Forsvarsudvalget 2011-12
FOU Alm.del Bilag 104
Offentligt
Forsvarsministeriets klima- ogenergistrategi 2012-2015
IndholdsfortegnelseForordEn koncernfælles strategi for klima og energiFokusområderLæsevejledning, organisation og procesFokusområde 1 – Energieffektivisering i bygningerFokusområde 2 – Energi og miljø i operationerFokusområde 3 – Vedvarende energi og energiomlægningFokusområde 4 - Klima- og energirigtig adfærdFokusområde 5 - KlimaregnskabFokusområde 6 - EnergiledelseSide01Side02Side33Side03Side04Side06Side 9Side 11Side 13Side 14
2
ForordForsvarsministeriet er en af Danmarks størstearbejdspladser. Vi har bygninger, arealer og aktivi-teter i hele landet og er til stede i mange af verdensbrændpunkter. Ved at være i front med klima- ogenergirigtige løsninger kan vi mindske vores energi-forbrug og klimapåvirkning. Det er ikke blot til gavnfor klimaet og miljøet, men der er også penge atspare og operationelle gevinster ved at have styr påsit energiforbrug og nedbringe afhængigheden affossile brændsler. Et konkret eksempel er den sår-barhed og logistiske udfordring, som behovet fortransport af store mængder fossile brændstoffer tilinternationale missionsområder udgør.Klimaforandringer og knappe energiressourcer er enaf de væsentligste udfordringer i vor tid. Som en storvirksomhed med et tilsvarende stort energiforbrughar vi derfor en forpligtigelse til at mindske voresklimapåvirkning og bidrage til målet om, at Danmarkskal være uafhængig af fossile brændsler i 2050.Med Forsvarsministeriets klima- og energistrategivil vi målrettet og ambitiøst arbejde på at skabe etgrønnere ministerområde på en omkostningseffektivmåde.Det er mit håb, at vi via samarbejde med privateaktører og forskningsinstitutioner kan finde nye,bedre og økonomisk attraktive løsninger på Forsvars-ministeriets klima- og energiudfordringer. Samtidiger det mit ønske, at vi med strategien i fremtiden vilhave konstant fokus på klima og energi i Forsvars-ministeriet.Vi løser ikke vores klima- og energiudfordringer medet snuptag, men med den nye strategi er vi kommetgodt i gang!Nick Hækkerup
1
En koncernfælles strategi for klima og energiEnergiområdet har tidligere udgjort en mindre del afForsvarsministeriets miljøstrategi. Med denne klima-og energistrategi sætter vi et selvstændigt fokus påklima- og energiforhold – herunder CO2 udslip ogenergiforbrug – inden for hele Forsvarsministerietsmyndighedsområde.Forsvarsministeriet udfører en lang række forskel-lige typer opgaver. De fleste kender den operativeopgaveløsning; fra vores engagement i verdensbrændpunkter til søredning, luftovervågning ogsuverænitetshåndhævelse. Hvad mange ikke tænkerover er, at vi også har ansvar for drift af et stortantal bygninger, værksteder og arealer. Alle dele afForsvarsministeriets område er omfattet af klima- ogenergistrategien.Med Forsvarsministeriets klima- og energistrategifølger vi den nationale politik på klima- og energi-området, som tager afsæt i et langsigtet mål om, atDanmark skal være uafhængig af fossile brændsleri 2050.Klima- og energistrategien medfører en omkost-ningseffektiv reduktion af den CO2-udledning, der erforbundet med vores opgaveløsning – både nationaltog internationalt. Samtidig skal strategien medvirketil at minimere energiforbruget og fastholde dettepå det lavest mulige niveau. Reduktionen i energi-forbruget sker gennem en kombineret teknisk ogadfærdsmæssig indsats.Forsvarsministeriet deltager aktivt i erfaringsud-veksling med andre landes forsvar og beredskab omklima- og energiudfordringer. Vi er også med til atsætte emnet på dagsordenen i internationale sam-arbejdsfora, blandt andet i nordisk regi og i NATO.Forsvarsministeriet vil med strategien sikre enmålrettet udvikling, så vi kan reducere vores klima-påvirkninger væsentligt. Indsatsen på klima- ogenergiområdet skal gennemføres under hensyn-tagen til Forsvarsministeriets opgaver og økonomisamt lov- og myndighedskrav.
