Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del Bilag 330
Offentligt
Forslag
tilLov om ændring af lov om journal over brug af plantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr tiludbringning af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget(Registrering og indberetning af sprøjteoplysninger m.v.)§1
I lov om journal over brug af plantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til udbringning afplantebeskyttelsesmidler i jordbruget, jf. lovbekendtgørelse nr. 19 af 8. januar 2010, foretagesfølgende ændringer:1.
Lovenstitelaffattes således:”Lovom oplysninger om brug af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget
(sprøjteoplysningsloven)”.
2.
I§ 1indsættes før stk. 1 som nyt stykke:”Ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte de regler og iværksætte deforanstaltninger, der er nødvendige for at anvende Den Europæiske Unions forordninger omforhold, der er omfattet af denne lov. Ministeren kan endvidere fastsætte regler omregistrering af oplysninger om anvendelse af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget ud overde oplysninger, der følger af forordningerne.”Stk. 1-5 bliver herefter stk. 2-6.3.
§ 1, stk. 1,der bliver stk. 2, affattes således:”Stk.2.Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om, at ejere ogbrugere af jordbrugsbedrifter skal indberette oplysninger om anvendelse afplantebeskyttelsesmidler i jordbruget. Ministeren kan fastsætte regler om indberetningensudformning og indhold.”4.
I§ 1, stk. 2 og 3,der bliver stk. 3 og 4, ændres ”journaler” til: ”oplysninger” og ”stk. 1” til:”stk. 2.”
5.
§ 2ophæves.6.
I§ 3, stk. 1,ændres ”efter § 1 og § 2” til: ”i medfør af loven eller bestemmelser i DenEuropæiske Unions forordninger om forhold omfattet af denne lov”.7.
Efter § 3 indsættes:”§3a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri eller den, ministeren bemyndiger dertil,kan hos andre offentlige myndigheder indhente de oplysninger, der er nødvendige for atkontrollere overholdelsen af de i § 1, stk. 1, nævnte forordninger, af loven og de regler, derer udstedt i medfør heraf. Ministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, kan iforbindelse hermed foretage sammenstilling og samkøring af oplysninger, herunderpersonoplysninger i kontroløjemed.”8.
Efter § 4 indsættes:
1
Ӥ4a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan meddele de påbud, der ernødvendige for at sikre overholdelsen af loven, regler fastsat med hjemmel heri ogforordninger, der er nævnt i § 1, stk.1, til ejere og brugere af jordbrugsbedrifter.”9.
I§ 5, stk. 1,ændres ”§1, § 2” til: ”forordninger, der er nævnt i § 1, stk. 1,”.10.
I§ 5, stk. 2,udgår ”og § 2”.11.
I§ 5, stk. 3,ændres ”§ 2, stk. 3” til: ”§ 4a”.12.
I§ 6, stk. 1,affattes således:”Ved overtrædelse af forordninger, der er nævnt i § 1, stk. 1, regler, der er fastsat efter § 1,eller undladelse af at efterkomme et påbud, der er meddelt efter § 4a, kan ministeren forfødevarer, landbrug og fiskeri tilkendegive, at sagen kan afgøres uden retslig forfølgning,hvis den, der har begået overtrædelsen, erkender sig skyldig og erklærer sig rede til indenfor en nærmere angivet frist, der efter begæring kan forlænges, at betale den bøde, som erangivet i tilkendegivelsen.”§2
Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2013, jf. dog stk. 2Stk. 2.§ 1, nr. 5, træder i kraft den 26. november 2016.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indledning2. Baggrund for lovforslaget3. Lovforslagets hovedindhold3.1. Gældende ret3.1.1. Sprøjteregistre3.1.2. Indberetning af sprøjteoplysninger3.1.3. Eftersyn af pesticidudbringningsudstyr3.1.4. Generelle bestemmelser3.2. De foreslåede ændringer3.2.1. Sprøjteregistre3.2.2. Indberetning af sprøjteoplysninger3.2.3. Eftersyn af sprøjteudstyr3.2.4. Generelle bestemmelser4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervet6. Miljømæssige konsekvenser7. Administrative konsekvenser for borgere8. Forholdet til EU retten9. Hørte myndigheder og organisationer mv.2
10. Sammenfattende skema1. IndledningLovforslaget fremsættes med henblik på ændring af lov om journal over brug afplantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til udbringning af plantebeskyttelsesmidler ijordbruget, jf. lovbekendtgørelse nr. 19 af 8. januar 2010 (herefter sprøjtejournalloven).At sikre det danske grundvand mod nedsivning af plantebeskyttelsesmidler, også kaldet pesticider,er en høj prioritet for regeringen. Med lovforslaget sikres det, at myndighederne kan komme ibesiddelse af de oplysninger, der er nødvendige for at føre en mere målrettet og effektiv kontrolmed landbrugets forbrug af pesticider. Med lovforslaget sikres desuden, at sprøjtejournalloven viaen række tekniske justeringer bringes i overensstemmelse med ny EU-lovgivning påpesticidområdet.Det foreslås for det første at ændre pligten til at registrere sprøjteoplysninger i overensstemmelsemed EU-kravene samt at fastsætte nationale krav om registrering af supplerende oplysninger.For det andet forslås indsat en generel hjemmel for fødevareministeren til fra andre offentligemyndigheder at indhente oplysninger, der er nødvendige for kontrol med overholdelsen af relevanteforordninger eller lovgivningen, herunder at foretage samkøring af oplysninger i kontroløjemed.Endelig foreslås reglerne om eftersyn af sprøjteudstyr ophævet.2. Baggrund for lovforslagetDanmark har en lang tradition for at holde et højt niveau, når det gælder om at beskytte grundvandetmod plantebeskyttelsesmidler. Baggrunden for dette lovforslag er overordnet set et ønske om atbidrage yderligere til dette arbejde.Danmark har haft regler om registrering af sprøjteoplysninger og eftersyn af sprøjteudstyr siden1993. Området har været reguleret via sprøjtejournalloven, jf. lov nr. 266 af 6. maj 1993 om journalover brug af plantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til udbringning afplantebeskyttelsesmidler i jordbruget.I 2009 indførtes ved lov nr. 1529 af 27. december 2009 en pligt til at indberette vissesprøjteoplysninger digitalt til Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Oplysningerne skalblandt andet anvendes til, at Danmark kan indberette statistiske oplysninger til Kommissionen omlandets samlede pesticidforbrug jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1185/2009 af 25.november 2009 om statistik over pesticider.Med vedtagelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1107/2009 af 21. oktober 2009om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler og om ophævelse af Rådets direktiv 79/117/EØF og91/414/EØF (herefter pesticidforordningen) og implementeringen af dele af Europa- Parlamentetsog Rådets direktiv nr. 2009/128/EF af 21. oktober 2009 om en ramme for Fællesskabets indsats foren bæredygtig anvendelse af pesticider (herefter rammedirektivet) er der indført regler, der erstatterdele af sprøjtejournalloven.
