Forsvarsudvalget 2011-12
FOU Alm.del Bilag 130
Offentligt
1136877_0001.png
1136877_0002.png
1136877_0003.png
1136877_0004.png
Det talte ord gælder

Talepunkter til spørgsmål W

Jeg er blevet kaldt i samråd her i dag for at besvare et spørgsmål omde besparelser, forsvaret står overfor at skulle gennemføre.Lad mig indlede med at læse spørgsmålet op.
Hvilke overvejelser har ministeren gjort i forbindelse med debesparelser på 3 mia. kr. som ministeren agter at gennemføre iforsvaret, herunder om disse overvejelser stemmer overens med deanbefalinger, der er blevet nævnt i pressen om, at en rapportudarbejdet af konsulentfirmaet Mckinsey anbefaler omfattendefyringerafgeneralerogofficerer,fjernelseaftjenestemandspensionen, officersuddannelsen skal være på SU istedet for løn m.m.?Jeg vil for overskuelighedens skyld gerne besvare spørgsmålet i de todele, som spørgeren nævner: Den ene del handler om besparelser iforsvaret, og den anden handler om de analyser, der blev sat i gang iindeværende forlig.Lad mig begynde med besparelserne.Helt overordnet vil jeg gerne gentage, hvad jeg har sagt flere gangetidligere: ”Bevillingsniveauet fastlægges som led i de politiskeforhandlinger om et nyt forsvarsforlig fra 2015 og frem.Dette fremgik af den tidligere regerings finanslovsforslag – og detfremgår af vores nuværende finanslov.Og hvad skal forsvaret så spare?Tillad mig også her, at tage udgangspunkt i den tidligere regeringsforslag til finanslov for 2012, der blev fremlagt den 24. august 2011.Her fremgik en omprioritering fra forsvaret på 2 mia. kr. fra 2015.Omprioriteringen fulgte oprindeligt af aftale mellem den tidligereregering, Dansk Folkeparti og Pia Christmas Møller om ”To stregerunder facit”, hvorved der blev udmeldt en omprioritering fra forsvaretpå 2 mia. kr. fra 2015. Den nuværende regering har fastholdt denneomprioritering, herunder senest i vores 2020 plan.
Det talte ord gælder
Det talte ord gælder
Oveni blev der, som led i den tidligere regerings Aftale om enBoligJobplan udmeldt generelle besparelser under overskriften”fokuseret administration i staten”. Dette fremgik også af den tidligereregerings forslag til finanslov for 2012. I vores finanslov for 2012 erkravet fastholdt under overskriften ”Effektiv Administration i Staten”,hvor det er indarbejdet som et sparekrav i den statsligeadministration. Besparelsen for § 12 er ved fuld indfasning fra 2013 på263,6 mio. kr. årligt.Og endelig fremgik det - også af den tidligere regerings forslag tilfinanslov for 2012 - at den merbevilling på i alt 600 mio. kr. om året [iprisniveau 2010, svarende til 628,5 mio. kr. årligt i prisniveau 2012],som forsvaret fik i dette forlig, teknisk bortfaldt med udgangen afforliget, ligesom sikkerhedspuljen på 100 mio. kr. årligt (svarende til102,6 mio. kr. årligt i prisniveau 2012) bortfaldt fra 2015. Der er taleom sædvanlige finanslovstekniske nedjusteringer som følge af, atforsvarsforliget udløber med udgangen af 2014.Tæller man dette sammen (og opjusterer til 2012-niveau) – altså 2mia. kr. i omprioritering, 264 mio. kr. i effektiv administration, 629mio. kr. i bortfald af merbevilling og 102 mio. kr. i bortfald afsikkerhedspuljen – så får man lige knap 3 mia. kr. (2,995 mia. kr.)De 3 mia. kr. var således allerede udmeldt under den tidligereregering, og kravet er – bortset fra nogle marginale tekniskejusteringer – videreført uændret af den nuværende regering.Det er jo ikke uden grund, at forsvaret skal spare milliarder.Forsvaret skal spare fordi Danmark befinder sig i en tid medøkonomiske udfordringer.I sådanne tider er det en bunden opgave at sikre sammenhæng i denoffentlige økonomi - det skal forsvaret også bidrage til.Det er således hensynet til samfundsøkonomien, der gør at forsvaretmå spænde bæltet ind.Samtidig er det selvfølgelig vigtigt, at kommende besparelserudfærdiges på en sådan måde, at Danmark også efterfølgende har eteffektivt og brugbart forsvar, der kan løse de opgaver, regeringen ogFolketinget beslutter.