Missionenmed klima- og energistrategien er, at vi i vores arbejde for fred ogsikkerhed, herhjemme og i udlandet, skal nedbringe vores energiforbrug og ikkeunødigt bidrage til klimaforandringer.Visionener, at vi inden udgangen af 2020 har• reduceret vores energiforbrug med minimum 20 % i forhold til 2006. Indenudgangen af 2015 skal energiforbruget være reduceret med minimum 15 %• øget andelen af vores elforbrug, der stammer fra vedvarende energi tilminimum 60 %. Inden udgangen af 2015 skal andelen være på minimum 25 %• reduceret den CO2-udledning, som er afledt af vores aktiviteter (dog ikkeoperative aktiviteter). med 40 % i forhold til 1990. Inden udgangen af 2015skal udslippet være reduceret med 30 %
2
FokusområderFor at opfylde klima - og energistrategiens vision har vi identificeret seks fokus-områder i strategiens løbeperiode frem til 2015:• • • • • • Energieffektivisering i bygningerEnergi og miljø i operationerVedvarende energi og energiomlægningKlima- og energirigtig adfærdKlimaregnskabEnergiledelse
Hvert fokusområde indeholder et formål og en rækkehåndgribelige mål, som konkretiserer klima- og ener-gistrategiens vision.
Vi vil desuden foretage miljø- og energirigtige ind-køb. Dette er indarbejdet som et fokusområde i For-svarsministeriets miljø- og naturstrategi 2012-2015.
Læsevejledning, organisation og procesI de følgende afsnit bliver klima- og energi-strategiens fokusområder foldet ud med enbeskrivelse af baggrunden for fokusområdet, formål,målsætninger og konkrete mål.Strategien falder i flere faser. Dels skal der etablereset bedre datagrundlag for energiforbrug og CO2-udledning. Dels skal der iværksættes forskelligeanalysearbejder for at identificere og sætte mål for,hvilke aktiviteter vi skal gennemføre for at opnåde bedste og mest omkostningseffektive klima- ogenergigevinster. Endelig vil vi allerede nu gennemføreen række tiltag til klima- og energieffektiviseringerpå områder, hvor vi har tilstrækkelig viden til atkunne handle med det samme.Forsvarsministerietsklima-ogenergistrategierstatter tidligere afsnit om energi i andre strategier,for eksempel Forsvarsministeriets Miljøstrategi 2003.Revision af nærværende strategi påbegyndes i 2013,så en ny strategi kan være klar i 2015.
ForsvarsministerietharudpegetForsvaretsBygnings- og Etablissementstjeneste til koncern-fælles klima- og energimyndighed. Ministerområdetsenergiansvarlige kontaktperson er også placeretved Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste(jævnfør cirkulære om energieffektivisering i statensinstitutioner). Forsvarets Bygnings- og Etablisse-mentstjeneste koordinerer udarbejdelsen af handle-planer for nærværende strategi.Der nedsættes en styregruppe for miljø- og energi-området bestående af repræsentanter fra Forsvars-ministeriet og underlagte myndigheder. Der rappor-teres årligt om status på klima- og energistrategientil styregruppen og på forsvaret.dk/fbe/energiifor-svaret.
