Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del Bilag 335
Offentligt
1144224_0001.png
1144224_0002.png
1144224_0003.png
1144224_0004.png
1144224_0005.png
1144224_0006.png
1144224_0007.png
1144224_0008.png
1144224_0009.png
1144224_0010.png
1144224_0011.png
1144224_0012.png
1144224_0013.png
1144224_0014.png
1144224_0015.png
1144224_0016.png
1144224_0017.png
1144224_0018.png
1144224_0019.png
1144224_0020.png
UDKAST
Forslagtil
Lov om ændring af lov om fødevarer og lov om hold af dyr
(Nedlæggelse af Fødevarekontroludvalget og revisionsenheden, bistand til eksporterhverv og ud-lægning af administration af frivillig mærkningsordning til en privat forening m.v.)

§1

I lov om fødevarer, jf. lovbekendtgørelse nr. 820 af 1. juli 2011, foretages følgende ændringer:

1.

§ 2, stk. 1, nr. 5 affattes således:»Laboratorierog kontrol, jf. kapitel 10-15«

2.

§ 20affattes således:»§

20.

Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler for en frivillig mærknings-ordning til fremme af produktion og afsætning af fødevarer og landbrugs- og fiskeriprodukter i øv-rigt af særlig høj kvalitet eller med særlige karakteristika. Ministeren kan tilsvarende fastsætte reg-ler om en frivillig mærkningsordning af tiltag, som bidrager til at fremme en sådan produktion ogafsætning.Stk. 2.Ministeren kan fastsætte regler om mærkning af de produkter og tiltag, der er omfattet af enfrivillig mærkningsordning, herunder om forbeholdte varebetegnelser og om anvendelse af særligemærker, jf. § 17, stk. 1.Stk. 3.Til at bistå ved administrationen af en frivillig mærkningsordning og ved fastsættelse afregler for denne mærkningsordning kan ministeren nedsætte et råd med ekspertise inden for fødeva-rekvalitet.Stk. 4.Ministeren kan fastsætte nærmere regler om rådets sammensætning og virksomhed. Mini-steren fastsætter rådets forretningsorden.Stk. 5.Ministeren kan fastsætte regler, hvorefter ministeren henlægger sine beføjelser efter stk. 1til en privat forening, herunder også beføjelser vedrørende behandling af ansøgninger, certificering,kontrol og tilsyn, opkrævning af betaling m.v. Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte reglerom adgangen til at klage over den private forenings afgørelser. Ministeren kan ændre afgørelserne,uden at der foreligger klage. Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse.«

3.

§ 23ophæves.

4.

§ 44affattes således:»§

44.

Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler for bistand, der på anmod-ning fra en fysisk eller juridisk person eller en sammenslutning af sådanne ydes af ministeren forfødevarer, landbrug og fiskeri i forbindelse med eksport af fødevarer. Ministeren kan fastsætte reg-
1
ler om bistand af mere generel art, som ydes til eksporterhverv uden at være direkte relateret til enenkelt fysisk eller juridisk person. Ministeren kan fastsætte regler om betaling for bistanden. Beta-lingen skal, medmindre ministeren fastsætter regler herom eller bestemmer andet, fastsættes såle-des, at den dækker de faktiske omkostninger ved ydelserne. Afholdte udlæg i forbindelse med bi-standsydelsen kan kræves refunderet.«

5.

I§ 45indsættes efter stk. 7 som nyt stykke:»Stk.8.De virksomheder, der er omfattet af lovet, betaler, medmindre ministeren fastsætter reglerherom eller bestemmer andet, til delvis finansiering af Fødevarestyrelsens rejsehold med speciale iefterforskning og regnskabskontrol en årlig afgift på 570 kr. Beløbet pris- og lønreguleres årligt pr.1. januar med den af Finansministeriet fastsatte sats for det generelle pris- og lønindeks. Det regule-rede beløb afrundes til nærmeste hele kronebeløb og offentliggøres ved bekendtgørelse.«Stk. 8-10 bliver herefter stk. 9-11.

6.

I§ 45, stk. 7, 2. pkt.ændres ”stk. 9” til: ”stk. 10”.

7.

§ 45,stk. 8, der bliver stk. 9, affattes således:»Stk.9.Ministeren kan fastsætte regler om opkrævning af de i stk. 6 og stk. 8 nævnte beløb, herun-der fastsættelse af skæringsdato for, hvornår der foretages en opgørelse af virksomheder omfattet afstk. 6 og stk. 8, af antal anmeldte produkter omfattet af stk. 6, og om termin for opkrævning.«

8.

§ 55ophæves.

§2

I lov om hold af dyr, jf. lovbekendtgørelse nr. [lovbekendtgørelseer under udarbejdelse],foretagesfølgende ændringer:

1.

§ 57affattes således:»§

57.

Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler for bistand, der på anmod-ning fra en fysisk eller juridisk person eller en sammenslutning af sådanne ydes af Ministeriet forFødevarer, Landbrug og Fiskeri i forbindelse med eksport af dyr eller produkter heraf. Ministerenkan fastsætte regler om bistand af mere generel art, som ydes til eksporterhverv uden at være direk-te relateret til en enkelt fysisk eller juridisk personStk. 2.Ministeren kan fastsætte regler om betaling for bistanden, jf. stk. 1. Betaling for bistandenskal, medmindre ministeren fastsætter regler herom eller bestemmer andet, fastsættes således, at dendækker de faktiske omkostninger ved ydelserne. Afholdte udlæg i forbindelse med bistandsydelsenkan kræves refunderet.«

