Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del Bilag 76
Offentligt
1046751_0001.png
1046751_0002.png
1046751_0003.png
1046751_0004.png
1046751_0005.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 25. november 2011Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Kommissionensforordning (EU) om afvisning af visse andre sundhedsanprisninger af fødevarer enddem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og til børns udvikling og sundhed(komitésag).Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH) den 5. december 2011.En vedtagelse af forslagene vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.Regeringen kan støtte forslagene om at afvise de pågældende anprisninger.
Med venlig hilsen
Camilla Axelsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen, Ernæring/3.1/2.1Sagsnr.: 2011-20-221-01098/Dep.sagsnr. 8957Den 22. november 2011FVM 959
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning (EU) om afvisning af visse andre sundhedsan-prisninger af fødevarer end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og tilbørns udvikling og sundhed (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Kommissionen har fremsendt forslag til en forordning om afvisning af visse andre sundheds-anprisninger end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og til børns udviklingog sundhed. En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Dan-mark. Regeringen kan støtte forslaget.BaggrundKommissionen har fremsendt forslag til forordning om afvisning af visse andre sundhedsan-prisninger af fødevarer end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og til børnsudvikling og sundhed.Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 18, stk. 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forord-ning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om ernærings- og sundhedsanprisninger af fø-devarer (anprisningsforordningen).Forslaget behandles efter en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Føde-varekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forordningen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig medhenholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager for-slaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig in-den for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Fødevarekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-
2der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 5. december 2011.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdDer er i henhold til artikel 13, stk. 5 i anprisningsforordningen blevet ansøgt om tilføjelse tilden i anprisningsforordningen artikel 13, stk. 3 nævnte liste over tilladte sundhedsanprisnin-ger inden for kategorien af ”andre sundhedsanprisninger end dem, der henviser til en reduce-ret risiko for sygdom og børns udvikling og sundhed”, baseret på senere udviklet evidens,og/eller for hvilke der anmodes om beskyttelse af data, som er omfattet af ejendomsrettighe-der.Formålet med det foreliggende forslag er at afvise 2 sundhedsanprisninger inden for kategori-en af ”andre end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og børns udvikling ogsundhed”, der er blevet ansøgt om i henhold til artikel 13, stk. 5 i anprisningsforordningen.Godkendelse af sundhedsanprisninger sker på baggrund af en videnskabelig vurdering foreta-get af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA). Forslaget omfatter 2 konkreteansøgninger, som er blevet forelagt Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)med henblik på at få en videnskabelig vurdering af, om der er en tilstrækkeligt dokumenteretsammenhæng mellem indtaget af de pågældende fødevarer og de anpriste effekter.Der er tale om forslag til afvisning af følgende 2 anprisninger:Lactobacillus GG helps to maintain defence against intestinal pathogens[Lactobacil-lus GG hjælper til med at opretholde forsvar mod patogener i tarmen]Characteristic collagen peptide mixture (collagen hydrolysate) having a beneficialphysiological effect on the maintenance of joint health in physically active people[Enkarakteristisk blanding af collagen peptid (kollagen hydrolysat) har en gavnlig fysio-logisk effekt på vedligeholdelse af sunde led hos fysisk aktive mennesker]Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderer, at der for de pågældende an-prisninger ikke er en tilstrækkeligt dokumenteret sammenhæng mellem indtaget af fødevarenog den anpriste effekt. På den baggrund foreslår Kommissionen, at de pågældende ansøgnin-ger om godkendelse af anprisninger afvises og dermed optages i fællesskabsregisteret overafviste sundhedsanprisninger.
3
Der gives i Kommissionens forslag til forordning en frist på seks måneder efter ikrafttrædelsetil at få fjernet produkter med de pågældende anprisninger fra markedet.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om er-nærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer er direkte gældende i Danmark og de øvrigemedlemsstater.KonsekvenserForslaget vurderes ikke at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Håndværksrådet bemærker, at høringsfristen for forslaget, på under 2 døgn, er urimeligt korthøringsfrist. Håndværksrådet mener, at den korte frist udelukker, at nogen kan sætte sig or-dentligt ind i de udsendte forslag, og at der er stor risiko for, at noget kan overses eller misfor-stås. Håndværksrådet opfatter en så urealistisk kort høringsfrist som udtryk for, at man hver-ken kan eller vil tillægge de indkomne høringssvar nogen betydning. Håndværksrådet finder,at det er en umulig opgave at sætte sig ind i de mange lovforslag, som er blevet fremsendtsamtidig, og afstår derfor undtagelsesvis fra at afgive høringssvar.Advokatrådet bemærker, at den givne høringsfrist udelukker en nærmere stillingtagen til for-slagene, og finder, at en række myndigheder og organisationer ikke har mulighed for at udfyl-de den funktion som høringspart, som det lovforberedende arbejde normalt trækker på somled i kvalitetssikringen af ny regulering og som led i en almindelig, demokratisk proces. Ad-vokatrådet minder om, at de gentagne gange har påpeget dette, og henviser til Justitsministeri-ets vejledning om god lovkvalitet, der beskriver, at høringsfristen bør være så rimelig, at dehørte parter har mulighed for at udarbejde et fyldestgørende svar, og der skal blandt andet ta-ges hensyn til, at offentlige myndigheder, der høres, kan have behov for at indhente udtalelserfra særligt sagkyndige institutioner, mv. I den forbindelse bemærker Advokatrådet, at en ræk-ke organisationer er bygget op om kollegiale organer, som på tilsvarende vis har behov for atkunne inddrage en bredere kreds, inden høringssvar gives. Advokatrådet henviser i øvrigt til,at regeringen i sit regeringsgrundlag har gjort blandt andet rimelige høringsfrister til et selv-stændigt prioriteringsområde. Advokatrådet finder, at denne målsætning ikke alene er relevantfor nye lovforslag, men også for høring over udkast til anden følgelovgivning, administrative
4regler mv. Advokatrådet finder det således beklageligt, at man i denne sag har udsendt hø-ringsmaterialet med så kort frist, og meddeler, at de ikke har haft mulighed for at fremkommemed bemærkninger indenfor den fastsatte frist.Regeringens foreløbige generelle holdningDet er regeringens generelle holdning, at en godkendelse af en sundhedsanprisning bør byggepå et solidt videnskabeligt grundlag.Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har konkluderet, at der ikke er tilstræk-kelig videnskabelig evidens for de ansøgte anprisninger.På den baggrund kan regeringen støtte forslaget om at afvise de pågældende anprisninger.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.