Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del Bilag 230
Offentligt
1098621_0001.png
1098621_0002.png
DatoSide
27. marts 20121 af 2
NaturErhvervstyrelsenAtt: Peter Ritzau EigaardNyropsgade 301780 København V
Kære Peter Ritzau Eigaard
Landbrug & Fødevarer er stærkt kritiske over for kravet om etablering af generelle 10 meter rand-zoner, hvilket vi har fremført i høringssvar tilbage i januar 2011, samt ved forskellige lejligheder bl.a.foretræde for Folketinget mm. Hovedkritikpunkterne er bl.a.:Der mangler konsekvensanalyser – loven hviler på et uoplyst grundlagDet er uacceptabelt at vedtage et lovforslag uden kendt kortgrundlag og ikke mindst uaccepta-belt, at loven træder i kraft, før et retvisende kortgrundlag er udarbejdet5 % loftet er alt for højt – mange vil reelt blive udsat for ekspropriationKompensationsmodel og – beløb kendes ikke – de tidligere udmeldte satser vil i mange tilfældevære alt for laveNy faglig viden om manglende P-effekt er ikke indarbejdetGenerel etablering af randzoner strider mod en mere målrettet og effektiv indsats for miljø og na-turVi er forbløffede over at se, at styrelsen nu har offentliggjort et foreløbigt kortmateriale over vandløbog søer med så mange fejl og mangler, som det er tilfældet. Det er prisværdigt, at processen eråben, men grundlaget er bekymrende ringe, ikke mindst med den korte tid til reglerne træder i kraftin mente.Endvidere er vi uforstående over for NaturErhvervstyrelsens og fødevareministerens forskelligeudmeldinger vedr. formål med kortmaterialet. Fødevareministeren fremførte i et indslag i TV2/Nord,at kortmaterialet er offentliggjort nu for at få landmændenes reaktioner. Omvendt har fra NaturEr-hvervstyrelsens fremført, at der ikke er tale om en høring; den vil først forekomme senere.For Landbrug & Fødevarer er det absolut nødvendigt, at der er fuldstændig klarhed over kortmate-riale og retningslinierne for etablering af randzoner, så landmændene kan være helt sikre på, at desætter ploven i jorden det rigtige sted, når jordbearbejdningen starter efter høst.For landbruget har det overordentlig stor betydning for planlægning af sædskifter, gødningsplaner,produktion af foder mm., at de konkrete muligheder eller begrænsninger for det dyrkede areal eroplyst i god tid.Forhold som bør være afklaret/gennemført inden krav om udlægning af randzoner, er som følger;Korrekt kortmateriale (som har været igennem en høring – inkl. indarbejdede høringssvar)
Side 2 af 2
Rimelig tid til at udarbejde ansøgning om tilladelse til en forholdsmæssig reduktion af randzone-bredden efter lovens §5, så 5%-loftet respekteres, og der ikke udlægges mere end 50.000 ha.randzonerVilkår og frister for ansøgning om støtte til reducerede randzoner bør være gennemførtUdpegning af områder/vandløb hvor randzoner ikke skal etableres - eksempelvis marsklignendeområder mm.Klare definitioner af vandløb og søer som omfattes/ikke omfattesRetningslinier for hvor randzonebredden starter/regnes fraPræcisering af muligheder for arealanvendelse/krav til plantedække i randzonenAl erfaring med udvikling af kortmateriale viser, at det kræver stort lokalkendskab og inddragelse afmyndigheder, borgere mm., hvis der skal udarbejdes et retvisende kortgrundlag, som sikrer land-mandens retsstilling mm. Med kun fem måneder at løbe på virker det urealistisk, at kortmateriale ogandre forhold som nævnt ovenfor, kan nå at blive bragt i orden ultimo juni måned, også set i lysetaf, at en høring af kortmaterialet efter vores opfattelse skal svare til en høring af lokalplan eller lign.,dvs. med minimum 8 ugers høringsperiode.Vi er af den klare opfattelse, at ikrafttrædelsestidspunktet for ordningen skal udskydes, såfremt detikke kan lade sig gøre, at kort, vejledninger, ansøgninger mm. ligger klar i så god tid, at alle rele-vante procedurer, ansøgninger m.v. kan nås. Ved en udskydelse er det muligt at iværksættes enfornuftig proces, der kan sikre at kortmaterialet bliver retvisende. Vi skal derfor anmode om en heltklar skitsering af tidsplanen.Vi er endvidere blevet gjort opmærksomme på, at kortet kun har retsvirkning ift. støtteudbetaling.Dette finder vi dybt utilfredsstillende, da vi frygter, at mange landmænd uforvarende vil komme iklemme, hvis de fejlfortolker hvilke vandløb, der er omfattet af randzonebestemmelserne. Det erhelt essentielt, at kortet udgør grundlaget i forhold til overholdelse af randzonekravet, således atman ikke kan få bødeforlæg på ufuldstændigt grundlag.På grundlag af ovenstående bemærkninger har vi en række specifikke spørgsmål, som er formule-ret nedenfor, og som vi ser frem til at få en konkret afklaring af:Kan NaturErhvervstyrelsen bekræfte, at kortgrundlag, definitioner, retningslinier, vejledninger,ansøgningsperioder mm., som listet ovenfor, er afklaret og foreligger inden lovens træder i kraft?Kan NaturErhvervstyrelsen bekræfte, at en tidsplan udarbejdes, som skitserer tidspunkt for hø-ring, ansøgningsfrist vedr. 5% loftet osv.?Kan NaturErhvervstyrelsen bekræfte, at såfremt der ikke er klarhed over omfanget af randzonermm., at lovens ikraftræden så udsættes?Hvornår vil den planlagte høringsperiode af kortmaterialet foreligge, hvor lang er høringsperio-den, herunder vil NaturErhvervstyrelsen bekræfte, at det vil være en 8 ugers høring, og hvorle-des vil høringssvar blive indarbejdet i kortgrundlaget?Kan der komme ekstra randzoner til senere, evt. på baggrund af høringssvar?Kan det bekræftes, at der ikke er restriktioner på dyrkningen frem til lovens ikrafttræden den 1/9,dvs. at man frit kan jordbearbejde og så afgrøder frem til denne dato og uden sanktion høste af-grøden.Hvilke kontrolretningslinjer vil forekomme? Når de foreligger, ønskes oplysning herom.Med venlig hilsenNiels Peter Nørring