Forsvarsudvalget 2011-12
FOU Alm.del Bilag 130
Offentligt
1136876_0001.png
1136876_0002.png
1136876_0003.png
1136876_0004.png
1136876_0005.png
1136876_0006.png
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål X, Y og Z stillet af Troels Lund Poulsen (V).BesvarelseSpørgsmål X:Jeg vil starte med at besvare samrådsspørgsmål X, hvor jeg er blevet bedt omat redegøre for, hvordan det blev besluttet, at Rolls Royce Turbomeca skulle le-vere motorerne til EH-101 helikopterne, og om det skete på anbefaling afAgusta-Westland, der står som producent af helikopterne.Beslutningen om at købe nye helikoptere går tilbage til forsvarsforliget for perio-den 2000-2004, hvor det som led i forliget blev besluttet, at der skulle indkøbesnye rednings- og troppetransporthelikoptere som afløser for forsvarets aldrenderedningshelikoptere af typen Sea King – også kaldet S61-helikopterne.I 2001 valgte forsvaret hvilken type helikopter, der skulle anskaffes. Valget faldtsom bekendt på EH101 helikopteren leveret af Agusta-Westland som ny red-nings- og troppetransporthelikopter. Forligskredsen blev på daværende tids-punkt inddraget i beslutningen om typevalget.Producenten af EH-101 helikopteren, Agusta Westland, udbød i den sammen-hæng EH-101 helikopteren med to forskellige motortyper fra to motorproducen-ter; henholdsvis General Electric og Rolls-Royce Turbomeca.Forsvaret foretog i år 2000 og 2001 en analyse og evaluering af de to motorty-per og besluttede på den baggrund at anskaffe motoren fra Rolls Royce Turbo-meca, hvilket bl.a. var motiveret af motorens højere ydeevne og dermed bedreoperative egenskaber.Agusta-Westland anbefalede således ikke den ene af de to motortyper til EH-101 helikopteren frem for den anden. Beslutningen blev taget på baggrund afforsvarets egne analyser og evalueringer.Som jeg nævnte ovenfor, så var forligskredsen inddraget i valget af helikopter-type, men valget af selve motoren til helikopteren, blev foretaget af forsvaret,da der var tale om en teknisk og operativ beslutning.Som bekendt er EH-101 helikopterne i troppetransportrollen ikke færdigopbyg-get endnu, bl.a. fordi forsvaret i 2007 overdrog 6 EH-101 helikoptere til Storbri-tannien efter anmodning fra det britiske forsvar.
Det talte ord gælder
Det talte ord gælder
Overdragelsen af EH-101 helikopterne blev foretaget, så Storbritannien kunneudsende troppetransporthelikoptere til Irak og Afghanistan. Overdragelsen af de6 EH-101 helikoptere til Storbritannien er dermed direkte kommet udsendtedanske soldater til gode i Irak og Afghanistan. Efterfølgende har Storbritannien iperioden ultimo 2009 - primo 2010 leveret 6 nye EH-101 helikoptere til forsva-ret. Dette spørgsmål blev også i sin tid drøftet i forligskredsen.Som nogen af jer måske erindrer, blev spørgsmålet om etableringen af troppe-transporthelikoptere også drøftet i forbindelse med implementeringen af det nu-værende forsvarsforlig - i foråret 2010. Konklusionen blev, at det fortsat var enkapacitet, vi ønskede, men det siger sig selv, at forsvaret satte opbygningen afkapaciteten i bero i den periode, hvor disse drøftelser fandt sted.Derudover blev færdiggørelsen af EH-101 helikopterne til troppetransportrollen– som også er blevet drøftet i forligskredsen - bl.a. forsinket på grund af mang-lende indgåelse af industrisamarbejdsaftale (modkøb) om motorvedligeholdelsetilbage i 2010 og starten af 2011.Forholdet blev først afklaret medio 2011, hvor der blev indgået aftale om indu-strisamarbejde mellem leverandøren Rolls Royce Turbomeca, som vedligeholdermotorer, og Erhvervsstyrelsen.Dertil kommer, at den fortsatte klargøring og færdiggørelse af troppetransport-kapaciteten er afhængig af, at der anskaffes missionsrelateret udstyr, herunderbeskyttelse, bevæbning og observationsudstyr til helikopterne samt logistik, eks-tra reservedele og vedligeholdelsesfaciliteter til støtte for en indsættelse af ka-paciteten. Denne klargøring kunne ikke iværksættes førend spørgsmålet ommodkøb var afklaret, og det fornødne hjemmelsgrundlag efterfølgende var fal-det på plads.Sidstnævnte forelå, da Finansudvalget den 8. december 2011 tiltrådte aktstyk-ket vedrørende bevilling af ovennævnte udstyr til klargøring af EH101 til troppe-transportopgaven, hvorefter arbejdet med at indgå relevante kontrakter mv.kunne igangsættes.I øjeblikket drøftes samarbejde om indsættelse af en troppetransportkapacitetmed EH-101 helikoptere i Afghanistan med Storbritannien. Det sker for at af-dække mulighederne for fra britisk side at få en tilstrækkelig vedligeholdelses-mæssig og logistisk støtte til de danske EH-101 helikoptere.Det talte ord gælder