3
Bestemmelser i sprøjtejournalloven vedrørende registrering af sprøjteoplysninger skal derforjusteres i overensstemmelse med pesticidforordningen, og eftersyn af sprøjteudstyr skal reguleresefter reglerne i Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1220 af 15. december 2011 om syn afsprøjteudstyr, som efter en årrække erstatter reglerne i sprøjtejournalloven.Ved samme lejlighed foreslås ministeren bemyndiget til dels at fastsætte yderligere bestemmelserom registrering af sprøjteoplysninger og dels til fra andre offentlige myndigheder at kunne indhenteoplysninger, der er nødvendige for kontrol med registrering og indberetning af sprøjteoplysninger.3Lovforslagets hovedindhold3.1. Gældende retReguleringen af pesticidområdet er delt mellem Miljøministeriet og Fødevareministeriet.Miljøministeriet regulerer godkendelse, uddannelse, anvendelse, håndtering, opbevaring ogbortskaffelse af pesticider. Fødevareministeriet regulerer jordbrugets registrering og indberetning afsprøjteoplysninger samt frem til 2016 eftersyn af sprøjteudstyr, hvorefter Miljøministeriet heltovertager sidstnævnte regulering.Kontrollen af reglerne på pesticidområdet er delt mellem Miljøministeriet og Fødevareministeriet.Som led i den enstrengede pesticidkontrol varetager Fødevareministeriet, NaturErhvervstyrelsen,kontrollen af alle regler på pesticidområdet hos jordbrugere. Herved sikres det, at pesticidreglernekontrolleres samtidig med anden kontrol fra NaturErhvervstyrelsen, således atjordbrugsvirksomhederne belastes mindst muligt af kontrollen. Herudover varetagerMiljøministeriet, Miljøstyrelsen, kontrollen hos de øvrige sektorer, hvor der anvendes pesticider.Med hjemmel i sprøjtejournalloven er der fastsat krav om, at ejere og brugere af jordbrugsbedrifterskal føre register, også kaldet sprøjtejournal, over deres anvendelse af pesticider, at en stor del afdisse ejere og brugere af jordbrugsbedrifter skal indberette visse af de registreredesprøjteoplysninger til Fødevareministeriet, og at udstyr, der anvendes til at udbringe pesticider, skalgennemgå eftersyn, jf. bekendtgørelse nr. 929 af 16. juli 2010 om sprøjtejournaler og eftersyn afsprøjteudstyr i jordbruget.3.1.1 SprøjteregistreMed lov nr. 266 af 6. maj 1993 om journal over brug af plantebeskyttelsesmidler og eftersyn afudstyr til udbringning af plantebeskyttelsesmidler indførtes der som led i handlingsplanen for enbæredygtig udvikling i landbruget i Danmark en pligt til at føre journal over anvendelse afplantebeskyttelsesmidler. Pligten har omfattet ejere og brugere af gartnerier, planteskoler,frugtplantager m.v. samt ejere og brugere af øvrige jordbrugsvirksomheder med et samlet dyrketareal på 10 ha eller derover.Ved jordbrug forstås normalt både landbrug og skovbrug, men jordbrug, der udelukkende har skovhar efter den hidtidige praksis ikke været omfattet af Fødevareministeriets kontrol af reglerne, menaf Miljøministeriets regulering.
4
Efter regler fastsat i medfør af sprøjtejournalloven skal registreringen føres løbende og indeholdeoplysninger om identifikation af marken/arealet, marken/arealets størrelse, den dyrkedeafgrøde/kultur, det anvendte middel, dosering, dato for anvendelse og ejers eller brugers CVR-nr.,jf. § 2 i bekendtgørelse nr. 929 af 16. juli 2010 om sprøjtejournaler og eftersyn af sprøjteudstyr ijordbruget.Registreringen af sprøjteoplysninger skal være tilgængelig hos virksomheden, og det kontrollerespå stikprøvebasis, hvorvidt ejere og brugere af jordbrugsbedrifter har udarbejdet den krævederegistrering. I forbindelse med Fødevareministeriets kontrolbesøg tjekkes det, om bedrifterneregistrerer deres sprøjteoplysninger efter forskrifterne.Efter pesticidforordningens artikel 67 har professionelle brugere af pesticider, og dermed ogsåjordbrugere, pligt til at føre register over anvendte pesticider. Da forordninger gælder direkte imedlemslandene og har forrang frem for national ret, reguleres registrering af sprøjteoplysningersåledes ikke længere efter sprøjtejournalloven, men efter artikel 67 i pesticidforordningen.Ifølge pesticidforordningens artikel 67 er alle ’professionelle brugere’ omfattet af pligten til at føresprøjteregistre. ’Professionel bruger’ defineres i pesticidforordningen som enhver person, deranvender pesticider i forbindelse med sine erhvervsmæssige aktiviteter. Inden forFødevareministeriets område forstås professionelle brugere som ejere og brugere afjordbrugsvirksomheder med en årlig momspligtig omsætning på 50.000 kr. eller derover, idetvirksomheder med en årlig omsætning på under 50.000 kr. ikke anses som professionelle, men somhobbybrug. Der er således ikke længere en arealgrænse på 10 ha for, hvilke jordbrugsvirksomhederder er forpligtet til at føre register over anvendte sprøjtemidler, og gartnerier, planteskoler,frugtplantager m.v. med en omsætning på under 50.000 kr. skal ikke længere registrere deressprøjteoplysninger.Omsætningsgrænsen på 50.000. kr. kendes også fra lov om jordbrugets anvendelse af gødning ogom plantedække, jf. lovbekendtgørelse nr. 415 af 3. maj 2011, hvor den er et af de elementer, der erafgørende for, om en jordbrugsvirksomhed er pligtig til at lade sig registrere i Register forGødningsregnskab og til at aflægge gødningsregnskab.Efter artikel 67 skal registrene omfatte oplysninger om plantebeskyttelsesmidlets navn, tidspunktetog dosis for anvendelsen samt areal og afgrøde, som plantebeskyttelsesmidlet blev anvendt på.Oplysningerne skal efter anmodning stilles til rådighed for den kompetente myndighed, som påbaggrund af anmodning kan stille oplysningerne til rådighed for tredjepart fx en nabo.3.1.2 Indberetning af sprøjteoplysningerVed lov nr. 1529 af 27. december 2009 om ændring af lov om journal over brug afplantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til udbringning af plantebeskyttelsesmidler ijordbruget blev der indført krav om, at en række af de sprøjteoplysninger, der registreres afjordbrugere, skal indberettes til Fødevareministeriet.Indberetningspligten gælder for ejere og brugere af gartnerier, frugtplantager og planteskoler m.v.med en årlig momspligtig omsætning på over 50.000 kr. og for øvrige jordbrugsvirksomheder medet samlet dyrket areal på 10 ha eller derover. Indberetningen skal ske elektronisk dog gælder, at
