Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 19.-20. marts 2012
1. Reform af den fælles landbrugspolitik – forenkling
Medlemsstaterne fremhævede flere konkrete elementer, hvor reformforslagene ikke levede op tilprincipperne om forenkling, som der var stor opbakning til. Definitionen af aktive landbrugere blevsærligt kritiseret, og mange ønskede det overladt til medlemsstaterne at definere en aktiv landbru-ger. Grønning af de direkte betalinger blev af mange fremhævet som et eksempel på en foranstalt-ning, der ville medføre øgede administrative omkostninger. Flere fremsatte forbedrede krydsover-ensstemmelseskrav som det mindre bureaukratiske alternativ, mens andre fortsat ønskede en grønbetaling i søjle I, blot udformet anderledes. Enkelte medlemsstater pegede derimod på krydsover-ensstemmelseskravene som et område, hvor man kunne forenkle yderligere. De forskellige ordnin-ger under de direkte betalinger blev hilst velkomne af flere medlemsstater, men det blev samtidigpåpeget, at foranstaltningerne ikke var relevante for alle, og man ville derfor ikke gøre dem obliga-toriske. Med hensyn til landdistriktspolitikken var medlemsstaterne generelt positivt indstilledeoverfor Kommissionens forslag, om end der var enkelte bekymringer omkring partnerskabskontrak-terne. I den horisontale forordning var mange medlemsstater tilfredse med, at det var muligt atmindske antallet af kontroller, men man efterlyste samtidig en endnu mere risikobaseret kontrolind-sats. Kommissionen satte pris på de konkrete forslag fra medlemsstaterne, men påpegede samtidig,at man ikke skulle gemme politiske uenigheder bag argumenter om manglende forenkling. Kom-missionen fremførte, at reformforslagene var så enkle som muligt, men tog gerne imod yderligereforslag til forenkling.2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om den fælles fiskeripolitik
Kommissionen tilkendegav fra drøftelsernes start, at man ville acceptere en fiskeribaseret og grad-vis tilgang til landingsforpligtelsen, men med en klar tidsplan. Desuden ville man undtage arter meden høj sandsynlighed for overlevelse ved udsmid. Generelt understregede mange medlemsstater vig-tigheden af at gøre en indsats i relation til udsmidsproblemet. Mange medlemsstater fremhævede, atimplementeringen af landingsforpligtelsen skulle være ordentligt forberedt. En gruppe medlemssta-ter ønskede, at tidsplanen for indførelse af landingsforpligtigelsen blev indført i de flerårige forvalt-ningsplaner. Der var endvidere et generelt ønske om øget anvendelse af selektivt udstyr og tekniskeforanstaltninger. Der vil blive arbejdet videre med løsningsmodeller på teknisk niveau.3. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om den fælles markedsordning for
fiskevarer og akvakulturprodukter
Mange medlemsstater støttede, at producentorganisationer skulle styrkes, og at dette skulle betydeøgede midler til producentorganisationerne. Nogle medlemsstater var imod bibeholdelse af oplag-ringsstøtte, hvorimod en anden gruppe støttede mekanismen. Der var generelt enighed om behovetfor konsistens mellem forbrugerinformation i den horisontale mærkningslovgivning, EU-1
fiskerikontrolforordningen og forslaget til ny markedsordning. Kommissionen var afvisende overfor et ønske fra nogle medlemsstater om et fælles obligatorisk EU-økomærke for fisk.4. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Den Europæiske Hav- og Fiske-
rifond [til ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 1198/2006 og Rådets forordning (EF) nr.
861/2006 og Rådets forordning nr. XXX/2011 om integreret havpolitik]
Der var et generelt ønske om, at Den Europæiske Hav- og Fiskerifond skulle støtte implementerin-gen af den fælles fiskeripolitik og opnåelse af målsætningerne i Europa 2020-strategien. Medlems-staterne støttede afsættelse af midler til bæredygtighed, innovation, øget selektivitet, dataindsamlingog videnskabelig rådgivning. En stor gruppe medlemsstater ønskede mere støtte til akvakultur, her-under især traditionel akvakultur. Der var desuden en gruppe medlemsstater, der ønskede at bevarestøtten til ophugning og modernisering af flåden. Kommissionen åbnede op for, at man kunne drøftemidler til modernisering, hvis medlemsstaterne kunne udarbejde pålidelige data angående maskin-kraft, så det sikredes, at den samlede kapacitet ikke blev øget.5. Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om den fælles fiskeripoli-
tiks eksterne dimension
Formandskabets udkast til rådskonklusioner blev vedtaget med enstemmighed.6. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fødevarer bestemt til spæd-
børn og småbørn samt fødevarer til særlige medicinske formål
Forslaget var ikke på dagsordenen.7. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forord-
ning nr. 73/2009 for så vidt angår anvendelsen af direkte betalinger til landbrugere for
2013
Forslaget var ikke på dagsordenen.8. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr.
1760/2000 for så vidt angår elektronisk identifikation af kvæg og om at lade bestemmelserne
om den frivillige mærkningsordning for oksekød udgå,
og
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv
64/432/EØF for så vidt angår edb-databaser, som udgør en del af overvågningsnetværket i
medlemsstaterne
Forslaget var ikke på dagsordenen.9. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forord-
ning nr. 1234/2007 for så vidt angår enkeltbetalingsordningen og støtte til vinavlere
Forslaget var ikke på dagsordenen.10. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om særlige foranstaltninger på
landbrugsområdet til fordel for de mindre øer i Det Ægæiske Hav
Forslaget var ikke på dagsordenen.2