§3

Loven træder i kraft den 1. januar 2013.
2

§4

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes helt ellerdelvist i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.Almindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse
1. Indledning2. Baggrund2.1. Ophævelse af § 55 - Fødevarekontroludvalget og revisionsenheden2.2. Ændring af fødevarelovens § 44 og § 57 i lov om hold af dyr om bistand vedrørende eks-port2.3. Indsættelse af takst for delvis brugerfinansiering af Fødevarestyrelsens rejsehold med spe-ciale i efterforskning og regnskabskontrol i loven2.4. Delegation af administration af mærkningsordning3. Lovforslaget3.1. Ophævelse af § 55 - Fødevarekontroludvalget og revisionsenheden3.1.1. Gældende ret3.1.2. Fødevareministeriets overvejelser3.2. Ændring af fødevarelovens § 44 om bistand vedrørende eksport3.2.1. Gældende ret3.2.2. Fødevareministeriets overvejelser3.3. Indsættelse af takst for delvis brugerfinansiering af Fødevarestyrelsens rejsehold med spe-ciale i efterforskning og regnskabskontrol i loven3.3.1. Gældende ret3.3.2. Fødevareministeriets overvejelser3.4. Delegation af administration af mærkningsordning3.4.1. Gældende ret3.4.2. Fødevareministeriets overvejelser3.5. Ændring af § 57 i lov om hold af dyr om bistand vedrørende eksport3.5.1. Gældende ret3.5.2. Fødevareministeriets overvejelser4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet6. Administrative konsekvenser for borgerne7. Miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Høring10. Sammenfattende skema
3
1. IndledningDet foreslås, at fødevareloven ændres, således at de retlige bindinger til at nedsætte Fødevarekon-troludvalget og revisionsenheden ophæves. Hensigten er at skabe mulighed for at flytte fokus fraden bagudrettede revision til en mere fremadrettet og fleksibel auditering og at skabe mulighed foren organisering, der kan udnytte synergieffekterne med de øvrige udviklings- og styringsfunktioneri Fødevarestyrelsen. Det er således hensigten, at den auditering, som hidtil er blevet varetaget afrevisionsenheden, fremover skal foretages af en intern enhed i Fødevarestyrelsen, som blandt andetskal varetage de forpligtelser, som følger af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.882/2004 af 29. april 2004 om offentlig kontrol med henblik på verifikation af, at foderstof- og fø-devarelovgivningen samt dyresundheds- og dyrevelfærdsbestemmelserne overholdes (Kontrolfor-ordningen). Enheden vil også få ansvaret for andre tilsvarende opgaver. Enheden vil i tæt samspilmed øvrige udviklings- og styringsfunktioner i Fødevarestyrelsen spille en aktiv rolle ved udviklin-gen af Fødevarestyrelsens opgavevaretagelse.Det er tillige hensigten fortsat at inddrage organisationerne i evalueringen af auditeringen. Som er-statning for Fødevarekontroludvalget er det derfor hensigten at oprette et strategisk udvalg, hvorFødevarestyrelsen og repræsentanter for interessenterne på fødevare-, foder- og veterinærområdetkan drøfte blandt andet resultaterne af den interne auditering og de fremtidige planer for auditering.Det er hensigten, at dette udvalg skal have en aktiv og fremadrettet rolle, idet udvalgets arbejde ikkealene skal basere sig på resultaterne af auditeringen, men også kan baseres på resultater fra andreundersøgelser – såvel interne som eksterne, ekspertviden og forskningsresultater. Udvalget vil såle-des være et forum for både bagudrettede og fremadrettede drøftelser mellem interessenterne og Fø-devarestyrelsen.Det foreslås endvidere at ændre formuleringen af § 44 om fødevaremyndighedernes bistand til virk-somheder i forbindelse med eksport af fødevarer således, at virksomheder kan lade sig repræsentereaf brancheorganisationer både i forbindelse med anmodning om bistand og i forbindelse med beta-ling for bistanden. Der foreslås en tilsvarende ændring af § 57 i lov om hold af dyr.Herudover foreslås det, at taksten for den delvise brugerfinansiering af Fødevarestyrelsens rejseholdmed speciale i efterforskning og regnskabskontrol indsættes i loven.Endelig foreslås det, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri bemyndiges til at delegere ad-ministrationen af frivillige mærkningsordninger til en privat forening. Det er i første omgang hen-sigten at anvende bemyndigelsen i forbindelse med mærkningsordningen "Nøglehullet på spiseste-der". Nøglehulsmærket er en frivillig mærkningsordning, der oprindeligt alene kunne anvendes påfærdigpakkede fødevarer. Ordningen er fra den 1. februar 2012 blevet udvidet til også at omfattemærkning af spisesteder. Ud fra et ønske om at knytte ordningen tættere til brugerne, samt at klar-gøre skellet mellem den vederlagsfrie benyttelse af mærket på færdigpakkede fødevarer og den bru-gerbetalte ordning på spisesteder vurderes det hensigtsmæssigt at henlægge administrationen afordningen til en privat forening, der udgøres af kredsen af de interessenter, der anvender og har væ-ret med til at udvikle ordningen.2. Baggrund2.1. Ophævelse af § 55 - Fødevarekontroludvalget og revisionsenhedenDet fremgår af fødevarelovens § 55, at ministeren skal nedsætte Fødevarekontroludvalget med denopgave at overvåge, om fødevare- og veterinærkontrollen udføres i overensstemmelse med reglerne
4
på området, kontrolstrategien og kontrolplanerne, og at dette sker på en ressourcemæssigt hensigts-mæssig måde. Fødevarekontroludvalget skal i den forbindelse bistås af en revisionsenhed. De nær-mere regler om Fødevarekontroludvalgets forretningsorden og opgaver samt revisionsenhedensorganisation og opgaver fastsættes af ministeren.Ministeren er således retligt bundet til at nedsætte et Fødevarekontroludvalg og en revisionsenhed.Med vedtagelsen af fødevareloven i 1998 (lov nr. 471 af 1. juli 1998 om fødevarer m.m.) skete engrundlæggende ændring og forenkling af både lovgivningen og kontrolstrukturen på fødevareområ-det. Organisatorisk indebar omlægningen, at fødevarekontrollen, som indtil da havde været deltmellem kommunerne og forskellige statslige myndigheder, fra 1. januar 2000 blev samlet i et en-strenget statsligt kontrolsystem.For at sikre at målsætningerne om en bedre og mere effektiv fødevarekontrol blev opfyldt, blev derpå daværende tidspunkt vurderet at være behov for en relativt detaljeret lovgivningsmæssig rammeom de meget vidtgående ændringer af kontrolstrukturen. Der blev derfor i fødevareloven fastsatbestemmelser om fødevarekontrollens organisering, revisionen af fødevarekontrollen og samspilletmed de relevante forbruger- og erhvervsinteresser.For at sikre den mest effektive og fleksible anvendelse af de tilstedeværende ressourcer er de på-gældende bestemmelser i flere omgange blevet ændret. Senest er de lovgivningsmæssige bindingertil at organisere fødevarekontrollen i en bestemt form blevet fjernet ved ophævelsen af § 47 i føde-vareloven, jf. lov nr. 604 af 14. juni 2011 om ændring af lov om fødevarer, fiskeriloven og lov omnæringsbrev til visse fødevarevirksomheder.På baggrund af den generelle samfundsøkonomiske situation og de effektiviseringskrav, som stillestil offentlige myndigheder, er der behov for at fokusere på kontrollen ude i virksomhederne og be-sætningerne og på udviklingen af kontrollen.Hertil kommer den omstændighed, at fødevare- og veterinærkontrollen i dag i højere grad end detvar tilfældet i 1998 bliver kontrolleret fra anden side. Således er Fødevarestyrelsens kontrol i deseneste år i stort omfang inspiceret af Europa Kommissionens Food & Veterinary Office (FVO),f.eks. gennemførte FVO i 2010-11 i alt 11 inspektioner i Danmark. Hertil kommer kontrol frablandt andet Rigsrevisionen. Endelig gennemfører Fødevarestyrelsen selv egne supervisioner.Da det på baggrund af ovenstående vurderes hensigtsmæssigt at flytte fokus fra den bagudrettederevision til en mere fremadrettet og fleksibel auditering og skabe mulighed for en organisering, derkan udnytte synergieffekterne med de øvrige udviklings- og styringsfunktioner i Fødevarestyrelsen,foreslås det at fjerne de retlige bindinger for organiseringen af revisionen ved at ophæve § 55, somforpligter ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri til at nedsætte et Fødevarekontroludvalg ogen revisionsenhed, som skal bistå Fødevarekontroludvalget. Det er således hensigten, at de perspek-tiverende, strategiske overvejelser, anbefalinger og visioner omkring Fødevarestyrelsens opgave-løsning i fremtiden vil blive drøftet i et strategisk udvalg, hvor Fødevarestyrelsens interessenter errepræsenteret. Interessenterne vil herudover blive inddraget i en række mindre dialogfora.Den effektivisering, som forslaget indebærer, betyder tillige, at opgaverne kan løses på en ressour-cemæssigt mere hensigtsmæssig måde.
