Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del Bilag 400
Offentligt
NaturErhvervstyrelsenØkologi
Center for Jordbrug,Nyropsgade 301780 København V
Høringssvar om forslag til lov om ændring af lov om landbrugsejendomme og lov om ændring af lov om
jordfordeling og offentligt køb og salg af fast ejendom til jordbrugsmæssige formål m.m.
(jordfordelingsloven).
Efter anmodning følger hermed fornyet høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov omlandbrugsejendomme og lov om ændring af lov om jordfordeling og offentligt køb og salg af fast ejendomtil jordbrugsmæssige formål m.m. (jordfordelingsloven). Dette høringssvar afgives på vegne af allestatsforvaltninger.Med de foreslåede ændringer vil der skeennedlæggelse af jordbrugskommissionerne,sammensætningen af jordfordelingskommissionerne ændres,reglerne om jordbrugsanalyserne ændres således, at kommunalbestyrelserne fremadrettet skaludarbejde og offentliggøre en jordbrugsanalyse i hver valgperiode ogen række mindre ændringer i landbrugsloven.
Lovforslagets § 1 – foreslåede ændringer til landbrugsloven.
Vedr. jordbrugsanalyserne:
Nr. 1
Landbrugslovens § 3 foreslås ændret til:”Kommunalbestyrelserne skal mindst én gang i hver valgperiode i samarbejde med Fødevareministerietudarbejde og offentliggøre en analyse af jordbrugserhvervene, der skal sikre, at de jordbrugsmæssigeinteresser indgår i de regionale udviklingsplaner, kommuneplanerne og lokalplanerne.”Kommunalbestyrelsen skal således fremadrettet efter forslaget overtage den opgave,somStatsforvaltningerne nu har i forbindelse med udarbejdelse og offentliggørelse af jordbrugsanalyse.Udarbejdelse og offentliggørelse af jordbrugsanalyserne i dag:På vegne af alle Statsforvaltningerne udarbejder Statsforvaltningen Nordjyllandi dag jordbrugsanalyser foralle landets kommuner.
Jordbrugsanalyserne består af 68 forskellige kort som dækker 21 forskellige jordbrugsrelaterede emner.Datagrundlaget for disse kort er en sammenkædning af de seks registre: ”Generelle Landbrugsregister”,”Centrale Husdyrregister”, ”Gødningsregnskaber”, ”Offentlige InformationsServer”, ”GEUS Jupitor(Boringsdatabase)” og ”Centrale Virksomhedsregister” samt oplysninger fra forskellige brancheforeninger.Af disse datagrundlag er kun Gødningsregnskaberne og GEUS Jupitor offentligt tilgængelige. Resten skalkøbes eller kan kun indhentes af offentlige myndigheder.Som et led i processen med at få udarbejdet og vedligeholdt de nuværende kort har Statsforvaltningen forRegion Nordjylland løbende dialog med henholdsvis kommunerne og interessenter i form af Landbrug &Fødevarer,Videncenter for Landbrug, Kommunernes Landsforening, Danmarks Naturfredningsforening,Friluftsrådet og NaturErhvervstyrelsen. Dialogen betyder, at internetsiden løbende vedligeholdes og er ikonstant udvikling for bl.a. at kunne følge med de statslige krav til kommunerne. Her tænkes der fx. påsamarbejdet med Miljøstyrelsen om kortlægning af udvikling af husdyr for vandoplande samt arbejdet medat konkretiserebiogaspotentialet og placeringen af store husdyrbrug.Alle kort er defineret og præciseret af StatsforvaltningenNordjylland. Nogle af kortene ijordbrugsanalyserne er udarbejdet med bistand fra ConTerra, som har leveret data på baggrund afStatsforvaltningens kravspecifikation. En del af disse kort har Statsforvaltningen viderebearbejdet for atimødekomme bestemte behov hos kommunerne. De øvrige kort er fuldt ud udarbejdet afStatsforvaltningen Nordjylland.Offentliggørelse af jordbrugsanalyserne sker via internetportalenwww.jordbrugsanalyser.dk.StatsforvaltningenNordjylland udarbejder således kort, validerer data, står for opsætning ogvedligeholdelse af en kørerende WebGIS portal og hoster portalen.Samarbejdet med kommunalbestyrelserne i dag:I dag foregår samarbejdet med kommunalbestyrelserne bl.a. via en følgegruppe bestående af 10kommuner, som repræsenterer både kommuner med meget husdyrdrift og kommuner med megetplanteavl. Følgegruppen bliver brugt til sparring bl.a. i forhold til prioriteringer af mulige kort samt afklaringaf behov og ønsker for nye kort. Endvidere har Statsforvaltningen dagligt kontakt med praktikerne ikommunerne i form af planlæggere og sagsbehandlere i forhold til rådgivningen af disse. Rådgivningendrejer sig bl.a. om forståelsen af kortene og data bag disse, anvendelsen af ogmulighederne i kortene,herunder muligheden for at kombinere kort og data m.v.Samarbejdsprojekter der knytter sig til jordbrugsanalyserne i dag:1. Samarbejde med Aalborg Stift.I forbindelse med fordeling af administrative opgaver mellem stifterne, er det besluttet, at AalborgStift med virkning fra 1. januar 2013 skal varetage screeningsopgaven vedrørende lokalplaner forhele landet. I forbindelse med placeringen af opgaven i Aalborg Stift er der lagt vægt påmulighederne for at samarbejde med Statsforvaltningen Nordjylland grundet jordbrugsanalyserne.Statsforvaltningen Nordjylland skal via jordbrugsanalyserne bistå Stiftet med værktøjer til denneopgave.