Det talte ord gælder
Der har altså været mange brikker, der har skullet falde på plads, men det sernu ud som om, at vi er ved at have lagt rammerne for puslespillet.Vi skal dog også huske på, at det er en langstrakt proces at indgå kontrakter ommissionsrelateret udstyr, motorer og logistik og efterfølgende at skulle imple-mentere disse.En klargøring og færdiggørelse af troppetransportkapaciteten har imidlertid prio-ritet for forsvaret, således at kapaciteten vil kunne anvendes i internationaleoperationer, herunder Afghanistan, så hurtigt som muligt.Det forventes at blive muligt at udsende EH101 helikopteren i troppetransport-rollen i 2014.
Spørgsmål Y:I samrådsspørgsmål Y spørges til, hvilken samlet udgift motorproblemerne medEH-101 repræsenterer og på hvilken post i forsvarsbudgettet disse udgifter pla-ceres.Inden jeg besvarer spørgsmålet, vil jeg gerne starte med at give en kort opdate-ring om baggrunden for EH-101 helikopternes nyligt opståede motorproblemer.Forsvaret udsendte i april i år - efter at jeg havde orienteret forligskredsen her-om - en pressemeddelelse, hvoraf det fremgik, at der var konstateret skader pået antal motorer på forsvarets EH-101 helikoptere.I den sammenhæng oplyste forsvaret, at der var tale om beskadigelse af moto-rernes såkaldte brændkamre.Forsvaret har i løbet af april og maj i år arbejdet intenst på at løse problemetmed motorerne i samarbejde med leverandøren Rolls Royce Turbomeca.Det fulde omfang af årsagerne til fejlene i motorernes brændkamre er endnuikke erkendt.Det er forsvarets vurdering, at problemets omfang tidligst er fuldt afdækket vedudgangen af juni 2012.
Det talte ord gælder
Det talte ord gælder
Forsvaret har meddelt mig, at man således fortsat er ved at undersøge alle for-svarets 51 EH-101 motorer for alle årsager relateret til denne type af fejl i moto-rernes brændkamre. Status var pr. 16. maj 2012 er, at 16 motorer var ude afdrift eller til reparation, hvoraf 6 skyldes ovennævnte fejl. 35 motorer er i drift.På hver helikopter er der monteret 3 motorer, og der er således behov for i alt42 motorer for at alle forsvarets EH-101 helikoptere kan flyve. Årsagen til, at derer indkøbt i alt 51 motorer, er, at der altid vil være et antal motorer til eftersynog vedligeholdelse.Primært på grund af motorfejl flyver 10 af forsvarets 14 helikoptere i øjeblikket.Derudover er forsvaret sammen med Rolls Royce Turbomeca i færd med at ud-arbejde en genopretningsplan, der betyder, at Rolls Royce Turbomeca opretteren hurtigt arbejdende reparationslinje, der skal udbedre fejlene på de berørtemotorer.Leverandøren - Rolls Royce Turbomeca – og forsvaret har således taget håndom at løse problemerne med motorerne.I og med at problemernes omfang ikke er afdækket på nuværende tidspunkt,foreligger der i sagens natur ikke oplysninger om de samlede udgifterne til ud-bedringen af motorfejlen.Forsvaret har oplyst, at det er aftalt mellem Forsvarets Materietjeneste og Rolls-Royce Turbomeca, at de økonomiske forhold vedrørende hændelsen skal afkla-res, når årsagerne til uregelmæssighederne på EH101 motorerne er afdækket,og der foreligger en plan for reparation af de beskadigede motorer.Jeg kan dog slå fast, at forsvarets udgifter til motorvedligeholdelse inddækkes afForsvarskommandoens almindelige driftsbevilling.Spørgsmål Z:I samrådsspørgsmål Z spørges til, hvordan jeg vil sikre, at det store antal pro-blemer med ibrugtagning og løbende drift af EH-101 helikopterne ikke gentagersig i forbindelse med beslutningen om valg af en ny skibsbaseret helikopter.Hertil vil jeg sige, at forsvaret først og fremmest inddrager erfaringerne fra EH-101 helikopterne i typevalgsprocessen for anskaffelsen af ny skibsbaseret heli-kopter.
