Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del Bilag 178
Offentligt
1081038_0001.png
1081038_0002.png
1081038_0003.png
1081038_0004.png
1081038_0005.png
1081038_0006.png
1081038_0007.png
1081038_0008.png
1081038_0009.png
UDKAST3. februar 2012
ForslagtilLov om ændring af lov om randzoner(Energiafgrøder og offentlig adgang)§1I lov nr. 591 af 14. juni 2011 om randzoner foretages følgende ændringer:1.I§ 2, stk. 1,udgår »og flerårige energiafgrøder«.2.§ 2, stk. 2,ophæves.Stk. 3 bliver herefter stk. 2.3.I§ 2, stk. 3,der bliver stk. 2, udgår », og om, hvilke plantearter der må anvendes tildyrkning af flerårige energiafgrøder, jf. stk. 1«.4.§ 12ophæves.5.Efter § 12, som ophæves, indsættes:”§12a.Randzonerne er åbne for færdsel til fods og ophold, hvis der er lovlig adgang der-til, jf. reglerne i kapitel 4, Offentlighedens adgang til naturen, i lov om naturbeskyttelse.Stk. 2.Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fravige bestemmelsen i stk. 1,når særlige forhold taler for det.”§2Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræ-den.
1
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse:1.Indledning2.Baggrund for lovforslaget2.1. Energiafgrøder2.2. Offentlighedens adgang3.Gældende ret4.Lovforslagets indhold4.1. Energiafgrøder4.2. Offentlighedens adgang5.Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner6.Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet7.Administrative konsekvenser for borgerne8.Miljømæssige konsekvenser9.Forholdet til EU-retten10.Hørte myndigheder og organisationer11.Skematisk oversigt over konsekvenserne af forslaget
1. IndledningRandzoneloven (lov nr. 591 af 14. juni 2011) er som en del af Grøn Vækst aftalen et ele-ment i den danske implementering af vandrammedirektivet. Det forventes, at randzonelo-ven vil kunne træde i kraft den 1. september 2012.Med loven udlægges dyrknings-, gødsknings- og sprøjtefrie randzoner langs alle vandløbog søer større end 100 m2i landzone.Randzoneloven indeholder en hjemmel til at dyrke energiafgrøder i randzonerne. Dennehjemmel foreslås ophævet med det foreliggende lovforslag.Randzoneloven indeholder desuden en undtagelse fra naturbeskyttelseslovens regler omoffentlighedens adgang til naturarealer udlagt som randzone efter randzoneloven. Denneundtagelse foreslås ligeledes ophævet,
2. Baggrund for lovforslagetBaggrunden for lovforslaget er dels et ønske om at undgå en uhensigtsmæssig tilplant-ning med flerårige energiafgrøder langs vandløbenes nærmeste omgivelser, og dels et øn-
2
ske om at sikre offentligheden adgang til de naturarealer, der opstår i forbindelse medetableringen af randzonerne.2.1. EnergiafgrøderBeplantning med flerårige energiafgrøder vil kunne være i konflikt med de nødvendigeadgangsmuligheder i forbindelse med vandløbsvedligeholdelsen. Dette vil således kunnevanskeliggøre og fordyre vandløbsvedligeholdelsen.Ved at fjerne muligheden for at tilplante med flerårige energiafgrøder, f.eks. pil, langsvandløb forbedres muligheden for den visuelle oplevelse af et ådalslandskab.2.2. Offentlighedens adgangDet er væsentligt at sikre og udvikle en varieret og mangfoldig natur, der er tilgængeligog til glæde for alle.Det vil derfor være hensigtsmæssigt, at offentligheden får samme adgang til de nye na-turarealer, der opstår langs vandløb og søer, som gælder generelt efter naturbeskyttelses-lovens regler.