3
Fokusområde 1 – Energieffektivisering i bygningerForsvarsministeriet ejer en stor bygningsmasse, ogen stor del af det samlede energiforbrug foregår ibygningerne. Vores bygninger er opført fra 1600-talletog frem til i dag. Størstedelen er opført i 1950’erne,1960’erne og 1970’erne som tidstypisk systembyggeri.Alle bygninger har gennem tiden haft et varierendevedligeholdelsesniveau, og mange af bygningerneligger i den mindst energieffektive ende af energi-klassemærkningen.Ca. 50 pct. af bygningerne opvarmes ved fjernvarme,og den resterende del opvarmes af naturgas og olie.Der findes et mindre antal vedvarende energianlæg –for eksempel solfangere til opvarmning af varmt brugs-vand. Der er således behov for at energiforbedrebygningsmassen gennem blandt andet nedrivningaf meget energitunge bygninger, nybyggeri, energi-renoveringer, bedre styring af energiforbruget (vedfor eksempel automatiske tænd/sluk-funktioner) samtgennemgang og forbedringer af tekniske installationer.Der forudses et stort energimæssigt og økonomiskbesparelsespotentiale ved at energieffektivisereForsvarsministeriets bygninger. Vi forventer atgennemføre energieffektiviseringer i bygninger for 225mio. kr. i perioden 2011-2014. Den årlige besparelseforventes at være på 38 mio. kr., når alle projekter ergennemført.
Overordnet formålVi vil forbedre energieffektiviteten i vores bygninger.Optimering af bygningsmassenMålsætning:Forsvarsministeriet vil optimere anven-delsen af bygningsmassen ud fra en samlet hensyn-tagen til energiforbrug, alder, funktion og fremtidiganvendelse.Mål 1:Inden udgangen af 2012 har Forsvarsmini-steriet på baggrund af indsamlede data og analyserprioriteret, hvilke bygninger der skal renoveres,nedrives eller afhændes under hensyntagen til allerelevante faktorer.Mål 2:Der er afsat 225 mio. kr. til energieffek-tiviseringer (2011-2014). Der udover skal minimum3 pct. (svarende til ca. 50.000 m2) af bygningsmassenenergirenoveres årligt fra og med 2013.Mål 3:Fra og med 2012 skal analyser af muligeenergibesparelser udarbejdes ved enhver renoveringaf en bygnings ydre og ved enhver udskiftning afbyggetekniske installationer.
ByggestandarderMålsætning:Forsvarsministeriet vil sætte yderligerefokus på anvendelsen af lavenergibyggestandarder.Mål 1:Fra og med 2013 vil vi udføre minimum 50 pct.af alt nybyggeri ved lavenergiklasse 2020.
CertificeringMålsætning:Forsvarsministeriet vil øge andelen afbæredygtigt byggeri (byggeri med lavt energiforbrug,lav miljøbelastning og et godt indeklima).Mål 1:Fra og med 2013 skal 50 pct. af alt nybyggerivære bæredygtighedscertificeret (Der foregår en storudvikling inden for bæredygtige certificering-standarder, men der er pt. ikke en entydig danskstan-dard).
4
AutomatiseringMålsætning:Forsvarsministeriet vil øge anvendelsenaf intelligent automatiseret styring af energiforbrugeti bygninger.Mål 1:Inden udgangen af 2013 skal der etableres ogimplementeres fjernaflæsning på samtlige afregnings-målere.Mål 2:Inden 2020 er der installeret, etableret og im-plementeret fjernaflæsning på bygningsniveau i alle debygninger, hvor det er vurderet rentabelt. I 2015 erdette gennemført i 25 pct. af bygningerne.Mål 3:Fra og med 2012 vil vi udbygge og opgradereeksisterende energistyringssystemer (central og elek-tronisk tænd/sluk og styring af vand, varme og el)samt etablere energistyringssystemer på etablisse-menter, hvor de ikke findes.
Energieffektivisering i
bygninger i praksis:
Forsvarsministeriet gennemfører i2011-2014 energieffektiviseringeri bygninger for 225 mio. kr. Pro-jekter med kort tilbagebetalingstidgennemføres først, og derefter fo-kuseres på større projekter med etforventet tilsvarende større ener-gibesparelsespotentiale. Den årligebesparelse forventes at være 38mio. kr., når alle projekter er gen-nemført.
