Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del Bilag 221
Offentligt
1093682_0001.png
1093682_0002.png
1093682_0003.png
1093682_0004.png

Kommissorium for Natur- og landbrugskommissionen

På Danmarks areal skal der være plads til at producere sunde og velsmagende fødevarer af højkvalitet samt en varieret, mangfoldig og sammenhængende natur. Regeringen ønsker derfor etøkonomisk og miljømæssigt bæredygtigt og fremtidsorienteret landbrugserhverv, der fortsat kanbidrage væsentligt til beskæftigelse og eksport i fødevaresektoren. Regeringen ønsker samtidigat stoppe tilbagegangen i og styrke biodiversiteten og forbedre miljøtilstanden i vandmiljøet ogbidrage til at bekæmpe klimaforandringer. Der er derfor brug for nye afbalancerede løsninger,så landbrugets rammevilkår fremadrettet understøtter en grøn omstilling med vækst og nye ud-viklingsmuligheder for erhvervet og samtidig styrker natur-, vandmiljø og klimaindsatsen. Rege-ringen nedsætter derfor”en hurtigt arbejdende uafhængig natur- og landbrugskommission til udarbejdelse af forslag tilløsning af landbrugets strukturelle og økonomiske og miljømæssige udfordringer, herunderhvordan landbrugserhvervet kan bidrage til klimaindsatsen og til miljø- og naturindsatsen.” (re-geringsgrundlaget, 2011).I lyset af erhvervets økonomiske situation, ønsket om en grøn omstilling og ønsket om efterle-velse af EU-krav er det vigtigt for regeringen, at kommissionens arbejde kommer til at afspejleen tværgående og balanceret tilgang, som tager hensyn til såvel natur, vandmiljø og klima somlandbrugets økonomi, beskæftigelse og eksport. På baggrund af kommissionens arbejde ønskerregeringen, at opstille tydelige og langsigtede målsætninger for landbruget og naturen.I første fase af kommissionens arbejde udarbejdes en statusredegørelse over landbrugets øko-nomiske situation samt natur-, vandmiljø og klimatilstanden set i forhold til EU kravene på om-rådet. På baggrund af statusredegørelsen opstiller kommissionen et eller flere helhedsbillederfor mulige udviklingsveje for dansk natur og landbrug på mellemlangt og langt sigt. I anden faseaf kommissionens arbejde udarbejdes konkrete anbefalinger om sammenhængende og tvær-gående virkemidler og initiativer, som kan bidrage til realisering af en helhedsorienteret strategifor en grøn omstilling af dansk landbrug og en styrkelse af naturen i Danmark.

Første fase af kommissionens arbejde

Kommissionen udarbejder en statusredegørelse over landbrugets økonomiske situation, indtje-ningsmuligheder og rammevilkår samt natur-, vandmiljø- og klimatilstanden, herunder status forimplementeringen af EU- og andre internationale forpligtelser. Statusredegørelsen skal forholdesig til nedenstående to temaer.

Tema 1: Landbrugets økonomiske situation

Landbruget er udfordret fra flere sider. Landbrugets og fødevareindustriens produktivitetsudvik-ling har de sidste ti år været svag, samtidig med at omkostningerne er steget. Erhvervet stårsvagere på verdensmarkedet. Samtidig er gældsætningen betydelig og vanskeliggør en smidigstrukturudvikling og iværksættelsen af investeringer til fremme af den grønne omstilling. Dendirekte EU-støtte forventes reduceret, og der skal stilles skarpere krav til bæredygtighed. Sam-let betyder det, at der for mange bedrifter kan imødeses vanskeligheder med at opretholde entilfredsstillende indtjening og reducere de betydelige gældsposter.

Tema 2: Udfordringer for naturen, vandmiljøet og klimaet

Tilsvarende er der udfordringer i forhold til natur, vandmiljø og klimaforandringer. Naturen harbehov for mere plads og større sammenhæng mellem de enkelte arealer. Landbruget står cen-tralt i forhold til indsatsen:Det er besluttet i FN- og EU-regi, at naturens tilbagegang skal standses inden år 2020. Deter derfor nødvendigt at sikre fuld gennemførelse af Natura2000 - direktiverne og opfølgningpå Nagoya Protokollen.Vandmiljøet er gennem årtier blevet renere, men der er fortsat behov for en betydelig ind-sats for at kunne leve fuldt op til EU's krav om et godt vandmiljø, herunder især i forhold tilkvælstof.Landbruget bidrager fortsat væsentligt til Danmarks udledning af drivhusgasser og en ind-sats fra landbrugets side er nødvendigt for at sikre opfyldelse af Danmarks klimamålsætnin-ger i 2020.Hertil kommer muligheder og udfordringer ved et ændret klima for landbruget ved bl.a. for-bedrede dyrkningsbetingelser og behovet for at håndtere de stigende regnmængder.Første fase af kommissionens arbejde afsluttes med, at kommissionen på baggrund af status-redegørelsen opstiller et eller flere helhedsbilleder for mulige udviklingsveje af dansk natur oglandbrug på mellem og lang sigt. Her vurderes bl.a. økonomiske konsekvenser, konsekvenserfor landbrugsproduktionen, indtjeningen og strukturudviklingen samt udviklingen i hele fødeva-reklyngen og der tages højde for fuld gennemførelse af EU- lovgivningen på miljøområdet.

