Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del Bilag 88
Offentligt
1051118_0001.png
1051118_0002.png
1051118_0003.png
1051118_0004.png
1051118_0005.png
1051118_0006.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 5. december 2011Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering supplerende samlenotat til rådsmøde(landbrug og fiskeri) den 15.- 16. december 2011.
Med venlig hilsen
Camilla Axelsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer2. december 2011FVM 965____________________________________________________________________
SUPPLERENDE SAMLENOTATRådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15.-16. december 2011____________________________________________________________________
12.
Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af en ny protokol om fastsættelse af defiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet ifiskeripartnerskabsaftalen mellem Den Europæiske Union og RepublikkenMozambique,Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på Unionens vegne og midlertidiganvendelse af protokollen om fastsættelse af de fiskerimuligheder og denfinansielle modydelse, der er omhandlet i fiskeripartnerskabsaftalen mellem DenEuropæiske Union og Republikken Mozambique, ogForslag til Rådets forordning om tildeling af fiskerimuligheder i medfør afprotokollen til fiskeripartnerskabsaftalen mellem Den Europæiske Union ogRepublikken Mozambique- Tidlig forelæggelseKOM (2011) 801, KOM (2011) 800 og KOM (2011) 797Side 2
1
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)den 15.-16. december 2011
12. Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af en ny protokol om fastsættelse af defiskeri-muligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet i fiskeripart-nerskabsaftalen mellem Den Europæiske Union og Republikken Mozambique,Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på Unionens vegne og midlertidiganvendelse af protokollen om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finan-sielle modydelse, der er omhandlet i fiskeripartnerskabsaftalen mellem Den Eu-ropæiske Union og Republikken Mozambique, ogForslag til Rådets forordning om tildeling af fiskerimuligheder i medfør afprotokollen til fiskeripartnerskabsaftalen mellem Den Europæiske Union ogRepublikken MozambiqueKOM (2011) 801, KOM (2011) 800 og KOM (2011) 797Nyt notat.

Resumé

EU og Mozambique har forhandlet om indgåelse af en ny protokol til fiskeripartnerskabsaftalenmellem EU og Mozambique. Teksten til den nye protokol, som fastsætter fiskerimulighederne ogden finansielle modydelse, blev paraferet den 2. juni 2011 og vedrører en periode på tre år. Den vilafløse den eksisterende protokol, der udløber den 31. december 2011. Den finansielle modydelse fraEU til Mozambique er fastsat til ca. 2.940.000 € (ca. 21,9 mio. kr.) pr. år.BaggrundKommissionen har ved KOM (2011) 801, KOM (2011) 800 samt KOM (2011) 797 af 30. novem-ber 2011 fremsendt ovennævnte forslag til Rådet. KOM (2011) 800 og KOM (2011) 797 er over-sendt til Rådet i en dansk sprogudgave den 1. december 2011. KOM (2011) 801 er endnu ikke over-sendt til Rådet i en dansk sprogudgave.Forslagene er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, i sammenhæng med henholdsvis artikel 218,stk. 5, og artikel 218, stk. 6, litra a) og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal. Forslaget tilRådets afgørelse om endelig indgåelse af protokollen til fiskeripartnerskabsaftalen kan dog førstvedtages efter godkendelse af Europa-Parlamentet.Forslagene forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.Nærhedsprincippet2
Forslagene er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er til-godeset.Formål og indholdEU og Mozambique har forhandlet om indgåelse af en ny protokol til fiskeripartnerskabsaftalenmellem EU og Mozambique. Teksten til den nye protokol, som fastsætter fiskerimulighederne ogden finansielle modydelse, blev paraferet den 2. juni 2011 for en periode på tre år. Den vil afløseden eksisterende protokol, der udløber den 31. december 2011.Hovedformålet er at fastholde samarbejdet mellem EU og Mozambique med henblik på at styrkepartnerskabsrammen, som blev etableret i 2007, blandt andet for at bidrage til at udvikle en politikfor bæredygtigt fiskeri og ansvarlig udnyttelse af fiskeressourcerne i Mozambiques fiskerizone ibegge parters interesse. Aftalen er en del af EU’s netværk af fiskeripartnerskabsaftaler om tun ogandre stærkt vandrende arter. EU har haft en fiskeriaftale med Mozambique siden 1987.Protokollens samlede finansielle modydelse er på 2.940.000 € (ca. 21,9 mio. kr.) for hele periodenpå tre år og bygger på:a) en årlig referencemængde på 8.000 tons fangst for i alt 75 fartøjer svarende til 520.000 € (ca.3,9 mio. kr.) pr. år, ogb) støtte til gennemførelsen af Mozambiques fiskeri- og havpolitik, der beløber sig til 460.000 €(ca. 3,4 mio. kr.) pr. år.Den nye protokols finansielle modydelse er forhøjet med 80.000 € (ca. 596.000 kr.) årligt fra i alt900.000 € (ca. 6,7 mio. kr.) årligt i den hidtidige protokol til 980.000 € (ca. 7,3 