5
2.2. Ændring af § 44 i fødevareloven og § 57 i lov om hold af dyr om bistand vedrørende eksportFødevarestyrelsen yder en omfattende bistand til eksporterhverv i forbindelse med eksport af føde-varer, levende dyr og produkter heraf. Bistanden er for tiden finansieret af styrelsens basisbevilling,men en stor del heraf har tidligere været finansieret af tilbageførte grønne afgifter. De eksisterendehjemler i fødevarelovens § 44 og i § 57 i lov om hold af dyr til at tage betaling for bistand i forbin-delse med eksport har ikke hidtil været udnyttet.Fødevarestyrelsens opgaver vedrører dels det løbende arbejde med at skabe og fastholde de bedstemuligheder for eksport af fødevarer, levende dyr og produkter heraf. Arbejdet består således i atudarbejde modeller for eksportcertifikater og forhandle udformningen af disse med aftagerlandene,når erhvervet oplever nye behov for sådanne certifikater. Denne del af arbejdet omfatter endvideredeltagelse i aftagerlandes inspektioner af danske virksomheder og deltagelse i møder med aftager-landes myndigheder. Herudover består arbejdet i håndtering af sager, hvor fødevarer, levende dyrog produkter heraf bliver tilbageholdt i lande uden for EU. En sådan tilbageholdelse kan skyldessåvel fejl begået i Danmark i forbindelse med afsendelsen som ændringer af politisk eller admini-strativ art i modtagerlandet. Uanset årsag kræver sådanne situationer oftest en hurtig indsats, somkan være meget ressourcekrævende.Det er besluttet, at Fødevarestyrelsens bevillingsfinansierede omkostninger til udarbejdelse af eks-portcertifikater og anden eksportbistand skal brugerfinansieres på linje med, hvad der gælder for enrække øvrige ydelser på fødevare- og veterinærområdet.§ 44 i fødevareloven og § 57 i lov om hold af dyr foreslås ændret for at præcisere, at alle dele afFødevarestyrelsens opgavevaretagelse på området skal indgå i beregningsgrundlaget for betalingenog for at give mulighed for en fleksibel udformning af reglerne på området, som vil give de relevan-te brancheorganisationer mulighed for at spille en aktiv rolle både med hensyn til at efterspørgeFødevarestyrelsens bistand på medlemsvirksomheders eller den samlede branches vegne og medhensyn til at sikre en smidig og ubureaukratisk betalingsordning.
2.3. Indsættelse af takst for delvis brugerfinansiering af Fødevarestyrelsens rejsehold med specialei efterforskning og regnskabskontrol i loven.Fødevarestyrelsens rejsehold med speciale i efterforskning og regnskabskontrol blev oprettet somudløber af mangelfuld kontrol i virksomheder, som handlede med dårlige fødevarer med overskre-den sidste salgsdato. Rejseholdet reagerer f.eks. på anmeldelser om ulovlige slagterier, uregistreredefødevarelagre, importvirksomheder uden autorisation og uhygiejniske fødevarevirksomheder, derdrives uden om Fødevarestyrelsen og andre myndigheder. Derudover går Rejseholdet i dybden medde virksomheder, hvor den ordinære fødevarekontrol får mistanke om svindel eller andre ulovlighe-der. Rejseholdet har vist sig at være et særdeles succesfuldt tiltag. Rejseholdets synlige indsats for-modes at have en forebyggende virkning overfor problemvirksomheder.Derfor blev der som et led i det tre-årige fødevareforlig fra 31. maj 2007 gennemført en styrkelse affødevarekontrollens rejsehold. Det blev besluttet at tilføre rejseholdet ekstra 3,0 mio. kr. årligt, somskulle finansieres af erhvervet.
6
Finansieringen blev tilvejebragt ved, at man fra 2. februar 2008 dels har opkrævet et årligt beløb,som i 2012 udgør 569 kr., fra alle en gros fødevarevirksomheder bortset fra slagterier, og desudenhar opkrævet betaling for rejseholdets medvirken til ekstrakontrol (opfølgende kontrol). Taksten forekstrakontrol udgør i 2012 594 kr. pr. påbegyndt time.Taksterne har hidtil været opkrævet med hjemmel i bemyndigelserne i § 45, stk. 1 - 3. Det vurderesimidlertid mest hensigtsmæssigt, at taksten fremgår direkte af loven.
2.4. Delegation af administration af mærkningsordningDet foreslås, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri bemyndiges til at delegere administra-tionen af frivillige mærkningsordninger til en privat forening. Det er i første omgang hensigten atanvende bemyndigelsen i forbindelse med mærkningsordningen "Nøglehullet på spisesteder".Nøglehulsmærket er en frivillig mærkningsordning, der trådte i kraft i Danmark i 2009. På dettetidspunkt omfattede ordningen alene mærkning af færdigpakkede fødevarer samt visse uforarbejde-de fødevarer, herunder fisk samt frugt og grønt. Nøglehulsmærket angiver det ernæringsmæssigt setbedre valg. Mærkningsordningen blev, på baggrund af et politisk ønske om at hjælpe forbrugerne tilat træffe et sundere valg, også når måltiderne indtages på restauranter, kantiner og på farten, fra 1.februar 2012 udvidet til også at omfatte spisesteder og opskrifter.Flere interessenter, herunder repræsentanter fra erhvervet, har deltaget i processen om udviklingenaf Nøglehullet på spisesteder. Fødevarestyrelsen administrerer på nuværende tidspunkt ordningen,men det er hensigten, at administrationen af ordningen fra 2013 overtages af de medvirkende inte-ressenter. Baggrunden for at uddelegere administrationen og kontrollen med mærkningsordningenpå spisesteder til de interessenter, der anvender den, er et ønske om at øge erhvervets ejerskab tilmærket, således at ordningen får mere karakter af en fælles ordning og dermed opnå en større op-bakning omkring ordningen fra branchen.Der er i fødevareloven på nuværende tidspunkt ikke hjemmel til at udlægge administrationen affrivillige mærkningsordninger til en privat forening.Det foreslås derfor, at der indsættes en bemyndigelse i fødevareloven, hvorefter ministeren kan ud-delegere administration m.v. af frivillige mærkningsordninger til en privat forening. Det er hensig-ten, at der vil blive oprettet en privat forening til dette formål. Denne administrerende forening skaludgøres af interessenterne omkring ordningen. De nærmere bestemmelser om ordningen, herunderafgrænsningen af foreningens virke, vil blive fastlagt i en bekendtgørelse.Herudover foreslås en omstrukturering af fødevarelovens kapitel 6 med henblik på at samle de be-stemmelser, der udgør den overordnede hjemmel for frivillige mærkningsordninger i én bestemmel-se. Det foreslås i den sammenhæng præciseret, at bestemmelsen ikke kun retter sig mod produkterog lignende, men også tiltag, som sigter mod at fremme produktion og afsætning af fødevarer oglandbrugs- og fiskeriprodukter i øvrigt af særlig høj kvalitet eller med særlige karakteristika.3. Lovforslaget3.1. Ophævelse af fødevarelovens § 55 - Fødevarekontroludvalget og revisionsenheden3.1.1. Gældende ret