2. Samarbejde med Aalborg Universitet.Statsforvaltningen Nordjylland har i dag et godt og tæt samarbejde med Aalborg Universitetslandinspektøruddannelse. Vi har med udgangspunkt i jordbrugsanalyserne sammen udvikletinnovationsprojekter for jordbrugsområdet, har landinspektørstuderende i praktik og afholder ifællesskab temadage om jordbrugsanalyserne for kommunerne.Fremtiden ifølge lovforslaget:I bemærkningerne til lovforslaget er ikke anført noget nærmere om, hvordan en analyse afjordbrugserhvervene praktisk skal udarbejdes af kommunerne og hvor og hvordan kommunerne skaloffentliggøresine jordbrugsanalyser.Set i forhold til de opgaver, som Statsforvaltningen Nordjylland hidtil har løst vedrørendejordbrugsanalyserne, er det vanskeligt at forstå, at”kommunerne pålægges hermed ikke yderligere opgaveri forhold til de opgaver, kommunerne skal varetage vedrørende jordbrugsanalyserne i den gældende lov”som det nævnes i bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser (side 18 øverst).Placering af opgavenhos kommunalbestyrelserne:Før kommunalreformen var opgaven med at udarbejde jordbrugsanalyserne placeret hos amterne.Ressourceforbruget til udarbejdelsen af jordbrugsanalyserne var markant højere end i Statsforvaltningerne,der nu løser opgaven samlet ved Statsforvaltningen Nordjylland.Det er uklart, hvordan kommunalbestyrelserneskal løse opgaven med jordbrugsanalyserne uden at dertilføres kommunerne ressourcer hertil.Styrken ved den nuværende internetportal er, at den er udarbejdet af Statsforvaltningerne, der neutraltforholder sig til fakta indhentet mange steder fra, at den rækker ud over kommunegrænserne og giver etensartet referencegrundlag for planlæggerne og sagsbehandlerne i og på tværs af kommunerne. Detnuværende ensartede referencegrundlag er særlig vigtigt for kommunerne i forbindelse medplanlægningen af biogasanlæg, store husdyrbrug m.m., som følge af planerne om Grøn Vækst. Dentværkommunale planlægning, hvor et fælles referencegrundlag er en nødvendighed har været anført, somafgørende for, at kommunerne når ”målene” i Grøn Vækst initiativet.Flytning af portalen til NaturErhvervstyrelsen:Jordbrugsportalen er udviklet i Statsforvaltningen Nordjylland, der med opgaveløsningen har opnåetbetydelig viden om og erfaring med drift og opdatering af portalen. Viden om programmer ogkortmateriale er til stede i Statsforvaltningen.En fysisk flytning af den nuværende portal til NaturErhvervstyrelsen må forventes at ville medføre storeomkostninger.Der ville skulle etableresen ny internet portal til athoste de allerede eksisterende oplysninger. Historikkener vigtig for kommunerne i forhold til at se udviklingen.
Det må forventes, at det tager lang tid at foretage en ny opsætning af det allerede eksisterendeeksisterende,megetomfattende datamateriale. Hertil kommer, at data skal opdateres, ligesom en flytning vil betyde videnstab..
Bemærkninger til baggrunden for lovforslaget.
I bemærkningerne til lovforslaget, afsnit 2 – Baggrund for lovforslaget, anføres som begrundelse for samlingaf landbrugslovens administration i NaturErhvervstyrelsen stordriftsfordele, ensarte administration fornsartethele landet, mere ensartede afgørelser etablering af et samlet fagligt miljø, faglig bæredygtighed ogereafgørelser,agligkvalitet på området, lettere at tilpasse administrationen enkel sagsbehandling, når sagerne ikke længereereadministrationen,skal forelægges jordbrugskommissionerne og synergi i forhold til NaturErhvervstyrelsens øvrige opgavertyrelsensopgaver.I forhold til de anførte begrundelser for centralisering vil disse blive indfriet uanset om opgaverne samles iNaturErhvervstyrelsen eller i én statsforvaltning ligesom en evt. besparelsesgevinst ved stordriftsfordele ogstatsforvaltning,ligesomselve nedlæggelsen af kommissionerne også vil blive indfriet uanset hvor opgaven samles.Ved en nedlæggelse af jordbrugskommissionerne er der intet til hinder for, at sagsbehandlingen af sagerneintetefter landbrugsloven fortsat kan placeres i én Statsforvaltning.Statsforvaltningerne bemærker, at der ikke på noget tidspunkt siden statsforvaltningerne overtogopgaverne med landbrugslovens administration har været rejst kritik af den sagsbehandling, som haradministrationfundet sted.Som statsforvaltningerne tidligere har peget på vil der ved en placering af opgaverne vedpå,Statsforvaltningen Nordjylland kunne bibeholdes den synergisynergieffekt, der er i samspillet med AalAalborgUniversitet bl.a. omkring praktikpladser for landinspektørstuderende og innovationsprojekter.Nogle af driftsomkostningerne må i øvrigt forventes at være lavere i Nordjylland end Hovedstaden.gerne
På statsforvaltningernes vegne
Anette RavnholtKontorchef