5
bedrifter under 25 ha i en overgangsperiode kan indsende deres indberetning på papir. Der vurderespt. at være omkring 28.000 virksomheder, som har pligt til at indberette deres sprøjteoplysninger.Følgende oplysninger skal indberettes: ejers eller brugers CVR-nr., hvorvidt der er anvendtpesticider på det dyrkede areal samt det samlede forbrug af pesticider opgjort på afgrødeniveau forhvert anvendt pesticid, jf. § 3 i bekendtgørelse nr. 929 af 16. juli 2010 om sprøjtejournaler ogeftersyn af sprøjteudstyr i jordbruget. Den første indberetning af sprøjteoplysninger foregår i foråret2012.3.1.3 Eftersyn af pesticidudbringningsudstyrIfølge sprøjtejournalloven skal udstyr, der anvendes til at udbringe pesticider, gennemgå et eftersyn.Reglerne gælder for ejere og brugere af jordbrugsbedrifter på 10 ha og derover samt for allevæksthusgartnerier, planteskoler mv. uanset størrelse, jf. § 1 i bekendtgørelse nr. 929 af 16. juli2010 om sprøjtejournaler og eftersyn af sprøjteudstyr i jordbruget.Med Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1220 af 15. december 2011 om syn af sprøjter er dele aframmedirektivet og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/123/EF af 12. december2006 om tjenesteydelser i det indre marked blevet implementeret i dansk lovgivning.Ifølge § 4 i Miljøministeriets bekendtgørelse skal alt sprøjteudstyr i professionel brug frem mod 26.november 2016 synes af en godkendt synsvirksomhed. Professionel brug defineres ibekendtgørelsen som brug af sprøjteudstyr af enhver person, der anvender pesticider i forbindelsemed erhvervsmæssige aktiviteter, herunder sprøjteførere, teknikere, arbejdsgivere og selvstændige ilandbrugssektoren og andre sektorer.På nuværende tidspunkt er eftersyn af sprøjteudstyr derfor reguleret efter både Miljøministeriets ogFødevareministeriets lovgivning.3.1.4. Generelle bestemmelserFødevareministeriet har efter de gældende regler i forvaltningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1365af 7. december 2007 med senere ændringer og lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling afpersonoplysninger med senere ændringer mulighed for at indhente oplysninger hos andre offentligemyndigheder i kontroløjemed i enkeltstående tilfælde. Derudover har Fødevareministeriet medhjemmel i § 51 i lov om kemiske stoffer og produkter, jf. lovbekendtgørelse nr. 878 af 26. juni 2010med senere ændringer mulighed for at indhente og sammenkøre oplysninger fra Miljøministeriet tilbrug for den enstrengede pesticidkontrol. Derimod har Fødevareministeriet ikke uden udtrykkeliglovhjemmel mulighed for at foretage en systematisk sammenstilling og samkøring af oplysninger,der er indhentet hos andre offentlige myndigheder end Miljøministeriet, med oplysninger, der findesi ministeriets egne IT-systemer.3.2. De foreslåede ændringer3.2.1. SprøjteregistreMed lovforslaget foreslås det, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (fødevareministeren)bemyndiges til at fastsætte regler og iværksætte foranstaltninger, der er nødvendige for at anvendeog administrere Den Europæiske Unions forordninger om forhold, der er omfattet af loven.
6
Det er i første omgang hensigten at anvende bemyndigelsen til at fastsætte regler, der gør det muligtat administrere pesticidforordningens artikel 67.Der vil f.eks. blive fastsat regler om, at CVR-nr. og mark-nr. - som i lighed med gældende nationaleregler - skal indgå i sprøjteregistrene for at kunne identificere den professionelle bruger og detsprøjtede areal. Derved fastholdes det hidtidige detaljeringsniveau i registreringen afsprøjteoplysninger.Derudover foreslås en bemyndigelse til, at fødevareministeren kan stille særskilte nationale krav til,hvilke oplysninger jordbruger skal registrere. Det er hensigten bl.a. at anvende denne bemyndigelsetil at fastsætte krav om, at jordbruger registrerer oplysninger om navnet på den, der har udførtsprøjtningen, og hvilken sprøjte der er blevet anvendt ved sprøjtningen. Disse oplysninger skalanvendes til kontrol uden for forordningens anvendelsesområde som led i kontrollen af henholdsvisdokumentation for sprøjteuddannelse (sprøjtecertifikater og sprøjtebeviser) og sprøjteudstyr.At stille krav om, at jordbrugere skal registrere navn på sprøjtefører, og hvilken sprøjte der er blevetanvendt, vil dels lette Fødevareministeriets kontrol og dels bidrage til at sikre, at det er de rettepersoner og sprøjter, der kontrolleres. Som led i den almindelige pesticidkontrol kontrollererFødevareministeriet, hvorvidt den person, der sprøjter, har dokumentation for sprøjteuddannelse. Påfx gartnerier og også på en del landbrugsbedrifter er det ikke kun én person, men en rækkepersoner, der varetager sprøjtningen. Navnet på disse personer er væsentligt at have, når detskal kontrolleres, om disse personer har gyldig og opdateret dokumentation for sprøjteuddannelse,jf. bekendtgørelse nr. 557 af 9. juni 2009 om undervisning og anerkendelse af erhvervsmæssigekvalifikationer m.v. for erhvervsmæssige brugere af plantebeskyttelsesmidler.At skulle registrere oplysningerne på sprøjtefører vil også virke som en påmindelse for jordbrugerenom, at hans medarbejdere skal sørge for at få opdateret deres dokumentation for sprøjteuddannelse.Kravet om, at jordbrugerne skal registrere en identifikation af sprøjten, skal ses i lyset af, at der medMiljøministeriets regler er indført krav om, at alle sprøjter i professionel brug skal synes. Da detalene er sprøjter i professionel brug, der skal synes, kan der stå sprøjteudstyr hos jordbruger, derikke er synet, fordi jordbruger ikke anvender det. Ved et kontrolbesøg kan det være vanskeligt forkontrolløren at vurdere, hvorvidt en sprøjte anvendes eller ej. Hvis jordbruger har registreret, hvilkesprøjter der er anvendt ved sprøjtningerne, kan kontrolløren begrænse sin kontrol til, hvorvidt dissesprøjter er synet, og skal ikke forholde sig til øvrige sprøjter, der måtte være på bedriften.Regeringen vil i 2012 udarbejde en ny pesticidstrategi og i den forbindelse indarbejde en nysupplerende indikator for pesticidbelastningen (pesticidbelastningsindikatoren), som kan måleeffekten af den nye pesticidafgift. Til brug for udviklingen af pesticidbelastningsindikatoren kan detblive nødvendigt at fastsætte krav om registrering af yderligere sprøjteoplysninger.3.2.2. Indberetning af sprøjteoplysningerDer foreslås ingen ændringer på dette område.3.2.3. Eftersyn af pesticidudbringningsudstyr