mio. kr.) årligt. Denårlige referencemængde er ændret fra 10.000 tons fangst til på 8.000 tons fangst. Det skal dog be-mærkes, at et væsentligt større beløb end hidtil er øremærket til støtte til gennemførelse af Mozam-biques fiskeri- og havpolitik.Med hensyn til fiskerimuligheder gives der i den nye protokol fisketilladelse til fiskeri efter stærktvandrende arter for 43 notfartøjer til tunfiskeri (mod 44 i den eksisterende protokol) og 32 (mod 45i den eksisterende protokol) langlinefartøjer med flydeline. Spanien, Frankrig og Italien har adgangtil fiskeri med notfartøjer til tunfiskeri inden for aftalen, mens Spanien, Frankrig, Portugal og Stor-britannien har adgang til fiskeri med langlinefartøjer.For EU-flåden gælder, at mindst to af de søfolk, der påmønstres EU-notfartøjer til tunfiskeri i tred-jelandets fiskerizone, skal være sømænd fra Mozambique. For så vidt angår langlinefartøjer er an-tallet af søfolk fra Mozambique mindst én. EU-fartøjernes redere skal bestræbe sig på at påmønstreyderligere mozambiquiske sømænd.Parterne forpligter sig til at samarbejde om overvågning af fiskeressourcernes tilstand ud for Mo-zambique. Ligeledes er parterne enige om at respektere henstillinger og afgørelser vedtaget afKommissionen for Tunfisk i Det Indiske Ocean (IOTC). EU er medlem er IOTC, mens Mozambi-que er samarbejdende ikke-medlem. For de bestande, som er reguleret i IOTC gennem kvoter, somEU har andel i, fisker EU på egne IOTC-kvoter i Mozambiques farvande.3
Fiskeriet efter tun og sværdfisk er omfattet af IOTC reguleringen og vurderes at være inden for bæ-redygtige rammer. Der forekommer bifangster af visse hajarter i linefiskeriet, som giver anledningtil bekymring. Der er også bifangst af skildpadder og fugle. Man kan derfor ikke med sikkerhedfastslå, at linefiskeriet er i overensstemmelse med principper om ansvarligt fiskeri. Antallet af fartø-jer, der kan fiske med line under aftalen, vil blive reduceret fra 45 til 32 fartøjer.Med henblik på at fremme ansvarligt og bæredygtigt fiskeri i Mozambiques farvande aftaler EU ogMozambique snarest muligt efter protokollens ikrafttræden et flerårigt sektorprogram blandt andetpå grundlag af Mozambiques fiskeriudviklingsplan. Protokollens gennemførelse kan suspenderesunder særlige betingelser, herunder såfremt afgørende og grundlæggende dele af menneskerettighe-derne eller demokratiske principper overtrædes, eller der sker væsentlige ændringer i de politiskeretningslinjer, som har ført til indgåelsen af protokollen.Den finansielle modydelse kan ligeledes suspenderes, blandt andet såfremt de opnåede resultatermed sektorstøtten ikke stemmer overens med budgetprogrammeringen.Der foreligger en evalueringsrapport af den eksisterende partnerskabsaftale mellem EU og Mozam-bique. Rapporten er foreløbigt klassificeret som fortrolig.UdtalelserEuropa-Parlamentets godkendelse af protokollen foreligger endnu ikke.KonsekvenserForslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser udover ind-virkningen på EU-budgettet. Den finansielle modydelse kan op- eller nedjusteres som følge af æn-dringer i fiskerimulighederne inden for aftalens ramme. EU’s samlede finansielle modydelse kandog højst udgøre det dobbelte af nævnte beløb.Danmark betaler ca. 2 % af EU’s udgifter, svarende til en statslig udgift ved aftalen på 19.600 € (ca.146.000 kr.) pr. år ved en årlig budgetudgift for EU på 980.000 € (ca. 7,3 mio. kr.).Høring§5-udvalget (fiskeri) vil blive hørt.Regeringens foreløbige generelle holdningFor så vidt angår fiskeripartnerskabsaftale fiskeriaftaler henholder regeringen sig til principperne,der blev fremlagt på samrådet om fiskeripartnerskabsaftaler i Folketingets Fødevareudvalg den 12.januar 2011, det vil sige:Forbedrede videnskabelige bestandsvurderinger,Styrket kontrol, herunder fremme regionalt samarbejde,Krav til overholdelse af menneskerettigheder og demokratisk udvikling, herunder fremme afopbygning af høringsprocesser,Størst mulig sikkerhed for, at EU’s midler anvendes til de formål, som er opstillet i aftalerne ogStørst mulig åbenhed i forbindelse med aftalernes indgåelse og evaluering.4
Derudover arbejder regeringen for, at partnerskabsaftalerne sikrer, at der fiskes på fiskeresurser,som det pågældende tredjeland ikke selv kan fiske eller foretrækker at stille til rådighed mod beta-ling til EU eller andre lande.Desuden arbejder regeringen for, at midlerne inden for rammerne af fiskeripartnerskabsaftalernekommer lokalbefolkningen til gode. Endvidere lægges der vægt på en opretholdelse af en eksklusi-vitetsklausul, som sikrer, at EU-fartøjer, når der foreligger en fiskeripartnerskabsaftale med et tred-jeland, alene kan fiske i det pågældende land inden for rammerne af aftalen og ikke indgå privateaftaler om fiskerimuligheder uden for aftalens rammer.Regeringen lægger vægt på, at antallet af linefartøjer reduceres i den nye protokol sammenholdtmed den hidtidige protokol.Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, at der vil være generel støtte til forslagene.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5