Forsvarsudvalget 2011-12
FOU Alm.del Bilag 140
Offentligt
1138613_0001.png
1138613_0002.png
1138613_0003.png
1138613_0004.png
1138613_0005.png
1138613_0006.png
1138613_0007.png
1138613_0008.png
1138613_0009.png
1138613_0010.png
1138613_0011.png
1138613_0012.png
1138613_0013.png
1138613_0014.png
1138613_0015.png
1138613_0016.png
1138613_0017.png
1138613_0018.png
1138613_0019.png
1138613_0020.png
1138613_0021.png
1138613_0022.png
1138613_0023.png
1138613_0024.png
1138613_0025.png
1138613_0026.png
1138613_0027.png
1138613_0028.png
1138613_0029.png
Redegørelse om forsvarets økonomi 2011
1
REDEGØRELSE OM FORSVARETS ØKONOMIIndholdIndhold1. SAMMENFATNING ................................................................................................................. 32. STATUS FOR ØKONOMI........................................................................................................ 42.1 Økonomisk resultat 2011.................................................................................................... 42.2 Økonomien i 2010-14 ......................................................................................................... 62.3 Internationale operationer, veteranpolitik og Værnfælles Arktisk Kommando .................... 83. ØKONOMISTYRING GENERELT ......................................................................................... 113.1 Økonomistyringsstrategi 2011-2013................................................................................. 11BILAG - KONKRETE RAPPORTERINGER............................................................................... 143.2 Uddannelsesmateriel........................................................................................................ 143.3 Materielanskaffelser ......................................................................................................... 163.4 Lagerbeholdninger ........................................................................................................... 183.5 Rationaliseringer .............................................................................................................. 203.5.1 Effektivisering af personaleforbruget .................................................................203.5.2 Effektivisering af udgifter til øvrig drift ................................................................203.5.3 Reduktion af arbejdstidsbestemte ydelser .........................................................213.5.4 Konkurrenceudsættelse af etablissementsdrift ..................................................213.5.5 Reduktion på yderligere 130 mio. kr. .................................................................233.6 Opfølgning på kapacitetstilpasninger, effektiviseringer og rationaliseringer indeholdt iforsvarsforliget........................................................................................................................ 233.7 Kapacitetstilpasning, effektivisering og rationaliseringer i henhold tilimplementeringsplanen for forsvarsforliget............................................................................. 243.8 Status for udvalgte undersøgelser/analyser i henhold til forsvarsforliget.......................... 243.8.1 Budgetanalyser..................................................................................................243.8.2 Etablissementsanalyse ......................................................................................253.8.3 Undersøgelse af værnepligtsområdet................................................................253.8.4 Placering af Værnfælles Arktisk Kommando......................................................253.8.5 Undersøgelse af mulig samling af forsvarets officersskoler...............................253.8.6 Analyse af mulighederne for alternativ (med-)finansiering af forsvarets musikkorps253.8.7 Undersøgelse af helikopterberedskabet ............................................................263.8.8 Undersøgelse af mulighederne for konkurrenceudsættelse af havmiljøopgaven263.9 Udarbejdelse af klima- og energistrategi .......................................................................... 263.10 Sikring af forsvarets ejendomme mv. ............................................................................. 263.11 Salg af ejendomme 2010-2014 ...................................................................................... 273.12 Computer network operations (CNO) kapacitet.............................................................. 273.13 Kapacitetsopbygning ...................................................................................................... 273.14 Omstillingspulje .............................................................................................................. 283.15 Sikkerhedspulje .............................................................................................................. 283.16 Sjælsmark kaserne......................................................................................................... 29
2
1. SAMMENFATNINGNærværende redegørelse udgør Forsvarskommandoens årlige, skriftlige redegørelse omforsvarets økonomi.Overordnet forløber forligsimplementeringen planmæssigt, og den økonomiske situation iforsvaret i 2011 har udviklet sig positivt. Resultatet for 2011 blev et mindreforbrug i forhold tilfinanslovbevillingen på 1.195 mio. kr. Mindreforbruget i 2011 er fordelt med 638 mio. kr. påudskudte projekter og 557 mio. kr. på reelt mindreforbrug. Årsresultatet skyldes således bådeudskydelser af en række projekter og en stram økonomistyring.Det positive resultat betyder, at det merbehov på 0,8 mia. kr., der fremgik af den økonomiskeredegørelse for 2010, er nedbragt, og forsvaret nu er i stand til at implementere forsvarsforligetinden for forligets økonomiske rammer, og forventer tilmed et samlet mindreforbrug på 210 mio.kr. ved udgangen af forliget. Det er et meget tilfredsstillende resultat, der er opnået på trods afet øget internationalt engagement.Mindreforbruget for 2011 har været forventet gennem året, og på den baggrund har forsvaretløbende kunne omprioritere ressourcer til nye prioriterede områder, herunder særligt detinternationale engagement i Libyen i marts til november 2011 og den øgede indsats forforsvarets veteraner.Den fortsatte stramme økonomiske styring giver et godt udgangspunkt for gennemførelsen afde besparelser, der skal ske i forbindelse med tilpasningen af forsvaret i de kommende år.Årets mindreforbrug kan primært henføres til materielområdet, lønsum og øvrig drift. Særligt påmaterielområdet har der være relativt store udfald på grund af udskydelse afinvesteringsprojekter fra 2011 til kommende budgetår. Herudover har der i 2011 været etmindreforbrug på internationale operationer og sikkerhedssamarbejdet.Det akkumulerede mindreforbrug ved udgangen af 2011 udgør inkl. videreført mindreforbrug fra2010 på 334 mio. kr. i alt 1.529 mio. kr. Det akkumulerede mindreforbrug oversteg den fastsatteudsvingsramme på 3 pct. af de samlede bevillinger for hovedområde 2 ”Militært forsvar” ihenhold til tekstanmærkning nr. 2 på finansloven for 2011. Forsvarsministeriet fik derfor vedaktstykke 37 af 15/12-2011 Finansudvalgets tilslutning til at videreføre den del afmindreforbruget, der oversteg udsvingsrammen.På baggrund af de gode resultater i 2010 og 2011 samt forsvarets opdaterede flerårsbudget erforventningen, at forligsøkonomien ved udgangen af 2014 viser et samlet mindreforbrug på 210mio. kr. Det skal dog understreges, at der er tale om et skøn forbundet med betydeligusikkerhed.Med henblik på at skabe en styret og sammenhængende udvikling i de kommende års arbejdemed videreudvikling af økonomistyringen i forsvaret, har Forsvarskommandoen udarbejdet enøkonomistyringsstrategi for 2011-2013, der blandt andet tager udgangspunkt i Rigsrevisionensanbefalinger vedrørende forbedring af økonomistyring i forsvaret.
3
2. STATUS FOR ØKONOMI2.1 Økonomisk resultat 2011Forsvarskommandoens årsresultat 2011 opgjort i forhold til finanslovbevillingI dette afsnit gennemgås sammenhængen mellem Forsvarskommandoens finanslovbevilling ogårsresultat for 2011.Forsvaret kom ud af 2011 med et overskud – mindreforbrug - for året på 1.195 mio. kr.Forsvaret vurderer, at årets økonomiske resultat er tilfredsstillende. Efter modregning afudskudte projekter mv. på 638 mio. kr. er der herefter et reelt mindreforbrug på 557 mio. kr.Tillagt tidligere års mindreforbrug på i alt 334 mio. kr. går forsvaret således ud af 2011 med etakkumuleret mindreforbrug på 1.529 mio. kr. som vist i tabel 1.Tabel 1. Årsresultat 2011 opgjort i forhold til Forsvarskommandoens finanslovbevillingMio. kr., 2011-priserSamlet bevillingForbrug 2011Årets resultat (mindreforbrug)Akkumuleret mindreforbrug fra tidligere årAkkumuleret mindreforbrug til videreførsel til 2012201120.94219.747-1.195-334-1.529
Det positive resultat dækker over udskydelser på bl.a. etablissements- og materielområdet,svarende til 638 mio. kr. i 2011. Resultatet er imidlertid opnået ved at fastholde den strammeøkonomiske styring, der blev iværksat i 2009 og videreført i 2010. Den økonomiske styring har –på trods af et øget operativt aktivitetsniveau i 2011, jf. nedenfor – medført besparelser på bl.a.øvrig drift og løn, herunder som konsekvens af effektiviseringskravene i indeværendeforsvarsforlig 2010-2014.Uddybning af årsresultatet 2011 på delposter i Forsvarskommandoens interne budgetMindreforbruget i forhold til de økonomiske rammer i Forsvarskommandoens interne budget for2011 er større end det opgjorte mindreforbrug i forhold til Forsvarskommandoensfinanslovbevilling på 1.195 mio. kr.Det fremgår således af tabel 2, at mindreforbruget i forhold til Forsvarskommandoens internebudget for 2011 er 1.483 mio. kr.Forskellen i mindreforbruget skyldes, at forsvarets interne budget i 2011 var 288 mio. kr. højere(ekskl. salg af ejendomme) end finanslovbevillingen inklusiv tillægsbevillingsloven.
