Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del Bilag 338
Offentligt
1144634_0001.png
1144634_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 18. juli 2012Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering Fødevareministeriets redegørelse for råds-mødet (landbrug og fiskeri) den 16. juli 2012.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Enheden for EU og internationale forhold/JWPDen 17. juli 2012FVM 056

Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 16. juli 2012

1. Formandskabets arbejdsprogram for andet halvår 2012

Formandskabet præsenterede sit arbejdsprogram for andet halvår 2012, hvor fokus var på de kom-mende drøftelser om reformerne af landbrugspolitikken og fiskeripolitikken.

2. Landbrugsreformen: kriseforanstaltninger i markedsordningen

Der var generelt opbakning til Kommissionens forslag om kriseforanstaltninger. En lang rækkemedlemsstater ønskede mere fleksible kriseforanstaltninger, og der var generelt opbakning til at in-kludere flere produkter. Visse medlemsstater, herunder Danmark, understregede behovet for at fort-sætte markedsorienteringen af landbrugspolitikken, og disse medlemsstater ønskede en klarere defi-nition af kriser for at sikre, at foranstaltningerne kun blev anvendt i reelle kriser. Visse medlemssta-ter ønskede en højere EU finansiering af kriseforanstaltningerne. En række medlemsstater under-stregede, at krisereserven skulle finansieres under den flerårige finansielle ramme.

3. Landbrugsreformen: risikostyring under landdistriktspolitikken

Der var generelt opbakning til Kommissionens forslag om støtte til risikostyring under landdi-striktspolitikken. Visse medlemsstater, herunder Danmark, var skeptiske overfor at introducere støt-te til risikostyring under landdistriktspolitikken, da risikostyring som udgangspunkt burde værelandmandens eget ansvar. Derudover udgjorde den direkte støtte og markedsordningen allerede etmeget stort sikkerhedsnet. Visse medlemsstater ønskede yderligere fleksibilitet, men der var gene-relt opbakning til at respektere grøn boks kriterierne i WTO for at undgå konkurrenceforvridning.

4. Meddelelse om fiskerimuligheder for 2013

På linje med den generelle indstilling om fiskerireformen under dansk formandskab var der genereltopbakning til det overordnede mål om maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY) i 2015, hvor det ermuligt, og senest i 2020, idet nogle medlemsstater dog bemærkede, at man inden for denne tids-ramme ikke burde gå for hurtigt frem. Mange medlemsstater fremhævede vigtigheden af en merebestandsspecifik tilgang til TAC-fastsættelsen for bestande med manglende videnskabelige data.Flere medlemsstater fremhævede behovet for at revidere fiskeriindsatsforvaltningen under torske-planen i Nordsøen hurtigst muligt, og der var generelt et ønske om at fastlægge flere flerårige for-valtningsplaner, herunder flerartsplaner. Medlemsstater var imod en opdeling af den generelleTAC/kvoteforordning. Kommissionen fastholdt opdelingen i to forslag.