Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del Bilag 396
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 27. september 2012Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om visse tekniske foranstaltninger og kontrolforan-staltninger i Skagerrak og om ændring af forordning (EF) nr. 850/98 og forordning (EF)nr. 1342/2008, KOM (2012) 471.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriNaturErhvervstyrelsen/Center for FiskeriSagsnr.: 2012-0267927. september 2012FVM 071
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om visse tekniske foranstalt-ninger og kontrolforanstaltninger i Skagerrak og om ændring af forordning (EF) nr.850/98 og forordning (EF) nr. 1342/2008KOM (2012) 471Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til forordning, der gennemfører de anbefalinger, der erindeholdt i fiskeriaftalen af 4. juli 2012 mellem EU og Norge om fiskeriet i Skagerrak, her-iblandt en gradvis indførelse af et udsmidsforbud for en række arter. Forslaget indebærer og-så introduktion af mere selektive redskaber, samt en ændring af en række EU-forordningerherunder forordning (EF) nr. 850/98 (tekniske bevaringsforanstaltninger) og forordning (EF)nr. 1342/2008 (langsigtet plan for torskebestande i blandt andet Nordsøen, Skagerrak og Kat-tegat) som følge af forbuddet mod discard.BaggrundKommissionen har ved KOM (2012) 471 af 29. august 2012 fremsendt forslag til Europa-Par-lamentets og Rådets forordning om visse tekniske foranstaltninger og kontrolforanstaltninger iSkagerrak og om ændring af forordning (EF) nr. 850/98 og forordning (EF) nr. 1342/2008.Forslaget er oversendt til Rådet den 30. august 2012 i en dansk sprogudgave.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2, og skal behandles efter procedu-ren for den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.NærhedsprincippetForslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet ertilgodeset.1
Formål og indholdEU og Norge indgik den 4. juli 2012 en aftale om fiskeriet i Skagerrak, der indebærer en lan-dingsforpligtelse (udsmidsforbud) for en række nærmere specificerede arter samt en tidsplanfor, hvornår disse arter gradvis bør omfattes af forpligtelsen til at lande. Endvidere indeholderaftalen indførelse af mere selektive redskaber samt en ændring af visse kontrolforanstaltningeri Skagerrak.Formålet med forslaget er at gennemføre aftalen mellem EU og Norge om fiskeriet i Skager-rak i EU-lovgivningen. Forslaget har implikationer for en lang række af de gældende EU-forskrifter.Forslaget indebærer blandt andet følgende nye bestemmelser for fiskeriet i Skagerrak:Nye tekniske bevarelsesforanstaltninger:Indførelse af mere selektive fiskeredskaber, herunder forhøjelse af det generellemaskemål for trukne fiskeredskaber (120 mm i stedet for 90 mm), tvungen brug af risti rejefiskeri og sorteringspaneler i hummerfiskeri.Der indføres en forpligtigelse til at lande alle fangster af følgende 15 arter fra 1. januar2013: Torsk, kuller, sild, makrel, dybhavsreje, mørksej, brisling, hvilling, kulmule,lange, havtaske, lyssej, skolæst, byrkelange og brosme.Yderligere 20 arter vil blive underlagt forpligtigelsen til at lande alle fangster fra 1. ja-nuar 2015, medmindre det forinden kan dokumenteres, at de udsmidte fisk af sådannearter har en høj overlevelsesrate.Alle fangster, der fiskes med redskaber med en maskestørrelse under 32 mm, skal ta-ges om bord på fiskerfartøjerne og landes.Fangster taget med tejner eller bure er undtaget fra landingsforpligtigelsen, da dissefangster generelt har en høj overlevelsesrate.Alle fangster af arter omfattet af landingsforpligtigelsen skal afskrives på kvoterne forde pågældende bestande.Alle fangster af ungfisk under en fastsat bevarelsesmæssig mindstestørrelse for en gi-ven bestand må kun sælges til bestemte formål (forarbejdning til fiskemel, foder tilselskabsdyr eller andre produkter, som ikke er egnet til menneskeføde).Fartøjer, der på samme fangstrejse fisker i Skagerrak og andre områder, skal når somhelst på fangstrejsen respektere de tekniske bestemmelser, herunder landingsforpligti-gelsen, der gælder for fiskeri i Skagerrak.Nye kontrolforanstaltninger:Førere af EU og tredjelandes fiskerfartøjer, der opbevarer fiskebestande om bord somer omfattet af landingsforpligtelsen, skal forhåndsanmelde disse fangster til de kom-
2
petente myndigheder i flagstaten (EU-fartøjer) eller i landingsstaten mindst 2 timerinden havneanløb.EU-medlemsstater anvender et elektronisk fjernovervågningssystem til overvågningaf fiskeri, der udøves af deres egne fartøjer i Skagerrak.EU-fartøjer med en længde på 12 meter og derover, der fisker i Skagerrak, skal haveinstalleret et fuldt fungerende kameraovervågningssystem efter følgende tidsplan:oFra den 1. januar 2014 for fartøjer på 15 meter og deroveroFra den 1. juli 2015 for fartøjer på 12 meter og deroverMedlemsstaterne etablerer kontrol- og inspektionsplaner for at sikre, at betingelsernei denne forordning overholdes, senest 6 måneder efter dens ikrafttræden.Fiskerfartøjer i transit i Skagerrak med fisk om bord, der er fanget i andre områderend Skagerrak, fastgør og bortstuver redskaberne.Nuværende målartsbestemmelser fjernes i Skagerrak.
