Forsvarsudvalget 2011-12
FOU Alm.del Bilag 159
Offentligt
Taleseddel til FOU samrådsspørgsmål AD og AEvedrørende omorganisering af Forsvarets Auditørkorpstirsdag den 14. august 2012DET TALTE ORD GÆLDER
TaleseddelFOU samrådsspørgsmål ADVil ministeren redegøre for, hvorfor Forsvarets Auditørkorps (FAUK) påtænkes centraliseretog samlet i København?FOU samrådsspørgsmål AEFinder ministeren det hensigtsmæssigt, at auditørkorpsets personel gives fast tjenestested iKøbenhavn, når en meget stor del af opgaverne relaterer sig til myndigheder og enheder iVestdanmark?
Besvarelse af samrådsspørgsmål AD og AE[Indledning]Jeg er blevet bedt om at redegøre for, hvorfor Forsvarets Auditørkorpspåtænkes centraliseret og samlet i København.Jeg er også blevet bedt om at svare på, om jeg finder dethensigtsmæssigt, at auditørkorpsets personel gives fast tjenestested iKøbenhavn, når en meget stor del af opgaverne relaterer sig tilmyndigheder og enheder i Vestdanmark.Spørgsmålene er meget nært forbundne, og jeg vil derfor med udvalgetstilladelse besvare dem samlet.
[Baggrund]Lad mig indledningsvist give lidt baggrund om Forsvarets Auditørkorps.Forsvarets Auditørkorps er på nuværende tidspunkt organiseret med toauditørkontorer – et i Jylland med 9 medarbejdere og et i København
Taleseddel til FOU samrådsspørgsmål AD og AEvedrørende omorganisering af Forsvarets Auditørkorpstirsdag den 14. august 2012DET TALTE ORD GÆLDER
med 10 medarbejdere. Generalauditoriatet, som ligger i København, eroverordnet begge kontorer og har 10 medarbejdere (+ en student).Opbygningen af Forsvarets Auditørkorps med to instanser – som kanlyde voldsomt antallet af årsværk taget i betragtning - svarer tilopbygningen af den civile anklagemyndighed.Antallet af sager ved korpset er steget fra år til år fra 2008 til 2010 medet fald igen i 2011.Korpset har desuden i de senere år behandlet en lang række store ogkomplicerede sager. En del under betydelig mediebevågenhed. En heldel af dem har været relateret til vores internationale engagement. Derer således fra 2010 til 2011 sket en stigning i registrerede sanktionerrelateret til udsendte styrker I 2010 registreret 31 og i 2011 registreret45.Det har samtidig været et fokusområde for Forsvarets Auditørkorps isåvel 2011 som 2012 at nedbringe sagsbehandlingstiderne, herunder delangvarige sigtelser.Det er et område, som også ligger mig meget på sinde, og som fleregange har været drøftet i forligskredsen. Det er et spørgsmål, somhandler om at behandle vores soldater godt og retfærdigt.For mig handler organiseringen af Forsvarets Auditørkorps altså først ogfremmest om soldaternes retssikkerhed. Sikkerhed for at der er kvalitet isagsbehandlingen, og at sagsbehandlingen er så hurtig som muligt. Derskal ikke megen fantasi til at forestille sig, hvilken virkning det må havepå en ung soldat, at svæve i usikkerhed i måneder, om han eller hun vilblive tiltalt for et forhold, som bliver undersøgt.
Taleseddel til FOU samrådsspørgsmål AD og AEvedrørende omorganisering af Forsvarets Auditørkorpstirsdag den 14. august 2012DET TALTE ORD GÆLDER
Det er ingen hemmelighed, at der efterhånden er en lang historie foruforløste samarbejdsproblemer ved Forsvarets Auditørkorps. Forskelligeløsninger har været søgt.Generalauditoriatet har et stykke tid med sigte på at øgeomkostningseffektiviteten, kvaliteten og hurtigheden i sagsbehandlingenarbejdet med overvejelserne om omorganisering, og har nu fremlagt enmodel for, hvordan organiseringen efter deres opfattelse bør se ud.Det sker ud fra et ønske om at dreje Forsvarets Auditørkorps i denretning, der giver mulighed for at løse de nuværende og fremtidigeopgaver mest hensigtsmæssigt. Efter min mening bør alle offentligeorganisationer søge optimering og effektivisering. Og jeg synes i øvrigt,at offentlige organisationer, hvor der er samarbejdsproblemer, har enforpligtelse til at søge at overkomme dem.
[Sammenlægning]Det er Generalauditoriatets opfattelse, at en sammenlægning af de toauditørkontorer vil kunne skabe et stærkere og mere effektivtauditørembede, der i fremtiden vil kunne levere en endnu højere kvalitetog hurtighed i behandlingen af sagerne.Formålet med en omorganisering er således at sikre kvalitet oggrundighed, samtidig med at sager efterforskes så hurtigt og effektivtsom muligt.Den påtænkte omorganisering vil endvidere ifølge Generalauditoriatetindebære en højere grad af omkostningseffektivitet, kvalitet, fleksibilitetog ensartethed i sagsbehandlingen.Generalauditoriatet sigter her til, at en organisering med to meget småenheder i henholdsvis Jylland og på Sjælland mangler den fleksibilitet,
Taleseddel til FOU samrådsspørgsmål AD og AEvedrørende omorganisering af Forsvarets Auditørkorpstirsdag den 14. august 2012DET TALTE ORD GÆLDER
der er forbundet med større enheder. Den nuværende organiseringmangler den mulighed for smidighed, som er hensigtsmæssig for atsammensætte efterforsknings- og anklagerhold til behandling af destørre og mere spektakulære sager.Der sigtes også til, at den nuværende organisation giver anledning tilflere dobbeltfunktioner og dobbeltkompetencer For eksempel visiteringog journalisering, mv., og at der fra tid til anden kan opstå forskelligpraksis i forbindelse med straffesagerne og i forbindelse med denadministrative styring af kontorerne.På den måde giver det god mening at lave en sammenlægning af de toauditørkontorer, når dette kan forventes at føre til højere effektivitet oghurtighed i sagsbehandlingen.Som det er oplyst for mig, er medarbejderne ved ForsvaretsAuditørkorps da også generelt enige i, at der bør ske ensammenlægning.
