Forsvarsudvalget 2011-12
FOU Alm.del Bilag 135
Offentligt
1138474_0001.png
1138474_0002.png
1138474_0003.png
1138474_0004.png
VærnepligtsudvalgetBilag 8 til Værnepligtsrapporten af maj 2012

Pligtig informationsdag for mænd og kvinder

i kombination med modeller for suspension af værnepligten

1. Generelt

I nærværende afsnit beskrives indvirkningen på rekrutteringsvirksomheden ved indførelse afen pligtig informationsdag for en hel årgang af 18-årige mænd og kvinder.Den pligtige informationsdag skal ses som en del af forsvarets og Beredskabsstyrelsens fællesområde i kombination med model A-D, og medfører, at rekrutteringsvirksomheden i hver afmodellerne skal justeres.En generel pligt for 18-årige mænd og kvinder til at møde til informationsdag skal i givet faldpålægges ved lov, på samme måde som unge mænd for øjeblikket er forpligtede til at mødetil Forsvarets Dag. Lovteknisk ses det ikke at være kompliceret at skabe denne lovhjemmel.Ud fra en proportionalitetsbetragtning må man dog begrænse sanktionerne for manglendefremmøde i forhold til den eksisterende lovbestemmelse, henset til at der alene er tale ominformation, der ikke følges op af en tjenestepligt. Såfremt man fortsat finder sanktioneringrelevant, kan en alternativ mulighed være en bøde samt en genindkaldelse.Inden for forsvarets og Beredskabsstyrelsens område har en pligtig informationsdag som ud-gangspunkt ingen indvirkning på opgaveløsningen. Modellen vil derimod selvsagt have betyd-ning for rekrutteringen – hvilket behandles inden for det koncernfælles område. Indførelse afen pligtig informationsdag for mænd og kvinder vurderes derudover i et vist omfang at havebetydning for forsvarets og Beredskabsstyrelsens forankring i samfundet. Forhold omkringdette behandles i kapitel 7, Samfundsforhold.

2. Indhold af pligtig informationsdag

En dimensionerende faktor for de efterfølgende beregninger er indholdet af en pligtig informa-tionsdag. Det primære formål er at bidrage til de unges forståelse af forsvarets og Bered-skabsstyrelsens rolle i et demokratisk samfund i såvel et nationalt som et internationalt per-spektiv. Informationsdagen vil samtidig medvirke til skabe kendskab til og skabe interesse forforsvaret og Beredskabsstyrelsen som arbejdsplads og uddannelsesudbyder.Formålet udmønter sig i følgende indhold:-Orientering om forsvarets og Beredskabsstyrelsens roller i samfundet. Kombineres med enworkshop, hvor de unge selv skal gøre sig overvejelser om og diskuterer forsvarets og Be-redskabsstyrelsens roller – i både et nationalt og et internationalt perspektiv.-Orientering om job- og uddannelsesmuligheder i forsvaret og Beredskabsstyrelsen.-Tilbud om personlig vejledning om job- og uddannelsesmuligheder i forsvaret og Bered-skabsstyrelsen, herunder forhold omkring værneretsordningen.Informationsdagen vil have en varighed på ca. 4 timer.