Andre undtagelser og ændringer:Fiskeriindsatsordningen finder ikke anvendelse i Skagerrak fra den 1. januar 2013.Den fiskeriindsats i Skagerrak, der indgik i beregningen af den danske referenceværdifor den samlede indsats i Nordsøen og Skagerrak for referenceperioden (2004-2006),tages ikke længere i betragtning ved fastsættelsen af den maksimale fiskeriindsats forNordsøen.Muligheder for at låne og deponere kvoter fra et kvoteår til et andet (såkaldt år-til-årfleksibilitet) forøges for arter omfattet af landingsforpligtigelsen i indkøringsfasen ef-ter følgende plan:o20 % af den relevante kvote i 2013o15 % af den relevante kvote i 2014o10 % af den relevante kvote fra og med 2015.Ikrafttræden:Ifølge forslaget anvendes forordningen fra den 1. januar 2013.Revision og evaluering af planen:De berørte medlemsstater aflægger rapport til Kommissionen om gennemførelsen afdenne forordning hvert tredje år efter dens ikrafttræden.Kommissionen evaluerer planen på grundlag af medlemsstaters rapporter og videnska-belig rådgivning.Proceduremæssige bestemmelser:Kommissionen tillægges beføjelser til at vedtage delegerede og gennemførelsesretsak-ter på følgende områder:
3
oÆndringer vedrørende tidsplanen og de bestande, der er omfattet af udsmidsfor-buddet.oGennemførelse af bestemmelser af teknisk art om fastlæggelse af selektionsni-veauet for redskaber.oMinimumskravene for den elektroniske overvågning.UdtalelserEuropa-Parlamentet har endnu ikke afgivet udtalelse.KonsekvenserForslaget forventes på nuværende tidspunkt at have visse statsfinansielle og administrativekonsekvenser på kort sigt i forbindelse med indkøringen af fuld dokumenteret fiskeri og kon-trollen heraf.Der forventes umiddelbart at være erhvervsøkonomiske konsekvenser i forbindelse med over-gangen fra landingskvoter til fangstkvoter og indførelsen af nye mere selektive redskaber,blandt andet i forbindelse med anskaffelse af nye mere selektive redskaber og anskaffelse afudstyr til kameraovervågning. Konsekvenserne vil blandt andet afhænge af størrelsen af deekstra kvoter, der efter forhandling mellem EU og Norge i december 2012, forventes tillagt iSkagerrak for en række arter omfattet af udsmidsforbuddet.HøringForslaget har været i skriftlig høring i § 5-udvalget (fiskeri).Danmarks Fiskeriforening anfører, at forslaget om indførelse af udsmidsforbud indebærer me-get store og fundamentale ændringer i fiskeriforvaltningen i Skagerrak samt betydelig usik-kerhed om fiskeriets økonomi i de kommende år i området. Danmarks Fiskeriforening be-mærker, at simple beregninger viser, at udsmidsforbuddet m.v. kan indebære en reduktion ibruttoindtjeningen i fiskeriet i Skagerrak med 30-40 % som følge af, at fisk, som i dag fangesunder mindstemålet og efter gældende reglerne skal smides ud, fremover skal ilandbringes ogikke må sælges til konsum. For den enkelte fisker kan det ifølge foreningen betyde, at fiskerenrisikerer, at en relativ stor andel af fangsten skal afregnes til den pris, som kan opnås hos fi-skemelsfabrikkerne. Som følge heraf er det for Danmarks Fiskeriforening en grundlæggendeforudsætning for indførelse af et udsmidsforbud, at der samtidig aftales fuld kvotetilskrivningpå baggrund af ICES’s eller andres vurdering af udsmiddet i fiskeriet. Uanset hvor stor ellerlille udsmidsandelen skal være, vil foreningen slå fast, at der skal være en tilskrivning til denuværende kvoter, når der indføres et udsmidsforbud.Danmarks Fiskeriforening anfører, at det er positivt, at der som afspejlet i Kommissionensforslag er indgået aftale mellem EU og Norge om at indføre kvotefleksibilitet fra år til år forde bestande, som omfattes af et udsmidsforbud. Det anføres, at fleksibiliteten skal gælde på4
