Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del Bilag 77
Offentligt
1046757_0001.png
1046757_0002.png
1046757_0003.png
1046757_0004.png
1046757_0005.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 25. november 2011Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Kommissionensforordning (EU) om afvisning af visse sundhedsanprisninger af fødevarer, der henvisertil [enten] en reduceret risiko for sygdom og [eller] til børns udvikling og sundhed (ko-mitésag).Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH) den 5. december 2011.En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.Regeringen kan støtte forslaget om at afvise de pågældende anprisninger.Med venlig hilsen
Camilla Axelsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen, Ernæring/3.1/2.1Sagsnr.: 2011-20-221-01097/Dep.sagsnr. 8957Den 24. november 2011FVM 960
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning (EU) om afvisning af visse sundhedsanprisnin-ger af fødevarer, der henviser til [enten] en reduceret risiko for sygdom og [eller] tilbørns udvikling og sundhed (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Kommissionen har fremsendt forslag til en forordning om afvisning af visse sundhedsanpris-ninger, der henviser til [enten] en reduceret risiko for sygdom og [eller] til børns udviklingog sundhed. En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Dan-mark. Regeringen kan støtte forslaget.BaggrundKommissionen har fremsendt forslag til forordning om afvisning af visse sundhedsanprisnin-ger af fødevarer, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og til børns udvikling ogsundhed.Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 17, stk. 3 i Europa-Parlamentets og Rådets forord-ning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om ernærings- og sundhedsanprisninger af fø-devarer (anprisningsforordningen).Forslaget behandles efter en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Føde-varekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forordningen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig medhenholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager for-slaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig in-den for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Fødevarekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
2
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 5. december 2011.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdDer er i henhold til artikel 14, stk. 1 i anprisningsforordningen blevet ansøgt om godkendelseaf sundhedsanprisninger, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og til børns udviklingog sundhed. Sundhedsanprisninger, som er omfattet af denne kategori skal godkendes, før demå anvendes.Formålet med det foreliggende forslag er at afvise 2 konkrete ansøgninger om godkendelse afsundhedsanprisninger, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og 2 ansøgninger omgodkendelse af sundhedsanprisninger, der henviser til børns udvikling og sundhed.Godkendelse af sundhedsanprisninger sker på baggrund af en videnskabelig vurdering foreta-get af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA). Forslaget omfatter 4 konkreteansøgninger, som er blevet forelagt for Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)med henblik på at få en videnskabelig vurdering af, om der er en tilstrækkeligt dokumenteretsammenhæng mellem indtaget af de pågældende fødevarer og de anpriste effekter.Forslaget omhandler en afvisning af følgende 4 anprisninger:ProteQuine� elevates/maintains the level of ScIgA on mucous membranes. Decreasedor insufficient level of ScIgA is a risk factor in the development of common cold or in-fluenza[ProteQuine�hæver/fastholder niveauet for ScIgA på slimhinder. Nedsat ellerutilstrækkelig ScIgA er en risikofaktor i forhold til udviklingen af almindelig forkølelseeller influenza]ProteQuine� in combination with bovine lactoferrin elevates/maintains the level ofScIgA on mucous membranes. Decreased or insufficient level of ScIgA is a risk factorin the development of common cold with sore throat and combination of ProteQuine�with bovine lactoferrin reduces the risk of the development of sore throat[Prote-Quine� i kombination med bovin lactoferrin hæver/fastholder niveauet for ScIgA påslimhinder. Nedsat eller utilstrækkelig ScIgA er en risikofaktor i forhold til udviklin-gen af almindelig forkølelse med ondt i halsen og kombinationen af ProteQuine� medbovin lactoferrin reducerer risikoen for udvikling af halsbetændelse]Lactobacillus delbrueckii subsp. bulgaricus strain AY/CSL (LMG P-17224) and Strep-tococcus thermophilus strain 9Y/CSL (LMG P-17225) - Maintaining the gut health bynormalizing the intestinal flora[Lactobacillusdelbrueckii subsp. bulgaricus stamme