4
Tabel 2. Årsresultat 2011 opgjort i forhold til Forsvarskommandoens interne budget
Mio. kr. 2011-priserLønVariable ydelser, excl. GLORAM og INTOPSØvrig driftEtablissementsdrift og BygningsvedligeholdCentral InformatikvirksomhedMaterieldriftGlobal rammeInternationale operationerDriftsudgifter i altMaterielanskaffelserForsvarets etablissementplanInvesteringsudgifter i altI alt
Budget 2011 Forbrug 20119.4246452.1441.1104704.4957971719.0841.8522952.14721.2309.1245931.6481.1754263.9523164017.5901.9252332.15819.747
Afvigelse30052496-664454348771.494-7362-111.483
Lønforbrugeti 2011 var 300 mio. kr. under Forsvarskommandoens interne lønbudget.Mindreforbruget skyldes hovedsageligt manglende besættelse af ledige stillinger vedmyndigheder under Hærens Operative Kommando.Forbruget afvariable ydelseri 2011 var 52 mio. kr. under budget. Mindreforbruget skyldesafledte effekter som følge af mindreforbruget af årsværk ved myndigheder under HærensOperative Kommando, men også konkrete besparelser på styrkeproduktion, uddannelse,forligsimplementering, samt et generelt fokus på reduktion af arbejdstid ved hærensmyndigheder.Det samlede mindreforbrug påmaterielområdeti 2011 udgør 470 mio. kr. (inkl. materieldrift ogmaterielinvesteringer) og fordeler sig med et merforbrug på materielinvesteringer på 73 mio. kr.og et mindreforbrug på materieldrift på 543 mio. kr. Afvigelsen skyldes hovedsagligt enperiodeforskydning af planlagte projekter fra 2011 til de kommende budgetår og udfald i forholdtil aftalt levering med leverandører.Forbruget vedrørendeøvrig driftvar i 2011 496 mio. kr. under budget, hvilket kan henføres tilovennævnte afledte effekter af mindreforbruget af årsværk ved myndigheder under HærensOperative Kommando og besparelser på løn. Herudover har myndigheder under FlyvertaktiskKommando haft et mindreforbrug på driften som følge af, at Libyen-operationen har medførtfærre øvelser. Dertil kommer et mindreforbrug på internationale operationer som følge af færreudgifter til strategisk lufttransport, drift af lejren i Afghanistan samt andet transport oggenforsyning.forsvarets etablissementsplankan der konstateres et mindreforbrug i forhold til dentildelte ramme på 62 mio. kr., hvilket primært er sammensat af et mindreforbrug på henholdsvisbygge- og anlægsinvesteringer på 41 mio. kr. og det nationalt finansierede NATO-investeringsprogram på 21 mio. kr. Førstnævnte kan henføres til en ubudgetteret indtægt iforbindelse med renoveringen af Batteriet Sixtus og en manglende bevillingsmæssig afklaringvedrørende Seden Skydebane, mens sidstnævnte skyldes forsinkelse i forløbet for projektet AirCommand and Control System.5
Forsvarskommandoen har på baggrund af årsafslutningen for 2011 gennemgået budgetternefor 2012 for underliggende myndigheder og justeret disse, i det omfang mindreforbruget i 2011gav anledning hertil. Samlet set er der sket varige reduktioner i årsprogrammet for 2012 og fremfor ca. 66 mio. kr. De varige reduktioner medgår som en del af de løbende bestræbelser på atoptimere driften af forsvaret.2.2 Økonomien i 2010-14I dette afsnit gennemgås forsvarets forventninger til økonomien i 2010-2014. Som det fremgåraf tabel 3, forventes et samlet mindreforbrug på 210 mio. kr. ved udgangen af 2014. Det skaldog understreges, at der er tale om et skøn forbundet med betydelig usikkerhed.Tabel 3. Forligsøkonomi 2010-2014
Mio. kr., 2011-priserLønVariable ydelserEtablissementsdrift og bygningsvedligeholdCentral informatikvirksomhedMaterielinvesteringer- og driftØvrige driftsudgifterGlobal ramme (drift)Forsvarets etablissementsplanI altFL bevilling (inkl indtægter fra salg af ejendomme)ResultatAkkumuleret resultatUdskudte projekter vedr. 2011Udgifter til Allied Ground SurveillanceUdgifter til kapacitetsopbygning og CNO*Akkumuleret resultat, inkl. udskudte projekter
20109.3438081.1054246.4302.289599120.550-20.889-33400-334
20119.1247541.1754265.8772.1273123319.747-20.943-1.195-1.52900-1.529
20129.1787811.2224966.2602.5126324620.758-20.866-108-1.63703000-1.337
20139.3127591.2224746.2552.4576323920.782-20.68597-1.540828100-312
20149.3127591.1224746.2552.4576323920.682-20.6793-1.5380100-210
Note:1. Bemærk, at forbrug og bevilling er opgjort i faste priser af hensyn til sammenligning på tværs af år, mens resultat og udskudte projekter eropgjort i løbende priser, da mer-/mindreforbrug og dermed det akkumulerede resultat alene videreføres i løbende priser. De udskudteprojekter fra 2011 er budgetteknisk placeret i 2013, idet det konkrete afløb afhænger af den nærmere planlægning af materielindkøbene i2013 og 2014.2.*Computer Network Operation.
Der er sket en opdatering af det økonomiske skøn for forligsperioden i forhold til denøkonomiske redegørelse for 2010. Resultatet for 2011 blev således et mindreforbrug på 1.195mio. kr., mens der i den økonomiske redegørelse for 2010 var forudsat et merforbrug på ca. 270mio. kr. Forklaringerne på mindreforbruget er gennemgået i afsnit 2.1
6
I flerårsbudgettet i den økonomiske redegørelse for 2010 indgik en række nye initiativer ogjusterede skøn, der i alt beløb sig til ca. 550 mio. kr. I det omfang at disse poster stadigforventes at resultere i udgifter for forsvaret, er de indeholdt i flerårsbudgettet i tabel 3.En andel af mindreforbruget kan henføres til udskudte projekter fra 2010 og 2011, der i altbeløber sig til godt 800 mio. kr. Disse udgifter forudsættes indtil videre afholdt i 2013, men detkonkrete bevillingsafløb afhænger af den nærmere materielplanlægning for 2013 og 2014. Ipraksis forventer forsvaret at gennemføre de udskudte projekter fra 2011 inden for eksisterende2012-bevilling, men det indebærer en tilsvarende udskydelse af 2012-projekter til 2013. Devæsentligste udskydelser er sket inden for områderne vedr. materiel samt bygge- oganlægsområdet. Der kan imidlertid ligeledes konstateres betydelige udskydelser i projekterunder den såkaldte globale ramme.Forligspartierne har besluttet, at Danmark genindtræder i anskaffelsesfasen af NATO’s projektAllied Ground Surveillance (AGS) i forbindelse med NATO-topmødet i Chicago. Udgifterne tilDanmarks genindtræden i AGS-projektet forventes at udgøre i alt ca. 300 mio. kr. i 2012, jf.tabel 3. Udgifterne til AGS indgår som en del af forsvarets materielinvesteringer i forsvarsforliget2010-2014. Herudover afholdes ca. 100 mio. kr. i 2013 og 2014 til militær kapacitetsopbygning iudlandet og Computer Network Operations (CNO). Forsvaret har afventet igangsættelse afdisse projekter grundet de økonomiske forventninger ved forligsperiodens start. Nu vurderesder imidlertid at være økonomisk råderum til at igangsætte projekterne.I forhold til den økonomiske redegørelse for 2010 er der endvidere sket justeringer for 2012 iforbindelse med udarbejdelse af årsprogram 2012, flere af disse justeringer har gennemslag til2013-2014. Disse justeringer beløber sig samlet set til ca. 300 mio. kr.Det drejer sig blandt andet om:
Fald i budgetterede udgifter til internationale operationer på ca. 190 mio. kr. som følge afophør af Danmark engagement i Libyen og Libanon,reduktion af forsvarets lønbudget på ca. 70 mio. kr., hovedsagligt på grund af effektivadministration i staten,reduktioner af forsvarets materieldrift- og investeringsbudgetter med ca. 90 mio. kr. samtreduktioner af de budgetterede udgifter til bygge- og etablissementområdet med ca. 40 mio.kr.
Reduktionerne modsvares af en stigning i de budgetterede udgifter til øvrig drift på ca. 30 mio.kr., hvilket blandt andet skyldes oprettelsen af Veterancentret. Herudover er der sket en stigningi budgettet til forsvarets centrale informatikvirksomhed på 36 mio. kr., hvilket henføres tiloverførsler af midler fra 2011 til 2012 til udskudte informatikprojekter samt oprettelsen af enrække nye projekter.
7
2.3 Internationale operationer, veteranpolitik og Værnfælles Arktisk KommandoInternationale operationerForsvaret var i 2011 indsat i henholdsvis Libyen, Afghanistan, Libanon, Kosovo, ved AfrikasHorn samt mindre bidrag til Irak og forskellige FN-missioner. Dermed var alle tre værn indsat iinternationale operationer samtidigt med, at de nationale opgaver og forpligtelser blev løst.For 2011 er de samlede udgifter til internationale operationer opgjort til 1.328 mio. kr. jf. tabel 4.Endvidere er der indtil videre budgetteret med samlede udgifter på 1.132 mio. kr. for 2012 (2011priser). Forskellen skyldes primært operationen i Libyen og lukning af missionen i Libanon medudgangen af 2011. Forbrug for 2011 og budget for 2012 indeholder løn og øvrig drift, og eropgjort efter meromkostninger for 2012 og frem.Tabel 4. Samlede udgifter til internationale operationer 2011-2012.Mio. kr., 2011-priserKosovo (KFOR)Libanon (UNIFIL)Afghanistan (ISAF)Afrikas Horn (OOS)Libyen (OOD/OUP)Øvrige missioner1ErstatningerI altForbrug2011491078331238251831.328Budget 20122
31-838117-471001.132
Noter:1. Øvrige missioner består af enkeltmandsbidrag til diverse stabe og Nato’s træningsmission i Irak, FN observatører og for 2011 tillige BalticAir Policing.2. Budgettal er fra 2. rettelse til Forsvarskommandoens årsprogram 2012, omregnet til 2011-priser.