7
Da Miljøministeriet har indført regler om syn af sprøjteudstyr ved bekendtgørelse nr. 1220 af 15.december 2011 om syn af sprøjteudstyr, foreslås det at ophæve sprøjtejournallovens bestemmelserom eftersyn af sprøjteudstyr, når Miljøministeriets synsordning er fuldt ud indfaset den 26.november 2016.I perioden frem til 26. november 2016 vil Fødevareministeriet fortsat føre kontrol medpesticidudbringningsudstyr efter reglerne i sprøjtejournalloven.Efter den 26. november 2016 vil Fødevareministeriet føre kontrol med pesticidudbringningsudstyrefter Miljøministeriets regler hos jordbrugerne. Tilsynet vil bestå i at kontrollere, at ejeren ellerbrugeren af det sprøjteudstyr, der anvendes, har et certifikat, der godtgør, at udstyret er synet efterMiljøministeriets regler.Når Miljøministeriets synsordning er fuldt ud indfaset, vil der ikke længere være behov for, atFødevareministeriet ligeledes efterser sprøjteudstyret efter sprøjtejournalloven.3.2.4 Generelle bestemmelserDet foreslås, at fødevareministeren bemyndiges til i kontroløjemed at kunne indhente oplysningerindberettet til andre offentlige myndigheder og herunder foretage sammenstilling og samkøring afoplysningerne. Forslaget åbner mulighed for yderligere fælles brug af data med henblik på en mereeffektiv og for myndighederne administrativt mindre bebyrdende tilrettelæggelse og gennemførelseaf kontrollen.Ved at opnå hjemmel til at sammenkøre oplysninger, der er indhentet hos andre myndigheder, kanFødevareministeriet langt bedre målrette sit tilsyn. Der er kontrolmæssigt behov for gennemsammenstilling og samkøring af oplysninger at kunne se sammenhænge og mønstre, som ellers ikkeville være synlige.Fødevareministeriet vil i forbindelse med administration af den foreslåede bestemmelse skulleiagttage de procedurer omkring samkøring og sammenstilling af personoplysninger, der følger aflov om behandling af personoplysninger.Med denne bestemmelse bliver det muligt for Fødevareministeriet at foretage kontrol medudgangspunkt i indberetninger fra sælger og dem, der anvender sprøjtemidlerne, således at deindberettede sprøjteoplysninger kan verificeres.Helt konkret vil det i en række tilfælde være en stor fordel, at kunne indhente oplysninger fraSKAT. SKAT har blandt andet adgang til Listesystemet, som er et EU system, hvor alle køb og salgover grænser skal registreres på købers/sælgers CVR-nr.. Disse oplysninger kan sammenstilles medde oplysninger, jordbruger har indberettet til NaturErhvervstyrelsen om, hvilke pesticider der eranvendt på jordbrugers bedrift. En sådan sammenstilling vil øge mulighederne for at findeeventuelle uregelmæssigheder i indberetningerne og dermed tydeliggøre, om der er bestemtejordbrugere, som det vil være hensigtsmæssigt at udtage til kontrol.Det er afgørende for reguleringen af pesticider og dermed for beskyttelsen af miljøet, atmyndighederne er i besiddelse af korrekte oplysninger om brugen af plantebeskyttelsesmidler, og at
8
jordbrugeren registrerer anvendelsen af disse sprøjtemidler korrekt. Derfor foreslås det, atfødevareministeren gives mulighed for at meddele jordbrugere påbud om at registrere og indberettesine sprøjteoplysninger korrekt.Det fremgår af forslagets § 2, at loven træder i kraft den 1. januar 2013. Det er hensigten at fastsættereglerne om pligten til at registrere yderligere sprøjteoplysninger således, at den vil omfatteplanperioden 1. august 2013-31. juli 2014 og derefter samme periode i de efterfølgende år. Denærmere bestemmelser om registrering af sprøjteoplysninger og fristerne herfor vil blive fastsat ibekendtgørelsesform.Reglerne om eftersyn af sprøjteudstyr i lovens § 2 vil først blive ophævet med virkning fra den 26.november 2016, hvor Miljøministeriets regler om syn af sprøjteudstyr er fuldt indfaset.Der vil inden lovens ikrafttræden blive udarbejdet en kommunikationsplan, således at det på bedstmulig måde sikres, at erhvervet modtager den relevante information om loven og om denbekendtgørelse, hvori ændringerne udmøntes første gang. Kommunikationsplanen vil blive drøftetmed repræsentanter for interessenterne.Der vil i forbindelse med tilrettelæggelsen af kommunikationen blive lagt vægt på, at erhvervetsorganisationer informeres direkte. Herudover vil der blive informeret via ministeriets hjemmesideog med nyhedsmail direkte til de interessenter, der har tilmeldt sig NaturErhvervstyrelsensnyhedsmails.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeRegistrering af ekstra oplysninger i sprøjtejournalen vil give Fødevareministeriet mulighed for attilrettelægge en mere effektiv kontrol. Tilrettelæggelsen af denne kontrol samt opdatering af denelektroniske sprøjtejournal vil medføre omkostninger for det offentlige, men samlet er vurderingen,at de udgifter, der er forbundet med en omlægning af kontrollen, vil blive opvejet af de besparelser,der forventes ved en mere effektiv kontrol.Ligeledes forventes det, at de ekstra administrative omkostninger, der måtte komme ved at samkøredata med andre myndigheder, vil blive opvejet af besparelserne ved den mere målrettede ogeffektive kontrol, man vil kunne tilrettelægge på baggrund af samkøring af data.Når sprøjteudstyr senest i 2016 efter Miljøministeriets regler skal være synstestet vil den kontrol,Fødevareministeriet skal lave, blive nemmere og derfor mindre omkostningsfuld.Samlet er vurderingen, at de udgifter, der er forbundet med lovforslaget på sigt vil blive opvejet afde besparelser, der forventes ved en mere effektiv kontrol.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervetDet vurderes, at de ekstra oplysninger, der skal registreres, ikke vil påføre jordbrugerne væsentligenye administrative byrder og dermed heller ikke væsentlige meromkostninger, idet det fremadrettetsikres, at sprøjteoplysningerne er nemme at registrere i den elektroniske sprøjtejournal.
