Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del Bilag 234
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 3. april 2012Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grund- og nærhedsnotat vedrørende forslagtil Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ikke-kommerciel transport afselskabsdyr, og forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rå-dets direktiv 92/65/EØF for så vidt angår de dyresundhedsmæssige betingelser for sam-handel inden for Unionen og indførsel til Unionen af hunde, katte og fritter, KOM(2012) 89 og KOM (2012) 90.
Med venlig hilsen
Camilla Axelsen
1
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen/Dyresundhed/Veterinærenheden/EU-enhedenSagsnr.: 2012-20-221-01216Den 2. april 2012FVM 021
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ikke-kommerciel transportaf selskabsdyr, ogom forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv92/65/EØF for så vidt angår de dyresundhedsmæssige betingelser for samhandel indenfor Unionen og indførsel til Unionen af hunde, katte og fritterKOM (2012) 89 og KOM (2012) 90Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til en forordning om ikke-kommerciel transport af selskab-dyr, der rejser med deres ejere. Forslaget opstiller specifikke dyresundhedsmæssige krav forikke-kommerciel transport af hunde, katte og fritter, der er modtagelige for rabies (hundegal-skab), herunder krav til id-mærkning og identifikationsdokumenter, rabiesvaccination med vi-dere. Kommissionen har derudover fremsat forslag om ændring af bestemmelserne for kom-merciel samhandel inden for EU og indførsel til EU af hunde, katte og fritter. Forslaget frem-sættes som konsekvens af forslaget om ikke-kommerciel transport af selskabsdyr med henblikpå at indsætte en korrekt reference til forordningsforslaget, samt at udvide tidspunktet for denkliniske undersøgelse til 48 timer før afsendelsen. Endelig skal forordningen tilpasses Lissa-bon-traktatens bestemmelser om delegerede retsakter, TEUF artikel 290, og gennemførelses-retsakter, TEUF artikel 291. En vedtagelse af forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelses-niveauet i Danmark eller EU.BaggrundKommissionen har ved KOM (2012) 89 af 6. marts 2012 fremsendt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ikke-kommerciel transport af selskabsdyr. Forslaget eroversendt til Rådet den 7. marts 2012 i dansk sprogversion. Kommissionen har derudover vedKOM (2012) 90 af 6. marts 2012 fremsendt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktivom ændring af Rådets direktiv 92/65/EØF for så vidt angår de dyresundhedsmæssige betingel-
2ser for samhandel inden for EU og indførsel til EU af hunde, katte og fritter. Forslaget er over-sendt til Rådet den 7. marts 2012 i dansk sprogversion.Forslagene er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2, og, for så vidt angår KOM(2012) 89, ligeledes TEUF artikel 168, stk. 4. Forslagene skal behandles efter proceduren forden almindelige lovgivningsprocedure, jf. TEUF artikel 294.NærhedsprincippetForslagene er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincip-pet er tilgodeset.Formål og indholdForslaget KOM (2012) 89 har til formål at ophæve forordning (EF) nr. 998/2003 og lade denafløse af en opdateret forordning for at bringe forordningen i overensstemmelse med Lissa-bon-traktatens regelsæt om delegerede retsakter, jf. TEUF artikel 290, og gennemførelsesrets-akter, jf. TEUF artikel 291.Forslaget fastsætter de dyresundhedsmæssige betingelser, der skal gælde ved ikke-kommercieltransport af selskabsdyr over landegrænser, herunder krav om id-mærkning og identifikations-dokument, samt kontrolbestemmelserne i forbindelse hermed.Selskabsdyr er i denne forbindelse hunde, katte, fritter, fugle (bortset fra fjerkræ), kaniner,gnavere, krybdyr, padder, hvirvelløse dyr (bortset fra bier og skaldyr) samt tropiske akvarie-fisk, der ledsager deres ejer eller en fysisk person, der handler på vegne af ejeren, og som haransvaret for dyret under den ikke-kommercielle transport.Med ikke-kommerciel transport forstås enhver transport, der hverken direkte eller indirekteindebærer eller sigter på en økonomisk gevinst eller overdragelse af ejendomsretten.For så vidt angår ikke-kommerciel transport fra en medlemsstat til en anden medlemsstat afhunde, katte og fritter, opstiller forslaget betingelser vedrørende id-mærkning, (typisk med ensåkaldt transponder (mikrochip)), rabiesvaccination og eventuelt andre relevante sundheds-mæssige foranstaltninger. Opfyldelsen af disse betingelser skal fremgå af et identifikationsdo-kument, som skal følge dyret under transporten.Forslaget fastsætter, at de enkelte medlemsstater kan dispensere fra kravet om rabiesvaccina-tion for unge hunde, katte og fritter, der på transporttidspunktet er under 3 måneder. Desudenkan ikke-kommerciel transport af hunde, katte og fritter, som ikke er vaccineret mod rabies(hundegalskab), tillades mellem medlemsstater, der er godkendt som frie for rabies.