Afghanistan (ISAF) – fra kamp til kapacitetsopbygningForsvarets bidrag, støttet af hjemmeværnet, til NATO’s mission i Afghanistan var enbataljonskampgruppe, et nationalt støtteelement, en række kapaciteter til militærkapacitetsopbygning af afghanske sikkerhedsstyrker samt et antal stabsmedarbejdere til flerehovedkvarterer og et kirurghold.I 2011 har forsvaret i højere grad prioriteret opbygningen af de afghanske sikkerhedsstyrkerskapacitet, så afghanerne på sigt selv kan overtage ansvaret for sikkerheden i landet.Som en del af omlægningen fra kamp til træning blev en kamp-underafdeling hjemtaget ibegyndelsen af 2012, hvorved personel og elementer i stedet udsendes til støtte forkapacitetsopbygning. Endvidere udsendtes et mobilt luftkontrolcenter (MACC) samtlufttransportkapacitet hele året i form af en C-130.Forbruget i 2011 vedrørende missionen i Afghanistan udgjorde 833 mio. kr. i 2011. På trods af,at den danske bataljon blev reduceret i starten af 2012, er indsatsen til kapacitetsopbygningøget og der er udsendt luftmilitære kapaciteter. Dette medfører, at budgettet vedrørendemissionen i Afghanistan stiger til 838 mio. kr. i 2012.8
Afghanistan Plan 2013-2014 er under udarbejdelse og forventes endelig vedtaget i andet halvår2012, hvor forsvaret gennemfører den afsluttende koordination med internationalesamarbejdspartner i Afghanistan.Afrikas Horn (Operation Ocean Shield) – antipiraterioperationerDen danske antipirateriindsats ved Afrikas Horn har i 2011 været intensiv. Forsvarets maritimebidrag blev i to omgange forlænget som følge af en politisk beslutning; først blev Esbern Snaresindsats forlænget med 6 måneder i 2011, og i oktober kom søsterskibet Absalon til området forat genoptage operationerne. Den planlagte hjemkomst for Absalon var fastlagt til april 2012.Hjemkomsten skete dog først i maj 2012 som følge af forhold i operationsområdet.I slutningen 2011 og begyndelsen af 2012 blev et af forsvarets Challenger fly indsat for en kortperiode, ligesom forsvaret senere i 2012 også vil anvende Challenger fly til deltagelse iindsatsen mod pirateri. Forsvaret vurderer, at det vedholdende militære pres samthandelsskibenes øgede sikkerhedsforanstaltninger har haft afgørende betydning for piraternesfaldende succesrate.Forbruget i 2011 vedrørende Afrikas Horn udgjorde 123 mio. kr. i 2011. I 2012 er derbudgetteret et forbrug på 117 mio. kr., hvilket skyldes, at der i 2012 er planlagt en kortereudsendelsesperiode i forhold til 2011.Libyen (Operation Odyssey dawn/Operation unified protector)Folketinget vedtog 19. marts 2011 beslutningsforslag 89, hvoraf det fremgår, at ”Folketingetmeddeler sit samtykke til, at et dansk militært bidrag stilles til rådighed for en internationalmilitær indsats i Libyen med henblik på at beskytte civilbefolkningen i landet, jf. FN-sikkherhedsrådsresolution 1973 (2011) og 1970 (2011).”Flyveforbudszonen trådte i kraft 19. marts 2011 og blev indledningsvis håndhævet af enkoalition på 22 lande under amerikansk ledelse. Missionen blev benævnt Operation OdysseyDawn. De danske kampfly blev 19. marts 2011 sendt til den italienske Sigonella base påSicilien, hvor de i rammen af den af USA-ledede koalition blev indsat som offensiv kapacitet iden indledende "Operation Odyssey Dawn". Denne operation overgik 31. marts 2011 til at væreunder Nato’s kommando, og operationen skiftede navn til "Operation Unified Protector".Den 22. oktober 2011 erklærede det libyske Nationale Midlertidige Råd Libyen for frit, og 27.oktober 2011 vedtog FN’s sikkerhedsråd endeligt at ophæve resolution nr. 1973 pr. 31. oktober2011. Hermed bortfaldt det mandat, der havde åbnet for den luftmilitære indsats i Libyen, og 28.oktober bekræftede Det Nordatlantiske Råd, at Nato’s Operation Unified Protector skulleafsluttes med ophøret af FN’s mandat 31. oktober 2011.Det danske kampflybidrag begyndte hjemtagning 2. november 2011. De seks F-16 kampflyudgjorde sammen med et C-130J Hercules transportfly første hjemtagningsbølge af materiel ogpersonel, og det resterende personel samt materiel blev fragtet hjem i løbet af de efterfølgendeuger.Meromkostninger vedrørende Libyen operationen er opgjort til 352 mio. kr. inklusiv udgifter til F-16 steltimer, forbrug af bomber og fradrag for omkostninger vedrørende den hjemlige struktur,hvoraf kun de samlede udgifter på 82 mio. kr. fremgår af 4 ovenfor.9
VeteranpolitikVeteranpolitikken blev offentliggjort oktober 2010. Foruden en række politiske udmeldingerbestår politikken af 19 konkrete initiativer. Forsvaret blev givet ansvaret for at implementere de16 af initiativerne inden udgangen af oktober 2011, herunder etablere et veterancenter, derrummer et videncenter og et veteransekretariat. Den 1. oktober 2012 stod Veterancentret iRingsted klar til at blive taget i brug. Fra dette tidspunkt har stort set alle øvrige initiativerdesuden været i drift – flere af dem også før.Forsvaret har dermed fået en udvidet veteranindsats og en mere entydig indgang til den støtte,der tilbydes veteraner og pårørende. Samtidig er der med etableringen af Veterancentret,videncentret og veteransekretariatet skabt grundlaget for til stadighed at kunne kvalificereindsatsen yderligere.2011 kan karakteriseres som et opstartsår, hvor initiativerne er blevet udviklet, men hvor derindtil videre kun er gjort begrænsede erfaringer med driften. Forbruget vedrørendeveteranpolitikken udgjorde 9,6 mio. kr. i 2011. I 2012 konsolideres driften og parallelt hermedogså erfaringerne med brugen af initiativerne, hvorfor der budgetteres med i størrelsesordnen af90 mio. kr. til veteranpolitikken i 2012, heraf merudgifter for 30 mio. kr. Forsvaret afholdte ogsåtidligere udgifter til bl.a. udgifter til psykologer og socialrådgivere i forbindelse med indsatsen forveteraner. Merudgifterne består derfor af yderligere udgifter, der er tilkommet i forbindelse medvedtagelsen af Veteranpolitikken.Værnfælles Arktisk KommandoI overensstemmelse med forsvarsforliget 2010-2014 effektiviseres kommandostrukturen iNordatlanten ved, at Grønlands Kommando og Færøernes Kommando sammenlægges i enVærnsfælles Arktisk Kommando.Værnsfælles Arktisk Kommando oprettes som organisatorisk myndighed pr. 1. november 2012,mens Grønlands Kommando og Færøernes Kommando nedlægges som organisatoriskemyndigheder pr. 1. november 2012. Sammenlægningen sker med udgangspunkt i deneksisterende opgaveportefølje, men det sikres, at Værnsfælles Arktisk Kommando kan tilpassesig udviklingen i Arktis og de dermed afledte konsekvenser for opgaveløsningen. Det erbesluttet at placere hovedkvarteret i Nuuk med et forbindelseselement Færøerne i Tórshavn.Provenuet ved sammenlægningen vurderes at udgøre ca. 25 mio. kr. om året.Derudover forventes et yderligere provenu på ca. 11 mio. kr. Provenuet skyldes, at der årligtforventes udsparet 14 rotationsflyvninger à ca. 0,8 mio. kr. via Narsarsuaq, som i dag leveres afLUFTARK. Herved bringes det samlede årlige provenu op på ca. 36 mio. kr. Opmærksomhedenhenledes dog på, at projektet stadig mangler visse materielrelaterede økonomiske oplysninger.Det drejer sig om istandsættelsesomkostninger, som forventeligt beløber sig til 1,5 mio. kr. til letrenovering samt ca. 2,5 mio. til indretning af situationsrum, kommunikationscenter ogbriefingrum.Udgifter til miljøoprydning i Grønnedal og de dermed forbundne omkostninger ved den fortsattedrift af faciliteterne i en periode efter 1. november 2012 er ikke indregnet, men afventer endeligafklaring. Hertil kommer, at der i forbindelse med oprydningen skal indgås en aftale medSelvstyret, som vil være dimensionerende for udgiften.10
3. ØKONOMISTYRING GENERELTI dette afsnit redegøres for de tiltag, som Forsvarskommandoen har iværksat i forhold tiløkonomistyring i forsvaret.Forsvarskommandoen har siden 2009 haft særligt fokus på udvikling af den grundlæggendeøkonomistyring og regnskabsprocesser, hvilket har ført til, at Rigsrevisionen kan konstatere, atForsvarskommandoen generelt har haft en korrekt og sikker bevillingsstyring, samt atForsvarskommandoens regnskab for perioden 2009-2010 samlet set er rigtigt.Med henblik på at skabe en styret og sammenhængende udvikling i de kommende års arbejdemed videreudvikling af økonomistyringen i forsvaret, har Forsvarskommandoen udarbejdet enøkonomistyringsstrategi for 2011-2013, der blandt andet tager udgangspunkt i Rigsrevisionensotte anbefalinger vedrørende Økonomistyring i Forsvaret.Der vil i det følgende blive redegjort for økonomistyringsstrategien.3.1 Økonomistyringsstrategi 2011-2013Økonomistyringsstrategien for 2011-2013 består af 6 strategiske målsætninger og 10 tilhørendeudviklingsopgaver, jf. tabel 5.Tabel 5. Økonomistyringsstrategi 2011-2013
6 strategiskemålsætninger
1. Vi sikrergennemsigtighedi ressourceanvendelsen for produktionen af opgaver ogløsninger. Vi sikrer, at opgavernes samlede omkostninger kan opgøres entydigt ogkobler økonomiske og ikke-økonomiske mål.2. Vi leverer rettidig ogproaktivbeslutningsinformation, der tager højde for styringsbehovpå kort og langt sigt. Vi sikrer beslutningsinformation på niveau I og i niveau II[myndighederne].3. Vi sikrer en aktivitetsbaseret styring, der skaber økonomisk råderum ogprioriteringafknappe ressourcer. Vi sikrer, at prioriteringen er struktureret og faktabaseret.4. Vi sikrer en sammenhængende oghelhedsorienteretøkonomistyring. Vi sikrer enøkonomisk hensigtsmæssig adfærd hos niveau II myndighederne og skaber forandring ipraksis.5. Vi sikrer en økonomistyring, der lever op tileksterne krav.Vi sikrer, atøkonomistyringen anerkendes positivt af eksterne interessenter.6.Vi sikrer enhøj effektiviteti opgaveløsningen gennem klare roller og ansvar, smidigeprocesser og digital understøttelse. Vi har økonomistyringskompetencer, der har enproaktiv adfærd og faglige færdigheder.
