennem den civile indsatsog uddannelse af de afghanske myndigheder i Helmand.I den forbindelse er det relevant at fremhæve at rapportenogså indeholder anbefalinger til det internationale samfundom netop kapacitetsopbygning af de afghanskesikkerhedsstyrker mm.Dette falder i god tråd med den indsats, som Danmarkallerede prioriterer som led i Helmand-planen. Det er etarbejde, hvor vi fortsat bl.a. sammen med vores britiskepartnere i Helmand, vil være engageret i de kommende år.
13
Den afghanske retssektor er prioriteret i Helmand-planen2011-2012. Foruden udsendelsen af retsstatsrådgiverearbejdes der således med opførelsen af et justitscenter iGereshk, der skal indeholde domstol, arresthus, kontorersamt beboelse til visse ansatte.Danmark har desuden styrket indsatsen inden foruddannelsen af politiet. Justitsministeriet har udsendtbetjente til EUPOL, men også mentorhold, der arbejderside og side med danske soldater i Gereshk.Rapportens anbefalinger til det internationale samfund pådette område har vi således allerede været i gang med atfølge op på i nogen tid.Jeg vil under et kommende besøg i Afghanistan ikke alenebesøge de danske soldater, men lægger også stor vægt påogså at tale med de civile medarbejdere, der arbejder medopbygningen af de afghanske kapaciteter.
14
Til sidst blot dette: Jeg er meget opmærksom påcivilsamfundets bekymringer, og er meget interesseret i atindgå i en dialog og er åben overfor konstruktive forslag.Man må bare ikke glemme den kontekst vi er i - iAfghanistan.
Og nu til spørgsmål B, som lyder:
”Vil ministeren sikre, at de fanger der tages under danskledede missioner i Afghanistan ikke udleveres til fængsler,der bruger tortur, jf. det fælles betænkningsbidrag fraSocialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstreog Enhedslisten på B7 om regler for udsendelse af danskesoldater og tilfangetagelse eller overdragelse af fanger iFolketingets samling 2010-11?”Som jeg allerede har nævnt under besvarelsen afsamrådsspørgsmål A, så har ISAF suspenderet
15
overdragelse af tilbageholdte til de faciliteter, som FN’srapport har bekræftede oplysninger om, at der foregårsystematisk mishandling eller tortur.Lad mig endnu engang understrege, at danske styrker ikkeoverdrager ikke til faciliteter, hvor FN har kunnetbekræfte, at tilbageholdte udsættes for mishandling ellertortur.Overdragelse af en person, hvor der er vægtige grunde tilat antage, at den pågældende vil blive udsat for tortureller mishandling vil i øvrigt være en overtrædelse af FN’sTorturkonvention.Det siger sig selv, at Danmark ikke kan bestemme, hvorafghanske myndigheder tilbageholder personer, afghanskestyrker selv har tilbageholdt.Det er folkerettens klare udgangspunkt, at det er det land,der har en person i sin varetægt, der har ansvaret for
16
personen. Det gælder uanset, hvem der oprindeligt hartilbageholdt den pågældende.Danmark har derfor ikke ansvar for de personer, som ertilbageholdt af vores samarbejdspartnere i internationaleoperationer.Spørgsmålet om, hvorvidt Danmark vil kunne have eteventuelt medansvar for en person, vil bero på en konkretvurdering af omstændighederne. Det er derfor vanskeligtat udtale sig om dette på mere generel basis.Må jeg i forlængelse heraf nævne, at det i forsvarsforligetblev besluttet, at der skal udarbejdes en militærmanual.Jeg forestiller mig, at netop problematikken om medansvarvil være et af de emner, der vil blive behandlet iforbindelse med udarbejdelsen af den kommendemilitærmanual.
17
Når det så er sagt, så er det også vigtigt at huske, atdanske soldater både har en handle- og en meldepligt,såfremt de bevidner tortur eller umenneskelig behandling.Handle- og meldepligten gælder ubetinget og uanset,hvem der begår hændelsen.Handlepligten følger af Forsvarskommandoens direktiv omforbud mod tortur, og jeg citerer: ”Forsvarets personel skalsøge at hindre enhver i at udøve tortur, grusom,umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf,hvis det kan ske, uden at personellet derved udsætter sigselv eller andre for særlig fare eller opofrelse.” Citat slut.Der er tale om et generelt direktiv, der ikke kun gælder iforhold til Afghanistan.Dette følges op i direktivet af en meldepligt – og jegciterer igen: ”Personellet skal straks indberette tilnærmeste chef, hvis de har kendskab til eller rimeligmistanke om, at nogen har til hensigt at overtræde,overtræder eller har overtrådt forbuddet.” Citat slut.
18
Denne handle- og meldepligt gælder for alt forsvaretspersonel, både i Danmark og i internationale missioner.Samme pligt gentages også i missionsspecifikke direktiver,som eksempelvis det, der er udsendt for soldaterne iAfghanistan.Derudover fremgår det endvidere af ”soldatens kort”, athvis man ser overtrædelser af reglerne formagtanvendelse, krigens love, menneskerettigheder eller iøvrigt overværer opførsel, der strider mod korrekt adfærdfor myndighedspersoner, så skal det noteres ogøjeblikkeligt rapporteres til chefen.Der har været flere eksempler på, at danske soldater hargrebet ind og taget sagen op med den afghanske chef, nårdanske soldater har bevidnet eller på anden mådekonstateret, at afghanske soldater har begået overgreb påtilbageholdte.
19
Endelig får danske soldater før udsendelse til etmissionsområde uddannelse i humanitær folkeret.Det skal også understreges, at i forbindelse medplanlægningen af hver enkelt operation indgår spørgsmåletom overholdelse af de internationale regler altid iovervejelserne.Lad mig slutte med at gentage, at det er regeringensprincipielle holdning, at Danmark skal overholde sineinternationale forpligtelser – også på torturområdet - og atjeg gerne indgår i en dialog med Folketinget, dette udvalgsamt civilsamfundet om, hvorledes det bedst sker.
20