Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del Bilag 28
Offentligt
1033727_0001.png
1033727_0002.png
1033727_0003.png
1033727_0004.png
1033727_0005.png
1033727_0006.png
1033727_0007.png
1033727_0008.png
1033727_0009.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 25. oktober 2011Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grund- og nærhedsnotat vedrørende forslagtil Rådets forordning om fastsættelse for 2012 af fiskerimuligheder for EU-fartøjer forvisse fiskebestande og grupper af fiskebestande, der ikke er omfattet af internationaleforhandlinger eller aftaler, KOM (2011) 0586.
Med venlig hilsen
Camilla Axelsen
1
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri2.2. Fiskeripolitisk kontorSagsnr.: 11886Den 25. oktober 2011FVM 944
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2012 af fiskerimuligheder for EU-fartøjer for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande, der ikke er omfattet af in-ternationale forhandlinger eller aftalerKOM (2011) 586ResuméKommissionen har fremlagt forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2012 af fiskeri-muligheder for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande, der ikke er omfattet af inter-nationale forhandlinger eller aftaler. Formålet med forslaget er at fastsætte TAC1for 2012 ogfordele EU’s rådighedsmængder til medlemsstaterne (kvoter) for fiskeriet efter de pågældendebestande i 2012. Kommissionen har som noget nyt for 2012 valgt at opsplitte den generelleforordning om fiskerimuligheder uden for Østersøen i to dele – den netop fremlagte og et ef-terfølgende forslag som vedrører fiskerimuligheder, der er omfattet af internationale forhand-linger eller aftaler.BaggrundKommissionen har ved KOM (2011) 586 af 26. september 2011 fremsendt forslag til Rådetsforordning om fastsættelse for 2012 af fiskerimuligheder for EU-fartøjer for visse fiskebe-stande og grupper af fiskebestande, der ikke er omfattet af internationale forhandlinger elleraftaler. Forslaget er oversendt til Rådet den 27. september 2011 i en dansk sprogudgave.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 3 og kan vedtages af Rådet medkvalificeret flertal.Nærhedsprincippet1
TAC = Total Allowable Catches = samlede tilladte fangstmængder.
2Kommissionen har vurderet, at EU har enekompetence på det område, som forslaget vedrører,i henhold til TEUF artikel 3, stk. 1, litra d, hvorfor nærhedsprincippet ikke finder anvendelse.Idet forslaget er et led i gennemførelsen af EU’s fælles fiskeripolitik, er Regeringen enig heri.Formål og indholdKommissionen har som noget nyt valgt at opsplitte den generelle årlige forordning om fiske-rimuligheder (uden for Østersøen) i to forslag:1. Det foreliggende forslag, som vedrører fastsættelse for 2012 af fiskerimuligheder for EU-fartøjer for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande, der ikke er omfattet af interna-tionale forhandlinger eller aftaler.2. Et forslag, som følger senere, der vedrører fastsættelse for 2012 af fiskerimuligheder forvisse fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende for EU-farvande og for EU-fartøjer i visse andre farvande, der er omfattet af internationale forhandlinger eller aftaler.Det foreliggende forslag omfatter således EU-fiskebestande, som efter Kommissionens vurde-ring ikke skal indgå i internationale forhandlinger eller aftaler. Formålet med forslaget er atfastsætte TAC for 2012 og fordele EU’s rådighedsmængder i form af kvoter til medlemssta-terne. Der skal endvidere fastsættes fiskeriindsatsbegrænsninger