3På samme måde opstiller forslaget betingelser for ikke-kommerciel transport af hunde, katteog fritter til en medlemsstat fra et tredjeland, hvor der dog fra visse tredjelande vil være kravom en rabies-antistoftitreringstest.I forslagets bilag beskrives de nærmere tekniske krav til transponderen samt gyldighedskrav tilrabiesvaccinationer og rabies-antistoftitreringstesten.Dispensationsmulighederne som beskrevet ovenfor for unge hunde, katte og fritter samt dyrfra lande, der er godkendt som frie for rabies, vil også være gældende for dyr fra tredjelande.Der opstilles to tredjelandslister. Den første liste indeholder tredjelande, som ved ikke-kommerciel transport af hunde, katte og fritter har dokumenteret, at de anvender de sammelovgivningsmæssige bestemmelser, som anvendes i EU, og derfor kan dyr transporteres til EUpå samme betingelser som gælder mellem medlemsstaterne. Den anden liste indeholder tred-jelande, som har dokumenteret, at de opfylder visse kriterier for så vidt angår rabies og hånd-tering heraf. Dyr kan på den baggrund indføres til EU ved efterlevelse af samme dyre-sundhedsmæssige krav som gælder for den første liste, dog skal indførslen ske via et udpegetindgangssted.Der er derudover mulighed for, at der, uanset de ovenfor beskrevne bestemmelser for ikke-kommerciel transport af selskabsdyr, kan gennemføres ikke-kommerciel transport mellem vis-se nabolande i henhold til disse landes nationale bestemmelser.Der opstilles ligeledes krav til mærkning af selskabsdyrene, så der sikres en entydig forbindel-se mellem selskabsdyr og identifikationsdokument. Hunde, katte og fritter mærkes ved im-plantering af en transponder (mikrochip) eller – hvis dette er foretaget inden den 3. juli 2011 –en letlæselig tatovering. Øvrige selskabsdyr mærkes eller beskrives under hensyntagen til desærlige karakteristika ved hver enkelt art. Det er op til de enkelte medlemsstater at fastsættebestemmelser om minimumskvalifikationer, som personer, der udfører implantering aftranspondere, skal være i besiddelse af.Forslaget giver mulighed for at opstille betingelser og lister over medlemsstater, som har ind-ført forebyggende sundhedsforanstaltninger for andre sygdomme end rabies for at beskyttefolkesundheden og sundheden hos selskabsdyr med det formål at bevare status som fri for dis-se sygdomme.Der opstilles betingelser for, hvem der må udstede det identifikationsdokument, som skal led-sage selskabsdyr, der rejser med deres ejere fra henholdsvis en medlemsstat til en anden med-lemsstat eller til en medlemsstat fra et tredjeland, hvilke oplysninger der skal fremgå og hvor-dan formatet skal se ud.