Det talte ord gælder
2
Det talte ord gælder
Hvornår har vi så tænkt os at gøre det?Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg gerne havde set, at vi startedemed at implementere besparelserne så hurtigt som muligt.Og det er faktisk hensynet til forsvaret der gør, at jeg gerne var startetså hurtigt som muligt:Jo hurtigere vi går i gang, desto hurtigere får forsvaret en afklaring omde fremtidige økonomiske rammer. En afklaring forsvaret efterspørger.Og jo hurtigere vi går i gang, desto blidere bliver indfasningen afbesparelserneOg jo hurtigere vi går i gang, desto hurtigere kan vi opnåbesparelserne og derved tage de samfundsøkonomiske hensyn.Regeringen har imidlertid ikke lagt skjul på, at den gerne vil have enbred politisk aftale om forsvaret, og derfor skal forligskredsenselvfølgelig inddrages i besparelserne.Derfor siger jeg også, at vi må vente til forligskredsen har haftlejlighed til grundigt at studere de analyser, der blev igangsat iindeværende forlig, så vi på den baggrund kan tage en oplystdiskussion af de kommende besparelser.Det ligger mig meget på sinde, at vi ikke kaster os ud ipanikbesparelser, men at vi i stedet gør det på en måde, der rækkerfremad. Det er vores ansvar, at dette her bliver gjort velgennemtænktog ordentligt. Det skylder vi forsvaret og dets medarbejdere.Heldigvis har vi i indeværende forlig iværksat nogle omfattende oggrundige analyser af forsvaret bl.a. analyse af det langsigtede behovfor etablissementer og analyse af værnepligtens fremtid. Der skulleogså foretages budgetanalyser af centrale dele af forsvarets økonomi,der skulle sikre effektiviseringer og bidrage til en bedreøkonomistyring. Det er disse analyser, der skal give os et solidt fagligtudgangspunkt for de kommende besparelser.Det var et næsten enigt Folketing, der tilbage i 2009 - med dendaværende regering for bordenden – stod bag, at en bred palet afeffektiviseringsmuligheder skulle analyseres på forsvarets område.
Det talte ord gælder
3
Det talte ord gælder
Nu er analyserne meget tæt på at være færdige – de er i denallersidste fase.Derfor kan jeg sige lidt om den videre proces: Forsvarsforligskredsenvil få udleveret analyserne på vores næste møde i juni. Så har bådejeg og forligskredsen mulighed for - i ro og mag over sommeren – atsætte os grundigt ind i stoffet.Forligskredsenfårbudgetanalyserne,værnepligtsanalysen,etablissementsanalysen, analysen af officersskoler, analysen vedr.arktisk kommando og analysen af redningshelikopterberedskabet.Derefter tager vi forhandlingerne til august og i løbet af efteråret medafslutning i oktober.Denne køreplan er aftalt med forligskredsen den 24. maj.Jeg mener, at det er den mest hensigtsmæssige og fair måde at gøredet på. Så kan hele forligskredsen efter sommerferien drøfte - ogforhåbentlig nå til enighed om en politisk aftale for forsvaret - på detsamme oplyste grundlag.Jeg kan på nuværende tidspunkt derfor ikke gå i detaljer og kommeind på enkeltelementer, da det vil ødelægge vores kommendeforhandlinger. Nu må vi nærlæse analyserne og på et oplyst grundlagtage en grundig drøftelse efter sommerferien.Tak for ordet.
Det talte ord gælder
4