for fiskeriet i relevante fiske-rier for 2012.Forslaget bygger på den videnskabelige rådgivning om fiskerimulighederne i Østersøen udar-bejdet af Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) og Den Videnskabelige, Tekniske ogØkonomiske Komité for Fiskeri (STECF) i kombination med de principper for TAC-fastsættelse afhængig af de enkelte bestandes tilstand, som fremgår af Kommissionens medde-lelse om høring om fiskerimuligheder for 20122(Kommissionens politikerklæring).I forhold til tidligere, hvor der var fastsat 11 forskellige bestandskategorier, har Kommissio-nen i år fremlagt en mere forenklet principmodel baseret på følgende arbejdsmetoder:1) I de tilfælde, hvor TAC’erne eller fiskeriindsatsen reguleres ved hjælp af langsigtede pla-ner skal disse som hidtil følges.2) Såfremt der foreligger en videnskabelig rådgivning, som er baseret på omfattende data ogkvantitative analyser og prognoser, der hviler på MSY3, lægges rådgivningen direkte tilgrund for fastsættelsen af TAC’er/fiskeriindsats, selvom det kan accepteres, at MSY ind-føres gradvist frem til 2015, hvis det ellers er foreneligt med rådgivningen. I det konkreteforslag har Kommissionen for visse bestande i forhold til sidste år anlagt en mere ambitiøstidsplan for opnåelse af MSY end baseret på ICES’ gradvise tilgang frem til 2015. Kom-
Jf. KOM (2011) 298 af 25. maj 2011.Fiskeri på grundlag af det maksimalt bæredygtige udbytte (MSY) er den fiskeriintensitet, der giver det størsteudbytte fra bestanden på lang sigt uden at reducere bestandens evne til at reproducere sig på kort sigt.3
2
3missionen lægger således op til, at der fastsættes en TAC svarende til halvvejs mellem denaktuelle fiskeridødelighed og MSY4.3) Hvis der ikke foreligger en videnskabelig rådgivning, eller de tilgængelige oplysninger tilat beregne bestandens størrelse og den dertil afpassede fangst er utilstrækkelige, skalTAC’en reduceres med 25 %, og medlemsstaterne skal hurtigst muligt træffe foranstalt-ninger med henblik på at fremsende de oplysninger, der er nødvendige for at fastsætte enpassende befiskningsgrad. Kommissionen har i sit forslag modificeret arbejdsmetode nr. 3i lyset af skepsis blandt visse medlemsstater og interessenter i forhold til en automatisk re-duktion på 25% i forbindelse med behandlingen af Kommissionens politikerklæring.Kommissionen har i sit foreliggende forslag således ikke anvendt en generel nedsættelsepå 25 %, men nedsættelser på 15 % eller 25 % under hensyn til en række faktorer, herun-der især tilgængelige oplysninger om tendenser for bestande og betragtninger vedrørendefiskeri efter flere arter (”blandet fiskeri”).Hovedparten af fiskerimuligheder i dansk fiskeri er relateret til internationale forhandlinger ogaftaler (særligt mellem EU og Norge), hvorfor Danmark alene har fiskerimuligheder for et be-grænset antal bestande omfattet af det foreliggende forordningsforslag.Nedenstående er en oversigt over den biologiske rådgivning og Kommissionens forslag omTAC for EU’s autonome bestande i bl.a. Nordsøen og Skagerrak/ Kattegat i 2012, der har di-rekte relevans for Danmark. TAC’er i 2011 og den danske kvoteandel fremgår ligeledes.Oversigt over EU’s autonome bestande af direkte relevans for Danmark:ArtRådgivningTAC i2011(i tons)Torski Kat-tegat0 tonsICES vurderer at bestanden er historisk lav, og der er ingentegn på umiddelbar genopbygning. ICES rådgiver, at der ik-ke må være målrettet fiskeri efter torsk, og at bifangst skalminimeres.Bestanden er omfattet af en langsigtet plan for torsk5ogTAC fastsættes i henhold til denne.Kommissionen følger artikel 10 i forvaltningsplanen, og fo-reslår en TAC på 0 tons ledsaget af et krav om, at landing aftorsk er tilladt, såfremt den pågældende fangst ikke udgørmere end 1,5 % af den levende vægt af den samlede fangst,der opbevares ombord for hver enkelt fangstrejse.190KommissionensTAC forslagfor 20120 tons- 100%DK andelaf EU'skvote61%