Energieffektivisering i
bygninger i praksis:
I 2012 vil Forsvarsministeriet star-te projektet ”Grønne Etablissemen-ter”. Målet med projektet er, at For-svarsministeriet i samarbejde medrelevante, danske interessenter(både private virksomheder, fondesamt interesse- og uddannelses-organisationer) skal skabe to ener-gi-, ressource- og miljøoptimeredeetablissementer – som samtidig erforenelige med forsvarets kerneak-tiviteter. Projektet forventes at løbei 2-5 år, og det forventes at kunnegive inspiration til miljø- og ener-giarbejdet på Forsvarsministerietsøvrige etablissementer.
Installation af spændingsstabiliserende anlæg,der giver energibesparelser på el-området
•Vi vil strategiperioden udarbejde en strategi for cyber defence.5
Fokusområde 2 – Energi og miljø i operationerForsvarsministeriets operative opgaver medføreren lang række aktiviteter, som har indflydelse pånaturen, miljøet og klimaet. Det gælder blandt andetden energikrævende transport til lands, til vands og iluften samt brugen af højteknologisk udstyr.Der er ikke kun miljø- og energimæssige gevinsterved at nedbringe afhængigheden af fossile brændslerog ved at anvende nye og bedre miljø- og energi-teknologiske løsninger i den operative opgaveløsning.Der kan også være en række fordele både i det operati-ve virke og i den logistiske struktur. Et konkret eksempeler den sårbarhed og logistiske udfordring, som behovetfor transport af store mængder fossile brændstoffer tilinternationale missionsområder udgør.Forsvarsministeriet skal kunne løse sine opgaver påden mest effektive og sikre måde. Derfor søger vi førstog fremmest nye miljø- og energimæssige muligheder,som kan give både operative og miljø- og energimæs-sige fordele – og, hvor det er muligt, en økonomiskbesparelse.Vi ønsker at sætte et selvstændigt fokus på at ”tænkegrønt” i den operative del af vores virke, da det er etfelt med gode udviklingsmuligheder. Området gribernaturligt ind i andre dele af miljø- og klimaindsatsen –for eksempel i forhold til miljø- og energirigtige indkøbsamt affaldshåndtering.I internationale operationsområder kan det være van-skeligt at leve op til danske standarder på miljø- ogklimaområdet, typisk på grund af infrastrukturen iområdet. Det vanskeliggør for eksempel håndteringaf affald, olie og drivmidler. Danmark samarbejderofte med andre nationer om internationale indsatser,og vi har derfor ikke altid fuld mulighed for at sætteniveauet for miljø- og klimastandarderne, men søgeraktiv indflydelse. Danmark har imidlertid gode erfarin-ger med rømning af lejre efter indsatser på Balkan.Desuden har forsvaret på en række enkeltområderhaft fokus på miljøpåvirkningen. Det gælder blandtandet affaldsminimering og anvendelse af NOx-filtrei forsvarets skibe, miljørigtig affalds- og spildevands-håndtering i missionsområder og anvendelse af simu-latorer i uddannelsen.
Brændstofpåfyldning af Fennec helikopter
6
Overordnet formålVi vil øge inddragelsen af miljø- og energihensyn i den operativeopgaveløsning.AnalyserMålsætning:Forsvarsministeriet vil gennemføre ana-lyser, der kan føre til miljø- og energimålsætninger forden operative del af Forsvarsministeriets virke.Mål 1:Vi vil løbende i perioden og inden udgangenaf 2015 indgå/deltage i medfinansierede partnerskabs-projekter til energi- og miljøforbedrende tiltag.Mål 2:Inden udgangen af 2012 vil vi undersøge mu-ligheder for – og iværksætte – samarbejde i forsk-nings- og udviklingsprojekter, med fokus på udviklingaf teknologiske miljø- og energirigtige forsvars- ogberedskabsløsninger.Mål 3:Vi har inden udgangen af 2013 gennemførtet analysearbejde, omhandlende energiforbrug oglogistik, energi- og miljøforhold i lejre samt mobileenheders brændstofforbrug.Mål 4:I 2012 iværksætter vi et analysearbejde ommulighederne for anvendelse af biobrændstoffer medhenblik på fastsættelse af konkrete mål på områdetinden udgangen af 2013.Mål 5:Inden udgangen af 2014 skal mulighederne forat kunne anvende vedvarende energi som lokal forsy-ning ved indsatser i udlandet analyseres og beskrives.Mål 6:Fra og med 2013 afsætter vi midler til forsk-nings- og udviklingsprojekter vedrørende teknologiskemiljø- og energirigtige forsvarsløsninger.