Målsætningerne er nedbrudt i ti udviklingsopgaver, hvis samlede formål er, atøkonomifunktionen på tværs af forsvaret kan understøtte forsvarets kerneopgaver medudgangspunkt i sammenhængende, enkle og gennemsigtige løsninger. De 10 udviklingspunkterfremgår af tabel 6 nedenfor:
11
Tabel 6: De 10 udviklingsopgaverUdviklingsopgave1. Styrkelse af mål- ogresultatstyringFormålFormålet med mål- og resultatstyring er at foretage ensammenhængende styring af aktiviteter og ressourcer, såForsvarskommandoens resultatkontrakt såvel som det rammesættendeforsvarsforlig kan opfyldes.Målet er at kunne opgøre forsvarets omkostninger forbundet med givneopgaveløsninger og beredskaber samt mer- og mindreomkostningerved tilpasning heraf. Der skabes herved et bedre grundlag forfremadrettet at kunne prioritere forsvarets samlederessourceanvendelse samt sikre en mere entydig sammenhængmellem opgaver, aktiviteter og ressourcer.Forsvarets budgetmodel skal skabe sammenhæng mellemmålsætninger, opgaver og ressourcer med henblik på, at forsvaret kanforetage en sammenhængende, enkel og gennemsigtig styring.Formålet er at udvikle grundlaget for et flerårigt budget- ogplanlægningsværktøj, der dels kan varetage rammeudmelding ogprioritering mv. på et 5-årigt sigte, dels kan kobles til den strategiskeplanlægning mv. primært på mellemlangt og lang sigt. Et flerårigtbudget- og planlægningsværktøj skal bidrage til at skabe et bedreoverblik, et bedre styringsgrundlag samt et langsigtet grundlag foromprioritering.Med henblik på at bidrage til indførelsen af en praktisk og effektivøkonomistyring, vil Forsvarskommandoen forbedre den interne handel.Med henblik på at højne kvaliteten og effektiviteten samt mindskesårbarheden i forsvarets økonomifunktioner, skal der foregå enstandardisering af økonomistyringen.Med henblik på at sikre, at økonomifunktionerne på tværs af forsvaretbliver centrale parter i den strategiske udvikling af forsvarets styring, vilForsvarskommandoen udvikle en mere strategisk orienteret controllingi forsvaret samt forbedre den eksisterende finansielle controlling.Som grundlag for forbedret regnskabsaflæggelse og økonomistyringskal der ske en opdatering af Forsvarskommandoens anvendteregnskabspraksis samt en gennemgang og forbedring afregnskabsprocesserne.
2. Økonomisk styring påkapaciteter, aktiviteter og opgaver
3. Forbedret budgetmodel ogbudgetproces4. Udvikling af flerårigt budget- ogplanlægningsværktøj
5. Forbedring af intern handel
6. Standardisering aføkonomistyringen, herunderforbedret og ensartetledelsesinformation7. Styrket controlling og bedreøkonomiske konsekvens-beregninger8. Bedre datakvalitet ogregnskabsprocesser
9. Fokusereteffektiviseringsprogram
For at forsvaret kan råde over mest mulig operativ kapacitet er derbehov for løbende at udvikle og effektivisere de administrative ogstøttende strukturer, så de til stadighed er dimensioneret og i stand tilat levere de nødvendige ydelser effektivt.For at sikre at de nødvendige regnskabs-, controlling ogøkonomimæssige kvalifikationer er til stede i forsvaret, herunder sikreimplementering af ovenstående udviklingsinitiativer, skal økonomi- ogregnskabsuddannelserne optimeres.
10. Kompetenceudvikling
12
Status for økonomistyringsstrategienSyv af økonomistyringsstrategiens 10 udviklingsopgaver er igangsat og forløber samlet setplanmæssigt. De syv udviklingsopgaver er:Styrkelse af mål- og resultatstyringØkonomisk styring på kapaciteter, aktiviteter og opgaverForbedret budgetmodel og budgetprocesUdvikling af flerårigt budget- og planlægningsværktøjForbedret ledelsesinformationBedre datakvalitet og regnskabsprocesserFokuseret effektiviseringsprogram (færdiggørelse af budgetanalyser ogimplementeringsplaner)
To udviklingsopgaver igangsættes helt eller delvist i 2012:Forbedring af intern handelKompetenceudviklingUdviklingsopgaverne styrket controlling, standardisering af økonomistyring og dele afkompetenceudviklingsopgaven igangsættes i 2013.
13
BILAG - KONKRETE RAPPORTERINGERI dette afsnit foretages en rapportering på de konkrete tiltag opstillet i forsvarsforliget 2010-2014og i Forsvarsministeriets plan for implementering af forsvarsforliget 2010-2014(implementeringsplanen).3.2 UddannelsesmaterielI Forsvarskommissionens rapport af 2008 er uddannelsesmateriel defineret som det materiel,der svarer til materiellet i de relevante operationsområder og relevant simulationsudstyr, somkan gengive vilkårene på kamppladsen. Det omfatter materielgenstande, som køretøjer ogpersonlig udrustning.I forsvarsforliget for 2010-2014 fremgår det af forligsteksten, at der kan foretages: ”Indkøb afnødvendigt og relevant uddannelsesmateriel, der bevirker, at der kan uddannes og trænes påmateriel, der svarer til det, der anvendes i operationsområder, herunder af hensyn tilsoldaternes sikkerhed. Investeringen vil være på ca. 600 mio. kr. – svarende til engennemsnitlig årlig investering på ca. 120 mio. kr.”I forbindelse med den efterfølgende prioritering af de 600 mio. kr. (2010-priser) og en konkretajourføring af behovet er nedennævnte behov for uddannelsesmateriel identificeret:KommunikationsmaterielNat observationsmaterielTaktisk lys – laser materielC-IED materiel (materiel til imødegåelse af improviserede sprængladninger)IngeniørmaterielBjærgningsmaterielMaskingeværerUddannelsesmateriel til elektronisk krigsførelseDiverse uddannelsesmaterielOmbygning af pansrede mandskabsvogne
Det skal bemærkes, at listen over materiellet ændres i takt med, at udvikling og behov formateriel til internationale operationer ændres.Tabel 7 viser de planlagte udgifter til uddannelsesmaterielt i perioden 2010-2014.
14
Tabel 7. Forbrug og budget for uddannelsesmateriel 2010-2014Mio. kr., 2011-priserKommunikationsmateriel:Personal role radio inkl. audioløsningTaktisk radioDataradioerSammenkobling af radiosystemerNat-observationsmateriel:Alle typer af mørkekampsmaterielTaktisk lys - laser materiel:Laser materielAndre EOD (explosive ordnance disposal)anskaffelser:Robotter & kabelsøgereIngeniørmaskiner:RendegravereBulldozerePansrede ingeniørkampvogneMineploveIngeniørmateriel:MinerullerInfanterikampkøretøjUddannelsesmaterielMaskingeværer:Lette maskingeværerElektronisk krigsførelsesuddannelsesmaterielUdstyr til elektronisk krigsførelseDiverse uddannelsesmateriel:UAS (unmanned aerial system)Squire radar (område overvågning)GPS (global positioning system)I alt ca.1231121025615815926261210617212127685151103212141664942810108469174221515282121201020112012234721142314161320132014I alt23476041069
*Forbrug og budget for uddannelsesmateriel er angivet i 2011 prisniveau, hvorfor totalen afviger fra de 600 mio. kr. i forligsteksten.
