Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del Bilag 62
Offentligt
1041643_0001.png
1041643_0002.png
1041643_0003.png
1041643_0004.png
1041643_0005.png
1041643_0006.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 16. november 2011Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til begrænsning afanvendelsen af tilsætningsstoffer, der indeholder aluminium, i en række fødevarer vedændring af bilag II til forordning (EF) nr. 1333/2008 om fødevaretilsætningsstoffer(komitésag).Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH) den 23. november 2011.En vedtagelse af forslaget vurderes at øge beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.Regeringen kan støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Camilla Axelsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen/Kemi og Fødevarekvalitet/3.1/2.1Sagsnr.: 2011-20-269-00077/Dep. sagsnr. 9614Den 15. november 2011FVM 956
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til begrænsning af anvendelsen af tilsætningsstoffer, der indeholder alumini-um, i en række fødevarer ved ændring af bilag II til forordning (EF) nr. 1333/2008 omfødevaretilsætningsstoffer (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke.

Resumé

Kommissionen har fremsat forslag til begrænsning af anvendelsen af tilsætningsstoffer, derindeholder aluminium, i en række fødevarer. Forslaget er i overensstemmelse med den sund-hedsmæssige vurdering fra den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) samt i over-ensstemmelse med Kommissionens øvrige kriterier om, at der skal være en teknologisk be-grundelse for anvendelsen, og at anvendelsen ikke må vildlede forbrugeren. En vedtagelse afforslaget vurderes at øge beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Regeringen kan såledesstøtte forslaget.BaggrundKommissionen har fremsendt forslag til ændring af bilag II til Europa-Parlamentets og Rådetsforordning (EF) nr. 1333/2008 af 16. december 2008 om fødevaretilsætningsstoffer, for såvidt angår begrænsning af anvendelsen af tilsætningsstoffer, der indeholder aluminium, i enrække fødevarer.Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 10 i forordning (EF) nr. 1333/2008 om fødevare-tilsætningsstoffer.Forslaget skal behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komité forFødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fo-relægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for
2tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 23. november 2011.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens holdning, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdKommissionen foreslår en begrænsning af anvendelsen af tilsætningsstoffer, der indeholderaluminium.Forslaget begrænser anvendelsen af aluminium-holdige tilsætningsstoffer i overensstemmelsemed de generelle krav til tilsætningsstoffer:- at de skal være sundhedsmæssigt forsvarlige,- at der er en teknologisk begrundelse,- at anvendelsen ikke vildleder forbrugerne.Kommissionens forslag bygger på Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs)videnskabelige vurdering, hvori det anbefales at nedsætte det tolerable ugentlige indtag (TWI)af aluminium.Aluminium er et grundstof, og er et af de mest udbredte metaller i jordskorpen. Forbrugerneindtager hovedsageligt aluminium via fødevarer, både i form af det naturlige indhold i kostenog via aluminiumholdige tilsætningsstoffer, samt fra afsmitning fra materialer og genstande(alu-folie, gryder med mere).Forslaget omfatter specifikke begrænsninger og anvendelsesbetingelser for anvendelse af enrække tilsætningsstoffer, som indeholder aluminium. Forslaget omfatter følgende:Alle aluminium-holdige antiklumpningsmidler (E 554, E 555, E 556 og E 559) forbydes.Kommissionen har begrundet forbuddet med, at der findes alternativer i form af tilladte stof-fer uden aluminium med samme funktion.
