Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del Bilag 324
Offentligt
1142034_0001.png
1142034_0002.png
1142034_0003.png
1142034_0004.png
1142034_0005.png
1142034_0006.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 3. juli 2012Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grund- og nærhedsnotat om Kommissio-nens forordning om ændring af forordning (EU) nr. 575/2011 om fortegnelsen over fo-dermidler og Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 575/2011 om forteg-nelsen over fodermidler (komitésag).Forslagene forventes sat til afstemning på møde i Den Stående Komité for Fødevarekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH) den 5.–6. juli 2012.Forslagene vurderes samlet set at ville øge beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.Regeringen kan støtte forslagene.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
1
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriKemi og FødevarekvalitetSagsnr.: 2012-29-221-01347/Dep. sagsnr. 16346Den 3. juli 2012FVM 052
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom Kommissionens forordning om ændring af forordning (EU) nr. 575/2011 om forteg-nelsen over fodermidler og Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 575/2011om fortegnelsen over fodermidler (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Kommissionen har fremlagt to forslag til ændring af fortegnelsen over fodermidler, henholds-vis en forordning, der fastsætter maksimumindhold for rester af tekniske hjælpestoffer, og engennemførelsesforordning, hvor fortegnelsen ajourføres. Forslagene vurderes samlet set atville øge beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Regeringen kan støtte forslagene.BaggrundKommissionen har fremlagt forslag til Kommissionens forordning om ændring af forordning(EU) nr. 575/2011 om fortegnelsen over fodermidler (ændringsforordningen) og Kommissio-nens gennemførelsesforordning (EU) nr. 575/2011 om fortegnelsen over fodermidler (gen-nemførelsesforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 26, stk. 2 og stk. 3 i Europa-Parlamentets og Rå-dets forordning (EF) nr. 767/2009 af 13. juli 2009 om markedsføring og anvendelse af foder,ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1831/2003 og ophævelse afRådets direktiv 79/373/EØF, Kommissionens direktiv 80/511/EØF, Rådets direktiv82/471/EØF, 3/228/EØF, 93/74/EØF, 93/113/EF og 96/25/EF og Kommissionens beslutning2004/217/EF (markedsføringsforordningen).Forslaget til ændringsforordningen behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stå-ende Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertalfor forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udta-ler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen
2vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke harudtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité forFødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet ogEuropa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilsluttersig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget til gennemførelsesforordningen behandles i en rådgivningsprocedure i Den StåendeKomité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Når rådgivningsproceduren finderanvendelse, afgiver Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH)udtalelse om nødvendigt ved afstemning. Hvis Komitéen stemmer, afgives udtalelsen medsimpelt flertal blandt Komitéens medlemmer. Kommissionen træffer afgørelse om det udkasttil retsakt, der skal vedtages under størst muligt hensynstagen til konklusionerne af Komitéensdrøftelser og Komitéens udtalelse.Forslagene forventes sat til afstemning på møde i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 5.–6. juli 2012.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdÆndringsforordningenÆndringsforordningen indfører grænseværdier for tekniske hjælpestoffer og for kemiskeurenheder fra fremstillingsprocessen i fodermidler. Det kan for eksempel være antiskum-ningsmidler, ekstraktionsmidler eller enzymer.Med markedsføringsforordningen blev det indført, at ”fodermidler skal være fri for kemiskeurenheder fra fremstillingsprocessen og fra tekniske hjælpestoffer, hvis der ikke er fastsat no-gen maksimumgrænse for indholdet heraf i fortegnelsen over fodermidler”. Denne bestem-melse træder i kraft den 1. september 2012 og betyder, at hvis der ikke sættes maksimum-grænser, vil en nultolerance være gældende.Forslaget opererer med en generel maksimumgrænse på 0,1 % for kemiske urenheder frafremstillingsprocessen og for rester af tekniske hjælpestoffer. Derudover er der fastsat merespecifikke grænser for enkelte fodermidler eller fodermiddelgrupper. Disse kan både være la-vere og højere end maksimumgrænsen på 0,1 %.
3Desuden gælder, at rester af tekniske hjælpestoffer ifølge definitionen kan forekomme i fode-ret som en ”utilsigtet, men teknisk uundgåelig forekomst”, og som ”ikke har skadelige virk-ninger på dyrs eller menneskers sundhed eller på miljøet”.Muligheden for at fastsætte maksimalværdier gælder for rester af tekniske hjælpestoffer ogkemiske urenheder i de fodermidler, der er optaget i fortegnelsen. Det betyder, at der for an-dre fodermidler stadig er en nultolerance, indtil de eventuelt optages i fortegnelsen. Dette vur-deres at øge sikkerhedsniveauet, da det vil bevirke, at mange fodermidler uden for fortegnel-sen ikke vil kunne markedsføres, og det vil derfor tilskynde fodervirksomhederne til at få fo-dermidlerne ind i fortegnelsen. Fodermidler, der er optaget i fortegnelsen, er både velbeskrev-ne og er godkendt på baggrund af en afstemning i Den Stående Komite for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH).Forslaget undtager ”tidligere fødevarer og genanvendt køkken- og madaffald” fra kravet omen tærskelværdi for tekniske hjælpestoffer og kemiske urenheder. Det skyldes, at der ikke erså vidtgående krav i denne sammenhæng for fødevarer, som nu indføres for foder. De nød-vendige oplysninger vil derfor ikke foreligge for foder, der tidligere har været fødevarer.Med hensyn til ”genanvendt køkken- og madaffald” skal det bemærkes, at dette i henhold tilEU-lovgivningen om animalske biprodukter ikke må bruges til foder overhovedet, hvis detstammer fra international trafik som for eksempel fly, mens genanvendt køkken- og madaffaldfra Danmark kun må bruges som foder til pelsdyr.Forslaget indfører for en række fodermidler krav om, at det af mærkningen skal fremgå, hvor-dan det er produceret. Dette har tidligere været frivilligt. Ligeledes indføres krav om, at rest-indhold af organiske ekstraktionsmidler skal mærkes.Der indføres desuden en række nye fodermidler i fortegnelsen, og en del andre revideres, for-trinsvis som konsekvens af de ovenfor nævnte ændringer.GennemførelsesforordningenGennemførelsesforordningen reviderer en række beskrivelser af processer, der bruges vedforarbejdning af fodermidler, og indfører tre nye processer. Desuden revideres beskrivelsen afen række fodermidler, der allerede er i fortegnelsen. Der er tale om en række tekniske ændrin-ger uden betydning for beskyttelsesniveauet.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget til ændringsforordningen som et led i for-skriftsproceduren med kontrol. Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om gennemførelses-forordningen.