fartøjsniveau, og at den skal være på et højere niveau (25 %) end foreslået af Kommissionen.Foreningen finder det endvidere positivt, at Kommissionen med sit forslag imødekommer etstort ønske fra fiskerierhvervet om afskaffelse af fiskeriindsatsreguleringen i forbindelse medintroduktion af et udsmidsforbud.Danmarks Fiskeriforening finder det meget begrænset, hvad der med Kommissionens forslaglægges op til i forhold til afskaffelse og forenkling af tekniske regler og kontrolregler. For-eningen understreger, at foreningen på ingen måde kan støtte, at der indføres mindste beva-ringsreferencestørrelser, som begrænser anvendelsen af fisk, som skal ilandbringes. Fiskerneskal ifølge foreningen have mulighed for frit at sælge deres fisk til den anvendelse, som giverden højest mulige pris.Foreningen finder det utilfredsstillende, at der bliver forskelsbehandling mellem EU-fiskere,som omfattes af kameraovervågning, og norske fiskere, som ikke er omfattet af kameraover-vågning. Det anføres, at EU-fiskere under den nye forvaltningsmodel bør kunne fiske i norskfarvand alene efter EU's regler om overholdelse af udsmidsforbud, kameraovervågning m.v.,og ikke også efter norske regler.Foreningen understreger også vigtigheden af vedtagelsen af en ny adgangsaftale, således at derbevares en gensidig adgang for norske, svenske og danske fiskere til at fiske i hinandens far-vande i indtil 4 sømil fra kysten.Afslutningsvist anfører Danmarks Fiskeriforening, at i lyset af tidshorisonten for vedtagelsenaf forslaget af Rådet og Europa-Parlamentet, de mange uafklarede spørgsmål og den korte tidindtil 1. januar 2013 bør udsmidsforbuddets ikrafttrædelse udskydes til 1. januar 2014.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter generelt implementering af et udsmidsforbud i Skagerrak i overensstem-melse med aftalen, som EU og Norge indgik den 4. juli 2012, og arbejder for, at implemente-ringen sikrer et praktisk velfungerende udsmidsforbud.Regeringen støtter introduktionen af mere selektive fangstredskaber i Skagerrak.Regeringen støtter, at der med indførelsen af udsmidsforbud og fangstkvoter i Skagerrak ikkelængere skal anvendes fiskeriindsatsregulering i Skagerrak.Der bør efter regeringens opfattelse foretages en konkret vurdering af, om mindstelandings-størrelse for de enkelte arter bør reduceres som led i overgangen til mindstebevaringsreferen-cestørrelser. Bestemmelser om håndteringen af ungfisk bør harmonises med Rådets generelleindstilling om grundforordningen inden for reformen af den fælles fiskeripolitik. Det indebæ-5
rer, at der bør gives mulighed for en bredere anvendelse af de mindre fisk, som fanges pågrund af et udsmidsforbud og bringes med i land.Regeringen lægger vægt på, at kontrolforanstaltninger bliver enkle og omkostningseffektive.Man støtter i den forbindelse en gradvis introduktion af obligatorisk anvendelse af kameraersom led i overvågningen af fiskeriet.Regeringen hilser det velkomment, at EU og Norge har nedsat en følgegruppe med deltagelseaf hovedinteressenter inklusiv erhvervet, der skal indsamle og vurdere erfaringer med gen-nemførelsen af udsmidsforbuddet og komme med anbefalinger til eventuelle justeringer afordningen. For at sådanne justeringer skal kunne gennemføres hurtigt, støtter regeringen, atder i denne forordning anvendes delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter på nærmeredefinerede områder, idet det dog kræver en konkret vurdering i de enkelte tilfælde. Den kon-krete vurdering af anvendelse af henholdsvis gennemførelsesretsakter og/eller delegerede rets-akter må foretages ud fra bestemmelsens karakter og væsentlighed.Generelle forventninger til andre landes holdningerDer foreligger endnu ikke kendskab til andre medlemsstaters holdninger.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6