3Anvendelsen af farvestoffet aluminium (E 173) samt fire stabilisatorer (E 520, E 521, E 522og E 523), der indeholder aluminium, begrænses, hvilket betyder, at grænseværdierne for til-sætning sættes ned i en række fødevarer og samtidig forbydes de samme stoffer i alle de føde-varer, hvor det er muligt at anvende andre tilsætningsstoffer med samme funktion.Anvendelsen af hævemidlet natriumaluminiumsulfat (E 541) begrænses. Stoffet anvendes irelativt store mængder i irske og engelske kager, muffins og scones. Angiveligt kan stoffet ik-ke erstattes af andre hævemidler i netop disse traditionelle fødevarer. Anvendelsen af natri-umaluminiumsulfat vil derfor udelukkende være tilladt i begrænset mængde i traditionelle ir-ske og engelske kager, som udelukkende markedsføres i henholdsvis Irland og England. Detvurderes, at natriumaluminiumsulfat ikke anvendes i produktion af bagværk i Danmark ellerdet øvrige EU.Endelig fastsættes der begrænsninger for, hvor meget aluminium, der må komme fra alumini-umlakker af farvestoffer. Aluminium tilsættes nogle farvestoffer for at opnå en mere stabilfarve med nogle nuancer, der ellers ikke kan opnås. Der har hidtil ikke været begrænsningerfor, hvor meget aluminium, lakformen af farvestoffer må indeholde. Med forslaget reguleresaluminiumindholdet i en række lakformer af farvestoffer.Forslaget oplister dermed de anvendelser og anvendelsesbetingelser for aluminium og alumi-nium-holdige tilsætningsstoffer samt aluminiumlakker, der fremover er tilladt i fødevarer.Med de foreslåede ændringer er det vurderingen, at forbrugerne ikke vil overskride det tole-rable ugentlige indtag.Begrænsningerne for anvendelsen af aluminium-holdige tilsætningsstoffer vil finde anvendel-se fra 1. februar 2014. For fødevarer med aluminiumlakker vil reglerne finde anvendelse fra 1.august 2014. De respektive ikrafttrædelsesbestemmelser fremgår af forslagets bilag.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som led i forskriftkomitéproceduren med kontrol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til en forordning. En vedtagelse af forslaget kræver ikkeimplementering og har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark, idet området er re-guleret af en forordning, og dermed er reglerne umiddelbart anvendelige i Danmark.Fødevaretilsætningsstoffer reguleres af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.1333/2008 om fødevaretilsætningsstoffer. I medfør af forordningen er der vedtaget en fælles-skabsliste over godkendte tilsætningsstoffer og deres anvendelsesbetingelser. Fællesskabsli-sten er endnu ikke offentliggjort, men forventes at finde anvendelse fra 1. juni 2013.
4KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hellerikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.Den foreslåede begrænsede anvendelse af tilsætningsstoffer, der indeholder aluminium følgerDen Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) anbefalinger for fødevaresikkerhed.De danske eksperter fra DTU Fødevareinstituttet støtter Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritets (EFSAs) anbefalinger.En vedtagelse af forslaget vurderes at øge beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet bemærkninger.Regeringens foreløbige generelle holdningDet er regeringens generelle holdning, at det er vigtigt at sikre harmoniserede regler for til-sætningsstoffer, der kan anvendes i fødevarer, og at godkendelsen og anvendelsen af tilsæt-ningsstoffer sker ud fra følgende kriterier:at der er et teknologisk behov for anvendelsen,at anvendelsen er sundhedsmæssigt forsvarligt,at anvendelsen ikke vildleder forbrugeren.Disse kriterier vurderes på baggrund af udtalelser fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsau-toritet (EFSA) og DTU Fødevareinstituttet at være opfyldt for så vidt angår de foreslåede an-vendelser med begrænsninger af aluminiumholdige tilsætningsstoffer samt lakformer af farve-stoffer.Regeringen noterer sig, vedrørende de foreslåede begrænsninger, at den danske fødevareindu-stri har oplyst, at der ikke er en udbredt anvendelse af aluminiumholdige tilsætningsstoffer,samt at de, efter industriens oplysninger, ikke anvendes i chokolade-, konfekture-, mølle-, el-ler bagerindustrien. E 554 - natriumaluminiumsilikat - anvendes dog af nogle virksomheder ismå mængder som antiklumpningsmiddel til krydderiblandinger.Samlet set vurderes det, at med forslagets vedtagelse vil beskyttelsesniveauet øges for EU’sbefolkning.Bestemmelserne i forslaget finder anvendelse fra den 1. februar 2014. Samtidigt er der fore-slået en overgangsperiode for produkter, som er markedsført før februar 2014, som betyder, atprodukterne må anvendes indtil udløb af dato for mindst-holdbar til eller dato for sidste an-vendelsesdato. For så vidt angår aluminiumlakker gælder overgangsperioden for produktermarkedsført frem til den 1. august 2014. Det er regeringens vurdering, at reglerne for den be-grænsede anvendelse af aluminium-holdige tilsætningsstoffer bør træde i kraft hurtigst muligt
5således, at forbrugerne sikres et høj beskyttelsesniveau. Fra dansk side har man på den bag-grund tidligere over for Kommissionen udtrykt ønske om, at datoen for ikrafttræden bør frem-rykkes.Regeringen kan på den baggrund støtte forslaget, men vil arbejde for, at reglerne træder i kraftså hurtigt som muligt, så perioden for brug af aluminium-holdige tilsætningsstoffer begrænsesmest muligt.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.