Således svarer forslag til TAC i de relevante tilfælde til en begrænsning af fiskeridødeligheden (F), der liggermidt imellem den aktuelle fiskeridødelighed (F) eller forsigtighedsreferencepunktet for F og en fiskeridødelighedbaseret på MSY (Fmsy).5Rådets Forordning (EF) nr. 1342/2008 af 18. december 2008 om fastlæggelse af en langsigtet plan for torskebe-stande og for fiskeri efter disse bestande og om ophævelse af forordning (EF) nr. 423/2004
4
4ArtRådgivningTAC i2011(i tons)TungeiSkagerrak/Kattegat/Øs-tersøen620 tonsICES rådgiver efter MSY, at TAC’en kan fastsættes til 620tons. Hvis man anvender forsigtighedsprincippet, anbefalesen TAC på 520 tons, svarende til en reduktion på 38 %.1.564 tonsICES rådgiver på basis af MSY transition tilgang, at landin-ger i 2012 ikke bør overstige 51.900 t for den samlede nord-lige bestand (kulmule i IIIa, underområde IV, VI og VII, ogområde VIIIa,b,d), hvilket svarer til 1.564 tons i dette områ-de. Kommissionen foreslår en lavere TAC på 1.482 t mod1.661 t i 2011, svarende til halvvejs mod MSY-målet (-11%).1.822 tonsICES rådgiver på basis af MSY transition tilgang, at landin-ger i 2012 ikke bør overstige 51.900 t for den samlede nord-lige bestand (kulmule i IIIa, underområde IV, VI og VII, ogområde VIIIa,b,d), hvilket svarer til 1.822 tons i dette områ-de. Kommissionen foreslår en lavere TAC på 1.726 t mod1.935 t i 2011, svarende til halvvejs mod MSY-målet (-11%).Jomfru-hummeriNordsøenICES rådgiver efter funktionelle enhederICES vurderer bestanden og fiskeritrykket for jomfruhum-mer i Nordsøen for 8 separate delområder. Den samledeTAC fastsættes dog for hele området samlet. Kommissionenhar foreslået en TAC på 20.849 tons, hvilket indebærer enreduktion på 11 %. Reduktionen afspejler dog ikke bestands-tilstanden i samtlige underområder.92 tonsICES kommer ikke med ny rådgivning for 2012, idet sidsteårs rådgivning gælder for både 2011 og 2012. Rådgivningenvar, at bestandens tilstand er ukendt, og at fangster bør hol-des omkring gennemsnittet for perioden 2003-2008.Kommissionen foreslår en reduktion af TAC’en med 15 %til 78 tons.9223.4541.9351.661840KommissionensTAC forslagfor 2012520 tons- 38 %DK andelaf EU'skvote84 %
KulmuleiSkagerrak/Kattegat/Øs-tersøen
1.482 tons- 11 %
92 %
KulmuleiNordsøen
1.726 tons- 11 %
58 %
20.849 tons- 11%
5%
LangeiSkagerrak/Kattegat/Østersøen
78 tons- 15 %
55 %
5ArtRådgivningTAC i2011(i tons)Brislingiden engel-ske kanalFangster bør reduceresDer er tale om en bestand uden analytisk assessment. ICESfinder, at data er utilstrækkelige til at gennemføre en vurde-ring og rådgiver i henhold til forsigtighedsprincippet, atfangster bør reduceres.Kommissionen foreslår TAC fastsat til 4.066 t mod 5.421 t i2011 svarende til 25 % reduktion.5.241KommissionensTAC forslagfor 20124.066- 25 %DK andelaf EU'skvote33 %
Havgaltidet nordøst-lige Atlan-terhav
82.000 tonsICES rådgiver i overensstemmelse med forsigtighedsprin-cippet, at fangsterne ikke bør overstige gennemsnittet forlandingerne i perioden 2008-2010. Det indebærer en TAC på82.000 tons, hvilket svarer til en stigning på 148 %.Kommissionen foreslår en reduktion af TAC’en med 15 %som følge af manglende analytisk assessment.
