Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del Bilag 23
Offentligt
1032027_0001.png
1032027_0002.png
1032027_0003.png
1032027_0004.png
1032027_0005.png
1032027_0006.png
1032027_0007.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 17. oktober 2011Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Kommissionensforordning om ændring af forordning (EF) nr. 889/2008 om gennemførelsesbestemmel-ser til Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 om produktion af økologisk vin.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående i Komité for ØkologiskLandbrug den 25.-26. oktober 2011.Forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.Regeringen lægger afgørende vægt på, at de foreslåede niveauer for de maksimalt tillad-te grænseværdier for sulfit i vindyrkningszone A og B ikke accepteres, men i stedet føl-ger niveauet for vindyrkningszone C og anvendes ensartet i hele EU.
Med venlig hilsen
Camilla Axelsen
1
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 6. kontor/3.1/2.1Sagsnr.: 2009-20-221-00350/Dep. sagsnr. 11058Den 14. oktober 2011FVM 941
REVIDERETGRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning om ændring af forordning (EF) nr. 889/2008om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 om produktionaf økologisk vin (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Forslaget omhandler gennemførelsesbestemmelser vedrørende økologisk vinproduktion iforarbejdningsleddet. Kommissionen har genfremsat forslaget, der indebærer en ændring idet maksimalt tilladte sulfitniveau i forhold til et tidligere fremsat forslag. Forslaget vurderesikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen lægger afgørende vægt på, at deforeslåede niveauer for de maksimalt tilladte grænseværdier for sulfit i vindyrkningszone A ogB ikke accepteres, men i stedet følger niveauet for vindyrkningszone C og anvendes ensartet ihele EU.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af forordning (EF) nr. 889/2008 om gennemfø-relsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 om produktion af økologisk vin.Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 af 28. juni 2007 omøkologisk produktion og mærkning af økologiske produkter og om ophævelse af forordning(EØF) nr. 2092/91 og særligt artikel 19, stk. 3, 2. afsnit, samt artiklerne 21, stk. 2, artikel 22,stk. 1, artikel 38, litra a og artikel 40. Forslaget er genfremsat af Kommissionen, efter at for-handlingerne blev stillet i bero i juni 2010, og er udelukkende ændret vedrørende det maksi-malt tilladte sulfitniveau.Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Økologisk Land-brug. Afgiver komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionenforslaget. Afgiver komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissi-
2onen ikke forslaget, idet Kommissionen indenfor to måneder kan forelægge komitéen et æn-dret forslag eller indenfor en måned kan forelægge forslaget for appelkomitéen. Afgives derikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget med min-dre: a) forslaget vedrører beskatning, finansielle tjenesteydelser, beskyttelse af menneskers,dyrs eller planters sundhed eller sikkerhed eller endelige multilaterale beskyttelsesforanstalt-ninger, eller b) det er fastsat i basisretsakten, at forslaget ikke kan vedtages, hvis der ikke erafgivet en udtalelse, eller c) et simpelt flertal er imod forslaget. I de nævnte tilfælde kanKommissionen indenfor to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller indenfor enmåned forelægge forslaget for appelkomitéen.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående i Komité for ØkologiskLandbrug den 25.-26. oktober 2011.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesbestemmelser til en allerede vedtaget retsakt, og det vurderespå den baggrund, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdRådets forordning (EF) nr. 834/2007 af 28. juni 2007 om økologisk produktion og mærkningaf økologiske produkter fastlægger rammebestemmelser for den økologiske produktion af fø-devarer og andre produkter af landbrugsoprindelse. Nærværende forslag omfatter gennemfø-relsesbestemmelser vedrørende ønologiske metoder (metoder til vinfremstilling), hvilketblandt andet omfatter brug af tilsætningsstoffer og teknologiske hjælpemidler. De almindeligeregler om krav til den økologiske oprindelse af råvarerne er på linje med den øvrige produkti-on af økologiske fødevarer.Til produktion af vin (konventionel vin) må kun anvendes de ønologiske metoder, der er fast-sat i regi af den fælles markedsordning for landbrugsprodukter1. Forslaget indebærer be-grænsninger og forbud mod anvendelse i forhold til visse metoder i regelsættet for konventio-nelle metoder. Begrænsningerne i forhold til konventionelle metoder vedrører:brug af omvendt osmose til fjernelse af vand,mikrofiltrering af vinen med henblik på fjernelse af urenheder,anvendelse af sulfit.Ifølge forslaget må omvendt osmose kun anvendes til produktion af koncentreret druemost,og ikke med henblik på at forøge sukkerindholdet i druemosten.
