Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del Bilag 293
Offentligt
1131095_0001.png
1131095_0002.png
1131095_0003.png
1131095_0004.png
1131095_0005.png
1131095_0006.png
1131095_0007.png
1131095_0008.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 4. juni 2012Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdierfor acibenzolar-S-methyl, amisulbrom, cyazofamid, diflufenican, dimoxystrobin,methoxyfenozid, nikotin og saflufenacil (komitésag).Forslaget forventes sat til afstemning ved møde i Den Stående Komité for Fødevarekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH) den 11.-12. juni 2012.For så vidt angår stofferne acibenzolar-S-methyl, amisulbrom, cyazofamid, diflufenican,methoxyfenozid, nikotin og saflufenacil vurderes en vedtagelse af forslaget at betyde etuændret beskyttelsesniveau i Danmark.For så vidt angår stoffet dimoxystrobin vurderes en vedtagelse af forslaget at kunne ri-sikere at forringe beskyttelsesniveauet i Danmark.Regeringen lægger afgørende vægt på, at maksimalgrænseværdierne er sundhedsmæs-sigt acceptable. Regeringens tilslutning til forslaget forudsætter derfor, at den foreslåedemaksimalgrænseværdi for stoffet dimoxystrobin i rug udgår af forslaget eller nedsættestil et sundhedsmæssigt acceptabelt niveau.Regeringen lægger samtidig afgørende vægt på, at grænseværdier fastsættes på et til-strækkeligt datagrundlag. Regeringens tilslutning til forslaget forudsætter derfor endvi-dere, at der for stoffet saflufenacil forud for afstemningen foreligger tilstrækkelig do-kumentation vedrørende toksikologien af nedbrydningsproduktet trifluor-eddikesyresamt for nedbrydningen i GMO-soja kontra konventionel soja.Regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, regeringen har fore-lagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse afmaksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Med venlig hilsen
Camilla Axelsen
1
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen, Kemi og Fødevarekvalitet/Enheden forEU og internationale forholdSagsnr.: 2012-20-221-01294 / Dep. sagsnr.: 14699Den 4. juni 2012FVM 036
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005med hensyn til maksimalgrænseværdier for acibenzolar-S-methyl, amisulbrom, cyazo-famid, diflufenican, dimoxystrobin, methoxyfenozid, nikotin og saflufenacil (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Forslaget omhandler ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag II og III til pesticid-rammeforordning nr. 396/2005 for 8 aktivstoffer i en række afgrøder. Forslaget indebærerændringer af eksisterende maksimalgrænseværdier på baggrund af nye anvendelser af stof-ferne acibenzolar-S-methyl, amisulbrom, cyazofamid, diflufenican, dimoxystrobin og metho-xyfenozid på visse afgrøder i EU samt ansøgninger om fastsættelse af grænseværdier, der mu-liggør import af fødevarer, der indeholder saflufenacil. Endvidere indebærer forslaget en for-længelse af midlertidige maksimalgrænseværdier for stoffet nikotin på baggrund af en miljø-forurening. Der er gennemført risikovurderinger for de anførte stoffer. De ændrede grænse-værdier for stofferne acibenzolar-S-methyl, amisulbrom, cyazofamid, diflufenican, methoxyfe-nozid, nikotin og saflufenacil vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable, hvorfor en ved-tagelse af forslaget med hensyn til disse stoffer vurderes at betyde et uændret beskyttelsesni-veau i Danmark. Det kan dog ikke udelukkes, at den foreslåede maksimalgrænseværdi forstoffet dimoxystrobin i rug kan give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder, hensettil risikoen for kombinationseffekter, hvorfor en vedtagelse af forslaget med hensyn til dettestof kan risikere at forringe beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen lægger på den bag-grund afgørende vægt på, at den foreslåede maksimalgrænseværdi for stoffet dimoxystrobin irug udgår af forslaget eller nedsættes til et sundhedsmæssigt acceptabelt niveau. Endviderelægger regeringen afgørende vægt på, at der for stoffet saflufenacil forud for afstemningenforeligger tilstrækkelig dokumentation vedrørende toksikologien af nedbrydningsproduktettrifluor-eddikesyre samt for nedbrydningen i GMO-soja kontra konventionel soja.
2Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer,regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager omfastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr. 396/2005 af23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og ani-malske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pe-sticidrammeforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordningen.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 11.–12. juni 2012.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdGenerelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidresterMaksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningensbilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse ellerikke-optagelse på EU's positivliste til anvendelse af pesticider (bilag I til direktiv91/414/EØF). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, derendnu ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold;der er dog foretaget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføresder i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke maksimal-grænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksi-
3malgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatiskfastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Det-te er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden.En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres el-ler ændres på baggrund af:udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en effektivbekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i afgrøden.ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU, oghvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.nye oplysninger om for eksempel toksikologi.planlagt revurdering af pesticidet.andre særlige forhold (for eksempel at stoffet findes som miljøforurening).tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EUeller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret afen medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefteren videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af maksimalgrænse-værdier.Kommissionens forslagKommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at maksimalgrænseværdier (MRL) i bilag II og III æn-dres for stofferne acibenzolar-S-methyl, amisulbrom, cyazofamid, diflufenican, dimoxystro-bin, methoxyfenozid, nikotin og saflufenacil.Nedenfor er angivet hvilke grænseværdier, der foreslås sat op fra den analytiske detektions-grænse (ny maksimalgrænseværdi), samt hvilke grænseværdier, der foreslås sat op fra enværdi højere end den analytiske detektionsgrænse (maksimalgrænseværdien sættes op).Forslaget anfører følgende:For stofferne acibenzolar-S-methyl, amisulbrom, cyazofamid, diflufenican, dimoxystrobin ogmethoxyfenozid foreslås maksimalgrænseværdierne ændret som konsekvens af ansøgningerom nye anvendelser af pesticiderne på en række afgrøder i EU.For stoffet saflufenacil foreslås ændringer som konsekvens af ansøgninger om fastsættelse afmaksimalgrænseværdier, der muliggør import af fødevarer, der indeholder stoffet (importtole-rance).
4
For stoffet nikotin har Kommissionen modtaget information fra erhvervet vedrørende indholdaf nikotin i en række produkter. Der er videnskabelige undersøgelser i gang med det formål atundersøge naturlige kilder og dannelse af nikotin. På den baggrund foreslås de midlertidigemaksimalgrænseværdier for nikotin forlænget med to år(miljøforurening).Grænseværdier som følge af nye anvendelser i EU:For acibenzolar-S-methyl sættes ny maksimalgrænseværdi for havesalat.For amisulbrom sættes ny maksimalgrænseværdi for tomater, auberginer og havesalat.For cyazofamid sættes ny maksimalgrænseværdi for peberrod.For diflufenican sættes ny maksimalgrænseværdi for oliven til olie-fremstilling.For dimoxystrobin sættes ny maksimalgrænseværdi for sennepsfrø.For dimoxystrobin sættes maksimalgrænseværdien op for solsikkefrø og rug.For methoxyfenozid sættes ny maksimalgrænseværdi for hoved- og pluksalat og andresalatplanter (med undtagelse af endivie), spinat og lignende blade samt urter.Grænseværdier som følge af ansøgning om importtolerancer:For saflufenacil sættes ny maksimalgrænseværdi for tørrede bønner, tørrede ærter,solsikkefrø, sojabønner, svin (nyre), kvæg (lever og nyre), får (lever og nyre) og geder(lever og spiselige slagtebiprodukter).Grænseværdier på baggrund af moniteringsdata (miljøforurening):For nikotin forlænges gyldigheden af midlertidige maksimalgrænseværdier for hyben, urter,vilde svampe, te, urteudtræk og krydderier.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren med kon-trol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direk-te gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter med-lemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hellerikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede maksimalgrænseværdier ersundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.
5DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikke vilvære sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede maksimalgrænseværdier for deenkelte stoffer alene. DTU Fødevareinstituttet bemærker dog, at der for stoffet saflufenacilmangler tilstrækkelig dokumentation vedrørende toksikologien af nedbrydningsproduktettrifluor-eddikesyre, med det formål at bringe klarhed over stoffets sundhedsmæssige egenska-ber, samt for nedbrydningen i GMO-soja kontra konventionel soja med henblik på at tilveje-bringe et tilstrækkeligt datagrundgrundlag for fastsættelse af en korrekt maksimalgrænsevær-di.DTU Fødevareinstituttet bemærker, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, idet der endnu ikke fore-ligger en harmoniseret metode til dette.Der forskes internationalt og på DTU Fødevareinstituttet i kombinationseffekter, og der eksi-sterer et betydeligt vidensgrundlag, når det gælder kombinationseffekter for pesticidrester.Der findes imidlertid ikke på nuværende tidspunkt en systematisk harmoniseret metode til atvurdere eventuelle kombinationseffekter af grupper af pesticider. Det fremgår af pesticid-rammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal indarbejdes ivurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode. Der arbejdes i DenEuropæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA), herunder med dansk deltagelse, målrettetpå at udvikle en sådan metode til risikovurdering af kombinationseffekter for pesticidrester.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter i forbindelsemed fastsættelse af maksimalgrænseværdier har DTU Fødevareinstituttet - på grundlag af dennuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos den danske befolk-ning - foretaget en foreløbig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tageshøjde for kombinationseffekter. DTU Fødevareinstituttet vurderer på denne baggrund, at deforeslåede maksimalgrænseværdier for stofferne acibenzolar-S-methyl, amisulbrom, cyazo-famid, diflufenican, methoxyfenozid, nikotin og saflufenacil ikke giver anledning til sund-hedsmæssig bekymring.For stofferne acibenzolar-S-methyl, amisulbrom, cyazofamid, diflufenican, methoxyfenozid,nikotin og saflufenacil finder Fødevarestyrelsen, på baggrund af vurderingerne fra Den Euro-pæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) og DTU Fødevareinstituttet, at de foreslåede æn-dringer af maksimalgrænseværdier vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sund-hedsmæssigt acceptabel. En vedtagelse af forslaget for disse stoffer vurderes på den baggrundat betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.For stoffet dimoxystrobin vurderer DTU Fødevareinstituttet på baggrund af den foreløbigevurdering af risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tages højde for eventuelle kombinati-onseffekter, at det ikke kan udelukkes, at den foreslåede maksimalgrænseværdi for rug kan
6give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder, og at en mere præcis risikovurderingforudsætter en nøjere analyse.For stoffet dimoxystrobin finder Fødevarestyrelsen, på baggrund af vurderingerne fra DTUFødevareinstituttet, at det ikke kan udelukkes, at den foreslåede ændring af maksimalgrænse-værdien for rug kan medføre en tilstand på fødevareområdet, der ikke er sundhedsmæssigt ac-ceptabel, når der tages højde for eventuelle kombinationseffekter. En vedtagelse af forslagetfor dette stof vurderes på den baggrund at kunne risikere at forringe beskyttelsesniveauet iDanmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet bemærkninger.Regeringens foreløbige generelle holdningAlle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, somfører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II ogIII), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænse-værdier (optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger,er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kanalene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II og III.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af eventuelle kombinationseffekter læggerregeringen afgørende vægt på, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) risi-kovurdering foreligger i forbindelse med Kommissionens fremsættelse af forslaget, således atDTU Fødevareinstituttet kan gennemføre en risikovurdering, herunder en foreløbig vurderingaf eventuelle kombinationseffekter, og at ændringen af grænseværdier på den baggrund ikkegiver anledning til sundhedsmæssig bekymring.Forslaget indeholder maksimalgrænseværdier for en række aktivstoffer i en række afgrøder.For stofferne acibenzolar-S-methyl, amisulbrom, cyazofamid, diflufenican, methoxyfenozid,nikotin og saflufenacil er det vurderingen, at de foreslåede ændringer af maksimalgrænsevær-dier vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel, mens detikke kan udelukkes, at beskyttelsesniveauet vil blive forringet som følge af den foreslåedeændring af maksimalgrænseværdien for dimoxystrobin i rug.Regeringen lægger afgørende vægt på, at maksimalgrænseværdierne er sundhedsmæssigt ac-ceptable. Regeringens tilslutning til forslaget forudsætter derfor, at den foreslåede maksimal-
7grænseværdi for stoffet dimoxystrobin i rug udgår af forslaget eller nedsættes til et sund-hedsmæssigt acceptabelt niveau.Regeringen lægger samtidig afgørende vægt på, at grænseværdier fastsættes på et tilstrække-ligt datagrundlag. Regeringens tilslutning til forslaget forudsætter derfor endvidere, at der forstoffet saflufenacil forud for afstemningen foreligger tilstrækkelig dokumentation vedrørendetoksikologien af nedbrydningsproduktet trifluor-eddikesyre samt for nedbrydningen i GMO-soja kontra konventionel soja.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, re-geringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fast-sættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvali-ficeret flertal for forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.