Ovenstående anskaffelser vedr. uddannelsesmateriel er indarbejdet i materielplanlægningensammen med øvrigt materiel til forsvarets operative kapaciteter. Materiellet er påbegyndtanskaffet ultimo 2011, og samlet set forløber anskaffelserne af uddannelsesmateriel for 2012 ogfrem efter planen.Tabellen er løbende blevet justeret, således at der ikke indkøbes materiel, som der ikke eruddannelsesbehov for længere.15
Da den oprindelige liste over behov for uddannelsesmateriel blev udfærdiget, var det fx primærtPIRANHA (PIR) III C, der var en mangelvare i hærens uddannelsessystem. Men efter at hærennu anvender pansret mandskabsvogn G3 og infanterikampkøretøj, kombineret medbeslutningen om ikke at opgradere PIR III C og genindsætte typen som materiel i infanteriet, såer behovet for PIR III C uddannelsespakker reduceret markant.Der vil på samme måde kunne opstå ændringer i de planlagte anskaffelser afuddannelsesmateriel som følge af ændrede operative behov. Anskaffelser afuddannelsesmateriel er indarbejdet i materielplanlægningen sammen med øvrigt materiel tilkapacitetsopbygning.3.3 MaterielanskaffelserMaterielanskaffelsesplanenudarbejdesmedudgangspunktiforsvaretsmaterielplanlægningsproces. Planen indeholder materielanskaffelser, der kræver aktstykke påfinansloven og/eller materielanskaffelser, der vurderes at have en særlig interesse på grund afanskaffelsens karakter. Der rapporteres alene for de 17 materielanskaffelsesprojekter, der erforelagt forligskredsen ved indgangen til 2011, jf. tabel 8. Processen for gennemførelsen afforsvarets materielprojekter kan summeres til en planlægnings og markedsundersøgelsesfase,en udbuds- og tilbudsevalueringsfase og en kontraktindgåelses- og implementeringsfase. Dissevil i det følgende danne udgangspunkt for status ultimo 2011 for hvert enkelt projekt.Tabel 8. Status for materielanskaffelserNr.01Betegnelse og bemærkningerMine Resistant and AmbushProtected VehicleAnskaffelse af PansretMandskabsvogn, PMV-EAktstykkeAktstykke 1011-083 af24. februar 2011,godkendt.Afventer.Statuskontraktindgåelses- ogimplementeringsfase:Projektet er afsluttet.Planlægnings ogmarkedsundersøgelsesfase:Markedsundersøgelse er gennemført.Tidspunktet for kontraktindgåelse eruafklaret, idet tidspunktet for udsendelse afudbud ikke er endelig fastlagt.Projektet er opdelt i en række mindre ogreducerede selvstændige projekter afhensyn til god økonomistyring ogrisikohåndtering, som hver i sær omfatterén type udstyr, hvorfor der ikke søgesbevillingsmæssig hjemmel i aktstykke.Planlægnings ogmarkedsundersøgelsesfase:Markedsundersøgelse er gennemført.Bevillingsmæssig hjemmel er undertilvejebringelse.Udbuds- og tilbudsevaluerings-fase:Kontrakt indgået af 30. september 2011.Antallet af missiler er blevet reduceret.Planlægnings og
02
03
Ingeniørmaskiner
Projektet er ændret,hvorfor der ikkeindstilles tilbevillingsmæssighjemmel ved aktstykke.Afventer.
04
Taktisk Voice Radio
05
Ammunitionsindkøb, ESSMLuftforsvars-missilerClose In Weapon System
Aktstykke 1011-041 af9. december 2010.Afventer.
06
16
(CEROS)
markedsundersøgelsesfase:Markedsundersøgelse er gennemført.Bevillingsmæssig hjemmel er opnået i2012.Udbuds- og tilbudsevaluerings-fase:Projektet er i udbud.Projektet er ændret,hvorfor der ikkeindstilles tilbevillingsmæssighjemmel ved aktstykke.Projektet er ændret tildriftsanskaffelser under60 mio. kr., hvorfor derikke indstilles tilbevillingsmæssighjemmel ved aktstykke.Aktstykke1011-094 af31. marts 2011Projektet er opdelt i en række mindre ogreducerede selvstændige projekter afhensyn til god økonomistyring ogrisikohåndtering, som hver i sær omfatterén type udstyr, hvorfor der ikke søgesbevillingsmæssig hjemmel i aktstykke.Planlægnings ogmarkedsundersøgelsesfase:Projektorganisation etableret ogmarkedsundersøgelse gennemført.Forsvarskommandoen har bemyndigetanskaffelsen.kontraktindgåelses- ogimplementeringsfase:Materielanskaffelse og monteringpåbegyndt i 2011,og fortsætter frem tilsommeren 2012.Planlægnings ogmarkedsundersøgelsesfase:Markedsundersøgelse gennemført.Forsvarskommandoens bemyndigelse tiludbud foreligger.kontraktindgåelses- ogimplementeringsfase:Kontrakt indgået 1.april 2011.
07
THETIS-klassenInspektionsskibe,KapacitetsvidereførelseEK Systemopgave (elektroniskkrigsførelse)
Aktstykke1011-M af 1.juni 2011
08
09
Sensorer til hæren (UAS)
10
Opgradering afbundbeskyttelse til M 113 G3pansret mandskabsvogn
11
EH-101 Helikopter til TaktiskTroppeTransport(kapacitets-opbygning)Opgradering af MK56 container
Aktstykke (FTR-K)tiltrådt 8. december2011.
12
Uden aktstykke.
13
Modulær minerydnings-kapacitet
Uden aktstykke.
kontraktindgåelses- ogimplementeringsfase:Under implementering med afslutningultimo 2013.kontraktindgåelses- ogimplementeringsfase:Projektet er iværksat. Afventer afklaring afmodkøbsaftale med producenten.kontraktindgåelses- ogimplementeringsfase:Projektet er iværksat. US foreign militarysales kontrakt underskrevet 9. maj 2011.kontraktindgåelses- ogimplementeringsfase:
14
IFF system til F-16(Friend or foe identification)
Uden aktstykke.
15
M6-5 software (OFP) til F-16
Uden aktstykke.
16
Gitterbeskyttelse til pansretmandskabsvogn M113 G3.
Uden aktstykke.
17
17
F-16 vingeprogram
Uden aktstykke.
Projektet er iværksat og koordineres medlb. nr. 10.Udbuds- og tilbudsevalueringsfase:Projektet er i udbud.
3.4 LagerbeholdningerForsvarets seneste års forbrug af lagerbeholdninger som følge af specielt internationaleoperationer har betydet, at der i forligsarbejdet 2008/09 blev identificeret et ekstraordinærtbehov for at bringe beholdningerne op på et niveau, der sikrer, at igangværende og kommendeoperationer kan understøttes tilfredsstillende.Ammunition og reservedele udgør de primære områder for opfyldning af lagre. Langeleveringstider og efterfølgende lang transporttid samt svingende forbrug understreger behovetfor opbygning af beredskabslagre på disse områder.Der er i forsvarsforliget afsat 900 mio. kr. (2010-priser) over hele perioden til ekstraordinæropfyldning aflagre, hvilke efter den seneste vurdering forventes at blive fordelt på nedennævnteområder:Ammunition.Reservedele til kampvogn LEOPARD 2Håndvåben og reservedele hertilReservedele til infanterikampkøretøjTabel 9 viser forbrug og budget for lagerbeholdningen i perioden 2010-2014.Tabel 9. Forbrug og budget for lageropfyldning 2010-2014Mio. kr., 2011-priserAmmunitionKampvogn LEOPARD2 reservedele.Håndvåben og reservedele hertilReservedele til infanterikampkøretøjerI alt ca.2011175004622120121423141462602013103314146221201414631046223I alt5659382185925
*Forbrug og budget for uddannelsesmateriel er angivet i 2011 prisniveau, hvorfor totalen afviger fra de 900 mio. kr. i forligsteksten.
Ved udgangen af 2011 er der gennemført lageranskaffelse af reservedele og ammunition forgodt 221 mio. kr.I det følgende beskrives forsvarets behov vedrørende udvikling i lagerbeholdning forovenstående områder. Angivelse af antal er udeladt af hensyn til klassificering.AmmunitionDe udarbejdede budgetter for perioden 2011-2014 afspejler i stort omfang den ønskedelageropbygning og bygger på erfaringer med forbrug siden maj 2009.Forbruget af ammunition var 175 mio. kr. i 2011, inklusiv anskaffelse af nye bomber for 132,5mio. kr. til brug for missionen i Libyen. Der er budgetteret 142 mio. kr. til ammunition i 2012,18
103 mio. kr. i 2013 og 146 mio. kr. i 2014. Samlet set udgør forbrug og budget for ammunition565 mio. kr. i perioden 2010-2014.Ibrugtagningen af 120 mm tung morter, som trækker på eksisterende lagre, reducerer behovetfor lageropbygning for 60 mm morter. Til gengæld har det vist sig, at det bliver nødvendigt atøge lageropbygning af 35 mm ammunition til infanterikampkøretøj.Forbruget af ammunition er i perioden 2007-2009 steget med 33 %. Hærens OperativeKommando er opmærksom på den udfordring, dette giver, og har iværksat en række tiltag for atbegrænse forbruget. Såfremt forbruget ikke begrænses, vil værdien af varelageret falde, hvisikke investeringen i ny ammunition stiger tilsvarende. Sker det ikke udhulesammunitionsværdien på varelageret over en årrække.ReservedeleReservedelsområdet indgår i budgetterne for nedenstående punkter.Reservedele til kampvogn LEOPARD 2Kampvognsområdet er under konsolidering, og kapaciteten opretholdes indsat i Afghanistan(ISAF). Der er derfor behov for, at der bliver anskaffet en sikkerhedsbeholdning af reservedele.Hidtil har reservedelsproblemer været løst ved at anvende reservedele fra den organisatoriskekampvognflåde, hvilket ikke længere er muligt. Der er derfor budgetteret med 31 mio. kr. årligttil reservedele til kampvogn LEOPARD 2 i perioden fra 2012-2014, hvilket samlet udgør ca. 93mio. kr.Håndvåben og reservedele hertilDer er budgetteret 41 mio. kr. årligt til byttebeholdning og reservedele til håndvåben i periodenfra 2012-2013, hvilket samlet udgør ca. 82 mio. kr.Der er allerede truffet beslutning om at anskaffe et antal geværer til erstatning af M/95 og K/96.Jf. opgørelser fra maj 2009 var der anført behov for en engangsanskaffelse samt et årligt behovfor reservedele hertil. Disse aktiviteter skal sikre en mere robust lagerbeholdning af såvel helevåben som reservedele hertil. Inkluderet i begrebet reservedele for håndvåben er også optiskesigter samt øvrigt våbentilbehør.Infanterikampkøretøj af typen CV9035Forbruget til reservedele til infanterikampkøretøj CV9035 var 46 mio. kr. i 2011. Der erbudgetteret med ca. 46 mio. kr. årligt i perioden 2012-2014 til drift og anskaffelse af reservedeletil CV9035. Samlet set udgør forbrug og budget til CV9035 ca. 185 mio. kr. i perioden 2010-2014.Lagerbeholdningen ved udløbet af forligsperioden afhænger af den kommende udvikling iforbrug og omkostningerne forbundet med at holde infanterikampkøretøjer operative i resten afperioden. Forsvarets Materieltjenestes hensigt er at øge beholdningen af lager af reservedelemv. så kapaciteten opnår en mere tilfredsstillende drift.