9
Muligheden for at samkøre data med andre myndigheder forventes ikke at medføre omkostningerfor erhvervet.6. Miljømæssige konsekvenserJordbrugers registrering af oplysninger om, hvilket sprøjteudstyr der er anvendt, og hvem der harsprøjtet, vil bidrage til en mere målrettet kontrol samt øge jordbrugers opmærksomhed på, atsprøjteudstyret skal synes, og sprøjtecertifikaterne være i orden. Det forventes at have en positiveffekt på pesticidforbruget, idet man ved velfungerende sprøjteudstyr og sprøjtning efterforskrifterne nedbringer pesticidforbruget.7. Administrative konsekvenser for borgereLovforslaget og dets udmøntning vil ikke have administrative konsekvenser for borgerne.8. Forholdet til EU rettenLovforslaget har blandt andet til formål at fastsætte supplerende regler, der gør det muligt atadministrere og kontrollere overholdelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.1107/2009 af 21. oktober 2009 om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler og om ophævelse afRådets direktiv 79/117/EØF og 91/414/EØF (pesticidforordningen) for så vidt angår kravene tiljordbrugere om at registrere sprøjteoplysninger.For så vidt bemyndigelsen til fødevareministeren til at fastsætte yderligere nationale krav omregistrering af sprøjtefører og anvendt sprøjte, er der tale om krav, der ligger ud over formålet oganvendelsesområdet for pesticidforordningen.9. Hørte myndigheder og organisationer mv.10. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/mindreudgifterMulighed for mere målrettetkontrol, der kan medførebesparelser i forhold tilnuværende udgifter til kontrol.Negativekonsekvenser/merudgifterTilrettelæggelsen af en meremålrettet kontrol samttilpasning af den elektroniskesprøjtejournal vurderes atkræve udgifter svarende til debesparelser, der forventes atvære resultatet af en mereeffektiv kontrol.IngenIngenDe administrativekonsekvenser for erhvervet
Økonomiske konsekvenser forstat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenserfor stat, kommuner og regionerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenserfor erhvervslivet10
Potentielt en mere effektivkontrolprocedure.IngenIngen
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenserfor borgerneForholdet til EU-retten
Forbedret viden om forbrugetaf pesticider som basis for atkunne iværksætte meremålrettet kontrol. Nedsatpesticidforbrug.IngenHjemmel til at fastsættesupplerende regler, der gør detmuligt at administrere ogkontrollere overholdelsen afEuropa-Parlamentets og Rådetsforordning nr. 1107/2009 af 21.oktober 2009 ommarkedsføring afplantebeskyttelsesmidler og omophævelse af Rådets direktiv79/117/EØF og 91/414/EØF(pesticidforordningen) for såvidt angår kravene tiljordbrugere om at registreresprøjteoplysninger.
vurderes at være minimale,fordi den elektroniskeindberetningsløsning vil bliveopdateret, så det fortsat er nemtat registrere.Ingen
Ingen
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Den gældende lovs bemyndigelsesbestemmelse til at fastsætte regler om sprøjtejournaler foreslåserstattet af bemyndigelser til at fastsætte regler om registrering og indberetning afsprøjteoplysninger. Ligeledes foreslås reglerne om eftersyn af sprøjteudstyr ophævet. Som følgeheraf foreslås lovens titel ændret, så den svarer til det anvendelsesområde, der foreslås ilovforslaget.Til nr. 2En jordbrugers pligt til at føre register over de plantebeskyttelsesmidler, den pågældende haranvendt, har tidligere været nationalt fastsat ved bekendtgørelse nr. 929 af 16. juli 2010 omsprøjtejournaler og eftersyn af sprøjteudstyr med hjemmel i § 1 i sprøjtejournalloven.
11
Denne registreringspligt er nu reguleret i artikel 67 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning(EF) nr. 1107/2009 om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler (pesticidforordningen).Det foreslås derfor, at fødevareministeren får hjemmel til at fastsætte regler og iværksætteforanstaltninger, der er nødvendige for at anvende forordninger om oplysninger om anvendelsen afplantebeskyttelsesmidler i jordbruget.Forordninger er umiddelbart gældende i medlemsstaterne. Det kan dog være nødvendigt ellerhensigtsmæssigt at udstede nationale regler til nærmere udmøntning af en forordningsbestemmelser, f.eks. hvis forordningen giver medlemsstaterne adgang til at vælge mellem flereangivne løsninger. Der kan desuden være tale om udstedelse af regler af mere administrativ art,f.eks. om administrerende myndighed, ansøgningsprocedurer, kontrol, tilsyn mv.Bestemmelsen vil i første omgang blive anvendt til at fastsætte regler af mere administrativ karakterfor jordbrugere med henblik på anvendelsen af pesticidforordningen. I forordningens artikel 67fastsættes blandt andet en pligt for professionelle brugere af plantebeskyttelsesmidler til i mindst treår at føre registre over de plantebeskyttelsesmidler, de anvender, omfattende oplysninger omplantebeskyttelsesmidlets navn, tidspunkt og dosis for anvendelsen samt areal og afgrøde, somplantebeskyttelsesmidlet har været anvendt på. Oplysningerne skal stilles til rådighed for dekompetente myndigheder - også hvis tredjepart fx en nabo eller en anden interesseret lokal borgeranmoder herom. Inden for Fødevareministeriets område forstås professionelle brugere som ejere ogbrugere af jordbrugsvirksomheder med en årlig momspligtig omsætning på 50.000 kr. eller derover,idet virksomheder med en årlig omsætning på under 50.000 kr. ikke anses som professionelle, mensom hobbybrug.For at kunne administrere og kontrollere overholdelsen af artikel 67 i forordningen er der behov forat fastsætte nærmere regler om registreringens indhold, bl.a. om registrering af CVR-nr., mark-nr.,og kontrollen heraf. De jordbrugere, der tidligere har været omfattet af de nationale regler om atføre sprøjtejournal, har allerede været forpligtet til at registrere disse oplysninger.Derudover foreslås en hjemmel til, at ministeren kan fastsætte regler om registrering af oplysninger,der ikke kræves registreret efter forordningerne, men som det er hensigtsmæssigt at registrere iforbindelse med kontrollen af andre regelsæt ud fra et nationalt ønske om at begrænse brugen afplantebeskyttelsesmidler. Det vil blandt andet dreje sig om oplysninger om nummeret på densprøjte, der er anvendt, og hvem der har udført sprøjtningen. Derved vil det være muligt atkontrollere, om den sprøjte, der er anvendt, er blevet synet efter Miljøministeriets bekendtgørelseom syn af sprøjteudstyr, og om den person, der har udført sprøjtningen, har den nødvendigedokumentation for sprøjteuddannelse. Ved at skulle registrere oplysningerne er det endvidereformodningen, at jordbrugerens bevidsthed om reglerne vil blive skærpet og forbruget afplantebeskyttelsesmidler begrænset.Regeringen vil i 2012 udarbejde en ny pesticidstrategi og i den forbindelse indarbejde en nysupplerende indikator for pesticidbelastningen (pesticidbelastningsindikatoren), som kan måleeffekten af den nye pesticidafgift. Til brug for udviklingen af pesticidbelastningsindikatoren kan detblive nødvendigt at fastsætte krav om registrering af yderligere sprøjteoplysninger.Kontrol med anvendelsen af plantebeskyttelsesmidler hos professionelle brugere, der ikke erjordbrugere, hører under miljøministerens ressort. Ved jordbrug forstås normalt både landbrug og