33.000
28.050- 15 %
24 %
TAC’er i øvrigtMed henblik på fortsat beskyttelse af sårbare arter er TAC’er for pighaj og sildehaj i EU-farvande foreslået fastsat til 0. Fangster af disse arter, skal straks sættes ud uskadt i det om-fang, det er praktisk muligt. For skader og rokker i Skagerrak/ Kattegat og Nordsøen foreslåsen reduktion af TAC’er med 15 %.FiskeriindsatsreguleringI 2009 er der blevet indført et kilowattdagesystem til regulering af fiskeriindsatsen i blandtandet Nordsøen, Skagerrak og Kattegat, jf. Rådets forordning (EF) nr. 1342/20086. Fiskeri-indsatsreguleringen reguleres for 2012 således i henhold til reglerne i denne plan. I forslaget erangivet en 25 %’s reduktion for TR2-segmentet (trawl med70 mm maskestørrelse eller der-over, men under 100 mm) i Kattegat. Nordsøen og Skagerrak er ikke omfattet af nærværendeforslag.Andre bestemmelserBestemmelser fra 2011 om en kvotepræmie for fartøjer, der deltager i fuldt dokumenteret fi-skeri ved fiskeri efter torsk i Nordsøen og Skagerrak, og betingelserne herfor er videreført iforslaget, herunder bl.a. at kvotepræmien maksimalt må udgøre 75 % af den forventedemængde udsmid, der må forventes for den type fartøj.6
Rådets forordning (EF) nr. 1342/2008 af 18. december 2008 om fastlæggelse af en langsigtet plan for torskebe-stande og for fiskeri efter disse bestande og om ophævelse af forordning nr. 423/2004.
6
Kommissionen foreslår en videreførelse af en bestemmelse, som blev introduceret i 2011 om,at i enkelte tilfælde hvor én enkelt medlemsstat har 100 % af TAC for en bestand, skal det væ-re den pågældende medlemsstat, som fastsætter TAC blandt andet på den betingelse, atTAC’en med den højst mulige sandsynlighed vil give en udnyttelse af bestanden, som er ioverensstemmelse med, at der nås et maksimalt bæredygtigt udbytte i 2015 og tiden derefter.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.KonsekvenserForslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget forventes ikkeat have statsfinansielle konsekvenser.Fastsættelse af TAC og kvoter har på kort sigt erhvervsøkonomiske konsekvenser. For så vidtangår TAC’erne for 2012 er der for bestande af væsentlig betydning for Danmark tale om re-duktion for torsk og tunge i Kattegat. Samlet set for Danmark er vurderingen på kort sigt, atKommissionens forslag vil få begrænsede negative konsekvenser i erhvervets fiskerimulighe-der, idet der allerede i dag fanges meget få torsk i Kattegat. Konsekvenserne for bruttoindtje-ningen vil imidlertid blandt andet afhænge af den samtidige udvikling i afsætningsprisernesamt omkostninger, ikke mindst brændstof og fiskerimønstre. For den enkelte fisker kan situa-tionen se anderledes ud, særligt for enkelte fiskere med direkte torskefiskeri i Kattegat.HøringForslaget har været i høring i §5-udvalget (fiskeri).Danmarks Fiskeriforening bemærker i relation til torsk i Kattegat, at det er helt centralt at på-pege, at ICES rådgivningen ikke specifikt peger på fiskeri som den eneste forklaring på fiske-ridødeligheden. En 0-TAC vil derfor efter foreningens opfattelse ikke give den ønskede ud-vikling i fiskeridødeligheden. Med udgangspunkt i bestandens åbenlyst ringe tilstand, men og-så med henvisning til de omfattende beskyttelsesforanstaltninger og den genopretningsplan,der allerede er på plads, finder foreningen, at TAC skal reduceres med 25 %. Foreningen be-mærker, at en 0-TAC vil medføre en betydelig risiko for discard i fiskeriet efter jomfruhum-mer, rødspætter og tunge, som finder sted i Kattegat – uanset den bifangstregel, som Kommis-sionen foreslår.Danmarks Fiskeriforening finder, at TAC’en for tunge i Skagerrak/Kattegat skal fastsættes til610 t i overensstemmelse med den biologiske rådgivning. Med hensyn til havgalt støtter for-eningen Danmarks Pelagiske Producentorganisations bemærkninger, jf. nedenfor.
