Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del Bilag 27
Offentligt
1032411_0001.png
1032411_0002.png
1032411_0003.png
1032411_0004.png
1032411_0005.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 18. oktober 2011Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag om ændring af bilagI og IV i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr. 2003/2003 af 13. oktober2003 om gødninger (komitésag).Forslaget er sat til skriftlig afstemning i Den Stående Komité for Gødning med sidstefrist for stemmeafgivelse den 21. oktober 2011.Regeringen finder ikke, at det er muligt på det foreliggende datagrundlag at lave en på-lidelig videnskabelig vurdering af, om forslaget i sin helhed vil berøre beskyttelsesni-veauet i Danmark og EU.På baggrund heraf agter regeringen at stemme imod forslaget.
Med venlig hilsen
Camilla Axelsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriEnhed/Kontor: NaturErhvervstyrelsen/Miljøerhverv/Dep.Sagsnr.: PD 11-41801-000005/Dep. sagsnr.: 12091Den 14. oktober 2011FVM 943
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag om ændring af bilag I og IV i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning(EF) nr. 2003/2003 af 13. oktober 2003 om gødninger (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Kommissionen har fremsat forslag til ændring af gødningsforordningen1med det formål attilpasse forordningen til den tekniske udvikling. Med forslaget foreslås en række nye stoffersamt tilhørende analysemetoder optaget i forordningen. Regeringen finder ikke, at det er mu-ligt på det foreliggende datagrundlag at lave en pålidelig videnskabelig vurdering af, om for-slaget i sin helhed vil berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. På baggrund heraf agterregeringen at stemme imod forslaget.BaggrundKommissionen har fremsat forslag om ændring af bilag I og IV i Europa-Parlamentets og Rå-dets forordning (EF) nr. 2003/2003 af 13. oktober 2003 om gødninger (gødningsforordningen)med det formål at tilpasse forordningen til den tekniske udvikling.Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 31, stk. 1 og 3 i gødningsforordningen.Forslaget behandles i skriftlig procedure i en forskriftskomitéprocedure med kontrol i DenStående Komité for Gødning. Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kom-missionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalifi-ceret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådetog Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Op-
1
Europaparlamentets og Rådets Forordning (EF) nr. 2003/2003 af 13. oktober 2003 om gødning
2nås der ikke kvalificeret flertal i Komitéen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Eu-ropa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilsluttersig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget er sat til skriftlig afstemning i Den Stående Komité for Gødning med sidste frist forstemmeafgivelse den 21. oktober 2011.NærhedsprincippetForslaget vedrører gennemførelsesbestemmelser til en allerede vedtaget retsakt, hvorfor nær-hedsprincippet vurderes tilgodeset.Formål og indholdForslaget har til hensigt at tilpasse forordningen til den tekniske udvikling gennem optagelseaf en række nye stoffer på forordningens bilag I, så de kan markedsføres som ”EF-GØDNING”. Desuden skal analysemetoder til stofferne tilføjes forordningens bilag IV.Stofferne, der foreslås optaget, er dels vandige opløsninger af tre allerede kendte gødninger(calciumborat, kobberoxid og manganoxid), dels hjælpestoffer til gødninger: Et chelate-ringsmiddel (HBED), en kompleksbinder (lignosulfonat), to nitrifikationshæmmere (DCD/TZog TZ/MP) samt en ureasehæmmer (2-NPT). Chelateringsmidler og kompleksbindere tilsæt-tes gødninger med mikronæringsstoffer (metalioner) for at sikre, at disse forbliver vandoplø-selige, og dermed lettilgængelige for planterne i stedet for, at de bindes til jordpartiklerne. Ni-trifikationshæmmere og ureasehæmmere virker ved at nedsætte hastigheden, hvormed kvæl-stofformerne ammonium og urea i gødninger omdannes til letopløselige forbindelser, somhurtigere udvaskes. Når omdannelsen forsinkes, øges optaget i planterne.Calciumborat, kobberoxid og manganoxidi pulverform er allerede optaget på bilag I. Hensig-ten med også at optage en vandig opløsning af gødningerne på bilag I er at gøre færdigblande-de produkter lettere tilgængelige for landmændene. Derved undgår de den potentielle sund-hedsrisiko at indånde støvet ved at skulle arbejde med pulveret.HBEDbenyttes som organisk chelateringsmiddel for mikronæringsstoffer, særligt jern. HBEDhar været brugt i Polen i over 10 år efter sigende uden skadelig indvirkning på miljøet.Lignosulfonatanvendes i bladgødning som kompleksbinder for mikronæringsstoffer. Det erallerede tilladt og anvendes i tre medlemsstater efter sigende uden skadelige miljøpåvirknin-ger. Stoffet har stor lighed med lignin, som forekommer naturligt i store mængder i cellevæg-gen hos træer og nogle planter. Både lignosulfonat og lignin er restprodukter fra papirindustri-en. Lignosulfonat vil være første stof på listen over tilladte kompleksbindere, såfremt det op-tages med nærværende forslag.