12
skovbrug, men jordbrug, der kun har skov har efter den hidtidige praksis ikke været omfattet afFødevareministeriets kontrol af reglerne, men af Miljøministeriets regulering. Det er hensigten, atde foreslåede bemyndigelser fremover vil blive udmøntet således, at alle jordbrugsvirksomheder,også skovbrug, vil være omfattet.Til nr. 3Med den foreslåede § 1, stk. 2, videreføres bemyndigelsen til, at fødevareministeren kan fastsætteregler om, at ejere og brugere af jordbrugsbedrifter skal indberette oplysninger om anvendelsen afplantebeskyttelsesmidler.Kredsen af jordbrugsvirksomheder, der i dag efter bekendtgørelse nr. 929 af 16. juli 2010 omsprøjtejournaler og eftersyn af sprøjteudstyr i jordbruget har pligt til at indberettesprøjteoplysninger, omfatter jordbrugsvirksomheder med et samlet dyrket areal på 10 ha ellerderover og alle gartnerier, planteskoler og frugtplantager mv., der har en årlig momspligtigomsætning på 50.000 kr. eller derover. Selvom skovbrug normalt betragtes som omfattet afbegrebet jordbrugsvirksomheder, har skovbrug formelt ikke været omfattet af reglerne indtil nu. Detvil de være fremadrettet.Til nr. 4Det foreslås præciseret, at fødevareministerens hjemmel til at fastsætte regler om pligten til atindberette sprøjteoplysninger digitalt og myndighedernes muligheder for at kommunikere digitaltalene vedrører sprøjteoplysninger og ikke sprøjtejournalen. Indretningspligten er i dag nærmerereguleret i bekendtgørelse nr. 929 af 16. juli 2010 om sprøjtejournaler og eftersyn af sprøjteudstyr ijordbruget.Som hidtil vil jordbrugsvirksomheder, hvor det dyrkede areal er under 25 ha, først være forpligtet tilat indberette oplysningerne digitalt efter den 1. januar 2015. Virksomheder, der erhvervsmæssigtdriver deres virksomhed som gartneri, planteskole, frugtplantager m.v., og som har en årligmomspligtig omsætning på 50.000 kr. eller derover, vil fortsat ikke være omfattet afovergangsordningen. De vil derfor skulle indberette sprøjteoplysningerne digitalt.Til nr. 5Det foreslås, at hjemlen til at fastsætte regler om eftersyn af sprøjteudstyr ophæves. Hjemlen harværet anvendt til at udstede bekendtgørelse nr. 929 af 16. juli 2010 om sprøjtejournaler og eftersynaf sprøjteudstyr i jordbruget, hvorefter Plantedirektoratet, nu NaturErhvervstyrelsen, kan efterseudstyr, der anvendes til at udbringe plantebeskyttelsesmidler i jordbruget.Med hjemmel i bl.a. lov om miljøbeskyttelse har miljøministeren udstedt bekendtgørelse nr. 1220 af15. december 2011 om syn af sprøjteudstyr. Ved bekendtgørelsen gennemføres en del aframmedirektivet og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/123/EF af 12. december2006 om tjenesteydelser i det indre marked. Ved bekendtgørelsen indføres et obligatorisk syn afsprøjteudstyr til professionelt brug. Ejeren af sprøjteudstyret er ansvarlig for, at professioneludbringning af pesticider kun sker ved hjælp af sprøjteudstyr, der er godkendt ved syn af engodkendt synsvirksomhed. Det er NaturErhvervstyrelsen, der fører tilsyn med, at reglerne om syn afsprøjteudstyr overholdes i jordbruget. Tilsynet består i at tjekke, om jordbrugeren kan fremvise etcertifikat, der godtgør, at anvendt sprøjteudstyr er godkendt ved syn.
13
Når reglerne om obligatorisk syn af sprøjteudstyr er fuldt indfaset den 26. november 2016, er derikke længere behov for, at NaturErhvervstyrelsen efterser sprøjteudstyr i jordbruget, idet udstyretherefter synes af de godkendte synsvirksomheder. Indtil den obligatoriske synsordning er fuldtindfaset den 26. november 2016 foretager NaturErhvervstyrelsen eftersyn efter sprøjtejournallovensregler.Til nr. 6Fødevareministerens ret til adgang til offentlig og privat ejendom uden retskendelse, hvis det ernødvendigt af hensyn til kontrollen af regler fastsat efter loven, foreslås udvidet til også at omfatteregler fastsat for at anvende den Europæiske Unions forordninger om forhold omfattet af denne lov.Udvidelsen er af rent teknisk karakter, idet der allerede i dag er adgang til offentlig og privatejendom med henblik på kontrol af regler fastsat i medfør af loven. Da pligten til at registreresprøjteoplysninger fremover vil være reguleret af pesticidforordningens artikel 67, er der behov forat give en tilsvarende adgang ved kontrol af forordningens regler.Til nr. 7Med forslaget til § 3a skabes der hjemmel til, at Fødevareministeriet i kontroløjemed kan indhenteoplysninger fra andre offentlige myndigheder. Der kan herunder ske sammenstilling og samkøringaf oplysninger, herunder personoplysninger.Bestemmelsen svarer til § 86 i lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juni2010 og § 51 i kemikalieloven.Fødevareministeriet har efter de gældende regler i forvaltningsloven og lov om behandling afpersonoplysninger mulighed for at indhente oplysninger hos andre offentlige myndigheder ikontroløjemed i enkeltstående tilfælde. Derimod har ministeriet ikke uden udtrykkelig lovhjemmelmulighed for at foretage en systematisk sammenstilling og samkøring af de oplysninger, der erindhentet hos andre offentlige myndigheder, med de oplysninger, der findes i myndighedernes egneIT-systemer.Der er således med forslaget tale om en udvidelse af den bestående adgang til indhentning ogbehandling af oplysninger, som findes hos andre offentlige myndigheder. Baggrunden for forslageter et ønske om at udvide og forbedre mulighederne for kontrol med overholdelse af reglerne. Der erkontrolmæssigt behov for gennem sammenstilling og samkøring af oplysninger at kunne sesammenhænge og mønstre, som ellers ikke ville være synlige. Der vil blandt andet være tale omudvekslinger og samkøring af oplysninger fra SKAT om import af pesticider med oplysninger omplantebeskyttelsesmidler anvendt på angivne afgrøder koblet med CVR-nr. for virksomheden.Selvom Fødevareministeriet ved det konkrete tilsyn har mulighed for at indhente oplysninger fraandre myndigheder ifølge reglerne i forvaltningsloven og har mulighed for at indhente oplysningerfra Miljøministeriet med hjemmel i miljøbeskyttelsesloven og kemikalieloven, er dethensigtsmæssigt med en bredere hjemmel til at anvende indhentede registeroplysninger.Ved at opnå hjemmel til at samkøre oplysninger, indhentet hos andre myndigheder, kanFødevareministeriet langt bedre målrette tilsynet til virksomheder, hvor importen eller forbruget afpesticider er særligt stort, eller hvor der er umiddelbart uforklarlige forskelle mellem oplysningerneom køb eller import af pesticider og oplysninger om anvendelsen heraf. Derved kan rigtigheden afde indberettede sprøjteoplysninger lettere verificeres.
