Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del Bilag 3
Offentligt
1029487_0001.png
1029487_0002.png
1029487_0003.png
1029487_0004.png
1029487_0005.png
1029487_0006.png
1029487_0007.png
1029487_0008.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 27. september 2011Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om en flerårig plan for laksebe-standen i Østersøen og for fiskeriet efter denne bestand.
Med venlig hilsen
Hanne Lauger
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri2.2. Fiskeripolitisk kontorSagsnr.: 4345Den 27. september 2011FVM 928
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom en flerårig plan for laksebestanden i Østersøen og for fiskeriet efter denne bestandKOM (2011) 470

Resumé

Kommissionen har fremlagt forslag om en flerårig forvaltningsplan for laksebestanden iØstersøen. Det overordnede mål med planen er en bæredygtig udnyttelse af laksebestande ifloderne i Østersøområdet og dermed sikre bevaringsstatus for hele bestanden i Østersøen.Planen baseres på en økosystem tilgang til fiskeriforvaltning og udformes således, at bestan-den udnyttes i overensstemmelse med det maksimalt bæredygtige udbytte (MSY)1. Den samle-de tilladte fangstmængde omfatter alt kommercielt havfiskeri og inkluderer fangster fra ser-vicefartøjer,2der benyttes til rekreativt fiskeri. Medlemsstaterne skal regulere fiskeriet i floder.Endvidere indeholder planen bestemmelser om en udfasning af udsætninger i floder, hvor derikke er potentiale for genopretning af selvbærende vildlaksebestande med henblik på at be-skytte laksebestandens genetiske mangfoldighed.BaggrundKommissionen har ved KOM (2011) 470 af 12. august 2011 fremsendt forslag om en flerårigplan for laksebestanden i Østersøen og for fiskeriet efter denne bestand. Forslaget er oversendttil Rådet den 29. august 2011 i en dansk sprogudgave.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2 og skal behandles efter procedu-ren for den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Det maksimale bæredygtige udbytte (MSY) er den optimale fangst, der kan fanges af en bestand år efter år udenat bringe dens kapacitet til at reproducere sig i fare.2Selskaber, som udbyder fisketure efter laks i Østersøen
1
2NærhedsprincippetLaks er en anadrom art3, som lever både i floder og i havet. Formålet med forslaget er at sikreen effektiv bevarelse i hele østersølaksens vandringscyklus, herunder alle laksebestande i flo-der. I lyset heraf er det Kommissionens opfattelse, at østersølaksen henhører under ”havets bi-ologiske ressourcer” i henhold til TEUF artikel 3, stk. 1, litra d) og dermed et område, hvorEU har enekompetence. Nærhedsprincippet finder derfor ifølge Kommissionen ikke anvendel-se her.Regeringen afventer Rådets Juridiske Tjenestes vurdering af, hvorvidt hele laksens vandrings-cyklus, inklusiv dens liv i floderne, falder ind under definitionen ”havets biologiske ressour-cer” i medfør af Traktaten, og om den således i hele dens vandringscyklus falder ind underEU’s enekompetence.Formål og indholdLakseforvaltningsplanen, der blev vedtaget af Den Internationale Østersøfiskerikommission(IBSFC) i 1997, udløb i 2010. Samtidig har den seneste videnskabelige rådgivning vist, at enrække laksebestande i Østersøområdets floder er uden for sikre biologiske grænser. Medlems-staterne, Østersøens Regionale Rådgivende Råd og de berørte aktører har derfor bedt Kom-missionen om at forelægge et forslag til et nyt forvaltningssystem.Forvaltningsplanens målDe overordnede mål for planen er at sikre en bæredygtig udnyttelse af laksebestanden i Øster-søen i overensstemmelse med princippet om maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY) samt op-retholde bestandens genetiske integritet og mangfoldighed.Med henblik på at nå dette mål indeholder planen ikke blot foranstaltninger for laks i Østersø-en, men også foranstaltninger med henblik på at beskytte laksebestandene i floder i Østersø-området.Det konkrete mål for floder med vildlaks er som følger:For floder med vildlaks, hvor den potentielle smoltproduktion4er på 50 % eller der-over, skal produktionen af smolt øges så den inden 5 år er på 75 %.For floder som ikke er på 50 % af den potentielle smoltproduktion, skal produktionenefter 5 år være 50 % og efter 10 år 75 %.Efter 10 år skal produktionen for vildlaksesmolt opretholdes på mindst 75 %.