MaterielMålsætning:Forsvarsministeriet skal inden forsammenlignelige områder som minimum leve op tilcivile standarder og gennemføre logistisk optimering,uden at det kompromitterer operative forhold.Mål 1:Inden udgangen af 2014 skal forsvaret somminimum følge Danmarks Rederiforenings miljø- ogklimamål – så længe operative forhold ikke kompro-mitteres.Mål 2:Inden udgangen af 2014 har vi iværksattransportoptimering i forhold til intern distribution,landtransport, udnyttelsesgrad af transportkøretøjernationalt og multinationalt samt samtænkning medcivile muligheder.Mål 3:Inden 2015 skal hensyn til miljø og energiinddrages i opgaveløsningen vedrørende lejrun-derstøttelse af enheder, nationale støtteelementersvirksomhed, lokal bortskaffelse af materiel oggenanvendelse af emballage og transportemballage.
AdfærdsændringerMålsætning:Forsvarsministeriet vil ændre den indi-viduelle og kollektive adfærd under operative forhold,så hensynet til miljø og energi indarbejdes i alle desammenhænge, hvor det ikke kompromitterer opga-veudførelsen.Mål 1:Inden udgangen af 2013 har vi identificeretde vigtigste områder (inden for vores operative virke),hvor der er behov for at ændre den individuelle ogkollektive adfærd, så hensynet til miljø og energi sæt-tes i fokus.Mål 2:Inden udgangen af 2015 har vi revideretvores operative procedurer, manualer og direktivermed henblik på at indarbejde miljø- og energihensyn.
•Vi vil strategiperioden udarbejde en strategi for cyber defence.7
Energi og miljø i operationer
i praksis:
Danmarks internationale engage-ment medfører etablering, drift ognedbrydning af lejre.Da den sidste soldat forlod dendanske lejr i Kosovo, satte forsvaretet hold af miljøeksperter ind for atnedbryde lejren så miljørigtigt sommuligt. Forurenet jord samt affaldfra nedbrydningen blev miljørigtigthåndteret, så lokalbefolkningen ogdet lokale miljø ikke blev udsat forskadelig påvirkning. Arbejdet medopgravning og transport af forure-net jord er udført af lokale firmaerunder tilsyn af forsvarets miljøeks-perter.
Energi og miljø i operationer
i praksis:
Moderne kampkøretøjer kræverstadigt mere elektrisk energi til enrække systemer (kommunikation,overvågning,udpegning/fasthol-delse af mål, køling og strømforsy-ning af andet elektronisk udstyr).Meget af udstyret skal også kunnevirke, når køretøjet står stille. Tra-ditionelt klares dette ved at lade kø-retøjets motor køre i tomgang veddieselgeneratorer eller batterier.Brændselsceller udgør et operativtog økonomisk attraktivt alterna-tiv på grund af mindre slid, højerevirkningsgrad, næsten ingen ud-stødningsgasser og begrænsningaf støj.Forsvaret har siden januar 2012deltaget i et projekt med Falck-Schmidt og General Dynamics UKsom partnere og Topsøe Fuel Cellssom underleverandør. Projektetløber over 3 år, og formålet er atvidereudvikle og indbygge brænd-selsceller i kampkøretøjer og her-med teste og demonstrere teknolo-giens muligheder.
