Forsvarsudvalget 2011-12
FOU Alm.del Bilag 125
Offentligt
1133673_0001.png
1133673_0002.png
Mangler ved FMN kapacitetsundersøgelse vedr. havmiljøReference (ref.).: Forsvarsministeriets kapacitetsundersøgelse vedr. havmiljø.(http://www.fmn.dk/videnom/Documents/Kapacitetsundersoegelse_havmiljoe.pdf)1. Formålet med denne mail er at gør opmærksom på 2 områder der ikke bliver belyst i ref.Det ene område er Marinehjemmeværnets(MHV) manglende effektivitet ved oliebekæmpelses-opgaver.Det andet område er et opsamlingskoncept, der kan give store besparelser, hvis det indføres somerstatning for det nuværende dedikerede beredskab, hvor de 4 miljøskibe står for at skulleerstattes på grund af alder.Min egen baggrund er tidligere tjeneste i Marinehjemmeværnet(MHV) som instruktør og i Søvær-net (SVN), hvor jeg de sidste ca.10 år før min pensionering, gjorde tjeneste i miljødivisionerne.Under min tjeneste ved miljødivisionerne har jeg deltaget i en del mindre og større oliebe-kæmpelser. Bl.a. som chef for Gunnar Seidenfaden (GUNS) ved opsamling af olie efter tankskibet”Prestige” forlis ved Spanien og bulkcarrieren ”Fu Shan Hi” ved Bornholm.2. I ref. side 42 er det nævnt at MHV råder over 30 fartøjer og en stor mængde spærringer. Detbemærkes også at MHV- fartøjerne er en væsentlig del af det nationale beredskab.I ref. side 41 er det vist, hvordan 2 skibe trækker en spærring for at inddæmme olien. Dette er enaf MHV- fartøjernes kerneopgaver. Men i praksis fungerer det ikke.Et eksempel.2 MHV- fartøjer slæber med 1 knobs fart og en indbyrdes afstand på 30 meter, en spærringgennem olie, der flyder på havoverfladen med en gennemsnitlig tykkelse på 1 mm.I dette eksempel løber der hvert minut 1 kubikmeter olie ind i spærringen.Efter ca. 10 min sejlads må fartøjerne stoppe, der kan ikke være mere olie i spærringen, olienbegynder at løbe under spærringen.Ved større operationer. Vil der alene på grund af samarbejdsaftalerne med vores nabolande,hurtigt være skibe fra en række nationer involveret i bekæmpelsen af olien.Operationen vil have pressens opmærksomhed, og der vil mellem de forskellige deltager, - landesom skibe -, opstå en konkurrencepræget situation, hvor det vil være meget synligt, at havedanske skibe der ligger stille uden at samle olie op. Hvilket igen vil blive bemærket af forsikrings-selskaberne, der måske vil være utilbøjelig til at betale den fulde pris for MHV- fartøjernes indsats.
3. Det foreslås at man i stedet, lader MHV- fartøjerne benytte en pram, f.eks. en afmiljøprammene (ref. side 37) som beskrevet nedenfor.MHV- fartøjerne slæber en spærring. Til spærringen kobles en pram som vist på (bilag 1). Foran påprammen anbringes en minibyggekran (bilag 2). Denne kran kan grabbe olien op, hvis det er entung olie. Er olien pumpbar, kan minibyggekranen trække en hydraulisk pumpe f.eks. en afberedskabets skimmere, og med kranarmen kan den sætte skimmeren i vandet.Fordelen ved dette koncept er, at man udover en minibyggekran, ikke skal anskaffe nyt udstyr.Man udnytter det materiel der ligger i beredskabet. Fartøjer, pramme, spærringer og pumper mm.Det bør også bemærkes, at 2 MHV- fartøjer der slæber en pram på denne måde, har sammekapacitet som et stort miljøskib.Konceptet er økonomisk og enkelt. Det er let at få reservedele til nøglemateriellet, og der kanudføres reparationer over hele landet. Dette medfører at konceptet ikke er specielt sårbart overfor Havarier.Konceptet er på flere måder fleksibelt. Er der ikke MHV- fartøjer til rådighed, vil der formentligaltid være en kvoteplaget fiskekutter i nærheden, der gerne vil tjene lidt ekstra.4. Vælger man den løsning der er lagt op til i ref., skal der bygges specialskibe til erstatning forskibene i det nuværende dedikerede beredskab. Disse enheder vil være dyre i anskaffelse og drift,hvilket alt andet lige vil medføre at der bliver anskaffet få enheder, der igen giver et beredskab derer sårbart overfor uheld.Ovennævnte to områder der ikke er belyst i ref. er nævnt over for Søværnets OperativeKommando (SOK), senest i brev af 14. januar 2012.I svarskrivelse af 5.marts 2012 gør SOK opmærksom på, at man ikke ønsker at foretage videre i ensag som denne, da der endnu ikke er truffet politisk beslutning om den fremtidige drift afhavmiljøopgaven.Men igen, det må alt andet lige være vigtigt, at det politiske niveau har kendskab til disse områdernår der skal tages en beslutning om den fremtidige drift af havmiljøopgaven.5. Det skal understreges at denne fremlægning er en del forkortet. Hvis man ønsker en uddybelseaf ovenstående er jeg selvfølgelig tilrådighed.Hans Henrik NielsenOrchidevej 1.2620 Albertslund44650047