Laks tilhører de anadrome fiskearter, der som ungfisk migrerer fra elve og floder ud i havet for at finde næring,og senere som voksne vender tilbage til de samme ferskvandsområder for at gyde.4Smolt er betegnelsen for unge laks, der er parate til at migrere til havet for første gang. Efter 1-4 år i ferskvandsmoltificerer de unge laks og vandrer mod havet. Ved smoltifikationen sker der en fysiologisk tilpasning til salt-vand.
3
3De enkelte medlemsstater kan fastsætte strengere krav for de enkelte floder med vildlaks.Finland, Sverige, Estland, Letland og Litauen har vildlakseproducerende floder med udløb iØstersøen. Dette er ikke tilfældet for Danmark.FangstreglerFastsættelse af de årlige fiskerimuligheder i floderI floder fastsættes den årlige TAC5af de enkelte medlemsstater på baggrund af fiskeridødelig-heden. De enkelte medlemsstater fastlægger fiskeridødeligheden på baggrund af flodens mål,ekspertudtalelser fra STECF6og ICES7samt flodens potentielle smoltproduktion, som ICEShar beregnet. Fiskeridødeligheden revideres jævnligt.Kommissionen vurderer hvert tredje år foreneligheden og effektiviteten af de foranstaltninger,medlemsstaten har foretaget. Kommissionen bemyndiges i medfør af delegerede retsakter tilat fastsætte fiskeridødeligheden, den tilsvarende TAC eller lukke det pågældende fiskeri, hvismedlemsstatens foranstaltninger ikke vurderes at være forenelige med målene i planen, ellerhvis medlemsstaten ikke offentliggør fiskeridødeligheden eller TAC’en i overensstemmelsemed planen.Fastsættelse af de årlige fiskerimuligheder i havetDen årlige TAC for laksebestande i havet må ikke overstige et niveau, der svarer til en fiske-ridødelighed på 0,1. Hvis betingelserne for bestandene ændrer sig, eller niveauet ikke er til-strækkelig til at nå målene, bemyndiges Kommissionen til at regulere fiskeridødelighedengennem delegeret retsakter. I tilfælde af sygdomsudbrud el.lign. kan Rådet træffe afgørelse omen lavere TAC, end den der er baseret på en fiskeridødelighed på 0,1.Servicefartøjers udnyttelse af den nationale kvoteLaks fanget i havet fra servicefartøjer skal modregnes i den nationale kvote.Tekniske bevarelsesforanstaltningerDe pågældende medlemsstater skal inden for to år indføre tekniske bevarelsesforanstaltningeri de floder, hvor smoltproduktionskapaciteten ikke er nået op på 50 %. Medlemsstaterne kaniværksætte foranstaltninger for andre floder end dem, der er nævnt i forordningen. Kommissi-onen vurderer medlemsstaternes indsats hvert tredje år og bemyndiges til at fastsætte tekniskeforanstaltninger i form af delegerede retsakter, hvis der er behov for det.