3. Indvirkning på det koncernfælles område

Den rekrutteringsmæssige effekt af en pligtig informationsdag for mænd og kvinder
VærnepligtsudvalgetEn pligtig informationsdag for en hel årgang på i alt ca. 70.000 unge mænd og kvinder vilprimært have en positiv effekt på skabelse af kendskab til og interesse for forsvarets og Be-redskabsstyrelsens uddannelser. Den rekrutteringsmæssigt positive effekt af personlig kontaktmed en hel ungdomsårgang betyder, at mange af de ekstra rekrutteringstiltag, som er inde-holdt i de enkelte modeller A-D for at kompensere for tabet af rekrutteringsmæssig effekt veden suspension af den nuværende obligatoriske Forsvarets Dag for mænd, skal nedjusteresmarkant eller helt udgå.Den kapacitetsmæssige udvidelse som følge af en overgang fra den nuværende ForsvaretsDag for ca. en halv ungdomsårgang til en pligtig informationsdag for en hel ungdomsårgangafføder imidlertid en merudgift, der overstiger besparelsen på rekrutteringsvirksomheden i deenkelte modeller.Ved at indføre et tvangselement vil der, ud over den nævnte positive effekt på kendskab til oginteresse for forsvaret og Beredskabsstyrelsen, også være en negativ effekt for forsvaretsimage grundet det tvungne element. Den negative effekt vil skulle adresseres, og bl.a. derforkan man ikke fjerneallede ekstra tiltag, som er foreslået i de enkelte modeller A-D med hen-blik på at skabe kendskab og interesse.Rekrutteringsmæssig effekt i forhold til de fire modellerEn pligtig informationsdag for en hel årgang vil have varierende effekt på de enkelte modellerA-D. Effekten på de enkelte modeller beskrives neden for. Generelt vil omkostningerne vedkampagnevirksomheden i model A-D blive reduceret væsentligt, idet en obligatorisk informati-onsdag vil kunne gøre det ud for en stor del af kampagnevirksomheden i forhold til skabelseaf kendskab til og interesse for forsvarets og Beredskabsstyrelsens uddannelser. Samtidig vilomkostningerne ved rekrutteringsvirksomheden i model A-D blive forøget betragteligt somfølge af, at ca. 70.000 unge hvert år skal møde til en obligatorisk informationsdag. Der vurde-res fx at være behov for at etablere 6 "informationscentre", som fordeles spredt over helelandet af hensyn til, at særligt de unge, der bor i yderområder, ikke skal have for lang trans-porttid. Ligeledes ses en lokal forankring af rekrutteringsvirksomheden at give en positiv effektpå skabelse af kendskab til forsvarets og Beredskabsstyrelsens uddannelser. I de økonomiskeberegninger er der regnet med en samplacering med de nuværende rekrutteringscentre i detomfang, at de nuværende rekrutteringscentre ikke allerede i de enkelte modeller er forudsatanvendt som afprøvningskapacitet. Derved vil initialudgifterne til etablering af informations-centre kunne minimeres. Der forudsættes endvidere en bemanding med 4 medarbejdere pr.informationscenter til varetagelse udelukkende af informationsopgaven, der tænkes afviklet på½ dag (ca. 4 timer) pr. hold á ca. 30 unge pr. hold.Ad model A: Suspension af værnepligt og overgang til ansat personelEffekten af en pligtig informationsdag udmønter sig i en markant nedjustering af primært til-tag på kampagneplatformen og de udadvendte aktiviteter på arrangementsplatformen, som ermøntet på at opbygge kendskab og interesse. Hertil kommer merudgifterne til drift af informa-tionscentre til at varetage den pligtige informationsdag.I forhold til den regulære model A vil indførelse af en pligtig informationsdag medføre en be-sparelse på rekrutteringsvirksomheden på ca. 9,0 mio.kr. årligt (prisniveau 2013), ligesom dervil være en besparelse på 2,1 mio.kr. på initialudgiften i model A. Merudgifterne til drift af in-formationsdag for ca. 70.000 unge hvert år udgør ca. 32,8 mio.kr. årligt i forhold til den regu-
Værnepligtsudvalgetlære model A. Hertil kommer initialudgifter på ca. 18,6 mio.kr. til etablering af informations-centre.Sammenlagt ender model A inkl. informationsdagen med at medføre en årligmerudgift23,8 mio.kr. i forhold til den regulære model A. Hertil kommer ekstra initialudgifter på 16,3mio.kr., hvilket primært vedrører etablering af informationscentre.Ad model B: Nuværende værnepligt erstattes af værneretI model B, hvor forsvarets produktion til totalforsvarsstyrken opretholdes, vil en pligtig infor-mationsdag betyde, at der ikke vil være behov for ekstra tiltag i forhold til at skaffe det nød-vendige antal ansøgere til en frivillig Forsvarets Dag samt til forsvarets og Beredskabsstyrel-sens basisuddannelse.Hertil kommer merudgifter til drift af informationscentre til at varetage den pligtige informati-onsdag.I forhold til den regulære model B vil indførelse af informationsdagen medføre en besparelsepå rekrutteringsvirksomheden på 12,2-15,4 mio.kr. årligt, ligesom der vil være en besparelsepå 1,5 mio.kr. på initialudgiften i model B. Merudgifterne til drift af informationsdag for ca.70.000 unge hvert år udgør 27,4 mio.kr. årligt i forhold til den regulære model B. Hertil kom-mer initialudgifter på ca. 18,6 mio.kr. til etablering af informationscentre.Sammenlagt ender model B inkl. informationsdagen op med at medføre en årligmerudgift12,2-15,4 mio.kr. i forhold til den regulære model B. Hertil kommer ekstra initialudgifter på16,9 mio.kr., hvilket primært vedrører etableringen af informationscentre.Ad model C: Nuværende værnepligt erstattes af værneret i reduceret omfangEn pligtig informationsdag vil, som i de øvrige scenarier, medføre en markant nedjustering afde tiltag, der i model C iværksættes for primært at imødegå netop det rekrutteringsmæssigeeffekttab ved en suspendering af den nuværende Forsvarets Dag. Hertil kommer merudgifter-ne til drift af informationscentre til at varetage den pligtige informationsdag.I forhold til den regulære model C vil indførelse af den pligtige informationsdag medføre enbesparelse på rekrutteringsvirksomheden på 9,4 mio.kr. årligt, ligesom der vil være en bespa-relse på 2,1 mio.kr. på initialudgiften i model C. Merudgifterne til drift af informationsdag forca. 70.000 unge hvert år udgør 32,8 mio.kr. årligt i forhold til den regulære model C. Hertilkommer initialudgifter på ca. 18,6 mio.kr. til etablering af informationscentre.Sammenlagt ender model C i inkl. informationsdagen med at medføre en årligmerudgift23,3 mio.kr. i forhold til den regulære model C. Hertil kommer ekstra initialudgifter på 16,3mio.kr., hvilket primært vedrører etableringen af informationscentre.Ad model D: Nuværende værnepligt erstattes af værneret (af varierende længde) ved visseenhederI rekrutteringsmæssig forstand er model D identisk med model C.En pligtig informationsdag for begge køn vil, som for øvrige modeller, have effekt på skabelseaf kendskab og interesse i målgruppen, hvilket betydeligt vil reducere behovet for de ekstrarekrutteringsaktiviteter, som er møntet på at kompensere herfor. Hertil kommer merudgifternetil drift af informationscentre til at varetage den pligtige informationsdag.
VærnepligtsudvalgetI for til den regulære model D vil informationsdagen medføre en besparelse på rekrutterings-virksomheden på 9,4 mio.kr. årligt, ligesom der vil være en besparelse på 2,1 mio.kr. på initi-aludgiften i model D. Merudgifterne til drift af informationsdag for ca. 70.000 unge hvert årudgør 32,8 mio.kr. årligt i forhold til den regulære model D. Hertil kommer initialudgifter påca. 18,6 mio.kr. til etablering af informationscentre.Sammenlagt medfører model D inkl. informationsdagen en årligmerudgiftpå 23,3 mio.kr. iforhold til den regulære model D. Hertil kommer ekstra initialudgifter på 16,3 mio.kr., hvilketprimært vedrører etableringen af informationscentrene.Oversigt over økonomiske konsekvenser ved indførelse af en pligtig informationsdagOversigt over meromkostninger ved indførelse af en pligtig informationsdag i forhold til om-kostninger til rekrutteringsvirksomheden i model A-D fremgår af nedenstående figur.