4Gældende dansk retForslagene vedrører ændring af Kommissionens forordning (EU) nr. 575/2011 om fortegnel-sen over fodermidler. Ændringerne vil være direkte gældende i Danmark og forventes ikke atmedføre andre ændringer af lovgivningen.KonsekvenserForslagene har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenserfor det offentlige eller lovgivningsmæssige eller samfundsøkonomiske konsekvenser.Forslaget til ændringsforordningen skønnes især på grund af den øgede gennemskuelighed athave en positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark, mens forslaget til gennemfø-relsesforordningen ikke vurderes at ville påvirke beskyttelsesniveauet.Forslagene vurderes samlet set at ville øge beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.HøringForslagene har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Landbrug & Fødevarer noterer sig med tilfredshed, at forslaget tilsyneladende lægger op til, atbåde fødevarer, der er produceret som fødevarer, men anvendes som foder, ikke er omfattet afforslaget. Samt at det foreslås, at pligten til at oplyse hvilke tekniske hjælpestoffer, der er an-vendt i foderproduktionen, får en grænseværdi på 0,1 %.Dog bemærker Landbrug & Fødevarer, at forslaget efter afstemning den 6. juli 2012 alleredetræder i kraft i september 2012. Derfor opfordrer Landbrug & Fødevarer til en forsinket op-start af kontrollen for at sikre virksomhedernes muligheder for at leve op til reglerne. Land-brug & Fødevarer finder på den baggrund, at forslaget mere eller mindre presses igennem afKommissionen, med begrundelsen ”gennemsigtighed” – uden nødvendigvis at bibringe merefodersikkerhed.CP Kelco beklager, at de først har hørt om høringen den 2. juli 2012 om eftermiddagen ogderfor ikke har haft tid til at gennemgå materialet i detaljer inden høringsfristens udløb. CPKelco oplyser, at de afhænder et biprodukt fra deres produktion (kategori 5.13.1: ”Citrus pulp,depectinised”) til foder og oplyser, at de på baggrund af den foreslåede grænse på 0,1 % forkemiske urenheder fra fremstillingsprocessen og fra proceshjælpemidler eventuelt vil havenogle kemiske urenheder, som vil skulle registreres i Foderkataloget. CP Kelco oplyser, at deefter mødet i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH) ønsker atdiskutere med Fødevarestyrelsen, hvad de kan gøre for at sikre, at deres produkt fortsat kanafhændes som foder efter den 1. september 2012.
5Fødevarestyrelsen bemærker med hensyn til høringssvaret fra Landbrug & Fødevarer, at dethar været kendt siden markedsføringsforordningens offentliggørelse den 1. september 2009, atkravet om maksimumindhold for kemiske urenheder og rester af tekniske hjælpestoffer træderi kraft den 1. september 2012, og at det, som det fremgår af markedsføringsforordningens ar-tikel 26, er foderstofbranchen, der har skullet udarbejde udkast til ændringen af fortegnelsen.Fødevarestyrelsen tilføjer desuden, at de 0,1 % ikke drejer sig om en pligt til at oplyse omstoffernes tilstedeværelse, men om muligheden for, at de lovligt kan være til stede i foderet.Fødevarestyrelsen bemærker til høringssvaret fra CK Kelco, at virksomheden til dels har mis-forstået muligheden for efterfølgende hurtigt at få indført kemiske urenheder fra fremstillin-gen og rester af tekniske hjælpestoffer i fortegnelsen. Fødevarestyrelsen har bedt virksomhe-den om oplysninger om, hvilke stoffer det drejer sig om og hvor meget, og vil forsøge at fåstofferne ind i Fortegnelsen på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyre-sundhed (SCoFCAH), under forudsætning af, at det vurderes, at der ikke er nogen sundheds-mæssige problemer med hjælpestofferne.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter fastsættelsen af maksimalværdier for kemiske urenheder og rester af tekni-ske hjælpestoffer i foder.Regeringen støtter desuden, at beskrivelsen af de fodermidler, der anvendes, løbende præcise-res og tilpasses udviklingen på området. Regeringen finder det også positivt, at gennemskue-ligheden på området øges ved kravet om, at de processer, fodermidlerne har gennemgået, ogeventuelle rester af organiske opløsningsmidler skal fremgå af mærkningen.Regeringen agter på den baggrund at stemme for forslaget.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.