Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del Bilag 281
Offentligt
1125558_0001.png

DTL og 3f anmoder om foretræde for Fødevareudvalget

Dyretransport

Dansk Transport og Logistik og 3f vil gerne informere Udvalget om de problemer, der er omkring at vurdereom dyr er transportegnede og om, hvorledes vognmænd og chauffører anklages og oftest straffes forforhold, de ikke havde kunne gøre anderledes .En introduktion til sagen kan være følgende tv-indslag ”Vognmænd skal være klogere end dyrlæger” fra 11.maj:http://front.xstream.dk/tvmv/?id=14482Chauffører og vognmænd anklages almindeligvis selv om skader ikke var synlige ved indlæsningen afdyrene, og, som eksemplet er i tv-indslaget, selv om de har en skriftlig dyrelægeerklæring på, at dyret varfundet egnet til transporten. En andet eksempel er, at de straffes for skader, der først blev opdaget påslagtegangen, dvs. skader som den kontrollerende dyrlæge på slagteriet heller ikke så, da dyret var levende.Om et dyr er transportegnet eller ej kræver ofte et forudgående kendskab til dyrets sygehistorie. Fx er detalmindeligt, at en gammel benskade bryder op under transportmidlets rystelser – men det kan chaufførenikke forudsige.DTL og 3f finder, at chauffører og vognmænd skal have ansvar på de områder, hvor de faktisk harhandlemuligheder. Dvs. landmanden skal have ansvar for, at de dyr, der sættes ud til udlevering, er egnedetil transport og chaufføren skal have ansvaret for dyrene på bilen.Vognmand og chauffør straffes i Danmark med bødestørrelser, der varierer fra kr. 7.000 – kr. 40.000. Tilsammenligning betales vognmanden helt ned til 85 kr. pr. kvæg, der transporteres, 77 kr. pr. slagteso, ogfor smågrise betales vognmanden ned til 12 kr. pr. dyr. Vognmandens økonomiske incitament for ikke atoverholde reglerne er således ikke til stede. Det samme gør sig gældende for chaufføren, der er timelønnetog derfor intet tjener på forsætligt eller uagtsomt at løbe en risiko ved at undlade at overholde reglerne.Forordningen tilkendegiver, at både afsender af dyret og transportøren har et ansvar - der er såledesmulighed for at præcisere ansvaret for den enkelte aktør. Vi har i Danmark i forvejen en bekendtgørelse,der præciserer forordningen på en række punkter.