Stigning i

initialudgif-

ter

(mio.kr., pris-niveau 2013)

Meromkostninger

Informationsdagens økonomiske

indflydelse på rekrutteringsvirk-

somheden i model A-D

Meromkostninger ved informations-

dag ifm. model A

LønudgifterVariable ydelserØvrig driftOmkostninger (etablissement)
(mio.kr., prisniveau 2013)DirekteIndirek-teI alt

17,4

8,80,28,30,0

6,4

0,00,00,06,4

23,8

8,80,28,36,4

16,3

16,3

Meromkostninger ved informations-

dag ifm. model B

LønudgifterVariable ydelserØvrig driftOmkostninger (etablissement)

6,4-9,7

8,80,2-3,20,2

5,6

0,00,00,05,6

12,2-15,4

8,80,2-3,25,6

16,9

16,9

Meromkostninger ved informations-

dag ifm. model C

LønudgifterVariable ydelserØvrig driftOmkostninger (etablissement)

16,8

9,70,17,1

6,4

23,3

9,70,17,1

16,3

16,3
6,4
6,4

Meromkostninger ved informations-

dag ifm. model D

LønudgifterVariable ydelserØvrig driftOmkostninger (etablissement)

16,8-18,6

9,70,17,1

6,4

23,3-25,1

9,70,17,16,4

16,3

16,3
6,4
Figur 1: Oversigt over økonomiske konsekvenser ved indførelse af en pligtig informationsdag.