3AY / CSL (LMG S-17224) og Streptococcus thermophilus stamme 9Y/CSL (LMG S-17225) - Opretholder tarmsundhed ved at normalisere tarmfloraen]Beta palmitate enrichment contributes to increase calcium absorption[Berigelsemedbeta palmitat bidrager til at øge optagelsen af calcium]
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderer, at der for disse anprisningerikke er en tilstrækkeligt dokumenteret sammenhæng mellem indtaget af fødevaren og den an-priste effekt. På den baggrund foreslår Kommissionen, at de pågældende ansøgninger omgodkendelse afvises og dermed optages i fællesskabsregisteret over afviste sundheds-anprisninger.Hvis en ansøger får afslag på godkendelse af en sundhedsanprisning, der kan henføres til arti-kel 13, stk. 1, litra b), skal anvendelsen bringes til ophør inden 6 måneder, såfremt der er an-søgt om anvendelse af sundhedsanprisningen inden den 19. januar 2008. For en af anprisnin-gerne, som henviser til børns udvikling og sundhed (beta palmitat) gives denne overgangsfristpå 6 måneder, idet ansøgning er fremsendt inden 19. januar 2008. For de andre tre sundheds-anprisninger gælder der ikke en overgangsordning.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om er-nærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer er direkte gældende i Danmark og de øvrigemedlemsstater.KonsekvenserForslaget vurderes ikke at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Håndværksrådet bemærker, at høringsfristen for forslaget, på under 2 døgn, er en urimeligtkort høringsfrist. Håndværksrådet mener, at den korte frist udelukker, at nogen kan sætte sigordentligt ind i de udsendte forslag, og at der er stor risiko for, at noget kan overses eller mis-forstås. Håndværksrådet opfatter en så urealistisk kort høringsfrist som udtryk for, at manhverken kan eller vil tillægge de indkomne høringssvar nogen betydning. Håndværksrådetfinder, at det er en umulig opgave at sætte sig ind i de mange lovforslag, som er blevet frem-sendt samtidig, og afstår derfor undtagelsesvis fra at afgive høringssvar.
4Advokatrådet bemærker, at den givne høringsfrist udelukker en nærmere stillingtagen til for-slagene, og finder, at en række myndigheder og organisationer ikke har mulighed for at udfyl-de den funktion som høringspart, som det lovforberedende arbejde normalt trækker på somled i kvalitetssikringen af ny regulering og som led i en almindelig, demokratisk proces. Ad-vokatrådet minder om, at de gentagne gange har påpeget dette, og henviser til Justitsministeri-ets vejledning om god lovkvalitet, der beskriver, at høringsfristen bør være så rimelig, at dehørte parter har mulighed for at udarbejde et fyldestgørende svar, og der skal blandt andet ta-ges hensyn til, at offentlige myndigheder, der høres, kan have behov for at indhente udtalelserfra særligt sagkyndige institutioner, mv. I den forbindelse bemærker Advokatrådet, at en ræk-ke organisationer er bygget op om kollegiale organer, som på tilsvarende vis har behov for atkunne inddrage en bredere kreds, inden høringssvar gives. Advokatrådet henviser i øvrigt til,at regeringen i sit regeringsgrundlag har gjort blandt andet rimelige høringsfrister til et selv-stændigt prioriteringsområde. Advokatrådet finder, at denne målsætning ikke alene er relevantfor nye lovforslag, men også for høring over udkast til anden følgelovgivning, administrativeregler mv. Advokatrådet finder det således beklageligt, at man i denne sag har udsendt hø-ringsmaterialet med så kort frist, og meddeler, at de ikke har haft mulighed for at fremkommemed bemærkninger indenfor den fastsatte frist.Regeringens foreløbige generelle holdningDet er regeringens generelle holdning, at en godkendelse af en sundhedsanprisning bør byggepå et solidt videnskabeligt grundlag.Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har konkluderet, at der ikke er tilstræk-kelig videnskabelig evidens for de ansøgte anprisninger.På den baggrund kan regeringen støtte forslaget om at afvise godkendelse af de pågældendeanprisninger.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.