7
Det følger af fødevarelovens § 55, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri nedsætter Føde-varekontroludvalget med den opgave at overvåge, om fødevare- og veterinærkontrollen udføres ioverensstemmelse med reglerne på området, kontrolstrategien og kontrolplanerne samt på en res-sourcemæssigt hensigtsmæssig måde. Ministeren fastsætter udvalgets forretningsorden og udvalgetsopgaver m.v. Ministeren opretter endvidere en revisionsenhed, der skal bistå Fødevarekontrolud-valget. Lederen af revisionsenheden er sekretær for udvalget, og formanden for udvalget samt lede-ren af revisionsenheden deltager som observatører i Det Rådgivende Fødevareudvalg.Baggrunden for at oprette Fødevarekontroludvalget og revisionsenheden var et ønske om ”kontrolmed kontrollen” i forbindelse med, at kontrolopgaver på fødevareområdet i 2000 blev overført frakommunerne til et enstrenget, statsligt kontrolsystem.Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 882/2004 af 29. april 2004 om offentlig kontrolmed henblik på verifikation af, at foderstof- og fødevarelovgivningen samt dyresundheds- og dyre-velfærdsbestemmelserne overholdes (Kontrolforordningen) har siden 1. januar 2006 stillet krav om,at kontrolmyndigheden skal foretage audit på hele kontrolforordningens område.Som følge heraf blev Fødevarekontroludvalgets virksomhedsområde – udover at omfatte kontrolmed den kontrol, der foretages i tilknytning til bestemmelser i fødevarelovgivningen – i 2008 udvi-det til også at omfatte kontrol med veterinærkontrollen, jf. lov om hold af dyr, dyrlægeloven, dyre-værnsloven, fællesskabsforordninger m.v.På baggrund af organisationsændringer i Fødevareministeriet er administrationen af foderområdetovergået til Fødevarestyrelsen i 2011. Foderområdet er også omfattet af kontrolforordningen, og derskal udføres audit efter samme retningslinjer, som gælder for Fødevarestyrelsens øvrige opgaver.Auditering af foderområdet vil derfor helt naturligt blive omfattet af en samlet organisatorisk ram-me om auditeringen i Fødevarestyrelsen.3.1.2. Fødevareministeriets overvejelserDet fremgår af bemærkningerne til § 55 i forslag til den gældende fødevarelov (LF 145 2004/2005(2. samling), at opgaven for både Fødevarekontroludvalget og revisionsenheden primært er denbagudrettede kontrol af kontrollen. Såvel bestemmelsen som de tilknyttede bemærkninger er i altvæsentligt en videreførelse fra den oprindelige fødevarelov fra 1998, jf. § 67 i LF 1997/1998 (2.samling).Som nævnt under pkt. 3.1.1. skal bestemmelsen ses i sammenhæng med den grundlæggende æn-dring af kontrolstrukturen, som blev vedtaget i 1998, og det var derfor naturligt at fokusere på, ommålsætningerne om en bedre og mere effektiv fødevarekontrol blev opfyldt.Erfaringerne siden etableringen af det enstrengede statslige kontrolsystem i 2000, herunder den overde forgangne år foretagne revision, har vist, at intentionerne om en bedre og mere effektiv fødeva-rekontrol er blevet opfyldt.Tiden er derfor moden til at erstatte den bagudrettede kontrolprægede revision med en auditerings-og revisionsordning af fødevare- og veterinærkontrollen, der er mere fremadrettet og har en aktivrolle ved udviklingen af Fødevarestyrelsens opgavevaretagelse. Det vil også medføre behov for et
8
tættere og mere fleksibelt samspil mellem auditeringen og Fødevarestyrelsens øvrige udviklings- ogstyringsfunktioner.På den baggrund foreslås det at fjerne lovens bindinger til at nedsætte et fødevarekontroludvalg ogen revisionsenhed ved at ophæve § 55. Der vil herved blive åbnet mulighed for at etablere en ord-ning, som i højere grad modsvarer de ønsker, der i dag er til at inddrage auditeringen aktivt ved ud-viklingen af Fødevarestyrelsens opgavevaretagelse.Ophævelse af den nationale regulering indebærer ikke, at auditeringen af fødevarekontrollen vilvære ureguleret. Artikel 4, stk. 6, i Kontrolforordningen, fastlægger grundlæggende fællesskabsret-lige krav til auditering på Fødevarestyrelsens område. Det fremgår af kontrolforordningen, at kon-trollen på disse områder skal underkastes audit, at resultaterne fra auditeringen skal anvendes til atsikre overholdelsen af kontrolforordningen, og at auditeringen skal gennemføres på en gennemskue-lig måde og underkastes en uafhængig undersøgelse.Kontrolforordningens artikel 4, stk. 6, suppleres af Kommissionens beslutning af 29. september2006 om retningslinjer med kriterier for gennemførelsen af audit i henhold til Europa-Parlamentetsog Rådets forordning (EF) nr. 882/2004 om offentlig kontrol med henblik på verifikation af, at fo-derstof- og fødevarelovgivningen samt dyresundheds- og dyrevelfærdsbestemmelserne overholdes.Beslutningen giver mere detaljerede retningslinjer for auditeringen, herunder blandt andet krav tilgennemsigtighed, uafhængighed og auditorernes kompetencer. Det fremgår af beslutningen, der erbaseret på relevante internationale standarder, at der er tale om principper, som medlemsstaterneskal tage hensyn til, mens den konkrete udmøntning er overladt til den enkelte medlemsstat.Det er hensigten at indfri forpligtelserne til auditering i henhold til Kontrolforordningen ved at op-rette en intern auditenhed i Fødevarestyrelsen. Auditenheden skal auditere både fødevare- foder ogveterinærområdet. Derudover er det en afgørende målsætning, at det i højere grad end hidtil sikres,at resultaterne fra auditeringen kan anvendes med et fremadrettet sigte.Det er hensigten fortsat at inddrage forbruger-, dyreværns- og erhvervsorganisationerne i blandtandet evalueringen af auditeringen. Som erstatning for Fødevarekontroludvalget vil Fødevarestyrel-sen derfor oprette et strategisk udvalg, hvor styrelsens interessenter er repræsenteret. Det strategiskeudvalg drøfter blandt andet resultaterne af den interne auditering og de fremtidige planer for audite-ring. Det er hensigten, at dette udvalg skal have en aktiv og fremadrettet rolle, idet udvalgets arbej-de ikke alene skal basere sig på resultaterne af auditeringen, men også kan baseres på resultater fraandre undersøgelser – såvel interne som eksterne, ekspertviden og forskningsresultater. Udvalget vilsåledes være et forum for både bagudrettede og fremadrettede drøftelser mellem interessenterne ogFødevarestyrelsen, og det skal sikre en tæt dialog med Fødevarestyrelsens interessenter præget afåbenhed og gennemsigtighed. Medlemmerne af udvalget vil blive inddraget i udformningen af detendelige kommissorium.Det vurderes på den baggrund hensigtsmæssigt at ophæve § 55, så der gives mulighed for at flyttefokus fra den bagudrettede revision til en mere fremadrettet og fleksibel auditering og samtidig åbneop for en organisering, der kan udnytte synergieffekterne med de øvrige udviklings- og styrings-funktioner i Fødevarestyrelsen. Det er således hensigten, at det strategiske udvalg i tæt samspil medauditeringen og øvrige udviklings- og styringsfunktioner i Fødevarestyrelsen skal inddrages aktivtved udviklingen af Fødevarestyrelsens opgavevaretagelse. Den effektivisering, som forslaget inde-bærer, betyder tillige, at opgaverne kan løses på en ressourcemæssigt mere hensigtsmæssig måde .
9