19
3.5 Rationaliseringer3.5.1 Effektivisering af personaleforbruget
Forsvaret skal i henhold til forliget 2010-2014 gennemføre en effektivisering i personale-forbruget og dermed lønsumsforbruget på 1 pct. i 2010 stigende til 5 pct. i 2014.Effektiviseringen skal ske i forhold til det planlægningsgrundlag, der indgik i forligsforhandlings-processen. I forhold til planlægningsgrundlaget betyder det, at forsvarets lønsumsforbrug i 2011højest må beløbe sig til 9.336 mio. kr. (2011-prisniveau) jf. tabel 10.Tabel 10. Opfyldelse af baseline for effektivisering af udgifter til lønMio. kr., 2011-priserForligsgrundlagReduktion iht. implementeringsplan af 22.juni 2010 mv.Baseline (justeret)Forbrug 2010-2011/budget 2012DifferenceNote. Opgørelserne i tabellen er ekskl. udeløn til internationale operationer.
20109.582-969.4869.012474
20119.780-4459.3368.862473
201210.036-6949.3428.870472
201310.258-8679.390
201410.512-9799.533
Effektiviseringen er udmøntet til forsvarets niveau II myndigheder i Forsvarskommandoensårsprogram for 2011. Forsvaret har i 2011 haft et lønsumsforbrug på 8.862 mio. kr. ekskl.personer på udeløn vedr. INTOPS og værnepligtige. Dette svarer til en reduktion på 473 mio.kr. i forhold til planlægningsgrundlaget, og effektiviseringskravet for 2011 er der dermedoverholdt.Mindreforbruget skyldes hovedsageligt manglende besættelse af ledige stillinger vedmyndigheder under Hærens Operative Kommando, jf. afsnit 2.1.3.5.2 Effektivisering af udgifter til øvrig drift
Forsvaret skal i henhold til forsvarsforlig 2010-2014 effektivisere udgifter til øvrig drift med 10pct. i 2010 stigende til 18 pct. i 2014 i forhold til regnskab 2008. Samlet set må udgifter til øvrigdrift højst udgøre 1.769 mio. kr. (2011-prisniveau) i 2011 jf. tabel 11, hvilket svarer til enreduktion af forbrug på øvrig drift med 334 mio. kr. i forhold til 2008. Opgørelsen for 2011 viseret forbrug på øvrig drift på 1.441 mio. kr., hvorfor effektiviseringskravet er opfyldt.Tabel 11. Opfyldelse af baseline for effektivisering af udgifter til øvrig driftMio. kr., 2011-priserForligsgrundlagReduktion iht. implementeringsplan af 22.juni 2010 mv.Justeret baselineForbrug 2010-2011/budget 2012Difference20102.103-2101.8931.65024220112.103-3341.7691.44132820122.103-4171.6861.816-13020132.103-4791.62320142.103-5211.582
Note. Opgørelserne i tabellen er ekskl. variable ydelser til internationale operationer.
20
Som det fremgår af tabel 11 er der på nuværende tidspunk budgetteret med 130 mio. kr. merepå øvrig drift i 2012 end den forligsfastlage baseline. Det er dog Forsvarskommandoensforventning, at der vil ske en justering af øvrig drift i løbet af 2012, således at forbruget for åretvil holde sig inden for den justerede forligsbaseline.Forsvaret søger at effektivisere udgifter til øvrig drift inden for udvalgte styrbare udgiftsområder.De udvalgte styrbare udgiftsområder omfatter konsulentbistand, it-konsulentbistand, rejser oghotel (ekskl. værnepligtige), eksterne kurser, telekommunikation og køb af energi. Detkorrigerede forbrug på de styrbare udgiftsområder var i 2008 1.567 mio. kr. og udgør i 20111.008 mio. kr., hvilket svarer til en reduktion på 559 mio. kr.3.5.3 Reduktion af arbejdstidsbestemte ydelser
Forsvaret skal som del af forsvarsforlig 2010-2014 rationalisere udbetaling af arbejdstids-bestemte ydelser med 80 mio. kr. (2011-prisniveau) i forhold til regnskab 2008. Samlet set måudgifter til arbejdstidsbestemte ydelser højst udgøre 712 mio. kr. (2011-prisniveau) i 2011 jf.tabel 12. Årsregnskab 2011 fremviser et forbrug på arbejdstidsbestemte ydelser på 590 mio.kr., hvorfor effektiviseringskravet er opfyldt.Tabel 12. Opfyldelse af baseline for reduktion af arbejdstidsbestemte ydelserMio. kr., 2011-priserForligsgrundlagReduktion iht. implementeringsplan af 22.juni 2010 mv.Baseline (justeret)Forbrug 2010-2011/budget 2012DifferenceNote. Opgørelserne i tabellen er ekskl. udeløn til internationale operationer.
2010804-8072363885
2011804-92712590122
2012804-11469062664
2013804-128675
2014804-134669
Forsvaret søger at effektivisere udgifter til arbejdstidsbestemte ydelser inden for udvalgtestyrbare udgiftsområder. De udvalgte styrbare udgiftsområder omfatter over- og merarbejde,undervisnings- og censorbetaling samt andre arbejdstidsbestemte ydelser. Forbruget på destyrbare udgiftsområder var i 2008 413 mio. kr. (2011-prisniveau) og udgør i 2011 273 mio. kr.,hvilket svarer til en reduktion på 139 mio. kr.3.5.4 Konkurrenceudsættelse af etablissementsdrift
Som led i implementeringen af forsvarsforliget 2010-2014 konkurrenceudsætterForsvarskommandoen dele af forsvarets etablissementsdrift i to faser. Med det gennemførteudbud af driften i Østdanmark (primært Sjælland og Bornholm), har Forsvarskommandoen, påbaggrund af de indhentede erfaringer, iværksat udbuddet af Vestdanmark (primært Jylland ogFyn).1. fase: Konkurrenceudsættelsen i Østdanmark.
Konkurrenceudsættelsen af Østdanmark blev i 2011 gennemført på baggrund af denbekendtgørelse, der i 2010 blev udsendt.
21
Forsvarskommandoen offentliggjorde udbudsmaterialet for de prækvalificerede tilbudsgiveremedio april med tilbudsfrist den 1. september 2011. Efter gennemlæsning af de indkomne tilbudden 1. september 2011 kunne Forsvarskommandoen imidlertid konstatere, at ingen aftilbudsgiverne havde opfyldt mindstekravene i udbudsmaterialet. Efter samråd medkammeradvokaten besluttede Forsvarskommandoen derfor at annullere det oprindelige udbudog overgå til udbud efter forhandling. En ny tilbudsfrist blev fastsat til den 13. oktober 2011,således at tilbudsgiverne fik mulighed for at supplere deres oprindelige tilbud med demanglende oplysninger og derved opfylde de stillede krav.Efter evaluering af leverandørernes korrigerede tilbud afgjorde Forsvarskommandoen, ud fra depå forhånd definerede kriterier, at kontrakten skulle tildeles firmaet Forenede Service A/S somen samlet løsning med serviceydelserne rengøring, kantinedrift, arealpleje ”inden for hegnet”,simpel vedligeholdelse, affaldshåndtering og vintertjeneste.Efter at vinderen var udpeget, indgav ISS Facility Services A/S og Elite Miljø A/S en klage overden ændrede udbudsform til Klagenævn for Udbud. Sagen blev afsluttet på baggrund afparternes forlig. Forsvarskommandoen betalte i alt 150.000 kr. til deling mellem klagerne mod,at disse frafaldt klagen. Indgåelse af forligsaftalen er alene et udtryk for ønsket om at afværgeen tids- og ressourcekrævende klagesagsbehandling og varetage hensynet til de berørtemedarbejdere.Kontrakten med Forenede Service A/S blev underskrevet 13. januar 2012, og driften afforsvarets etablissementer inden for de udbudte serviceområder i Østdanmark blev overdragetmed udgangen af marts 2012.Samtidig virksomhedsoverdragedes 270 ansatte fra forsvaret til Forenede Service A/S.Den indgåede kontrakt har en varighed på 5 år med en mulighed for to-årig forlængelse.Løbetiden giver leverandøren mulighed for både stabilitet og afkast på driftmæssigeinvesteringer. Kontraktlængden er valgt for at parterne i samarbejde kan gennemføreoptimeringstiltag, samt af hensyn til at give det overdragede personale mulighed for at blive hossamme arbejdsgiver i en længere periode. Desuden vurderes det hensigtsmæssigt, atudliciteringen kan følges i en lang periode, før der skal anvendes ressourcer på et genudbud.Kontrakten giver forsvaret mulighed for løbende tilpasning af de vilkår som er gældende iperioden, idet der er indbygget mulighed for at justere i forhold til forsvarets behov, herundermodificere eller helt standse ydelserne til hele bygninger og etablissementer.Den indgåede kontrakt medfører, at det er Forsvarskommandoens forventning, at der medudliciteringen spares 50 ( 2009 prisniveau) mio. årligt i forhold til driftsomkostningerne fra 2009,og at besparelsen vedrører både direkte og indirekte omkostninger.2. fase: Konkurrenceudsættelsen i Vestdanmark.