Rådets forordning (EF) Nr. 1234/2007 af 22. oktober 2007 om en fælles markedsordning for landbrugsproduk-ter og om særlige bestemmelser for visse landbrugsprodukter (fusionsmarkedsordningen), ogKommissionens forordning (EF) nr. 606/2009 af 10. juli 2009 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets for-ordning (EF) nr. 479/2008 for så vidt angår kategorier af vinavlsprodukter, ønologiske fremgangsmåder og re-striktioner i forbindelse hermed.
1
3For så vidt angår mikrofiltrering er der krav om en porestørrelse på minimum 0,2 mikrometer.Derudover lægges op til en revurdering med henblik på udfasning i 2013 af varmebehandlingaf vinen, og anvendelse af harpiks til ionbytning for at stabilisere vinsyreindholdet.Ifølge forslaget er følgende teknikker, der er tilladt i konventionel produktion, ikke tilladt:delvis koncentrering af vin ved køling,eliminering af svovlsyre ved fysiske processer,elektrodialyse behandling og behandling med kautionsbyttere for at stabilisere vinensvinsyreindhold,metoder til fjernelse af vinens alkoholindhold.Disse metoder anses for at være uforenelige med de økologiske principper i økologiforord-ningen, som tilsiger, at der ikke bruges metoder, som kan vildlede om vinens sande karakter.For så vidt angår brugen af tilsætningsstoffer er der i et samlet bilag oplistet en række tilsæt-ningsstoffer og teknologiske hjælpemidler, som kan indgå i forarbejdningen. En stor del afdisse stoffer er i forvejen godkendt til brug til almindelig produktion af økologiske fødevarer.Det indføres, at visse tilsætningsstoffer – herunder teknologiske hjælpemidler som for eksem-pel ægalbumin - foretrækkes udvundet af økologiske landbrugsingredienser.Forslaget lægger desuden op til en differentiering af de tilladte sulfit-niveauer mellem med-lemsstaterne. Det maksimalt tilladte indhold af sulfit sænkes med 50 mg/liter i forhold til degenerelle bestemmelser for konventionel og traditionel rødvin, rosé- og hvidvin for medlems-stater beliggende i vindyrkningszone C, som det fremgår af fusionsmarkedsordningen (EF) nr.1234/2007. Det vil sige Frankrig, Italien, Spanien, Portugal, Ungarn, Slovakiet og Rumænien.Dette betyder, at det maksimalt tilladte indhold herefter vil være henholdsvis 100 mg/liter forrødvin og 150 mg/liter for rosé- og hvidvin for de pågældende medlemsstater.Medlemsstater beliggende i vindyrkningszone A og B (omfatter de medlemsstater, som ikketilhører vindyrkningszone C) vil være omfattet af et krav om 30 mg/liter mindre sulfitindholdi forhold til det konventionelle niveau, hvilket medfører et maksimalt tilladt niveau på 120mg/liter for rødvine og 170 mg/liter for hvid- og rosévine i disse medlemsstater.For den resterende kategori af vine2foreslås ligeledes, at det maksimale sulfitindhold sænkesmed 30 mg/liter, hvorefter det maksimalt tilladte indhold varierer afhængigt af udgangspunk-tet.Der åbnes dog samtidig mulighed for, at medlemsstaterne i særligt dårlige høstår i særligeområder vil kunne tillade, at grænseværdierne for sulfit hæves til dem, som gælder for kon-ventionel vin. Dispensationer skal godkendes af de nationale fødevaremyndigheder.2
Mousserende vin, hedvin samt visse vine, hvor der er tilladt et højere maksimalt sulfitindhold.
4
Forslaget forventes at finde anvendelse pr. 1. august 2012.Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres om forslaget.Gældende dansk retForarbejdning af økologisk produceret vin er ikke i dag nationalt reguleret. Forordningen vilvære direkte gældende i Danmark.KonsekvenserForslaget forventes ikke at få nævneværdig betydning for danske vinproducenter. Forbrugernevil kunne opleve en øget gennemsigtighed i markedet i form af en mere ensartet markedsfø-ring af vin påsat det fælles EU økologi-logo.Det er på den baggrund vigtigt, at der er en forskel i produktionsmetoderne mellem ”vin aføkologisk dyrkede druer” og ”økologisk vin”, så forbrugerne ikke vildledes.En vedtagelse af forslaget vil i lyset af den meget begrænsede vinproduktion og forarbejdningi Danmark ikke medføre øgede administrative byrder til offentlig økologikontrol. Ligeledesvil forslaget ikke medføre statsfinansielle eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen i sin tidligere version. Forslaget har ligeledesværet sendt i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug), Det Rådgivende Fødevareudvalgs EU-underudvalg og Det Økologiske Fødevareudvalg. Der er indkommet følgende bemærkninger:Landbrug & Fødevarer støtter Kommissionens tiltag om fælles regler på området. Dog påpe-ges vigtigheden af, at de kommende forarbejdningsregler ikke bliver så restriktive, at det ipraksis næsten bliver umuligt at iværksætte en økologisk vinproduktion.Et generelt princip bør være, at ingredienser af landbrugsoprindelse, der indgår i økologiskvinfremstilling er af økologisk oprindelse. Selvom Kommissionen ønsker en hurtig vedtagelseaf forslaget, er det vigtigt, at brugen af de forskellige teknikker og ingredienser drøftes ordent-lig igennem, således at eventuelle overgangsperioder bliver så korte og realistiske som muligt.Grænseværdier for sulfitindhold er ikke den eneste regulering, som bør finde sted. Ultra- ognano-filtrering bør forbydes, mens mikrofiltrering bør være tilladt. Den maksimale filtrerings-størrelse skal sættes til 0,2 mikrometer.