7Danmarks Fiskeriforening bemærker endelig, at hvis Kommissionens forslag vedtagesuændret, vil det få betydelige økonomiske konsekvenser, ikke mindst for de fiskere, som fi-sker i Kattegat.Danmarks Pelagiske Producentorganisation anfører i relation til princippet om automatisk 25% eller 15 % reduktion i TAC i tilfælde af manglende videnskabelig rådgivning eller mang-lende bestandsoplysninger, at et sådant automatisk princip er imod de principper, der efter for-eningens opfattelse bør gælde for videnskabsbaseret forvaltning. TAC bør ifølge foreningenfastsættes på baggrund af en grundig gennemgang af de enkelte bestande; inklusiv den biolo-giske rådgivning, udviklingen i flåde og fiskerimønstre, samt socioøkonomiske forhold gene-relt.Med hensyn til havgalt anfører Danmarks Pelagiske Producentorganisation, at ICES vurderer,at bestanden på ingen måde har været overudnyttet, og at en restriktiv TAC i 2012 bør fastsæt-tes på 82.000 tons, svarende til gennemsnittet af landingerne i perioden 2008-2010. Forenin-gen kan tilslutte sig anbefalingen fra ICES. Foreningen bemærker endelig, at Kommissionensforslag vedrørende TAC for havgalt i høj grad vil medvirke til at fjerne incitamenterne til ogsvække mulighederne for det videnskabelige samarbejde, som er blevet etableret mellem fi-skerierhvervet og forskningsinstitutioner i forbindelse med udviklingen af fiskeriet efter hav-galt.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter fastsættelse af kvoterne for 2012 på grundlag af fastlagte forvaltningsplanerog den videnskabelige rådgivning og mål om at nå MSY-mål i 2015 gennem en gradvis til-gang.Regeringen arbejder for en løsning for TAC for torsk i Kattegat, som på samme tid indebærerbeskyttelse af torsken gennem anvendelse af selektive redskaber og samtidig giver mulighedfor opretholdelse af andet fiskeri med bifangst af torsk. Regeringen kan støtte fastsættelsen afkW-dage i Kattegat i henhold til den eksisterende langsigtede plan for torsk.Regeringen arbejder for, at der i 2012 fortsat skal afsættes en supplerende kvotepræmie påsamme niveau som i 2011 idet man afventer reformen af den fælles fiskeripolitik. Regeringenarbejder endvidere for, at der gives medlemsstaterne frihed til at fordele den supplerende kvo-tepræmie blandt de deltagende fartøjer.Regeringen finder, at princippet om en automatisk TAC-reduktion på 25 % eller 15 % i tilfæl-de, hvor der mangler en videnskabelig rådgivning eller er manglende bestandsoplysninger, erfor kategorisk, idet der vil være behov for en konkret vurdering i det enkelte tilfælde.
8Regeringen finder en opsplitning af den generelle forordning om fiskerimuligheder i to deleuhensigtsmæssig. Det skyldes primært, at det indebærer, at tredjelande vil få et uhensigtsmæs-sigt indblik i EU’s forhandlingsposition om, hvilke bestande som vil være i spil i forbindelsemed forhandlinger med tredjelande.Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, at et samlet kompromisforslag kan vedtages.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.