56
TAC = total allowable catches = samlede tilladte fangstmængder.STECF = Den Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri7ICES = Det Internationale Havundersøgelsesråd
4Udsætning og direkte udsætningUdsætning af laks må kun foretages i floder med vildlaks og må ikke overstige flodens skøn-nende potentielle smoltproduktionskapacitet. Kommissionen kan fastsætte gennemførelsesbe-stemmelser om udsætning.Direkte udsætning (det vil sige udsætning af laksesmolt i potentielle laksefloder) må kun fore-tages, hvis formålet er at genoprette eller øge en bæredygtig selvbærende vildlaksebestand.Derudover skal floden have vandveje med fri vandring, en passende vandkvalitet og et habitatmed egnede reproduktions- og vækstbetingelser for laks. Der skal fastlægges et program forovervågning og evaluering, samt bevarelses- og forvaltningsforanstaltninger, der fremmergenopretning. Der gives mulighed for tilskud fra Den Europæiske Fiskerifond (EFF) til direk-te udsætning.Ifølge den videnskabelige rådgivning kan udsætningsprocedure have alvorlig indvirkning påden genetiske mangfoldighed. Der må derfor kun udsættes i ovennævnte tilfælde. Da udsæt-ning af laks muligvis er obligatorisk i visse medlemsstater, kan udsætning af laks på anden visfortsætte i op til syv år efter planens vedtagelse.Kontrol og håndhævelseEn betydelig del af de kystfartøjer, der fisker efter laks, har en længde på under 10 meter. Der-for indføres en regel om, at alle EU-fiskerfartøjer uanset længde, der har tilladelse til at fangelaks, skal føre en logbog over deres aktiviteter. For at sikre at laksefangster ikke fejlrapporte-res som havørreder, udvides kravet om forhåndsmeddelelse til flagstaten (jf. kontrolforordnin-gen8) til også at gælde fartøjer på under 12 meter med laks eller havørred om bord.Servicefartøjer skal have en særlig tilladelse til at fiske efter laks. De pågældende medlemssta-ter skal opføre tilladelserne i den elektroniske database. Desuden skal de registrere data omtilladelserne til særlige aktiviteter i det elektroniske valideringssystem. Førerne af servicefar-tøjer skal udfylde og indsende en fangstopgørelse senest den sidste dag i måneden. De pågæl-dende medlemsstater skal senest den 15. i hver måned registrere oplysningerne i de elektroni-ske systemer.Mindst 10 % af de samlede landinger skal kontrolleres. Derudover skal det nationale kontrol-handlingsprogram sikre at reglerne overholdes.
Rådets forordning (EF) nr. 1224/2009 af 20. november 2009 om oprettelse af en EF-kontrolordning med hen-blik på at sikre overholdelse af reglerne i den fælles fiskeripolitik, om ændring af forordning (EF) nr. 847/96,(EF) nr. 2371/2002, (EF) nr. 811/2004, (EF) nr. 768/2005, (EF) nr. 2115/2005, (EF) nr. 2166/2005, (EF)nr. 388/2006, (EF) nr. 509/2007, (EF) nr. 676/2007, (EF) nr. 1098/2007, (EF) nr. 1300/2008, (EF) nr. 1342/2008og om ophævelse af forordning (EØF) nr. 2847/93, (EF) nr. 1627/94 og (EF) nr. 1966/2006.
8
5Opfølgning og evalueringDe pågældende medlemsstater indberetter hvert sjette år om gennemførelsen af denne forord-ning til kommissionen. Kommissionen evaluerer planens effekt på laksebestanden senest et årefter modtagelse af disse indberetninger.UdtalelserEuropa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.Det Økonomiske og Sociale Udvalgs (ØSU) og Regionsudvalgets udtalelser foreligger endnuikke.KonsekvenserForslaget forventes at have statsfinansielle og administrative konsekvenser for det offentligeprimært som følge af det udvidede krav om forhåndsmeddelelser og logbøger for mindre far-tøjer samt eventuelle tilpasninger i fiskerisystemet.Forslaget forventes at have negative erhvervsøkonomiske konsekvenser for de erhvervsfiske-re, som fisker efter laks i Østersøen. Derudover forventes forslaget at have administrativekonsekvenser for et meget begrænset antal virksomheder i Danmark, som udbyder fisketureefter laks, samt erhvervsfiskere med fartøjer på under 12 meter.HøringForslaget har været forelagt i § 5-udvalget (fiskeri) og § 7-udvalget (rekreativt fiskeri).Danmarks Fiskeriforening finder generelt, at forslaget er dårligt videnskabeligt funderet. For-eningen er forundret over, hvis det rekreative fiskeri skal omfattes, at Kommissionen så væl-ger at begrænse inddragelsen af det rekreative fiskeri til rekreativt fiskeri fra servicefartøjer.Samtidig finder foreningen, at anvendelsen af den potentielle smoltproduktion som målsæt-ning er problematisk. Det fremføres, at vurderingen af en flods produktionskapacitet ikke er såsimpel. Der indgår en lang række antagelser, ikke blot om arealet af egnede gydepladser, menogså om overlevelsen af lakseynglen. Det anses af foreningen som et stort problem, at man så-ledes måler produktionen snarere end gydebestanden.Danmarks Fiskeriforening finder forslaget til målsætningsdødelighed for laks i det marinemiljø besynderlig. Der foreligger ikke, Danmarks Fiskeriforening bekendt, data som kan giveen realistisk vurdering af den absolutte bestandsstørrelse. Danmarks Fiskeriforening finder, atder kan være god fornuft i at begrænse udsætninger i floder med vildlaks til disse floders ka-pacitet. Imidlertid er foreningen uforstående over for ønsket om at bringe udsætningerne aflaks til ophør. Endelig finder foreningen ikke, at bestanden af laks i Østersøen er i en sådantilstand, at der er behov for særlige kontrolforanstaltninger.
6Danmarks Sportsfiskerforbund vurderer, at planen udgør et vigtigt værktøj til at redde Øster-sø-laksen. Foreningen mener som udgangspunkt, at planen har en god mulighed for at få denønskede effekt. Derudover mener Danmarks Sportsfiskerforbund, at målet bør være endnumere ambitiøst med en 100 % opfyldelse af potentialet - eventuelt over en længere årrækkeend de nævnte 10 år.Danmarks Naturfredningsforening finder umiddelbart, at den flerårige lakseplan for Østersøenser fornuftig ud, herunder et skrappere kontrolregime og indgrebsmuligheder. Danmarks Na-turfredningsforening påpeger, at der er seriøse problemer med, at alt for få laks vender tilbagetil gydepladserne i alle Østersøens væsentlige laksefloder, hvilket ifølge foreningen kun kantolkes således, at dødeligheden af laks er for stor i forhold til det forudsatte, uanset om detskyldes ulovlig og urapporteret fangst eller andet. Planen bør efter foreningens opfattelsestrammes yderligere op på alle relevante fronter for at sikre tilstrækkelig opgang til gydeplad-ser – det vil sige lavere fiskeridødelighed og langt strengere kontrol og håndhævelse.Danmarks Naturfredningsforening finder desuden, at der er en modstrid mellem MSY sombæredygtig målsætning og målet om at opnå en potentiel smoltproduktion på 75 %i laksefloderne. Det forekommer, at målet må sættes til 100 % smoltproduktion for at sikrebestandens nødvendige reproduktion som grundlag for en fangst af størrelsen MSY. Det vilkræve en stor indsats for at forbedre flodernes fysiske og vandkvalitetsmæssige reprodukti-onsbetingelser for laksen.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen hilser det velkomment, at Kommissionen har fremlagt en flerårig plan for lakse-forvaltningen i Østersøen. Regeringen støtter en flerårig plan, som på effektiv måde genopret-ter vildlaksebestanden i Østersøen, herunder tilslutter sig inddragelse af det erhvervsmæssigefiskeri efter laks i floderne.Regeringen arbejder for, at reglerne bliver så enkle og omkostningseffektive som muligt, idetformålet med planen samtidig fastholdes.Generelle forventninger til andre landes holdningerFlere medlemsstater er skeptiske overfor, at TEUF artikel 43, stk. 2, foreslås som hjemmel forhele forslaget. De pågældende medlemsstater finder, at hjemlen for dele af forslaget bør væreTEUF artikel 43, stk. 3, idet Rådet alene ifølge denne bestemmelse fastsætter fiskerimulighe-derne.Derudover forventes det, at flere medlemsstater vil forholde sig skeptiske til, at forslaget om-fatter fiskeriregulering af floder samt det rekreative fiskeri fra servicefartøjer.
7Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.