14
Det forudsættes, at administrationen tilrettelægges således, at de virksomheder, der berøres afkontrollen, i almindelighed gøres opmærksom på Fødevareministeriets adgang til at foretagesamkøring i kontroløjemed, inden kontrollen iværksættes.Administrationen vil blive tilrettelagt således, at de virksomheder, der berøres af en kontrolordning,gøres opmærksom på myndighedens adgang til at foretage samkøring i kontroløjemed, indenkontrollen iværksættes, og at samkøringen så vidt muligt kun finder sted, hvis de personer, deromfattes af kontrollen, har fået meddelelse om kontrolordningen, inden de afgiver oplysninger tilmyndigheden.Fødevareministeriet vil i forbindelse med administration af den foreslåede bestemmelse skulleiagttage de procedurer omkring samkøring og sammenstilling af personoplysninger, der følger aflov om behandling af personoplysninger. I den forbindelse vil Fødevareministeriet bl.a. skulleanmelde behandlingen til Datatilsynet, ligesom tilsynets udtalelse skal indhentes, indenbehandlingen iværksættes.Yderligere vil reglerne om datasikkerhed og reglerne i sikkerhedsbekendtgørelsen blive iagttaget.Efter disse regler må alene autoriserede personer have adgang til de personoplysninger, derbehandles, og der må alene gives adgang til oplysninger, som er omfattet af den kontrollerendemyndigheds sagsområde.Til nr. 8Det foreslås, at fødevareministeren gives mulighed for at meddele påbud for at sikre, at reglerne iloven eller fastsat med hjemmel i loven eller EU forordninger bliver overholdt. Det er afgørende forreguleringen af pesticider og dermed for beskyttelsen af miljøet, at myndighederne er i besiddelse afkorrekte oplysninger om brugen af plantebeskyttelsesmidler, og at jordbrugeren registrereranvendelsen af disse sprøjtemidler korrekt. Derfor foreslås det, at fødevareministeren kan meddelejordbrugeren et påbud om fx at indberette sprøjteoplysninger eller at registrere sinesprøjteoplysninger korrekt.Til nr. 9-11Der er tale om en ajourføring af lovens straffebestemmelse, hvorefter der kan fastsættes bødestraf,hvis lovens regler eller regler fastsat i medfør af loven ikke overholdes. De foreslåede ændringer eren konsekvens af, at reglerne om registrering af sprøjteoplysninger er reguleret afpesticidforordningen, at reglerne om eftersyn af sprøjteudstyr foreslås ophævet, og at der foreslåsindført en mulighed for at meddele påbud om overholdelse af loven, regler fastsat i medfør heraf ogaf de i § 1, nr. 1, nævnte forordninger.Til nr. 12Det foreslås, at den nuværende hjemmel til, at fødevareministeren administrativt kan meddelebødeforlæg for overtrædelser af loven, regler fastsat efter loven samt for at undlade at efterkommepåbud efter loven videreføres med de ændringer, der er nødvendiggjort af, at reglerne omregistrering af sprøjteoplysninger er reguleret af pesticidforordningen, at reglerne om eftersyn afsprøjteudstyr foreslås ophævet, og at der indføres en mulighed for at meddele påbud omoverholdelse af loven, regler fastsat i medfør heraf og af de i § 1, nr. 1, nævnte forordninger.Til § 2
15
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2013.Da registreringen af sprøjteoplysninger indtil nu har fulgt en planperiode og dermed vækstsæsonen,som det kendes fra gødningsregnskaberne, er det hensigten at fastsætte reglerne om den udvidederegistreringspligt således, at de vil gælde fra planperioden 1. august 2013-31. juli 2014 og i sammeperiode i de efterfølgende år. De nærmere bestemmelser om registrering af sprøjteoplysninger ogfristen herfor vil blive fastsat i bekendtgørelsesform.Idet reglerne i Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1220 af 15. december 2011 om syn afsprøjteudstyr først vil være fuldt indfaset den 26. november 2016, foreslås det istk.2,at hjemlen til,at fødevareministeren kan efterse sprøjteudstyr hos jordbrugere, først ophæves den 26. november2016 således, at NaturErhvervstyrelsens eftersyn efter sprøjtejournalloven kan fortsætte, indtil derer krav om, at alt sprøjteudstyr skal være synet efter Miljøministeriets regler.Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formuleringLovforslaget§1
I lov om journal over brug afplantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr tiludbringning af plantebeskyttelsesmidler ijordbruget, jf. lovbekendtgørelse nr. 19 af 8.januar 2010, foretages følgende ændringer:Lov om journal over brug afplantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr tiludbringning af plantebeskyttelsesmidler ijordbruget§ 1. Ministeren for fødevarer, landbrug ogfiskeri kan fastsætte regler om, at ejere ogbrugere af jordbrugsbedrifter skal føre ogindberette journal over anvendelse afplantebeskyttelsesmidler mod skadegørere,ukrudt og andre uønskede planter samt tilnedvisning og vækstregulering i plantekulturer.Ministeren kan fastsætte regler om journalensudformning og indhold.1.
Lovenstitelaffattes således:”Lov om oplysninger om brug afplantebeskyttelsesmidler i jordbruget(sprøjteoplysningsloven)”2.