Forsvarskommandoen har påbegyndt anden fase af udbudsopgaven - Konkurrenceudsættelsenaf Vestdanmark. I 2011 har Forsvarskommandoen foretaget en afgrænsning af de områder afetablissementsdriften, som medtages i udbuddet. Udover hovedydelsesområderne rengøring,kantinevirksomhed og arealpleje undersøges også, om skydebaner og øvelsesområder medfordel kan indgå i en facility management aftale. Konkurrenceudsættelse af Vestdanmark vil
22
med servicering af mere end ca. 400 etablissementer være 2-3 gange større end detgennemførte udbud i Østdanmark.Udbuddet forventes igangsat på baggrund af detaljeret analyse af potentiale og markedsforholdmed en udbudsbekendtgørelse i 4. kvartal 2012, hvorefter udsendelse af udbudsmateriale til degodkendte (prækvalificerede) virksomheder kan ske i foråret 2013. Det er forventningen, at derkan indgås kontrakt i 2. halvår af 2013, hvorefter en eventuel overdragelse afetablissementsdrift i Vestdanmark vil kunne gennemføres primo 2014 med envirksomhedsoverdragelse, der på nuværende tidspunkt vurderes at berøre op til 750medarbejdere i forsvaret, afhængig af hvilke ydelser udbuddet kommer til at omfatte. Derforventes at kunne realiseres en besparelse på ca. 100 mio. kr., som følge afkonkurrenceudsættelsen i Østdanmark.3.5.5 Reduktion på yderligere 130 mio. kr.
Forsvaret har iværksat en række rationaliserings- og effektiviseringstiltag med henblik på atudmønte det effektiviseringskrav på 130 mio. kr. årligt (2010 prisniveau) fra 2011 og frem, derblev fastlagt i forbindelse med indgåelsen af implementeringsplanen af 22. juni 2010. Det drejersig bl.a. om køretøjs- og kommunikationsområdet.Køretøjsområdet forventes effektiviseret gennem etablering af en central motorforvaltendemyndighed, der skal forestå driften af forsvarets puljekøretøjer, der overvejende anvendes tiladministrative formål. Den centrale motorforvaltende myndighed er under opbygning. I 2012gennemføres en testordning for forsvarets køretøjer i Hjørring. Testen skal afprøve brugen afcivile leverandører ved indgåelse af konkrete serviceaftaler om vedligeholdelse og vartning afkøretøjerne og et system til elektronisk bookning af køretøjerne. Der forventes fastlagt endeligteffektiviseringsprovenu i løbet af 2012.Kommunikationsområdet rationaliseres og optimeres med henblik på at opbygge et mereeffektivt presse- og kommunikationssystem i forsvaret. Som led i effektiviseringen er ForsvaretsMediecenter nedlagt pr. 1. februar 2012 og en række kommunikationsaktiviteter er samlet i enny kommunikationsafdeling i Forsvarsstaben. Effektiviseringen omfatter herudover en rækkeenkeltstående initiativer, blandt andet reduktion og samling af bladudgivelser i forsvaret,rationalisering af tryksagsområdet, reduktion og øget fokusering af pressetjenesten,modernisering af kommunikation og tilhørende arbejdsgange ved øget brug af elektroniskeløsninger og -platforme. Den forventede årlige effektiviseringsgevinst er i forbindelse medanalysearbejdet opgjort til ca. 15 mio. kr. Effektiviseringsgevinsten vil dog blive noget mindre i2012, da ændringerne ikke har helårseffekt for 2012.3.6 Opfølgning på kapacitetstilpasninger, effektiviseringer og rationaliseringerindeholdt i forsvarsforligetFølgende reduktioner er effektueret i 2010 og afrapporteret i ”Redegørelse om forsvaretsøkonomi 2010”, hvorfor disse ikke gennemgås nærmere i denne redegørelse.Reduktion i antallet af kampvogneReduktion af ildstøttekapacitetNedlæggelse af luftværnskapacitetNedlæggelse af panserværnskapacitet23
3.7
Reduktion af standardflex-kapacitetReduktion af helikopterstrukturReduktion i antallet af kampflyReduktion af luftrumsovervågningskapacitetKapacitetstilpasning, effektivisering ogimplementeringsplanen for forsvarsforligetrationaliseringerihenholdtil
Følgende reduktioner er effektueret i 2010 og afrapporteret i ”Redegørelse om forsvaretsøkonomi 2010”, hvorfor disse ikke gennemgås nærmere i denne redegørelse.Midlertidig tilpasning af værnepligtsindtagUdeladelse af opbygning af en tredje fregatbesætningNedlæggelse af artilleripejleradarsystemet ARTHURUdeladelse af opbygning af en tredje kampvognseskadronJusteret deltagelse i diverse NATO-projekter, herunder AGS
I forligsimplementeringsgrundlaget er endvidere indregnet en fuld udfasning af Standard Flex–kapaciteten med et samlet provenu på 166 mio. kr. årligt svarende til ca. 665 mio. kr. overperioden 2011-2014.Enhederne er oplagt med henblik på afskaffelse ved skrotning. Afrigning af enhederne medhenblik på klargøring til skrotning pågår, og sidste enhed forventes skrottet i 2012. Der er i denforbindelse identificeret et behov for midlertidig vartning og vagt på enhederne, mens dissematerielmæssigt afrigges med henblik på udtagelse af materielsystemer og brugbarereservedele. Den samlede udgift her til vurderes at udgøre ca. 5 mio. kr. Det forventedeprovenu justeres således til ca. 660 mio. kr. og vil først kunne opgøres endeligt ved udgangenaf 2012.3.8 Status for udvalgte undersøgelser/analyser i henhold til forsvarsforligetDer er i henhold til forsvarsforliget gennemført en række analyser med mulige positivekonsekvenser for forsvarets økonomi, herunderbudgetanalyser samt analyser vedr. værnepligt,etablissementer, officersskoler, redningshelikopterberedskab og arktisk kommando. Analysernesresultater vil sammen med denne skriftlige økonomiske redegørelse danne grundlag formidtvejsevalueringen af forsvarsforlig 2010-2014. I det følgende gives en status for analyserne.3.8.1 Budgetanalyser
Der er igangsat en række budgetanalyser af forsvarets økonomi. Budgetanalyserne har tilformålatsikregennemsigtighed,hensigtsmæssigeincitamenterogpåviseeffektiviseringspotentialer i forsvaret.Det samlede budgetanalyse kompleks dækker over i alt 15 forskellige effektiviseringsanalyser,hvoraf de syv analyser er udarbejdet i samarbejde med konsulentfirmaet McKinsey.Den endelige afrapportering til forsvarsforligskredsen forventes at finde sted indensommerferien 2012.
24
3.8.2 Etablissementsanalyse
Analysen indeholder en undersøgelse af forsvarets, hjemmeværnets og Beredskabsstyrelsenslangsigtede behov for etablissementer, herunder kaserner, flådestationer og flyvestationer.Analysen gennemføres med udgangspunkt i forsvarets nuværende struktur, herundernuværende værnepligtsindtag. Efterfølgende gennemføres en supplerende analyse afkonsekvenserne ved en eventuel ændring af værnepligten i forhold til forsvaretsetablissementsmæssige behov.3.8.3 Undersøgelse af værnepligtsområdet
Undersøgelsen er forankret i Værnepligtsudvalget under Forsvarsministeriets ledelse. Udvalgeter sammensat med repræsentanter fra Forsvarsministeriet, Finansministeriet, Erhvervs- ogVækstministeriet, Center for Militære Studier, Dansk Institut for Internationale Studier,Værnepligtsrådet, Forsvarskommandoen, Forsvarets Personeltjeneste og Beredskabsstyrelsen.Undersøgelsen redegør blandt andet for den eksisterende værnepligtsmodel, opstiller en rækkealternative modeller for værnepligten henholdsvis en række alternative modeller ved suspensionaf værnepligten.3.8.4 Placering af Værnfælles Arktisk Kommando
Der er ved Forsvarskommandoen gennemført en undersøgelse med deltagelse af grønlandskeog færøske myndigheder med henblik på at afklare den mest hensigtsmæssige placering af enVærnfælles Arktisk Kommando som afløser for de nuværende Grønlands Kommando ogFærøernes Kommando.Undersøgelsen er afsluttet og en rapport er fremsendt til Forsvarsministeriets departement den19. maj 2011. Det er efterfølgende besluttet at oprette Værnsfælles Arktisk Kommando medhovedkvarter i Nuuk, hvilket Forsvarskommandoen har igangsat implementeringen af. Derforventes indledende operative kapacitet for den nye kommando fra 1. november 2012.3.8.5 Undersøgelse af mulig samling af forsvarets officersskoler
Der er ved Forsvarskommandoen gennemført en undersøgelse af mulighederne for enorganisatorisk samling af forsvarets officersskoler. Formålet med analysen er at undersøge,hvorvidt der med en anden organisatorisk forankring af officersskolerne kan opnås endriftsoptimering under forudsætning af fastholdelse af såvel det aktuelle kvantitative somkvalitative niveau for de berørte uddannelser.Arbejdet er gennemført af en arbejdsgruppe bestående af Forsvarskommandoen,Hjemmeværnskommandoen, Hærens Operative Kommando, Søværnets Operative Kommando,Flyvertaktisk Kommando, Forsvarets Personeltjeneste, Forsvarets Bygnings- ogEtablissementstjeneste og Forsvarsakademiet. Herudover har Beredskabsstyrelsen deltagetsom ad hoc medlem.3.8.6 Analyse af mulighederne for alternativ (med-)finansiering af forsvarets musikkorps
Forsvarskommandoen har gennemført en undersøgelse af mulighederne for at nedbringeomkostningerne til forsvarets samlede musikvirksomhed, herunder mulighederne for alternativ(med-) finansiering af forsvarets musik- og tamburkorps.