4I situationer, hvor det ikke er muligt for selskabsdyrejere at opfylde betingelserne i denne for-ordning, kan medlemsstaterne efter forudgående ansøgning dispensere for de dyre-sundhedsmæssige krav, hvis dyrene efter transporten holdes i karantæne under officielt tilsynpå nærmere fastsatte betingelser.Forslaget beskriver, at medlemsstaterne skal foretage målrettet eller stikprøvebaseret doku-ment- og id-kontrol og om nødvendigt fysisk kontrol af selskabsdyr, der i ikke-kommercieltøjemed transporteres fra en medlemsstat til en anden medlemsstat samt til en medlemsstat fraet tredjeland, som anvender samme bestemmelser som EU, for på ikke-diskriminerende vis atkontrollere, at bestemmelserne i forordningen er overholdt.Ved ikke-kommerciel transport til en medlemsstat fra et tredjeland, som opfylder visse kriteri-er for så vidt angår rabies og håndtering heraf, samt fra tredjelande, som ikke er opført på entredjelandsliste, foretages dokument- og id-kontrol og om nødvendigt fysisk kontrol på de ind-rejsesteder, som medlemsstaterne har udpeget.Ved manglende overholdelse af bestemmelserne beslutter den kompetente myndighed i sam-råd med en embedsdyrlæge at sende dyret tilbage til afsendelseslandet, eller at holde det isole-ret under officiel kontrol, indtil det opfylder betingelserne for ikke-kommerciel transport, el-ler, som sidste udvej, at aflive dyret.I forslaget tildeles Kommissionen på følgende områder beføjelser til at vedtage delegerederetsakter, jf. TEUF artikel 290, der:opstiller særlige betingelser for dispensation fra kravet om rabiesvaccination ved ikke-kommerciel transport af hunde, katte og fritter,opstiller krav til identifikationsmærkning eller beskrivelse af selskabsdyr af andre arterend hunde, katte og fritter,træffer forebyggende foranstaltninger til beskyttelse af folkesundheden og sundhedenfor selskabsdyr med henblik på at bekæmpe andre sygdommen end rabies,vedligeholder bilagene II-IV for at tage hensyn til tekniske fremskridt, den videnskabe-lige udvikling og beskyttelse af folkesundheden og sundheden for selskabsdyr, ogsåved brug af hasteprocedurer,begrænser det antal selskabsdyr, det kan ledsage en ejer eller en anden person, som påvegne af ejeren ledsager dyret under den ikke-kommercielle transport.Derudover tildeles Kommissionen på følgende områder beføjelser til at vedtage gennemførel-sesretsakter, jf. TEUF artikel 291, der:opstiller lister over medlemsstater og dele af medlemsstater, hvorfra der kan dispense-res fra krav om rabiesvaccination ved ikke-kommerciel transport af hunde, katte ogfritter,
5opstiller lister over tredjelande og områder, hvorfra der kan dispenseres fra kravet omantistof-titrerings-test, enten fordi landet/området har samme indførselskrav som EUeller fordi landet/området lever op til visse betingelser,opstiller lister over medlemsstater og dele af medlemsstater for så vidt angår beskyttel-se af folkesundheden og sundheden for selskabsdyr mod andre sygdomme end rabies,fastsætter krav til formatet af det identifikationsdokument, som skal ledsageselskabsdyr af andre arter end hunde, katte og fritter ved ikke-kommerciel transportinden for EU,fastsætter krav til formatet af det identifikationsdokument, som skal ledsageselskabsdyr af andre arter end hunde, katte og fritter ved ikke-kommerciel transport tilEU.
Forslaget suppleres af Kommissionens forslag, KOM (2012) 90, der har til formål at ændrehenvisningerne til forordning (EF) 998/2003. Desuden indeholder forslaget en ændring af fri-sten for at få foretaget en klinisk undersøgelse forud for transport af hunde, katte og fritter.Ændringen medfører, at undersøgelsen skal finde sted 48 timer inden afrejsen, i stedet for denuværende 24 timer. Dette er begrundet i vanskelighed ved at efterleve det nuværende krav,samt at Verdensorganisationen for Dyresundhed (OIE) anbefaler 48 timer. De to forslag bliverbehandlet under samme lovgivningspakke.UdtalelserEuropa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.Gældende dansk retBestemmelserne om ikke-kommerciel transport af selskabsdyr er gengivet i dansk ret ved be-kendtgørelse nr. 573 af 21. juni 2004 om ikke-kommerciel transport af selskabsdyr.Bestemmelserne om de dyresundhedsmæssige betingelser for samhandel inden for EU og ind-førsel til EU af hunde, katte og fritter er gengivet i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 774 af 29.august 2001 om veterinærkontrol ved ind- og udførsel af levende dyr.KonsekvenserForslagene skønnes ikke at have statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenserfor det offentlig eller konsekvenser for EU’s budget, ligesom forslagene ikke skønnes at haveadministrative konsekvenser for erhvervslivet.Samfundsøkonomisk skønnes forslaget at have mindre konsekvenser for ejere af andre arter afselskabsdyr end hunde, katte og fritter, idet forslaget lægger op til krav om id-mærkning ogidentifikationsdokument ved ikke-kommerciel transport, sådan som det i dag ses hos hunde,katte og fritter.
