Forsvarsudvalget 2011-12
FOU Alm.del Bilag 135
Offentligt
VærnepligtsudvalgetBilag 1 til Værnepligtsrapporten af maj 2012
KOMMISSORIUMforværnepligtsudvalget
marts 2011
BaggrundForsvarskommissionen af 2008 konkluderede i beretningen ”Dansk forsvar Globalt engagement”,at den værnepligtsordning, der blev etableret i forsvarsforliget 2005- 2009, opfylder de formål,der dengang blev opstillet. Samtidig fandt Forsvarskommissionen, at værnepligten fremadrettetstår over for en række udfordringer. Kommissionen anbefalede derfor, at der gennemføres enomfattende undersøgelse af værnepligtens fremtid.Det indgår derfor i forsvarsforliget 2010 – 2014, ”at der i løbet af perioden skal gennemføres enundersøgelse af værnepligtens fremtid, hvorunder værnepligtens nuværende og fremadrettedeudfordringer afdækkes og adresseres. Undersøgelsen skal analysere, hvordan værnepligtenfremadrettet kan indrettes mest optimalt, samt behandle forsvarets muligheder for eventueltuden værnepligt eller ved et øget værnepligtsindtag at løse forsvarets opgaver. Undersøgelsenskal tillige inddrage aspekter vedrørende udsendte danske soldaters alder på udsendelsestids-punktet samt muligheden for tillige at gøre det obligatorisk for kvinder at møde til ForsvaretsDag i det år, hvor de fylder 18, såfremt de har bopæl eller ophold her i landet. Endvidere skalundersøgelsen inddrage værnepligtens betydning for befolkningens forsvarsvilje og forsvaretsforankring i samfundet samt værnepligtens holdningsdannende og opdragende betydning for deværnepligtige.”Det indgår endvidere i forsvarsforliget 2010 – 2014, at det fremadrettet skal sikres, ”at forsvarethar det bedst mulige rekrutteringsgrundlag. Rekrutteringsindsatsen skal derfor i yderligere gradfokuseres mod hele ungdomsårgangen og ikke kun mod de unge, der årligt aftjener værnepligt iforsvaret”.Forsvarsministeriet nedsætter på denne baggrund et udvalg, der skal undersøge værnepligten(Værnepligtsudvalget).
OpgaverUdvalget skal opstille og belyse et antal modeller.Følgende fire modeller kan danne udgangspunkt for arbejdet:Den nuværende værnepligt opretholdes eller justeresNuværende værnepligt suppleres med kvindelig sessionspligt/værnepligtVærnepligten omlægges til en værneret, hvor både mænd og kvinder får en ret til frivil-ligt at kunne vælge at aftjene en værneret svarende til den ordning, der i dag er gæl-dende for kvinderVærnepligten afskaffes eller stilles i bero. Forsvaret baseres alene på fastansat personelmed varierende ansættelsesformer og ansættelseskontrakter
Følgende forhold bør blandt andet inddrages:----------Den holdningsdannende og opdragende betydningIndvirkning på befolkningens forsvarsvilje og forsvarets forankring i samfundetForsvarets sammensætning i forhold til befolkningssammensætningen i samfundetErfaringer fra andre lande, eksempelvis Norge, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Hollandog IsraelPrincipielle overvejelser om betydningen af værnepligtBehov for ændring af grunduddannelsen/værnepligten pga. større kompleksitet i forsva-rets fremadrettede opgaveløsningMulighed for rekruttering, herunder behovet for at ændre rekrutteringsindsatsen, hvisværnepligten stilles i bero eller i tilfælde af værnepligtens opretholdelse ved forøgetværnepligtsindtagMuligheden for at forbedre rekrutteringen af kvinder til forsvaret, herunder mulighedenfor at gøre det obligatorisk for kvinder at deltage i Forsvarets DagSamfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser af de forskellige modeller, herun-der også konsekvenser for forsvarsbudgettetBehov for eventuelle lovændringer som følge af en ny ordning
I forhold til en model med værneret eller afskaffelse af værnepligten bør betydningen forsærtjenesterne Livgarden (vagtordningen ved de kongelige slotte), Kongeskibet og Hesteska-dronen indgå i overvejelserne, ligesom også betydningen for totalforsvarsregisteret og reakti-onsstyrkeuddannelsen bør inddrages.Beredskabsstyrelsens værnepligtsordning og hensynet til det statslige redningsberedskab skalinddrages i arbejdet.
Side 2/2
SammensætningUdvalget sammensættes med repræsentation fra Forsvarsministeriet, Finansministeriet, Økono-mi- og Erhvervsministeriet, Center For Militære Studier, Dansk Institut for Internationale Studier,Værnepligtsrådet, Forsvarskommandoen, Forsvarets Personeltjeneste og Beredskabsstyrelsen.Andre myndigheder inddrages på ad hoc basis.Chefen for ressourceafdelingen i Forsvarsministeriet Laila Reenberg udpeges som formand.Endvidere oprettes et sekretariat for udvalget bestående af 2 repræsentanter fra Forsvarsmini-steriet og 2 repræsentanter fra Forsvarskommandoens myndighedsområde og 1 repræsentantfra Beredskabsstyrelsen.Ekstern konsulentbistand kan inddrages i undersøgelsen.TidsplanUdvalget skal have afsluttet sit arbejde den 1. juli 2013.
Side 3/3