Energi og miljø i operationer
i praksis:
Forsvarsministeriet anvender nyteknologi, der begrænser miljø- ogklimapåvirkninger.Danmark har i løbet af 2011 gen-nemført installationer af NOx-reduktionssystem på forsvaretsskibe af DIANA-klassen. Hervedreducerer vi udledning af skade-lige NOx-gasser med op til 80 pct.NOx-systemet er udviklet af DanskTeknologi, og det er baseret på til-svarende systemer udviklet til storelastbiler.
•Vi vil strategiperioden udarbejde en strategi for cyber defence.8
Fokusområde 3 –Vedvarende energi og energiomlægningForsvarsministeriet har indtil nu anvendt vedvarendeenergi i begrænset udstrækning.Positive klimaeffekter kan opnås ved at reducere ener-giforbruget og dermed CO2-udslippet. Der kan opnåsen yderligere direkte CO2-reducerende effekt ved atomlægge fra fossile brændsler til vedvarende energi,for eksempel sol-, vind- og/eller bioenergi.Med tiltagene i denne strategi bidrager Forsvarsmini-steriet til klimaindsatsen ved både at reducere energi-forbruget og ved at omlægge til vedvarende energi.Udover omlægning til vedvarende energi ser vi storepotentialer for CO2-besparelser i at omlægge fra indi-viduel forsyning (olie-/gasfyr) til fælles energiforsyning(fjernvarme).Der er stor teknologisk udvikling på området, og deforskellige anlæg, der producerer vedvarende energi,bliver stadig mere omkostningseffektive. Vi har allere-de installeret solpaneler og varmepumper flere steder,og det er hensigten, at antallet af energiproducerendeanlæg udbygges.
Overordnet formålVi vil øge brugen af alternative og vedvarende energikilder.Analyser og fastlæggelse af målMålsætning:Forsvarsministeriet vil undersøge og ka-talogisere mulighederne for integration af vedvarendeenergi for at fastlægge kvantitative, målbare mål foranvendelsen af vedvarende energikilder.Mål 1:Inden udgangen af 2013 vil vi analysere ogbeskrive mulighederne for øget brug af elbiler (lokaltpå etablissementer samt i almindelighed).Mål 2:Inden udgangen af 2013 skal vi opstille mål forimplementering af miljø- og energivenlige administra-tive vejkøretøjer.Mål 3:Inden udgangen af 2013 vil vi kortlægge,hvor det er praktisk muligt at omlægge til fjernvarme(kollektiv forsyning).
Forsøgsprojekter og etablering af ved-varende energianlægMålsætning:Forsvarsministeriet vil løbende gennem-føre energieffektiviseringsforsøg og etablere vedvaren-de energianlæg på udvalgte etablissementer.Mål 1:Fra og med 2012 vil vi løbende afprøverentabiliteten af ny teknologi og gennemføre optime-ringsforsøg af processer og metoder – for eksem-pel finindstilling af ventilationsanlæg og intelligentebookingsystemer (se tekstboks).Mål 2:Inden udgangen af 2015 opstilles et eller fleresolcelleanlæg på minimum 20.000 m2 i alt på Forsvars-ministeriets arealer. Inden udgangen af 2013 opstilleset eller flere solcelleanlæg på minimum 5.000 m2.Mål 3:Inden udgangen af 2012 er der identificeretmulige områder til opstilling af vindmøller på Forsvars-ministeriets arealer.Mål 4:I løbet af 2012 defineres og iværksættesprojekt ”Grøn Christiansø”. Projektet skal føre til, at øenoptimerer sine miljø- og energiforhold. Det skal blandtandet undersøges, om øen kan blive selvforsynendemed vedvarende energi.
9
Vedvarende energi i praksis:
Det intelligente bookingsystem iforsvaret skal sikre, at forbrugetaf el og varme i forsvarets ind-kvarteringsbygninger styres efterudlejningsmønstret. Ved booking afværelser sikrer systemet, at der til-sluttes el, og at varmeforsyningenskrues op til passende temperatur,inden værelset tages i brug. Dettesikrer, at der ikke bruges energi,når der ikke er behov for det.