6En vedtagelse af forslaget vil ikke berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og resten af EU.Vedtages forslagene, skal bekendtgørelse nr. 573 af 21. juni 2004 om ikke-kommerciel trans-port af selskabsdyr ændres i overensstemmelse med forordningen.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Forslaget er efterfølgende sendt i høring i § 2-udvalget (landbrug) samt i det Rådgivende Fødevareudvalgs EU-underudvalg. Der er ind-kommet følgende bemærkninger:Dansk Kennel Klub (DKK) gør indsigelser overfor forordningsforslagets artikel 3, der vedrø-rer definitionen af "ikke-kommerciel transport", som Dansk Kennel Klub mener, vil påvirkeeuropæisk hundesport meget alvorligt. Dansk Kennel Klub anfører, at der årligt afholdes tu-sindvis af internationale konkurrencer og udstillinger for hunde i Europa. Disse dækker alt framarkprøver, brugshundekonkurrencer, hyrdehundekonkurrencer, udstillinger til for eksempellydighedskonkurrencer, agility og slædehundeløb. Disse sportsgrene er generelt uden penge-præmier, og hundesport er derfor i bredeste forstand ”båret af” hobbyfolket. Dansk KennelKlub tilføjer, at såfremt deltagelse i disse arrangementer skal tvinge deltagerne til at opfyldereglerne for kommerciel transport af dyr, vil det ifølge Dansk Kennel Klub blive besværligtfor ejerne, og da dyrene ikke sælges eller overdrages, vil de rammes unødigt. Samtidig forud-ser Dansk Kennel Klub, at medlemsstaterne vil fortolke bestemmelserne forskelligt, så en rej-se fra for eksempel Danmark til en international hundeudstilling i for eksempel Barcelona afnogle medlemsstater vil blive opfattet som en transport, som indirekte indebærer en økono-misk gevinst, mens andre medlemsstater vil betragte deltagelse i udstilling eller konkurrencesom hobbyvirksomhed.Det Dyreetiske Råd påpeger, at forslagets præambel 6 er formuleret på en sådan måde, at aberog heste samt grise, geder og andre dyr, der bruges i fødevareproduktionen i praksis, men somogså holdes som selskabsdyr, vil kunne optages i bilaget over de arter af kæledyr, som er om-fattet af forordningen. Rådet foreslår på den baggrund, at formuleringen i præamblen gen-overvejes, så der skabes større overensstemmelse mellem denne og bilaget.Advokatrådet har gjort indsigelser mod den korte høringsfrist, men har i øvrigt ingen be-mærkninger til forslagene.Den Danske Dyrlægeforening, Landbrug & Fødevarer og Dansk Erhverv har ingen bemærk-ninger til forslagene.
7Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen forholder sig generelt positivt til forslaget, som medvirker til at lette EU borgeresrejser over landegrænser med deres selskabsdyr, samtidig med at folke- og dyresundheden be-skyttes for så vidt angår rabies (hundegalskab).Det er regeringens holdning, at borgere let skal kunne tage deres selskabsdyr med sig på ikke-kommercielle rejser af permanent eller midlertidig varighed, uanset om der er tale om flyt-ning, ferie, eller andet (såsom udstilling eller konkurrence). Regeringen lægger vægt på, atdette sker uden, at det medfører en øget risiko for indslæben af rabies i EU eller mellem med-lemsstater. Det skal på den baggrund være tydeligt og simpelt for borgeren at afgøre, hvornårdennes selskabsdyr er omfattet af reglerne.Dog skal transporter, der har til formål at sælge eller overdrage ejendomsretten til dyret, be-tragtes som kommercielle og således være omfattet af reglerne herfor. Det skal på den bag-grund sikres, at det ikke er muligt, under dække af et ikke-kommercielt formål, at foretageegentlige dyretransporter, som er omfattet af de kommercielle regler for dyresundhed ogtransport.Regeringen vil på den baggrund arbejde for en præcisering af forslaget, så der, under bevarel-se af det nuværende beskyttelsesniveau i Danmark og EU, lægges færrest mulige hindringer ivejen for ikke-kommerciel transport af selskabsdyr. Herunder skal bestemmelserne om ikke-kommercielle transporter med selskabsdyr til deltagelse i udstillinger, konkurrencer med vide-re udformes så præcist, at de kan foregå i overensstemmelse med forslagets bestemmelser.For så vidt angår spørgsmålet om delegation af kompetence til Kommissionen gennem entendelegerede retsakter, jf. TEUF artikel 290, og gennemførelsesretsakter, jf. TEUF artikel 291,arbejder regeringen for, at medlemsstaterne har en stærk kontrol med Kommissionens udøvel-se af kompetencer, samt at medlemsstaternes eksperter inddrages i det forberedende arbejdemed retsakter.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med officielle tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.