Fødevarestyrelsen vil sideløbende med etableringen af et strategisk udvalg og under inddragelse afrelevante interessenter vurdere, på hvilke områder, der er behov for kontaktfora med en brederekreds af Fødevarestyrelsens interessenter. Udover etableringen af et strategisk udvalg er det såledeshensigten at inddrage Fødevarestyrelsens interessenter i en række dialogfora på forskellige fagligeområder.I forhold til Det Rådgivende Fødevareudvalg, som er lovfæstet i fødevarelovens § 57, skal det af-slutningsvis bemærkes, at ophævelsen af § 55 indebærer, at udvalget ikke længere vil have forman-den for Fødevarekontroludvalget og lederen af revisionsenheden som observatører i udvalget, og atudvalget ikke længere vil være bundet af at følge kontrolindsatsen på grundlag af rapporter fra Fø-devarekontroludvalget og revisionsenheden.3.2. Ændring af fødevarelovens § 44 om bistand vedrørende eksport3.2.1. Gældende retDet fremgår af fødevarelovens § 1, at lovens formål blandt andet er at fremme dansk eksport af fø-devarer.For at opfylde dette formål yder Fødevarestyrelsen en omfattende bistand til virksomheder, der eks-porterer fødevarer, som blandt andet består i at udarbejde modeller for eksportcertifikater og for-handle udformningen af disse med aftagerlande, deltagelse i aftagerlandes inspektioner af danskevirksomheder, deltagelse i møder med aftagerlandes myndigheder og håndtering af sager, hvor pro-dukter bliver tilbageholdt i et land uden for EU.Det følger af fødevarelovens § 44, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætteregler for teknisk bistand, der på anmodning fra en virksomhed ydes af ministeren for fødevarer,landbrug og fiskeri til løsning af problemer i forbindelse med eksport af fødevarer. Ministeren kanfastsætte regler om betaling for bistanden. Betaling for bistanden kan fastsættes som en fast tidsba-seret sats til hel eller delvis dækning af de faktiske omkostninger. Afholdte udlæg i forbindelse medbistandsydelsen kan kræves refunderet.Efter fødevarelovens § 45, stk. 3, kan ministeren fastsætte regler om betaling for særlige ydelser ogekspeditioner, herunder autorisationer, godkendelser, registreringer, anmeldelser, undersøgelser ogattestationer, der ydes i henhold til loven eller regler udstedt i medfør af loven eller i henhold tilforordninger udstedt af Den Europæiske Union vedrørende de af loven omfattede forhold.
3.2.2. Fødevareministeriets overvejelserFødevareministeriets arbejde for at fremme dansk fødevareeksport og bistå eksportvirksomhedermed løsning af praktiske problemer i forbindelse med eksporten er til stor gavn for de virksomhe-der, der beskæftiger sig med eksport af fødevarer.Det er et overordnet princip i fødevareloven, at de, der er omfattet af fødevarelovens kontrolordnin-ger eller på anden måde benytter sig af myndighedsydelser på området, også afholder omkostnin-
10
gerne ved disse ydelser. Fødevareministeriet har på den baggrund vurderet det rimeligt, at detteprincip også finder anvendelse på det beskrevne arbejde i forbindelse med eksporten.Selv om den bistand, der ydes til eksporterhvervene, ofte i udgangspunktet er foranlediget af enenkelt eksportørs aktuelle behov, vil resultatet af bistanden i mange tilfælde komme en hel branchetil gode. Det gælder f.eks., når der skal udarbejdes og med et aftagerland forhandles en ny model foreksportcertifikater på et specifikt område. Resultatet af dette arbejde vil normalt være en certifikat-model, som kan anvendes af alle virksomheder i den pågældende branche.Det vurderes derfor, at det vil være hensigtsmæssigt at skabe mulighed for, at administrationen afde omhandlede ydelser og betalingen herfor kan tilrettelægges således, at ydelserne også kan rekvi-reres og betales af den relevante brancheorganisation. Det vil være en fordel for branchen, at dengennem prioritering af sine anmodninger kan sikre, at de anmodninger, der er vigtigst for den sam-lede branche, bliver højest prioriteret.I forhold til den gældende retstilstand sker der med forslaget en udvidelse af hjemlen til at tage be-taling for bistand i forbindelse med eksport fra kun at gælde bistand til virksomheder til herefter atgælde bistand rekvireret af alle fysiske og juridiske personer, herunder organisationer, virksomhe-der og privatpersoner, samt bistand til erhvervet af mere generel art. Ændringen anses ud over af detidligere nævnte grunde ligeledes at være nødvendig for på rimelig vis at gennemføre brugerbeta-ling på området, fordi sådan bistand i dag også efterspørges af rekvirenter, der ikke kan betegnessom virksomheder.3.3. Indsættelse af takst for delvis brugerfinansiering af Fødevarestyrelsens rejsehold med specialei efterforskning og regnskabskontrol i loven3.3.1. Gældende retDet følger af fødevarelovens § 45, stk. 1, at de af loven omfattede primærproducenter og virksom-heder, herunder virksomheder, der fremstiller materialer og genstande, der er bestemt til at komme iforbindelse med fødevarer, afholder omkostningerne ved det tilsyn og den kontrol, som udføresefter loven og regler udstedt i medfør af loven eller i henhold til forordninger udstedt af Den Euro-pæiske Union vedrørende de af loven omfattede forhold, medmindre andet er fastsat.Efter fødevarelovens § 45, stk. 2, kan ministeren fastsætte regler om opkrævning og betaling af af-gifter og gebyrer til dækning af omkostninger ved tilsyn og kontrol efter loven eller regler udstedt imedfør af loven eller i henhold til forordninger udstedt af Den Europæiske Union vedrørende de afloven omfattede forhold.Efter fødevarelovens § 45, stk. 3, kan ministeren fastsætte regler om betaling for særlige ydelser ogekspeditioner, herunder autorisationer, godkendelser, registreringer, anmeldelser, undersøgelser ogattestationer, der ydes i henhold til loven eller regler udstedt i medfør af loven eller i henhold tilforordninger udstedt af Den Europæiske Union vedrørende de af loven omfattede forhold.Der er med hjemmel i fødevarelovens § 45 blandt andet fastsat regler om delvis finansiering af Fø-devarestyrelsens rejsehold med speciale i efterforskning og regnskabskontrol, idet der opkrævesdels et årligt beløb på 569 kr. (2012) fra alle en gros fødevarevirksomheder bortset fra slagterier, ogdels en betaling for rejseholdets medvirken til ekstrakontrol (opfølgende kontrol) på 594 kr. (2012)
11
pr. påbegyndt time. Taksterne er fastsat i § 41 i bekendtgørelse nr. 300 af 28. marts 2012 om beta-ling for kontrol af fødevarer og levende dyr m.v.3.3.2. Fødevareministeriets overvejelserDa Fødevarestyrelsens rejsehold i vid udstrækning arbejder med undersøgelse af mistanker og an-meldelser, hvor de undersøgte virksomheder i mange tilfælde ikke har overtrådt reglerne, vurderesdet, at det vil være uhensigtsmæssigt, hvis den enkelte virksomhed skulle betale for den konkretekontrol, i de tilfælde, hvor der ikke er konstateret overtrædelser. I stedet bør den del af Rejseholdetsomkostninger, som skal brugerfinansieres, og som ikke dækkes af betalingen for ekstrakontrol, for-deles bredt på de relevante virksomheder.Ligesom for kampagnekontrollen, som finansieres i henhold til fødevarelovens § 45, stk. 6, er derfor den generelle betaling til rejseholdets finansiering ikke for den enkelte virksomheds vedkom-mende nogen direkte sammenhæng mellem bidraget til ordningen og sandsynligheden for, at den vilmodtage kontrol fra rejseholdet. På den baggrund finder Fødevareministeriet, at størrelsen af virk-somhedernes betaling bør fremgå direkte af loven.