3. Gældende retRandzoneloven udlægger dyrknings-, gødsknings- og sprøjtefrie randzoner langs allevandløb og søer større end 100 m2i landzone.I disse randzoner må der dog ske dyrkning af flerårige energiafgrøder, hvis dyrkningenforegår uden anvendelse af gødskning og sprøjtning. Flerårige energiafgrøder må dog kundyrkes i randzonen, hvis der dyrkes tilsvarende afgrøder på de landbrugsarealer, dergrænser op til randzonen.I forbindelse med vedtagelsen af randzoneloven blev adgangsreglerne efter lov om natur-beskyttelse også ændret. Reglerne i naturbeskyttelsesloven om, at der ikke er offentligadgang til de 2 m-bræmmer langs vandløb og søer, der efter lov om vandløb skal holdesudyrkede, blev ændret, således at der heller ikke er offentlig adgang til de udyrkede area-ler, der henligger som randzoner efter lov om randzoner, medmindre bræmmerne ellerrandzonerne grænser op til arealer, der er åbne for offentlighedens adgang.Det fremgår endvidere af naturbeskyttelseslovens § 27, at kommunalbestyrelsen kan be-stemme, at arealer, der er omfattet af naturbeskyttelseslovens § 24, helt eller delvis lukkesfor offentlighedens adgang, hvis særlige forhold taler for det.
4. Lovforslagets indholdI forbindelse med behandlingen af forslaget til lov om randzoner (L 158) stillede Enheds-listens medlem af Fødevareudvalget fire ændringsforslag til lovforslaget, jf. Betænkning3
over Forslag til lov om randzoner afgivet af Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeriden 11. maj 2011.De første tre ændringsforslag skulle fjerne muligheden for at dyrke energiafgrøder i dedyrkningsfrie randzoner. Det fjerde ændringsforslag skulle sikre offentlighedens adgangtil den ”nye natur” efter naturbeskyttelseslovens generelle adgangsregler.De foreslåede ændringsforslag blev kun tiltrådt af et mindretal (S, SF, RV og (UFG)), ogblev derfor ikke gennemført.Det foreslås nu, at de nævnte forslag om at fjerne muligheden for at dyrke energiafgrøderi de dyrkningsfrie randzoner og forslaget om offentlighedens adgang til arealerne indføjesi randzoneloven, således at disse regler vil kunne træde i kraft på tidspunktet for randzo-nelovens ikrafttræden.4.1. EnergiafgrøderBeplantning med flerårige energiafgrøder vil kunne være i konflikt med de nødvendigeadgangsmuligheder i forbindelse med vandløbsvedligeholdelsen. Dette vil således kunnevanskeliggøre og fordyre vandløbsvedligeholdelsen.Plantning af flerårige energiafgrøder, f.eks. pil, langs vandløb vil desuden kunne væremeget uheldigt for den visuelle oplevelse af landskabet.Det foreslås derfor at fjerne muligheden for at dyrke energiafgrøder i de dyrkningsfrierandzoner. Såfremt energiafgrøder på en særlig udpeget lokalitet har en veldokumentereteffekt og ønskes gennemført som et specifikt miljøtiltag, vil det, i lighed med andre mil-jøtiltag, kunne gennemføres efter dispensation. Jf. i øvrigt bemærkningerne til nr. 1-3.4.2. Offentlighedens adgangFor så vidt angår offentlighedens adgang til randzonerne vil det være hensigtsmæssigt, atoffentligheden får samme adgang til de nye naturarealer, der opstår langs vandløb og sø-er, som den adgang, der gælder generelt efter naturbeskyttelseslovens regler.Det foreslås derfor, at den vedtagne adgangsbegrænsning til randzonerne ændres til, atoffentligheden har adgang til randzonearealerne efter de regler, der gælder efter naturbe-skyttelseslovens generelle adgangsregler for naturarealer, jf. bemærkningerne til nr. 5.For så vidt angår forslaget om offentlighedens adgang vurderes det, at det vil have be-grænsede negative effekter for lodsejere, da der alene vil være tale om adgang til natur-arealer. Da det imidlertid ikke kan udelukkes, at enkelte landmænd vil kunne blive ufor-holdsmæssigt hårdt ramt, foreslås der en regel om, at offentlighedens adgang kan fravi-ges, når særlige forhold taler for det, f.eks. hvis offentlighedens adgang vil belaste lods-ejeren uforholdsmæssigt hårdt på grund af en særlig bynær beliggenhed.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommune4
Der vil være øgede statslige udgifter til behandling af ansøgninger om dispensation frareglen om offentlighedens adgang.Der kan ikke siges noget konkret om, hvor mange ansøgninger, der vil blive tale om. Detvurderes, at der vil være tale om begrænsede statslige udgifter hertil.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget vurderes kun at have meget begrænsede økonomiske konsekvenser for erhver-vet.
7. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har minimale miljømæssige konsekvenser. Dog kan den øgede færdsel lo-kalt have konsekvenser for biodiversitet, for eksempel i enkelte bynære områder.
9. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været sendt i høring hos Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Er-hvervsråd, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, DanmarksSportsfiskerforening, Dansk Botanisk Forening, Dansk Ejendomsmæglerforening, DanskEnergi Brancheforening, Dansk Gartneri, Dansk Juletræsdyrkerforening, Dansk Kvæg,Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Land- og Strandjagtforening, Dansk OrnitologiskForening, Dansk Pelsdyravlerforening, Danske Maskinstationer og Entreprenører, Dan-ske Regioner, Danske Svineproducenter, Dansk Skovforening, Dansk Vand- og Spilde-vandsforening, Den Danske Dommerforening, Den Danske Landinspektørforening, DeDanske Skovdyrkerforeninger, Det Biovidenskabelige fakultet, Det Danske Fjerkræråd,Hedeselskabet, Det Økologiske Råd, Fagligt Fælles Forbund, Ferskvandsfiskeriforenin-gen for Danmark, Foreningen af Biodynamisk Jordbrug, Foreningen af Vandværker iDanmark, Frie Bønder – Levende Land, Friluftsrådet, Kommunernes Landsforening(KL), Kødbranchens Fællesråd, LandboUngdom, Landbrug & Fødevarer, Landdistrikter-nes Fællesråd, Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Lejernes Landsorganisati-5
on i Danmark, Mejeriforeningen, Naturrådet, Parcelhusejernes Landsforening, Politime-sterforeningen, Realkreditrådet, Sammenslutningen af Danske Småøer, Småskovsfor-eningen Danmark, Økologisk Landsforening og samtlige jordbrugskommissioner.
11. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/-mindre udgifterIngenNegative konsekvenser/-merudgifterBegrænsede statslige udgif-ter til behandling af dispen-sationsansøgningerBegrænsede statslige kon-sekvenserMinimale konsekvenserIngenMinimale konsekvenserIngenIngen
Økonomiske konsekvenserfor stat, regioner og kom-munerAdministrative konsekven-ser for stat, regioner ogkommunerØkonomiske konsekvenserfor erhvervslivetAdministrative konsekven-ser for erhvervslivetMiljømæssige konsekven-serAdministrative konsekven-ser for borgerneForholdet til EU-retten
Ingen
IngenIngenIngenIngenIngen
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1Til nr. 1-3.I randzoner må der efter de gældende regler i randzonelovens § 2 ske dyrkning af fleråri-ge energiafgrøder, hvis dyrkningen foregår uden anvendelse af gødskning og sprøjtning.Flerårige energiafgrøder må dog kun dyrkes i randzonen, hvis der dyrkes tilsvarende af-grøder på de landbrugsarealer, der grænser op til randzonen.Med ændringsforslagene nr. 1-3 udgår undtagelsen om, at det er muligt at dyrke energi-afgrøder i randzonerne, fra det generelle forbud mod dyrkning i randzonerne.Til nr. 4.I forbindelse med vedtagelsen af randzoneloven blev adgangsreglerne efter lov om natur-beskyttelse også ændret. Undtagelsesreglen i naturbeskyttelsesloven om, at der ikke er6
offentlig adgang til de 2 m-bræmmer langs vandløb og søer, der efter lov om vandløbskal holdes udyrkede, blev udvidet til også at gælde de udyrkede arealer, der henliggersom randzoner efter lov om randzoner, medmindre bræmmerne eller randzonerne græn-ser op til arealer, der er åbne for offentlighedens adgang. Denne bestemmelse er endnuikke trådt i kraft, idet bestemmelsen først skal træde i kraft samtidig med randzoneloven.Med ændringsforslaget ophæves den ændring af naturbeskyttelseslovens § 24, stk. 4, 2.pkt., som fremgår af den vedtagne randzonelov, jf. bemærkningerne til nr. 5.Den ændring af naturbeskyttelseslovens § 24, stk. 4, 2. pkt., som blev vedtaget i forbin-delse med randzoneloven, vil således ikke træde i kraft, da det foreslås, at denne bestem-melse ophæves samtidig med, at randzoneloven træder i kraft.
