Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del Bilag 309
Offentligt
1138192_0001.png
1138192_0002.png
1138192_0003.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 22. juni 2012Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering referat af møde i Rådet (landbrug ogfiskeri) den 18. juni 2012.
Med venlig hilsen
Camilla Axelsen

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Enheden for EU og internationale forhold/CASADen 21. juni 2012FVM 043

Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 18. juni 2012

1. Reformen af den fælles landbrugspolitik – landdistriktspolitikken

Flere medlemsstater kunne acceptere, at det fremgik af forslagets betragtninger, at mindst 25 %af landdistriktsmidlerne skulle anvendes til miljø- og klimaformål, mens andre fandt, at kravetmåtte være bindende og stå i forordningsteksten. Flere fandt, at man i beregningen skulle inklu-dere flere elementer, blandt andet Natura2000, skov, investeringer i natur og klima samt vand-rammedirektivet. I forhold til EU-medfinansieringssatserne kunne nogle medlemsstater støtteKommissionens forslag med enkelte mindre undtagelser. Der var også ønsker om at hæve dengenerelle EU-medfinansieringssats på 50 % til et højere niveau. Nogle stillede spørgsmålstegnved de tiltag, hvortil Kommissionen havde foreslået højere medfinansieringssats, og mente, atmiljø- og klimatiltag skulle prioriteres. Ligeledes var der nogle, der fandt, at risikostyring burdehave højere medfinansieringssatser, herunder blev også nævnt transitionsregioner. Der var ogsåen række medlemsstater, der ønskede, at overførsler fra søjle I til søjle II fik 100 % EU-medfinansiering. Desuden var der et udestående i forhold til investeringer i kunstvanding, hvoren række medlemsstater ikke fandt forordningsteksten acceptabel.

2. Reformen af den fælles landbrugspolitik – fremskridtsrapport

Medlemsstaterne tog generelt godt imod formandskabets fremskridtsrapport, der blev betragtetsom et godt grundlag for de videre forhandlinger. Der blev derudover fremsat en række be-mærkninger fra delegationerne, der dels havde karakter af egentlige bemærkninger til rapporten,dels mere generelle politiske tilkendegivelser. Visse medlemsstater fandt, at modstanden modcapping burde have været fremhævet mere i teksten, mens andre medlemsstater ønskede merefokus på behovet for hurtigere konvergens i de direkte betalinger. Mange medlemsstater nævnteogså greening, hvor det blandt andet blev fremhævet, at drøftelserne om alternativer til Kom-missionens forslag ikke var tilendebragt, mens andre medlemsstater ønskede at separere basis-betalingen og greening-komponenten ved sanktioner. Vigtigheden af LFA-områderne blev ogsåunderstreget, mens andre medlemsstater fremhævede initiativer til styrkelse af producenternesstilling i fødevarepriskæden. Kommissionen anerkendte, at der var sket store fremskridt for såvidt angik direkte betalinger og grønning. Kommissionen fandt det betimeligt i den kommendetid at lægge fokus på reformpakkens øvrige forslag (den fælles markedsordning, landdistrikts-forslaget og den horisontale forordning).

3. Meddelelse om Det Europæiske Innovationspartnerskab

Rådskonklusioner på baggrund af meddelelsen om Det Europæiske Innovationspartnerskab blevvedtaget som a-punkt.1

4. Kommissionens meddelelse om Den Europæiske Unions strategi for dyrebeskyttelse og

dyrevelfærd (2012-2015) og Kommissionens beretning om virkningen af transportforord-

ningen

Rådet tilsluttede sig formandskabets udkast til rådskonklusioner. Flere medlemsstater, herunderDanmark, afgav erklæringer om, at dyrevelfærden under transport skulle forbedres, herunder ind-førsel af en maksimal transporttid for slagtedyr. Kommissionen henviste til, at dyrevelfærden un-der transport ville blive forbedret ved at udarbejde guidelines og andre ikke-lovgivningsmæssigetiltag samt med den kommende dyrevelfærdslov. Et forslag til revision af transporttiderne forslagtedyr ville dog ikke blive fremsat.

5. Fastlæggelse af Den Europæiske Unions holdning til resolutioner forud for møde i Den

Internationale Vinorganisation (OIV)

Forslaget til Rådets afgørelse om fastlæggelse af Den Europæiske Unions holdning til resolutio-ner forud for mødet i Den Internationale Vinorganisation (OIV) blev vedtaget som a-punkt.

6. Forslag om ikke-kommerciel transport af selskabsdyr

Forslaget var ikke på dagsordenen.

Eventuelt

Status for implementering af kravet om løsdrift for drægtige og diegivende søerKommissionen oplyste, at 18 medlemsstater p.t. forventer at opfylde kravet ved årsskiftet og under-stregede, at manglende efterlevelse af direktivet ville medføre iværksættelse af traktatkrænkelsessa-ger. Endvidere forventede Kommissionen, at producenter, der ikke levede op til kravet, ville blivestraffet hårdt af medlemsstaterne. Endelig understregede Kommissionen, at man ikke ville accepteremedlemsstaters eventuelle ensidige markedsbarrierer mod ulovligt produceret svinekød.
2