3.4. Delegation af administration af mærkningsordninger3.4.1. Gældende retFødevareloven indeholder bestemmelser om fastsættelse af regler om frivillige mærkningsordnin-ger. Der er ikke i dag hjemmel til at henlægge administrationen af disse til en privat forening.Nøglehulsmærket er en frivillig mærkningsordning. Anvendelsen af mærket stiller krav til indholdetaf relevante næringsstoffer for den pågældende fødevaregruppe. Der stilles således krav til indhol-det af fedt, sukker, salt og kostfibre, hvor dette er relevant.Nøglehulsmærket kan i dag anvendes på følgende:- Færdigpakkede fødevarer samt visse typer fisk, frugt og grøntsager,- Opskrifter,- Spisesteder.Brugen af mærket på færdigpakkede fødevarer er vederlagsfri. Mærket kan således frit benyttes pådenne måde, hvis de pågældende produkter opfylder de relevante kriterier i bilag 2 i bekendtgørelsenr. 87 af 30. januar 2012 om anvendelse af Nøglehulsmærket, og hvis anvendelsen overholder kra-vene til mærkets udformning og ikke anvendes på vildledende måde. Anvendelsen af mærket påopskrifter er ligeledes som udgangspunkt vederlagsfri, der er dog mulighed for, at en opskrift modbetaling kan verificeres eller næringsberegnes af Fødevarestyrelsen. Spisesteder - det vil sige re-stauranter, kantiner m.v. som nærmere defineret i bekendtgørelsen - som ønsker at anvende Nøgle-hulsmærket, skal ansøge herom og opnå certificering for at kunne anvende mærket. For at opnåcertificering skal spisestedet opfylde en række krav til personalets kompetencer, udbud af madretterog markedsføring af ordningen mm., som dette er fastsat i bekendtgørelsen om anvendelse af Nøg-lehulsmærket. Spisestedet kan således blive certificeret til at anvende Nøglehullet på spisesteder.Der betales et beløb for certificeringen og herefter en årlig betaling for at opretholde certificeringen.Dette beløb dækker omkostningerne ved drift af ordningen. Såfremt spisestedet ikke overholder de i
12
bekendtgørelsens anførte vilkår for certificering, kan spisestedet pålægges et ekstra opfølgende be-søg. Omkostningerne ved dette besøg betales af spisestedet.Fødevarestyrelsen administrerer mærkningsordningen. Til administration og kontrol af anvendelsenaf Nøglehullet på spisesteder er der oprettet et sekretariat i Fødevarestyrelsen, Sekretariatet for Nøg-lehullet på spisesteder. Kontrollen med mærkets anvendelse på færdigpakkede fødevarer samt påopskrifter varetages derimod af den relevante fødevareafdeling som en del af den almindelige føde-varekontrol.3.4.2. Fødevareministeriets overvejelserDer etableres hjemmel til at henlægge administrationen af frivillige mærkningsordninger til privateforeninger. Muligheden vil indtil videre blive anvendt i forbindelse med administrationen af ord-ningen Nøglehullet på spisesteder. Fødevarestyrelsen ønsker at øge erhvervets ejerskab til mærketved at uddelegere administrationen og kontrollen med mærkningsordningen til de interessenter, deranvender den. Formålet er en forankring af mærket, der i videst muligt omfang sikrer udbredelse afanvendelsen.Fødevareministeren vil bevare sine beføjelser, herunder instruktionsbeføjelse på de områder derdelegeres til private foreninger.Det er hensigten, at den private forening, der vil blive oprettet til formålet, udgøres af de interessen-ter, som har deltaget undervejs i udviklingen af ordningen. Foreningen forventes således bl.a. atbestå af repræsentanter fra DI Fødevarer, Horesta, Landbrug & Fødevarer, Hotel og Restaurantsko-len, Metropol, 3F og Kost og Ernæringsforbundet. Herudover er det hensigten, at styrelsen skal væ-re repræsenteret i foreningens bestyrelse, der udgøres af interessenterne, således at Fødevarestyrel-sen fortsat har indblik i driften af ordningen. Fødevarestyrelsen skal dog ikke aktivt deltage i dendaglige drift, men alene i tilrettelæggelsen af de overordnede principper, samt i kraft af denne re-præsentation sikre, at driften sker i overensstemmelse med reglerne for ordningen. Disse vil somhidtil blive fastsat i en bekendtgørelse.Det er hensigten, at foreningen selvstændigt skal forestå den daglige drift af ordningen. Driften vilbestå af flere delelementer.Foreningen vil således få kompetence til at modtage og behandle ansøgninger vedr. certificering,herunder træffe afgørelse om foreløbig certificering samt endelig certificering. Spisestedet vil efteransøgning i overensstemmelse med bekendtgørelsen kunne opnå en foreløbig certificering, såledesat spisestedet, når der foreligger dokumentation for, at kravet til uddannelse af personalet er opfyldt,får mulighed for i en kortere periode at anvende et midlertidigt certifikat indtil endelig certificeringopnås. Endelig certificering opnås, når det, i forbindelse med et kontrolbesøg senest 3 måneder efterden foreløbige certificering er sket, konstateres, at spisestedet nu opfylder alle bekendtgørelsenskrav til anvendelse af ordningen. Spisestedet har således en kortere periode på maksimalt 3 månedertil at indkøre ordningen fuldt ud.Foreningen vil desuden få kompetence til at udføre kontrol af spisestederne med det formål at kon-trollere, at spisestedet overholder reglerne for anvendelsen af mærket. Dette vil ske ved et årligtkontrolbesøg. Foreningen vil også skulle gennemføre det ovenfor nævnte indledende kontrolbesøg iforbindelse med, at der sker endelig certificering af spisestedet. Ved disse besøg kontrolleres krave-
13
ne til anvendelsen i overensstemmelse med bekendtgørelsen. Enkelte elementer af denne kontrolberor på en skønsmæssig vurdering af, om kravene for at opnå og fortsat oppebære certificering eroverholdt. Denne vurdering vil skulle udføres af foreningen.Kontrollen af Nøglehullet på spisesteder udføres i dag af sekretariatet for Nøglehullet på spisesteder(Fødevarestyrelsen) uafhængigt af den ordinære fødevarekontrol. Derfor er resultatet af kontrollenaf ordningen undtaget offentliggørelse på kontrolrapporten. Dette medfører, at kontrollen af ordnin-gen ikke har betydning for det certificerede spisesteds smiley. Det er hensigten, at dette fortsat skalvære tilfældet, når kontrollen henlægges til den private forening.Den private forening forventes at skulle træffe afgørelser i sager, hvor det konstateres, at betingel-serne for certificeringen ikke er overholdt. Foreningen vil i sådanne tilfælde i overensstemmelsemed bekendtgørelsen have bemyndigelse til at stille vilkår for fortsat certificering eller at tilbage-kalde en certificering. Bliver der i forbindelse med denne kontrol observeret vildledende anvendelseaf mærket, skal foreningen indberette dette til den relevante fødevareafdeling, der vil vurdere, omder er baggrund for at sanktionere i henhold til den generelle vildledningsbestemmelse. I tilfælde,hvor certificering tilbagekaldes, vil der muligvis tillige kunne sanktioneres for vildledning. I dissetilfælde skal foreningen også indberette forholdet til fødevareafdelingen. Foreningens afgørelser vilkunne indbringes for Fødevareministeriets Klagecenter på linje med størsteparten af øvrige afgørel-ser på ministerområdet.Spisestedet kan i henhold til den gældende bekendtgørelse også pålægges et ekstra opfølgende be-søg ved overtrædelse af bekendtgørelsens bestemmelser. Dette besøg faktureres særskilt. Det erhensigten, at den private forening tilsvarende vil kunne pålægge et sådant betalingsbelagt opfølgen-de kontrolbesøg.Det er hensigten, at foreningen skal foretage opkrævning af betaling for certificering og medlem-skab. Bestemmelser om opkrævningen og taksterne vil blive fastsat i en bekendtgørelse udstedt afFødevareministeriet. Det er hensigten, at taksterne vil blive fastsat således, at de tjener til dækningaf foreningens udgifter i forbindelse med administrationen af ordningen.Foreningen vil skulle drive ordningen i overensstemmelse med den til enhver tid gældende be-kendtgørelse udstedt af Fødevareministeriet (Fødevarestyrelsen). Reglerne, omfanget af kontrollenm.v. vil blive justeret i lyset af erfaringerne med ordningen.Som nævnt er kompetencen til at kontrollere anvendelsen af mærket på spisesteder i dag henlagt tilet særligt sekretariat i Fødevarestyrelsen. Forholdet kontrolleres således heller ikke i dag som led iden almindelige fødevarekontrol. Hvis fødevarekontrollen ved en kontrol af spisestedets øvrige for-hold konstaterer, at Nøglehulsmærket anvendes i strid med bekendtgørelsens regler, vil der imidler-tid i særlige tilfælde kunne foreligge en overtrædelse af vildledningsbestemmelserne, som vil kunnesanktioneres af fødevarekontrollen.Fødevarestyrelsens fødevarekontrol vil indtil videre uforandret skulle varetage kontrollen med Nøg-lehulsmærkets anvendelse på færdigpakkede fødevarer og på opskrifter.3.5. Ændring af § 57 i lov om hold af dyr - bistand vedrørende eksport3.5.1. Gældende ret