Det talte ord gælder
Det talte ord gælder
Som jeg også har redegjort for i min besvarelsen af forsvarsudvalgsspørgsmålnr. 214 – fra samme spørger - fokuserer forsvaret på at reducere risici og om-kostninger i den samlede levetid for de nye skibsbaserede helikoptere.Dette ved bl.a. at anskaffe en eksisterende helikoptertype (en såkaldt hyldeva-re), der er kendetegnet ved at være på vej i produktion, allerede er i produktioneller er i drift ved et andet NATO-land, hvilket bl.a. giver et bedre forudgåendekendskab til omkostninger og risici ved den pågældende helikopter.I øjeblikket er der to resterende helikoptere i anskaffelsesprocessen – nemligWILDCAT (AW-159) (produceret af Agusta-Westland) og SEAHAWK (MH-60R)(leveret af US Navy og produceret af Lockheed Martin og Sikorsky).I forhold til de to tilbageværende kandidater er SEAHAWK i produktion og ope-rativ brug. WILDCAT er i produktion, og leverandøren har leveret de første heli-koptere til en kunde i april 2012. Begge helikopter opfylder således - ifølge for-svaret - ovennævnte anskaffelseskoncept.Da forsvaret – uanset hvilken helikopter der vælges – anskaffer en eksisterendehelikopter, vil forsvaret på en række områder have mulighed for at indgå i etsamarbejde med en større bruger, der kan drive videreudviklingen og opdate-ringen af de komplekse systemer. Dermed fordeles omkostninger og risici på fle-re brugernationer.Ligeledes vil der være mulighed for at operere med en helikopter på et operativttidssvarende højt niveau i hele helikopterens levetid samt mulighed for at deletilhørende udgifterne til udvikling, test, certificering med videre med en andenbruger. Dette reducerer også risici i forhold til den løbende udvikling og drift afhelikopterne.Forsvaret har oprettet en projektorganisation, der tilvejebringer beslutnings-grundlaget i forbindelse med anskaffelsen af ny skibsbaseret helikopter.Projektorganisationen indeholder operative, tekniske, logistiske, økonomiske ogjuridiske kompetencer, der er suppleret med ekstern konsulentbistand.Kammeradvokaten er også tilknyttet projektet som rådgiver og bistår ved udar-bejdelsen af relevante kontrakter i forbindelse med anskaffelsen.Dele af anskaffelsesprocessen for ny skibsbaseret helikopter har endvidere væ-ret genstand for en ekstern validering fra et anerkendt konsulentfirma [PA Con-
Det talte ord gælder
Det talte ord gælder
sulting]. Derudover evaluerer Forsvarsministeriets Interne Revision løbende for-løbet.Valget af den kommende skibsbaserede helikopter træffes således i sidste endepå et gennemarbejdet og bredt analysegrundlag, hvor mange forskellige forholdvægtes mod hinanden.Således indgår anskaffelsespris og driftsomkostninger samt missionseffektivitet,overlevelsesevne, projektrisiko og fremtidssikring i den samlede vurdering.Herved skabes et solidt grundlag for at vælge den samlet set mest fordelagtigehelikopterløsning til forsvaret, hvor der tages nødvendige hensyn til de samledeomkostninger ved anskaffelse og drift, risici samt til opfyldelsen af de operativekrav nu og i fremtiden.Det er således min opfattelse, at forsvaret på den baggrund gennemfører endybtgående evaluering af mulige kandidater til erstatning for forsvarets aldrendeLYNX-helikoptere.Som jeg ser det, ydes der således en omfattende indsats for at sikre, at risiciminimeres og håndteres på tilfredsstillende vis. Forsvaret gør, hvad man kan forat sikre sig bedst muligt. Dette er dog ikke en garanti for, at der ikke kan opståproblemer.Afslutningsvist vil jeg gerne sige, at jeg orienterer løbende forligskredsen omstatus for helikopteranskaffelsen, som det er aftalt.Jeg vil således også i forbindelse med typevalget af helikoptere sikre at forsvars-forligskredsen forelægges sagen med henblik på at kredsen er fuldt ud inddra-get heri.Dette afslutter foreløbigt min besvarelse af de tre spørgsmål.
Det talte ord gælder