5Landbrug & Fødevarer mener ikke, at der bør ske udfasning af anvendelse af harpiks til ion-bytning for at stabilisere vinsyreindholdet, men teknikken skal derimod nøje afgrænses tilproduktion af koncentreret, rektificeret most. Forbud mod denne praksis vil skabe ulige kon-kurrenceforhold for visse vinproducerende områder i Europa på grund af forskelligheder i deklimatiske forhold.Økologisk Landsforening lægger vægt på, at sulfitindholdet reduceres så meget som muligt iøkologisk vin og er indstillet på, at der vil kunne være egne, hvor der ikke kan dyrkes økolo-gisk vin. Foreningen ønsker klare retningslinjer for, hvornår og på hvilke betingelser indhol-det af sulfit kan hæves.Forbrugerrådet støtter forslaget, men finder det betydningsfuldt, at der udarbejdes klare ret-ningslinjer for, hvornår indholdet af sulfit i vinen må hæves. Forbrugerrådet finder det væ-sentligt, at sulfitindholdet i økologisk vin generelt reduceres.Regeringens foreløbige generelle holdningDanmark er tilhænger af øget harmonisering på økologiområdet, som kan medvirke til øgetsamhandel med flere typer økologiske produkter. I dag kan vin alene markedsføres som vinfremstillet af økologisk dyrkede druer, og således ikke mærkes som værende ”fuld” økologiskmed påsat Ø-mærke og/eller EU-økologilogo.Regeringen finder, at der skal være en tydelig forskel mellem økologisk vin og konventionelvin, som giver forbrugerne mulighed for at træffe et klart valg. Regeringen støtter derforKommissionens forslag til begrænsninger i metodeanvendelsen og forslag til en begrænset li-ste over tilladte tilsætnings- og hjælpestoffer. Regeringen ser dog gerne, at grænseværdiernefor tilsat sulfit reduceres yderligere, og finder det omvendt ikke acceptabelt, at de foreslåedesulfit-værdier hæves.Samtidig lægger regeringen vægt på, at der etableres ensartede niveauer for anvendelsen afsulfit gældende i hele EU, og ikke – som forslaget lægger op til – en differentiering alt efterhvilken vindyrkningszone en medlemsstat er beliggende i. Begrundelsen herfor er dels, at dif-ferentieringen ikke er fagligt begrundet, dels af hensyn til ens konkurrencevilkår i EU ogkommunikationen af reglerne. Regeringen ser endvidere gerne, at der opstilles ensartede ogklare retningslinjer for, hvornår og på hvilke betingelser indholdet af sulfit kan hæves.Regeringen lægger afgørende vægt på, at de foreslåede niveauer for de maksimalt tilladtegrænseværdier for sulfit i vindyrkningszone A og B ikke accepteres, men i stedet følger ni-veauet for vindyrkningszone C og anvendes ensartet i hele EU.
6
Generelle forventninger til andre landes holdningerEn stor gruppe medlemsstater ønsker højere grænseværdier for sulfit i økologisk vin endoprindeligt foreslået af Kommissionen i forslaget fra 2010. Det forventes, at større vin-producerende medlemsstater beliggende i vindyrkningszone A og B, vil kunne tilslutte sigforslaget. Større vin-producerende medlemsstater i vindyrkningszone C finder forslaget dis-kriminerende, men det er uklart, om de vil stemme imod forslaget, da der omvendt er et stortønske om at få fastsat regler på området.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgDer er oversendt notat og grundnotat om sagen til Folketingets Europaudvalg den 26. januar2010. Der er ligeledes oversendt revideret notat og grundnotat til Folketingets Europaudvalgden 7. juni 2010.Notaterne er ligeledes oversendt til Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.