14
Det fremgår af § 1 i lov om hold af dyr, at lovens formål blandt andet er, at husdyrproduktionentilgodeses.Dette formål søges blandt andet opfyldt ved, at Fødevarestyrelsen yder en omfattende bistand tilvirksomheder, der eksporterer levende dyr og produkter af disse. Bistanden består f.eks. i at udar-bejde modeller for eksportcertifikater og forhandle udformningen af disse med aftagerlande, delta-gelse i møder med aftagerlandes myndigheder og håndtering af sager, hvor dyr eller produkter bli-ver tilbageholdt i et land uden for EU.Det følger af § 53, stk. 3, i lov om hold af dyr, at ministeren kan fastsætte regler om betaling af ud-gifterne ved gennemførelse af særlige undersøgelser, ydelser og ekspeditioner i medfør af loveneller regler fastsat i medfør af loven eller af Det Europæiske Fællesskabs forordninger.Efter lovens § 57 kan ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætte regler for bistand, derpå anmodning fra en virksomhed ydes af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri til løsningaf problemer i forbindelse med eksport af dyr eller produkter heraf, og at ministeren kan fastsætteregler om betaling af bistanden. Betaling for bistanden kan fastsættes som en fast tidsbaseret sats tilhel eller delvis dækning af de faktiske omkostninger. Afholdte udlæg i forbindelse med bistands-ydelsen kan kræves refunderet.
3.5.2. Fødevareministeriets overvejelserFødevareministeriets arbejde for at fremme dansk landbrugseksport og bistå eksportvirksomhedermed løsning af praktiske problemer i forbindelse med eksporten er til stor gavn for de virksomhe-der, der beskæftiger sig med landbrugseksport.Det er et overordnet princip i lov om hold af dyr, at de, der er omfattet af lovens kontrolordningereller på anden måde benytter sig af myndighedsydelser på området, også afholder omkostningerneved disse ydelser. Fødevareministeriet har på den baggrund vurderet det rimeligt, at dette principogså finder anvendelse på det beskrevne arbejde i forbindelse med eksporten.Selv om den bistand, der ydes til eksporterhvervene, ofte i udgangspunktet er foranlediget af enenkelt eksportørs aktuelle behov, vil resultatet af bistanden i mange tilfælde komme en hel branchetil gode. Det gælder f.eks., når der skal udarbejdes og med et aftagerland forhandles en ny model foreksportcertifikater på et specifikt område. Resultatet af dette arbejde vil normalt være en certifikat-model, som kan anvendes af alle virksomheder og besætningsejere i den pågældende branche.Det vurderes derfor, at det vil være hensigtsmæssigt at skabe mulighed for, at administrationen afde omhandlede ydelser og betalingen herfor kan tilrettelægges således, at ydelserne også kan rekvi-reres og betales af den relevante brancheorganisation. Det vil være en fordel for branchen, at dengennem prioritering af sine anmodninger kan sikre, at de anmodninger, der er vigtigst for den sam-lede branche, bliver højest prioriteret.I forhold til den gældende retstilstand sker der med forslaget en udvidelse af hjemlen til at tage be-taling for bistand i forbindelse med eksport fra kun at gælde bistand til virksomheder til herefter atgælde bistand rekvireret af alle fysiske og juridiske personer, herunder organisationer, virksomhe-
15
der og privatpersoner, samt bistand til erhvervet af mere generel art. Ændringen anses ud over af detidligere nævnte grunde ligeledes at være nødvendig for på rimelig vis at gennemføre brugerbeta-ling på området, fordi sådan bistand i dag også efterspørges af rekvirenter, der ikke kan betegnessom virksomheder.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeBesparelsen ved nedlæggelse af revisionsenheden er 3,5 mio. kr. med virkning fra 2013.Ordningen Nøglehullet på spisesteder eksisterer allerede i dag, og det er forventningen, at ordnin-gen fra 2013 er 100 % brugerfinansieret. Der vil fortsat ligge nogle opgaver i forbindelse med ord-ningen hos Fødevarestyrelsen, herunder en overordnet kontrol med administrationen heraf. Disseopgaver ligger dog allerede nu hos Fødevarestyrelsen. Desuden vil der fortsat være klageadgang tilFødevareministeriets Klagecenter. På den baggrund vurderes delegation af administrationen af ord-ningen ikke at indebære økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige.De øvrige dele af lovforslaget medfører ingen økonomiske og administrative konsekvenser for detoffentlige.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget medfører ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. For såvidt angår ordningen Nøglehullet på spisesteder bemærkes, at ordningen allerede eksisterer i dag.Hensigten med lovforslaget er alene at skabe mulighed for, at administrationen kan varetages af enprivat forening. Det er frivilligt, om spisesteder ønsker at være tilknyttet ordningen.Lovforslaget har været forelagt Erhvervsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsreguleringen, somhar udtalt……………………6. Administrative konsekvenser for borgerneIngen.7. Miljømæssige konsekvenserIngen.8. Forholdet til EU-rettenI henhold til artikel 4, stk. 6, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 882/2004 omoffentlig kontrol med henblik på verifikation af, at foderstof- og fødevarelovgivningen samt dyre-sundheds- og dyrevelfærdsbestemmelserne har medlemsstaterne pligt til at foretage ekstern ellerintern audit af kontrollen inden for forordningens område. Dette vil fremtidigt blive efterlevet vedetablering af en auditenhed i Fødevarestyrelsen.Anvendelse af Nøglehulsmærket skal ske i overensstemmelse med Europa Parlamentet og RådetsForordning (EF) Nr. 1924/2006 om ernærings og sundhedsanprisninger af fødevarer.9. Høring............................................10. Sammenfattende skema
16
Økonomiske og administrati-ve konsekvenser for det of-fentlige
Positive konsekvenser / min-dre udgifterBesparelsen ved nedlæggelseaf revisionsenheden er 3,5mio. kr. med virkning fra2013.Mulighed for større indflydel-se på administration og res-sourceforbrug vedrørendeeksportbistandIngen
Negative konsekvenser / mer-udgifterIngen
Økonomiske og administrati-ve konsekvenser for erhvervs-livetAdministrative konsekvenserfor borgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
Ingen
IngenIngenI henhold til artikel 4, stk. 6, i Europa-Parlamentets og Rådetsforordning (EF) nr. 882/2004 om offentlig kontrol med henblikpå verifikation af, at foderstof- og fødevarelovgivningen samtdyresundheds- og dyrevelfærdsbestemmelserne har medlems-landene pligt til at foretage ekstern eller intern audit af kontrol-len inden for forordningens område. Dette vil fremtidigt bliveefterlevet ved etablering af en auditenhed i Fødevarestyrelsen.Anvendelse af Nøglehulsmærket skal ske i overensstemmelsemed Europa Parlamentet og Rådets Forordning (EF) Nr.1924/2006 om ernærings og sundhedsanprisninger af fødeva-rer.