Anden fase af kommissionens arbejde

Kommissionen kommer med anbefalinger, der indeholder forslag til virkemidler og initiativersom afspejler en sammenhængende og tværgående tilgang, der kan understøtte realiseringenaf en balanceret natur- og landbrugspolitik på kort og lang sigt. Politikken skal understøtte etøkonomisk, natur- og miljømæssigt bæredygtigt og fremtidsorienteret erhverv, der giver mulig-hed for vækst, beskæftigelse og eksport i hele fødevaresektoren. Et bæredygtigt landbrug vilsamtidig kunne bidrage til en varieret og mangfoldig natur. Kommissionens anbefalinger skalderfor efterfølgende kunne indgå i realiseringen af Naturplan Danmark.Kommissionen skal se på en bred vifte af sammenhængende og tværgående virkemidler oginitiativer bl.a. indenfor nedenstående tema.

Tema 3: Sammenhængende og tværgående virkemidler og initiativer

Fødevareerhvervets indtjeningsmuligheder bl.a. inden for udvikling af kvalitetsproduktermed høj værdi herunder økologiske produkter samt anvendelse af miljøteknologiske løsnin-ger samt leverandørerhvervenes indtjeningsmuligheder i forbindelse med udvikling og eks-port af miljøteknologiske løsninger.Incitamentsskabelse i form af f.eks. afgifter, støtte eller målrettet, enkel og fleksibel regule-ring, planlægning i f.eks. produktionszoner og naturzoner herunder skov, vådområder ogbeskyttelse af § 3 arealer m.v. samt regulering af store landbrug på linje med anden industri.Herunder undersøges konsekvenser af at etablere obligatoriske beskyttelseszoner omkringvandboringer.Finansiering og strukturforhold, f.eks. ejerformer, ejerskifte og generationsskifte i fht. dennødvendige strukturudvikling og tilpasning i erhvervet. Herunder skal ses på problematikkenvedrørende yngre økologiske landmænds etablering.Finansiering af natur-, vandmiljø- og klimaindsatsen, herunder ved anvendelse af eksiste-rende erhvervsstøtteordninger, som f.eks. EU’s Landbrugspolitik samt landbrugets fonde ogprivate fonde.Forskning, udvikling og uddannelse, herunder rådgivningsindsatsen.
2
Kommissionen skal vurdere effekt, omkostningseffektivitet, erhvervsøkonomiske og samfunds-økonomiske konsekvenser af de foreslåede initiativer og anbefalinger, herunder balanceringmellem hensynet til vækst og beskæftigelse og en styrket natur og et bedre miljø.

Præmisser

Kommissionen skal belyse et afbalanceret samspil mellem de forskellige initiativer og anbefalin-ger.Ved vurdering af de forskellige virkemidler og initiativer skal kommissionen lægge vægt på hen-synet til at gøre reguleringen mere enkel, lettere at administrere og mere overskuelig for de be-rørte parter. Ligesom kommissionen vurderer spørgsmål om ekspropriation og kompensationved de forskellige virkemidler og initiativer.Kommissionens samlede forslag må ikke have statsfinansielle konsekvenser, men kan se påudnyttelsen af muligheder indenfor eksisterende erhvervsstøtteordninger. Kommissionens sam-lede forslag til finansiering af indsatserne skal tage hensyn til den samlede balance og tage høj-de for udeståender i forhold til den tidligere regerings jordskattelettelser fraGrøn Vækst.Kommissionen kan inddrage Rammevilkårsanalysen fra Fødevareøkonomisk Institut og rappor-ten fra Husdyrreguleringsudvalget.Kommissionen inddrager verserende forslag til EU’s landbrugspolitik efter 2013.Det skal sikres, at kommissionens arbejde er koordineret med en række relevante områder sombehandles sideløbende i andre sammenhænge. Det gælder f.eks. Økologi Handlingsplan 2020,Kvælstofudvalget, Klimaplan, skattereform, innovationsstrategi, produktivitetsanalyse og er-hvervsstøtteanalyse. Hertil kommer det kommende arbejde med et nationalt landdistriktspro-gram.

Sammensætning

Natur- og landbrugskommissionen sammensættes af 12 uafhængige medlemmer inklusiv enformand, der udpeges ud fra deres personlige kapacitet og sagkyndighed inden for økonomi,jordbrug, finansiering, fødevareproduktion, natur, vandmiljø og kvælstof, biomasse/energi, tek-nologi/innovation, landbrugets klimaforhold, miljø- og landbrugslovgivning samt planlægning.Kommissionen skal sikre en åben og inddragende proces omkring kommissionens arbejde ogmed en seriøs inddragelse af interessenterne.Kommissionen betjenes af et selvstændigt sekretariat nedsat af Fødevareministeriet og Miljø-ministeriet og med deltagelse af Finansministeriet og Klima-, Energi og Bygningsministeriet.Andre berørte ministerier som Erhverv- og Vækstministeriet, Skatteministeriet og Økonomi- ogIndenrigsministeriet inddrages og bidrager i relevant omfang.Kommissionen vil kunne inddrage ekstern ekspertise i sit arbejde, ligesom kommissionen vilkunne få udarbejdet eksterne analyser.

Proces

Natur- og landbrugskommissionen nedsættes primo 2012. Kommissionen afrapporterer midt-vejs medio 2012 med en statusredegørelse og et eller flere helhedsbilleder af udviklingen idansk natur og landbrug på mellem og lang sigt. På denne baggrund inviterer kommissionen tilrundbordsamtale/konferencer med inddragelse af offentligheden. I den forbindelse vurderer
3
regeringen om der er behov for at justere rammerne for kommissionens videre arbejde. Kom-missionen præsenterer sit samlede arbejde på baggrund af alle tre temaer og kommer med sinekonkrete anbefalinger til regeringen primo 2013.
4