3
NitrifikationshæmmerneDCD/TZogTZ/MPer anvendt i Tyskland og Tjekkiet gennem man-ge år, efter sigende uden skadelige miljøeffekter. De består hver for sig af to stoffer i forskel-ligt mængdeforhold, og virkningen beror på synergieffekten mellem de enkelte stoffer i pro-duktet. De anvendes sammen med gødning med ammoniumkvælstof for at reducere udvask-ning og fordampning.Ureasehæmmeren2-NPTer anvendt i Tyskland gennem mange år efter sigende uden skadeligvirkning på miljøet. Stoffet anvendes med gødning med ureakvælstof for at øge tilgængeligtkvælstof for afgrøderne ved at reducere fordampningen.UdtalelserEuropa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.Gældende dansk retOmrådet er reguleret ved Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr. 2003/2003 af13. oktober 2003 om gødninger.KonsekvenserForslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser fordet offentlige eller konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at have væsentligesamfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget medfører ingen nævneværdige administrativekonsekvenser for erhvervslivet. En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning afdansk lovgivning.For at få en vurdering af, om godkendelsen af hjælpestofferne HBED, lignosulfonat, DCD/TZ,TZ/MP og 2-NPT vil berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, har regeringen sendt do-kumentationsmaterialet, som EU har modtaget fra industrien, til bedømmelse hos Det Natio-nale Center for Miljø og Energi (DMU) ved Århus Universitet med anmodning om en økotok-sikologisk vurdering samt en vurdering af, om det tilsendte materiale er tilstrækkeligt.DMU har vurderet, at datamaterialet for stofferne HBED, lignosulfonat, DCD/TZ og TZ/MPer mangelfuldt sammenlignet med det minimumsdatasæt, som er påkrævet ved risikovurde-ring af for eksempel pesticider og veterinære lægemidler, der begge på samme måde som han-delsgødning havner på landbrugsjorden. Det er derfor ikke muligt for DMU at lave pålideligevidenskabelige vurderinger af, om de pågældende stoffer vil påvirker beskyttelsesniveauet iDanmark og EU. DMU har dog lavet en risikovurdering ud fra de værst tænkelige konsekven-ser og på den baggrund skønnet, at de skadelige virkninger ikke vil være særligt sandsynlige.DMU oplyser om 2-NPT, at det fremsendte materiale er af langt bedre kvalitet end materialetfremsendt med øvrige ansøgninger om optagelse af nye stoffer i gødningsforordningen. Det er
4generelt fyldestgørende og inkluderer oplysninger om validitet af udførte test. Samtidig tyderintet på, at stoffet ved normal brug er skadeligt for dyr, planter eller miljøet.HøringForslaget har været i offentlig høring på høringsportalen.dk og skriftligt været forelagt Natur-Erhvervstyrelsens udvalg for gødning i samme periode. Der er ikke indkommet høringssvar.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen finder ikke, at det er muligt på det foreliggende datagrundlag at lave en pålideligvidenskabelig vurdering af, om forslaget i sin helhed vil berøre beskyttelsesniveauet i Dan-mark og EU. På baggrund heraf agter regeringen at stemme imod forslaget.Generelle forventninger til andre landes holdningerForslaget forventes at kunne vedtages med kvalificeret flertal.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.