Vedvarende energi i praksis:
Forsvarsministeriet har store are-aler, hvor der er plads til solcelle-anlæg. Inden 2015 etableres dersolcelleanlæg på i alt 20.000 m2.Inden udgangen af 2013 etableresder solcelleanlæg på i alt 5.000 m2,der kan producere 500.000 kWh omåret. Det svarer til ca. 0,5 pct. afForsvarsministerietsenergifor-brug. Anlægsudgiften vil være 9-11mio. kr., som forventes at væretjent hjem på ca. 12 år. Derefter vilanlæggene i praksis levere gratisstrøm i ca. 18 år.
Forsøg med mindre solcelleanlæg på Raghammer Skydeterræn på Bornholm
10
Fokusområde 4 - Klima- og energirigtig adfærdDer forventes at kunne opnås en besparelse på ener-giforbruget ved klima- og energirigtig adfærd fra voresmedarbejdere. Forsvarsministeriet er en af Danmarksstørste arbejdspladser, og derfor er det vigtigt, at med-arbejderne opfordres til at agere klima- og energirig-tigt i dagligdagen. Det drejer sig populært sagt om atlukke, slukke og skrue ned – men også om at medar-bejdere og ledelse finder bedre og mere energirigtigeløsninger i dagligdagen.Klima- og energikampagner har hidtil været arrange-ret lokalt i organisationen. De mange forskelligartedearbejdsområder i Forsvarsministeriet (fra operativeopgaver over kontorarbejde til værkstedsarbejde) harkompliceret udarbejdelsen af en ensartet og koordi-neret indsats.Der er behov for at højne klima- og energibevidst-heden samt lave fælles retningslinjer og arrangeremålrettede klima- og energikampagner, både koncern-fælles og specifikt rettet mod udvalgte medarbejder-grupper.
11
Overordnet formålVi vil ændre medarbejdernes adfærd i en mere klima- ogenergirigtig retning.Ændret medarbejderadfærdMålsætning:For at opnå positive klimaeffekter ogbesparelser på energiforbruget vil Forsvarsministe-riet inddrage medarbejderne i at finde nye klima- ogenergiløsninger samt måle og ændre medarbejdernesklima- og energiadfærd.Mål 1:Fra og med 2013 vil forsvarsministeren årligtuddele en klima- og energipris til årets bedste indsatpå klima og energiområdet.Mål 2:Inden udgangen af 2012 skal der oprettes enklima- og energihjemmeside på Forsvarets Bygnings-og Etablissementstjenestes intranet og internet.Mål 3:Inden udgangen af 2013 vil vi integrereklima- og energioplysning (tilpasset den enkelte med-arbejders funktion) som en del af proceduren vednyansættelser overalt i koncernen.Mål 4:Fra og med 2012 laver vi årlige målrettedeklima- og energikampagner for at sænke energi-forbruget.Mål 5:Fra og med 2013 laver vi årlige effektmålingeraf kampagnerne udført det foregående år ved atsammenligne vores energiforbrug før og efter kampag-nerne.
Klima- og energirigtig
adfærd i praksis:
Forsvarsministeriet gennemfører i2011-2012 projektet ”Energi efterbehov” på fem strategiske ener-gipilotetablissementer.Samtligemedarbejdere på de fem stederbliver inddraget i at definere om-råder, hvor der kan opnås energi-besparelser ved hjælp af teknisketiltag. Teknikken skal arbejde henmod, at der kun bruges energi, nårder er behov for det – for eksem-pel ved montering af lyssensorer påtoiletter.
Klima- og energirigtig
adfærd i praksis:
Forsvarsministeriet er blevet en delaf statens kurveknækkere. I samar-bejde med Go’ Energi er der blevetunderskrevet en kurveknækker-aftale for fem energipilotetablisse-menter. Målet er, at de ved udgan-gen af 2013 skal spare 5 pct. energii forhold til forbruget i 2009.