Til nr. 5.Med dette forslag til ny § 12a præciseres, at der er samme adgang til naturarealer i rand-zoner, som gælder for andre naturarealer, jf. reglerne i kapitel 4, Offentlighedens adgangtil naturen, i lov om naturbeskyttelse. Hovedreglen i naturbeskyttelseslovens § 24, stk. 1,er, at udyrkede arealer er åbne for færdsel til fods og ophold, hvis der er lovlig adgang tilarealerne. Denne ret til adgang til naturarealer vil således også med forslaget komme til atgælde for randzonerne.Efter naturbeskyttelseslovens § 24, stk. 4, gælder offentlighedens adgang ikke privatejedearealer, der i deres helhed er forsvarligt hegnede. Det vil således også gælde for randzo-nerne. Der er dog efter naturbeskyttelseslovens § 24, stk. 5, adgang til hegnede, udyrkedearealer, hvor der ikke er græssende husdyr, gennem låger og led og over stenter og lig-nende, såfremt der ikke er opsat skilte, der helt eller delvis forbyder denne færdsel. Eje-ren kan opsætte sådanne skilte, hvis færdselen er til gene for den erhvervsmæssige udnyt-telse af ejendommen, hvis den i særlig grad generer privatlivets fred, eller hvis der er be-hov for beskyttelse af dyre- og planteliv. Hvor hegningen eller skiltningen ikke er rime-ligt begrundet, kan kommunalbestyrelsen påbyde hegningen eller skiltningen fjernet ellerpåbyde opsætning af låger, stenter eller lignende eller opsætning af skilte om adgangsmu-ligheden.Efter de gældende regler i naturbeskyttelseslovens § 24, stk. 4, er der kun adgang til de 2m bræmmer langs vandløb og søer, der efter lov om vandløb skal holdes udyrkede, hvisarealerne grænser op til arealer, der er åbne for offentlighedens adgang. Med den foreslå-ede offentlige adgang til naturarealer i randzonerne vil der dermed også blive tale om ad-gang til de arealer, der ligger inden for 2 m bræmmerne efter vandløbsloven.Det kan ikke udelukkes, at enkelte lodsejere vil kunne blive uforholdsmæssigt hårdt ramt.Der foreslås derfor i stk. 2 en regel om, at offentlighedens adgang kan fraviges, når særli-ge forhold taler for det, f.eks. hvis offentlighedens adgang vil belaste vedkommendeuforholdsmæssigt hårdt på grund af en særlig bynær beliggenhed.
7
Efter naturbeskyttelseslovens § 27 kan kommunalbestyrelsen desuden bestemme, at area-ler, der er omfattet af naturbeskyttelseslovens § 24, helt eller delvis lukkes for offentlig-hedens adgang, hvis særlige forhold taler for det.
Til § 2Det foreslås, at tidspunktet for lovens ikrafttrædelse fastsættes af ministeren for fødeva-rer, landbrug og fiskeri. Lovændringen forventes at træde i kraft den 1. september 2012,dvs. på samme tidspunkt som loven om randzoner.
8
Bilag 1Den i lovforslaget indeholdte ændring af lov om randzoner sammenholdt med gældendelov
9