Bemærkninger til lovforslaget enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1.Ved forrige ændring af loven blev overskriften til kapitel 11 ændret til "Laboratorier". Forslaget eren konsekvens af denne ændring.Til nr. 2.Der foreslås en ny formulering af lovens § 20. Der forslås indsat et nyt stykke 2, der overordnetsvarer til den nugældende § 23. Ved nyaffattelsen af § 20 samles de bestemmelser, der udgør denoverordnede hjemmel for frivillige mærknings- eller certificeringsordninger. Det foreslås i densammenhæng præciseret i stk. 1, at bestemmelserne om frivillige mærknings- eller certificerings-ordninger ikke kun retter sig mod produkter og lignende, men også mod tiltag, som sigter mod atfremme produktion og afsætning af fødevarer og landbrugs- og fiskeriprodukter i øvrigt af særlighøj kvalitet eller med særlige karakteristika.
17
Herudover forslås der indsat et nyt stykke 5, der bemyndiger ministeren for fødevarer, landbrug ogfiskeri til at henlægge beføjelser vedrørende en frivillig mærknings- eller certificeringsordning til enprivat forening. Bemyndigelsen vil i første omgang finde anvendelse på ordningen ”Nøglehullet påspisesteder”. Administrationen af ordningen ønskes henlagt til en privat forening bestående af inte-ressenterne bag ordningen. Det er hensigten, at den private forening skal varetage den daglige ad-ministration af ordningen.Det er hensigten, at den private forening skal varetage den daglige administration af ordningen.Foreningen skal stå for al kontakt til brugerne af mærket, den skal modtage og behandle ansøgnin-ger om certificering, udstede foreløbig certificering, udføre kontrolbesøg med henblik på endeligcertificering samt udstede endelig certificering. Herudover skal foreningen udføre det årlige kon-trolbesøg. I forbindelse hermed kan foreningen stille vilkår for fortsat certificering, pålægge spise-stedet et ekstra opfølgende kontrolbesøg, der faktureres særskilt, og træffe afgørelse om tilbagekal-delse af certificeringen i henhold til bekendtgørelsen. Bliver foreningen i forbindelse med en kon-trol af ordningen opmærksom på overtrædelser af fødevarelovgivningens øvrige områder, skal for-eningen indberette overtrædelsen til Fødevarestyrelsen, hvorefter fødevarekontrollen vil vurdere,om der er baggrund for at pålægge spisestedet sanktioner herfor. Dette er ligeledes gældende i til-fælde, hvor foreningen efter bekendtgørelsens regler kan pålægge spisestedet et ekstra opfølgendebesøg, stille vilkår for fortsat certificering eller tilbagekalde certificeringen.Foreningens afgørelser vil kunne indbringes for Fødevareministeriets Klagecenter på linje med lig-nende afgørelser på ministerområdet.Foreningen vil desuden få tillagt kompetence til at opkræve betalingen for certificering samt for eneventuel pålagt ekstra opfølgende kontrol. Bestemmelser herom, herunder taksterne, vil blive fastsataf Fødevareministeriet.Administration og kontrol med Nøglehulsmærkets anvendelse på færdigpakkede fødevarer og påopskrifter vil indtil videre fortsat skulle varetages af Fødevarestyrelsen.Til nr. 3.Den gældende § 23 foreslås ophævet, da bestemmelsens indhold foreslås indarbejdet i § 20, derogså omhandler frivillige mærkningsordninger.Til nr. 4.Det foreslås, at fødevarelovens § 44 ændres for at give mulighed for en fleksibel udformning afreglerne vedrørende bistand i forbindelse med eksport af fødevarer, som vil give de relevante bran-cheorganisationer mulighed for at spille en aktiv rolle både med hensyn til at efterspørge Fødevare-styrelsens bistand på medlemsvirksomheders eller den samlede branches vegne og med hensyn til atsikre en smidig og ubureaukratisk betalingsordning.Den foreslåede ændring skal endvidere præcisere, at alle dele af Fødevarestyrelsens opgavevareta-gelse på området indgår i beregningsgrundlaget for betalingen. Den betaling, der opkræves, skalsåledes som udgangspunkt dække samtlige omkostninger inklusiv overhead som knytter sig til Fø-devarestyrelsens arbejde med bistand i forbindelse med eksport.
18
Til nr. 5.Det foreslås, at taksten for den delvise brugerfinansiering af Fødevarestyrelsens rejsehold med spe-ciale i efterforskning og regnskabskontrol indsættes direkte i loven som et nyt § 45, stk. 8, hvor derfastsættes en takst på 570 kr. årligt for de af loven omfattede virksomheder.I dag betaler slagterier og detailvirksomheder ikke det årlige beløb til rejseholdets finansiering. Forslagteriernes vedkommende skyldes det, at reglerne om betaling for den løbende kontrol medfører,at disse virksomheder betaler for al den kontrol, der vedrører virksomheden; der er således ikkesituationer, hvor virksomheden kan udsættes for ikke faktureret kontrol. For detailområdets ved-kommende skyldes det, at en fordeling af det beskedne provenu på et så stort antal virksomheder,som i øvrigt er fritaget for betaling for ordinær kontrol og derfor ikke modtager regelmæssige op-krævninger fra Fødevarestyrelsen, ville føre til opkrævning af så små beløb, at de administrativeomkostninger ville overstige provenuet.Det fremgår af den foreslåede bestemmelse, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kanfastsætte regler om eller bestemme, at denne betaling ikke skal opkræves. Denne bemyndigelsetænkes anvendt til at sikre, at de virksomheder, der i dag ikke betaler et årligt beløb til finansieringaf Fødevarestyrelsens rejsehold med speciale i efterforskning og regnskabskontrol heller ikke frem-over skal opkræves denne betaling.Til nr. 6.Den foreslåede ændring er en konsekvens af indsættelsen af et nyt stykke i § 45, som foreslås mednr. 5.Til nr. 7Med den foreslåede bestemmelse omformuleres bestemmelsen i den hidtidige § 45, stk. 8, herefterstk. 9, således, at bemyndigelsen til at fastsætte visse administrative regler ikke kun gælder for beta-ling fastsat i § 45, stk. 6, men også for betalingen fastsat i det nye stk. 8.Til nr. 8Det foreslås at ophæve fødevarelovens § 55. Herved fjernes bindingerne til at nedsætte et Fødeva-rekontroludvalg og en revisionsenhed. Til afløsning af revisionsenheden er det hensigten at etablereen intern auditenhed i Fødevarestyrelsen, og til afløsning af Fødevarekontroludvalget er det hensig-ten at etablere et strategisk udvalg, hvor Fødevarestyrelsens interessenter er repræsenteret. Dettemuliggør en mere fremadrettet og fleksibel auditering, og åbner op for en organisering, der kan ud-nytte synergieffekterne med de øvrige udviklings- og styringsfunktioner i Fødevarestyrelsen.
Til § 2Til nr. 1.
19
Det foreslås, at § 57 i lov om hold af dyr ændres for at give mulighed for en fleksibel udformning afreglerne vedrørende bistand i forbindelse med eksport af levende dyr og produkter heraf, som vilgive de relevante brancheorganisationer mulighed for at spille en aktiv rolle både med hensyn til atefterspørge Fødevarestyrelsens bistand på medlemsvirksomheders eller den samlede branches veg-ne og med hensyn til at sikre en smidig og ubureaukratisk betalingsordning.Den foreslåede ændring skal endvidere præcisere, at alle dele af Fødevarestyrelsens opgavevareta-gelse på området indgår i beregningsgrundlaget for betalingen. Den betaling, der opkræves, skalsåledes som udgangspunkt dække samtlige omkostninger inklusiv overhead, som knytter sig til Fø-devarestyrelsens arbejde med bistand i forbindelse med eksport.Det fremgår af den foreslåede bestemmelse, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kanfastsætte regler om eller bestemme, at denne betaling ikke skal være fuldt omkostningsdækkende.Denne bemyndigelse kan tænkes anvendt til at fastsætte takster, der kun giver delvis omkostnings-dækning i forbindelse med ikke kommerciel eksport af levende dyr. Det kan f.eks. dreje sig om bi-stand ydet ved privatpersoners medbringelse af selskabsdyr til lande uden for EU, hvor betalingenellers kunne betyde, at det blev økonomisk uoverkommeligt for en person at medbringe sitselskabsdyr i forbindelse med f.eks. en udstationering.
20