•Vi vil strategiperioden udarbejde en strategi for cyber defence.12
Fokusområde 5 - KlimaregnskabEt klimaregnskab over Forsvarsministeriets aktivitetervil give os et bedre datagrundlag, der kan synliggørepotentielle indsatsområder over for klima- og luft-påvirkningen. Klimaregnskabet indeholder opgørel-ser over udledningen af CO2 og luftforurening fraNOx, SOx og partikler samt en oversigt over klima-belastningen ved Forsvarsministeriets rejseaktiviteter.
Overordnet formålVi vil udarbejde klimaregnskab og opgørelser over luftforureningfra vores aktiviteter.
Årlige regnskaber og opgørelserMålsætning:Forsvarsministeriet vil årligt udarbejdeet klimaregnskab, hvilket skal føre til fastlæggelse afprocentvise reduktionsmål for CO2-, NOx-, SOx- ogpartikeludledning.Mål 1:Fra og med 2012 skal der udarbejdes klima-regnskaber.Mål 2:Inden udgangen af 2012 vil vi på baggrund afkvantitative referencer fastlægge mål for procentviseCO2-reduktioner samt identificere indsatsområder fornedbringelse af NOx-, SOx- og partikeludledningen.
Klimaregnskab i praksis:
Fra og med 2012 udarbejderForsvarsministeriet en CO2-re-degørelse på baggrund af Energi-styrelsens Vejledning om udarbej-delse af klimaregnskab. CO2-rede-gørelsen er en opgørelse over denCO2-udledning, som er afledt afvores aktiviteter (dog ikke opera-tive aktiviteter). Redegørelsen vilogså indeholde en opgørelse overNOx-, SOx- og partikeludledningen.
13
Fokusområde 6 - EnergiledelseFor at nå denne strategis klima- og energimål harForsvarsministeriet behov for at få et bedre datagrund-lag for vores energiforbrug. Desuden er der brug forat kunne følge forbruget og arbejde systematisk medenergitiltag. Det er forventningen, at energiledelse kanvære med til at skabe ledelsesmæssig forankring ogfokus på opgaven samt give det fornødne overblik overforbrug og styringsmæssige behov.Vi forventer at kunne reducere vores energiforbrug ogenergiudgifter betragteligt gennem implementering afenergiledelse efter standarden ISO 50001.Energiledelse udgør et målrettet og systematiskarbejde med det formål at reducere en virksomhedsenergiforbrug. En central bestanddel af et energi-ledelsessystem er en velfungerende energikort-lægning og energiregistrering. Når en sådan erfastlagt, fastsættes mål for besparelserne, og derudarbejdes forbedringsplaner.
Overordnet formålVi vil indføre energiledelse efter standarden ISO 50001.
Indførelse af energiledelse
Energiledelse i praksis:
Forsvarsministeriet påbegynder i2012 en omfattende kortlægningaf vores el- og varmeforbrug. Dekortlagte data er første skridt iimplementeringen af energiledelseefter standarden ISO 50001.Implementeringen af energiledelseforventes at føre til reduktioner idrivhusgasemissioner og energi-omkostningervedsystematiskstyring af vores energiforbrug.
Målsætning:Forsvarsministeriet vil systema-tisk indføre energiledelse efter standarden ISO50001.Mål 1:Inden udgangen af 2020 skal derimplementeres energiledelse efter standardenISO 50001.Mål 2:Inden udgangen af 2015 implementeresenergiledelse på Flyvestation Aalborg, Flyvesta-tion Karup og Flyvestation Skrydstrup.
14
Denne klima- og energistrategi gælder for allemyndigheder i Forsvarsministeriets koncern:••••Forsvarsministeriets departementForsvarskommandoen og underliggendemyndighederBeredskabsstyrelsenHjemmeværnskommandoen og underliggendemyndigheder•••Forsvarets EfterretningstjenesteForsvarets AuditørkorpsForsvarsministeriets Interne Revision
Forsvarsministeriet 2012
ForsvarsministerietHolmens Kanal 421060 København KTlf.: 33 92 33 20Fax: 33 32 06 55[email protected]fmn.dk