I§ 1indsættes før stk. 1 som nyt stykke:”Ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskerikan fastsætte de regler og iværksætte deforanstaltninger, der er nødvendige for atanvende Den Europæiske Unions forordningerom forhold, der er omfattet af denne lov.Ministeren kan endvidere fastsætte regler omregistrering af oplysninger om anvendelse afplantebeskyttelsesmidler i jordbruget ud over deoplysninger, der følger af forordningerne.”Stk. 1-5 bliver herefter stk. 2-6.3.
§ 1, stk. 1,der bliver stk. 2, affattes således:”Stk.2.Ministeren for fødevarer, landbrug ogfiskeri kan fastsætte regler om, at ejere ogbrugere af jordbrugsbedrifter skal indberette
16
oplysninger om anvendelse afplantebeskyttelsesmidler i jordbruget. Ministerenkan fastsætte regler om indberetningensudformning og indhold.”4.
I§ 1, stk. 2 og 3,der bliver stk. 3 og 4,ændres ”journaler” til: ”oplysninger” og ”stk. 1”til: ”stk. 2.”
Stk. 2. Ministeren for fødevarer, landbrug ogfiskeri kan fastsætte regler om, at ejere ogbrugere af jordbrugsbedrifter har pligt til atanvende digital kommunikation i forbindelsemed indberetning af journaler som nævnt i stk.1.Stk. 3. Ministeren for fødevarer, landbrug ogfiskeri kan fastsætte regler om, at ministerenved henvendelse til ejere og brugere afjordbrugsbedrifter i forbindelse medindberetninger af journaler som nævnt i stk. 1alene anvender digital kommunikation.Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, atvisse typer af dokumenter kan udstedes udenunderskrift, med maskinelt gengivet underskrifteller på tilsvarende måde, således at sådannedokumenter i retlig henseende sidestilles meddokumenter med personlig underskrift. I deregler, der udstedes efter 2. pkt., kan det ogsåfastsættes, at afgørelser, der udelukkende ertruffet på grundlag af elektroniskdatabehandling, kan udstedes alene medangivelse af Ministeriet for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri som afsender.Stk. 4. Ministeren for fødevarer, landbrug ogfiskeri kan fastsætte regler om, at ejere ogbrugere af jordbrugsbedrifter efter ansøgningkan undtages fra pligten til at anvende digitalkommunikation, når særlige omstændighedertaler herfor.Stk. 5. Ministeren for fødevarer, landbrug ogfiskeri kan fastsætte regler om anvendelse afbestemte it-systemer, særlige digitale formaterog digital signatur.§ 2. Udstyr, der anvendes til at udbringe de i §1, stk. 1, nævnte plantebeskyttelsesmidler, skalgennemgå eftersyn.Stk. 2. Ministeren for fødevarer, landbrug ogfiskeri fastsætter regler om eftersynets indhold17
og gennemførelse.Stk. 3. Ministeren for fødevarer, landbrug ogfiskeri kan meddele de påbud, der ernødvendige for at sikre overholdelse af loven ogaf regler fastsat med hjemmel heri, til ejeren afudstyr, der anvendes til at udbringeplantebeskyttelsesmidler.§ 3. Ministeren for fødevarer, landbrug ogfiskeri har mod behørig legitimation og udenretskendelse adgang til offentlig og privatejendom, hvor det er påkrævet af hensyn tiltilsyn med overholdelsen af regler fastsat efter §1 og § 2.Stk. 2. Ejere og brugere af jordbrugsbedrifterskal efter anmodning give ministeren deoplysninger, der er nødvendige for tilsynet medoverholdelsen af de fastsatte regler og skal ydefornøden bistand ved gennemførelsen aftilsynet.7.
Efter § 3 indsættes:”§3a.
Ministeren for fødevarer, landbrug ogfiskeri eller den, ministeren bemyndiger dertil,kan hos andre offentlige myndigheder indhentede oplysninger, der er nødvendige for atkontrollere overholdelsen af de relevanteforordningsbestemmelser og denne lov samt deregler, der er udstedt i medfør heraf. Ministereneller den, ministeren bemyndiger dertil, kan iforbindelse hermed foretage sammenstilling ogsamkøring af oplysninger, herunderpersonoplysninger i kontroløjemed.”8.
Efter § 4 indsættes:”§4a.
Ministeren for fødevarer, landbrug ogfiskeri kan meddele de påbud, der ernødvendige for at sikre overholdelsen af loven,regler fastsat med hjemmel heri og forordninger,der er nævnt i § 1, stk.1, til ejere og brugere afjordbrugsbedrifter.”§ 5. Overtrædelse af § 1, § 2 og § 3, stk. 2,straffes med bøde.9.
I§ 5, stk. 1,ændres ”§1, § 2” til:”forordninger, der er nævnt i § 1, stk. 1,”.6.
I§ 3, stk. 1,ændres ”efter § 1 og § 2” til: ”imedfør af denne lov eller bestemmelser i DenEuropæiske Unions forordninger om forholdomfattet af denne lov”.
18
Stk. 2. I regler, der udstedes efter § 1 og § 2,kan der fastsættes straf af bøde.Stk. 3. Den, der undlader at efterkomme etpåbud meddelt af ministeren for fødevarer,landbrug og fiskeri efter § 2, stk. 3, straffes medbøde.Stk. 4. Der kan pålægges selskaber m.v.(juridiske personer) strafansvar efter reglerne istraffelovens 5. kapitel.§ 6. Ved overtrædelse af regler fastsat efter § 1og § 2 eller undladelse af at efterkomme etpåbud, der er meddelt efter § 2, stk. 3, kanministeren for fødevarer, landbrug og fiskeritilkendegive, at sagen kan afgøres uden retsligforfølgning, hvis den, der har begåetovertrædelsen, erkender sig skyldig og erklærersig rede til inden for en nærmere angivet frist,der efter begæring kan forlænges, at betale en itilkendegivelsen angivet bøde.Stk. 2. …
10.
I§ 5, stk. 2,udgår ”og § 2”.11.
I§ 5, stk. 3,ændres ”§ 2, stk. 3” til: ”§ 4a”.
12.
I§ 6, stk. 1,affattes således:”Ved overtrædelse af forordninger, der er nævnti § 1, stk. 1, regler, der er fastsat efter § 1, ellerundladelse af at efterkomme et påbud, der ermeddelt efter § 4a, kan ministeren for fødevarer,landbrug og fiskeri tilkendegive, at sagen kanafgøres uden retslig forfølgning, hvis den, derhar begået overtrædelsen, erkender sig skyldigog erklærer sig rede til inden for en nærmereangivet frist, der efter begæring kan forlænges,at betale den bøde, som er angivet itilkendegivelsen.”§2
Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2013,jf. dog stk. 2Stk. 2.§ 1, nr. 5, træder i kraft den 26. november2016.
19