25
3.8.7 Undersøgelse af helikopterberedskabet
Forsvarskommandoenhargennemførtenundersøgelseaf,omantalletafredningshelikopterberedskaber kan reduceres og placeringen heraf optimeres, uden at detsamlede redningsberedskab forringes.3.8.8 Undersøgelse af mulighederne for konkurrenceudsættelse af havmiljøopgaven
Som led i forsvarsforliget er der gennemført en undersøgelse af mulighederne for atkonkurrenceudsætte de skibsbaserede og flybaserede dele af havmiljøopgaven. Det drejer sigom opgaverne i forbindelse med beredskab og bekæmpelse af forureninger af havmiljøet og omden rutinemæssige flyovervågning af de danske farvande.3.9 Udarbejdelse af klima- og energistrategiDen overordnede målsætning for Forsvarsministeriets klima- og energistrategi er at skabe enstærkere klima- og energibevidsthed inden for Forsvarsministeriets ressort samt at styrkemyndighedernes fremsynethed og opmærksomhed på området. Strategien skal sikre enmålrettet udvikling, så forsvaret kan reducere dets klimapåvirkninger væsentligt. Indsatsen påklima- og energiområdet gennemføres under hensyntagen til opgaver og økonomi samt lov- ogmyndighedskrav.Visionen er, at forsvaret inden udgangen af 2020 har:Reduceret sit energiforbrug med minimum 20 % i forhold til 2006. Inden udgangen af 2015skal energiforbruget være reduceret med minimum 15 %.Øget andelen af elforbrug, der stammer fra vedvarende energi til minimum 60 %. Indenudgangen af 2015 skal andelen være minimum 25 %.Reduceret den CO2-udledning, som er afledt af aktiviteter (dog ikke operative aktiviteter)med 40 % i forhold til 1990. Inden udgangen af 2015 skal udslippet være reduceret med 30%.
Strategien implementeres gennem en række fokusområder med beskrivelse af baggrunden forfokusområdet, formål, målsætninger og konkrete mål, der omfatter områderneenergieffektivisering i bygninger, energi og miljø i operationer, vedvarende energi ogenergiomlægning, klima- og energirigtig adfærd, klimaregnskab og energiledelse.3.10 Sikring af forsvarets ejendomme mv.I forsvarsforliget 2010-2014 er der afsat 500 mio. kr. til sikring af tidssvarende og moderneetablissementer, uddannelsesfaciliteter og indkvarteringsforhold bl.a. af hensyn til at fastholdeforsvarets personel. Af beløbet skal 100 mio. kr. reserveres til vedligeholdelse af forsvaretsmilitærhistoriske bygninger.På nuværende tidspunkt er der planlagt projekter for i alt 559 mio. kr. til sikring af tidssvarendeog moderne etablissementer m.v., jf. tabel 13.
26
Tabel 13. Udgifter og planlagte investeringerMio. kr., 2011-priserMilitærhistoriske bygningerØvrige bygningerPlanlagt afholdt i alt201014324620111767842012107989201348139187201448105153Total137422559
* Totalen i tabellen afviger fra de 500 mio. kr.(2010-priser) i forligsteksten. Dette skyldes, at forbrug og budget for sikring af forsvaretsejendomme er angivet i 2011 prisniveau. Herudover finansieres inden for forsvarets finanslovsbevilling forskellen mellem 504 (bevillingen i2011-priser) og det samlede budget på 559 mio. kr.
3.11 Salg af ejendomme 2010-2014Det realiserede salgsprovenu i 2010 og 2011 samt forventede salgsprovenu i 2012-2014fremgår af tabel 14. De samlede afhændelser relateret til forsvarsforliget 2010-2014 vurderes atkunne indbringe ca. 400 mio. kr., der er indregnet i den økonomiske planlægning forforligsperioden. Det bemærkes, at afhændelser i 2011 udgør 61 mio. kr.Tabel 14. Revideret opgørelse vedrørende salg af forsvaret bygningerMio. kr. (løbende priser)IndtægterPlanlægningI alt2010520522011610612012085852013094942014 Total0113108287108400
Note: Salgsprovenuet er opgjort i løbende priser, da markedsprisen for forsvarets forventede salgsprovenu ikke er kendt.
I forhold til de realiserede salg i 2011 skal det bemærkes, at salget af Christianshavns Voldgadeikke blev realiseret som planlagt. Således er de realiserede indtægter i 2011 ca. 18 mio. kr.mindre end budgettet og budgettet for 2012 er opjusteret tilsvarende.3.12 Computer network operations (CNO) kapacitetI henhold til forsvarsforliget oprettes en Computer Network Operations (CNO) kapacitet indenfor Forsvarsministeriets område med henblik på at forsvare egen brug af og forhindremodstanderes udnyttelse af cyber space.Der er i Forsvarsministeriet iværksat et analysearbejde med deltagelse af ForsvaretsEfterretningstjeneste og Forsvarskommandoen. På baggrund af dette analysearbejde vilForsvarsministeriet træffe endelig beslutning om CNO-kapacitetens iværksættelse, hvorefterForsvarskommandoen vil udarbejde en detaljeret implementeringsplan for Computer NetworkOperations.Det forventes en årlig udgift på ca. 100 mio. kr. i perioden 2013-2014 til Computer NetworkOperations og kapacitetsopbygning.3.13 KapacitetsopbygningForsvarskommandoen opretter en kapacitet dedikeret til militær kapacitetsopbygning i udlandetjf. forsvarsforliget. Målet med kapacitetsopbygningen er at forebygge og reducereigangværende konflikter i områder uden for Danmark ved styrkelse og integration af militære ogcivile kapaciteter i det givne område. Opbygningen af civile kapaciteter kan fx vedrøre
27
genopbygning i operationsområder, hvor civile genopbygningskapaciteter ikke operere på grundaf sikkerhedsforholdene.Det forventes en årlig udgift på ca. 100 mio. kr. i perioden 2013-2014 til kapacitetsopbygning ogComputer Network Operations.3.14 OmstillingspuljeForsvaret skal i henhold til forsvarsforliget oprette en omstillingspulje, som provenu fraeffektiviseringer og rationaliseringer, der ligger ud over de forligsbestemte, skal tilfalde.Som det fremgår af afsnit 2.2 forventes et samlet mindreforbrug på 0,2 mia. kr. i forhold tilbevillingen i forsvarsforliget 2010-2014. Provenuet kan medgå til finansiering af indfasningen afde forudsatte besparelser, der skal ske i forbindelse med tilpasningen af forsvaret i dekommende år.3.15 SikkerhedspuljeAf forsvarsforliget 2010-2014 fremgår, at der afsættes 0,5 mia. kr. (prisniveau 2009) iforligsperioden til”finansiering af uforudsete og nyopdukkede udgifter til sikring af den bedstmulige beskyttelse af dansk militært og civilt personel udsendt i missionsområderne”.Midlerneafsættes med en årlig pulje på 100 mio. kr. Midlerne afsættes på finanslovens § 35 og kananvendes efter godkendelse i forligskredsen.Tabel 15 viser forsvarets budgettering af sikkerhedspuljen i perioden 2010-2014.Tabel 15. Udmøntning af sikkerhedspuljenMio. kr., 2011-priserBeskyttelsesplader til fragmentationsvestIED-beskyttelse til til infanteri-kampkøretøjerindsat i AfghanistanHjelme og hjelmnet til danske enheder indsat iinternationale operationerMine Resistant and Ambush Protected Vehicle(MRAP)Uniform i multiterrænsløring (MULTICAM) oglyskebeskyttelse til ISAFI alt20105212103331191064224122412011201220132014Total521210631156
I 2011-12 finansieres følgende to projekter af sikkerhedspuljen:Mine Resistant and Ambush Protected Vehicle (MRAP)”Finansieringen af”operativ ibrugtagning”af 40 MRAP er blevet endeligt tiltrådt afFinansudvalget ved Aktstykke 83 af 24. februar 2011. Udgiften forventes at udgøre i alt 106mio. kr. Forsvarskommandoens indstilling til Forsvarsministeriet er at udvide den oprindeligeperiode fra 2010-2011 til 2010-2014. Dermed forventes den samlede bevilling tilsikkerhedspuljen at blive afholdt i perioden 2010-2014, fordelt med 10 mio. kr. i 2011, 33 mio.kr. i 2012, 22 mio. kr. i 2013 og 41 mio. kr. i 2014, jf. tabel 15. Indstillingen mangler dog endeliggodkendelse.
28
Køretøjerne er ibrugtaget som planlagt, men udgifterne til særligt drift har været mindre endforventet. Forlængelsen af MRAP lånet vurderes ikke at medføre et behov for yderligere midler,end de allerede afsatte ca. 106 mio. kr. Der er alene tale om en udvidelse af låneperioden fremtil 2014.Udgifterne ses at skulle dække dels almindelig drift og dels at kunne betale for eventuellebeskadigede køretøjer samt at bringe køretøjerne i passende stand til tilbagelevering.Uniform M/11 og lyskebeskyttelseUniform M/11 i MULTICAM sløringsmønster er erstatning for forsvarets nuværende uniformM/84 og M/01, mens lyskebeskyttelse er et nyt tiltag. Begge er beregnede til beskyttelse afdanske soldater, indledningsvist i ISAF. Implementering af uniform M/11 startes med iklædningaf det danske styrkebidrag i ISAF og med efterfølgende udskiftning af uniformsgenstande i taktmed nedslidning. Lyskebeskyttelse udleveres indledningsvis alene til styrkebidraget i ISAF.Forsvarsministeriet har ved en skrivelse af 19. januar 2012 bemyndiget Forsvarskommandoentil at anvende 31 mio. kr. fra sikkerhedspuljen, fordelt med 24 mio. kr. til anskaffelse af uniformeri multiterrænsløring og 7 mio. kr. til anskaffelse af lyskebeskyttelse.Initialanskaffelsen er på vej og forventes leveret i løbet af 2012.3.16 Sjælsmark kaserneForsvaret har iværksat realitetsforhandlinger med potentielle købere af Sjælsmark Kaserne.Afhændelse skal ske ud fra det kriterium, at forsvaret opnår det højest mulige provenu.Endvidere skal anføres, at før et endeligt salg gennemføres, vil dette blive fremsendt tilForsvarsministeriet for egentlig godkendelse.
29