[Placering]Hvis jeg så skal vende mig mod spørgsmålet om placeringen af detsamlede auditørkontor, så anbefaler Generalauditoriatet ensammenlægning i københavnsområdet - blandt andet fordi tyngden istraffesagsbehandlingen i væsentligt omfang ligger ved det nuværendekontor i København.
Generalauditoriatet har i den forbindelse oplyst, at antallet af domme,herunder indenretlige bødevedtagelser - fordelt efter retskredse - i 2009,2010 og 2011 var større øst for Storebælt end vest for Storebælt.Generalauditoriatet har også oplyst, at der fra 2009 til 2011 blevbehandlet flere af de alvorlige retssager i København i forhold til Jylland.Med alvorlige retssager menes domsmandssager, der er sager hvor der
Taleseddel til FOU samrådsspørgsmål AD og AEvedrørende omorganisering af Forsvarets Auditørkorpstirsdag den 14. august 2012DET TALTE ORD GÆLDER
nedlægges påstand om frihedsstraf, og hvor den tiltalte nægter sigskyldig.Sagsområderne hos Auditøren i Jylland er domineret af sagervedrørende ulovlig udeblivelse og færdselssager.De sager, der føres i København, adskiller sig i mange tilfældevæsentligt i kompleksitet og omfang i forhold til de retssager, der føresfra kontoret i Karup.Af de komplekse og omfangsrige sager, som har været behandlet iKøbenhavn, kan for eksempel nævnes: Hommel-sagen, Armadillo-sagen,Jægerbogssagen, dummebødesagen, feltpræstsagen, psykologsagen ogsagen om beskydning af fire afghanere med et missil.De komplekse og omfangsrige sager har været medvirkende til atopbygge en betydelig rutine, ekspertise og erfaring blandtmedarbejderne ved auditørkontoret i København.Generalauditoriatet vurderer, at der er en risiko for, at en væsentlig delaf disse medarbejdere - og dermed deres kompetencer - ville forsvinde,hvis auditørkontorerne blev samplaceret i Jylland.Generalauditoriatet vurderer, at dette ville være kritisk for ForsvaretsAuditørkorps og auditørkorpsets evne til at varetage en væsentlig del afsine kerneopgaver.Formålet med omorganiseringen er netop at skabe et stærkere og mereeffektivt auditørembede, der i fremtiden vil kunne levere en endnuhøjere kvalitet og hurtighed i behandlingen af sagerne.
Taleseddel til FOU samrådsspørgsmål AD og AEvedrørende omorganisering af Forsvarets Auditørkorpstirsdag den 14. august 2012DET TALTE ORD GÆLDER
En samling af de to auditørkontorer i københavnsområdet fremmer efterGeneralauditoriatets opfattelse netop muligheden for fleksibilitet ogsmidighed.Som jeg sagde indledningsvis, er det afgørende for mig soldaternesretssikkerhed. At undersøgelser og sagsbehandling ved ForsvaretsAuditørkorps kan foregå med høj kvalitet i sagsbehandlingen og sker såsmidigt og hurtigt som muligt.
For mig er den geografiske placering vigtig, men ikke vigtigst. Den er etelement, som bør indgå i overvejelserne om organiseringen. Enorganisering som grundlæggende bør have soldaternes retssikkerhed forøje. Det er det vigtigste.
[Sammenfatning]Sammenfattende peger en række forhold i Generalauditoriatetsfremlagte model på det hensigtsmæssige i at samle de toauditørkontorer.Det er der, som jeg forstår sagen indtil videre – også bred enighed om.Generalauditoriatet har oplyst, at medarbejderne på etsamarbejdsudvalgsmøde har tilkendegivet, at de er enige i, at der skeren omorganisering, herunder sammenlægning af de to auditørkontorer.Generalauditoriatet har i sin model redegjort for, hvorfor man finder dethensigtsmæssigt at foretage sammenlægningen af kontorerne ikøbenhavnsområdet.Jeg er villig til, og jeg er overbevist om, at Generalauditoriatet er villig til,fordomsfrit at overveje den geografiske placering én gang til, så længefokus er på vores soldaters retssikkerhed. De stiller på Danmarks vegne i
Taleseddel til FOU samrådsspørgsmål AD og AEvedrørende omorganisering af Forsvarets Auditørkorpstirsdag den 14. august 2012DET TALTE ORD GÆLDER
meget svære og komplekse situationer. De har fortjent vores støtte. Detbetyder, at de fortjener at blive godt, retfærdigt og hurtigt behandlet –også når de indgår i undersøgelser eller efterforskninger.Så derfor er mit oplæg til udvalget i dag i virkeligheden en fordomsfridebat om, hvordan vi sikrer bedst mulige forhold for vores soldater. Jegser frem til at høre udvalgets bemærkninger. Jeg er helt indstillet på attage en snak om dette her også i forligskredsen, så jeg kommer medåbent sind.