Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del Bilag 174
Offentligt
1077892_0001.png
1077892_0002.png
1077892_0003.png
1077892_0004.png
1077892_0005.png
1077892_0006.png
1077892_0007.png
1077892_0008.png
1077892_0009.png
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
6. februar 2012VeterinærenhedenAnton Høj Jacobsen2011-5400-0001320072

UDKAST

Forslag

til

Lov om ændring af lov om udendørs hold af svin

(Ændring af revisionsbestemmelse)

§1

I lov nr. 173 af 19. marts 2001 om udendørs hold af svin, som ændret ved§ 1 lov nr. 1562 af 20. december 2006, lov nr. 496 af 12. juni 2009, § 6 ilov nr. 500 af 12. juni 2009 og lov nr. 649 af 15. juni 2010, foretages føl-gende ændring:

1.

I§ 18 aændres »2011-12« til: »2012-13«.

§2

Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. IndledningMed lovforslaget foreslås revisionsbestemmelsen i § 18 a i lov om uden-dørs hold af svin ændret, således at revisionsperioden forlænges til folke-tingsåret 2012-2013.Ifølge den gældende revisionsbestemmelse i § 18 a skal justitsministeren(nu ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri) i folketingsåret 2011-12fremsætte forslag om revision af lovens § 12, hvoraf det følger, at alle svinbortset fra pattegrise under 14 dage altid skal have fri adgang til rent drik-kevand. Formålet med revisionsbestemmelsen er at afdække svins behovfor permanent adgang til vand om natten i frostvejr.Revisionsperioden i lovens § 18 a er senest i folketingsåret 2009-10 blevetforlænget til folketingsåret 2011-12 på baggrund af oplysninger fra DetJordbrugsvidenskabelige Fakultet (nu Institut for Husdyrvidenskab) vedAarhus Universitet om, at der i løbet af 2011 ville blive gennemført forsøgmed henblik på at afdække bl.a. behovet for vandtildeling til udendørs søeri vinterperioden. Revisionsperioden foreslås forlænget, idet det pågælden-de forskningsprojekt ved Institut for Husdyrvidenskab endnu ikke harkunnet afsluttes.2. Lovforslagets baggrundRevisionsbestemmelsen i § 18 a i lov om udendørs hold af svin blev op-rindeligt indsat under Folketingets behandling af lov nr. 1526 af 20. de-cember 2006 om ændring af bl.a. lov om udendørs hold af svin. Ifølge be-stemmelsens daværende ordlyd skulle justitsministeren i folketingsåret2008-09 fremsætte forslag om revision af § 12, hvilket var baggrunden for,at ministeren den 28. januar 2009 fremsatte lovforslag nr. L 108 om æn-dring af lov om udendørs hold af svin (Ophævelse af revisionsbestemmel-se). Ved lovforslaget blev lovens § 18 a foreslået ophævet. Baggrundenherfor var, at en evaluering af, hvorvidt der for alle typer af svin er behovfor permanent adgang til vand om natten i frostvejr, og af hvordan kravetom permanent adgang til vand fungerer i praksis, viste, at kravet i § 12 ik-ke havde givet anledning til alvorlige vanskeligheder.Et flertal i Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri frem-satte imidlertid et ændringsforslag, hvorefter bestemmelsen i § 18 a ikkeskulle ophæves, men perioden for revision i stedet forlænges med et år, så-ledes at justitsministeren blev pålagt i folketingsåret 2009-10 at fremsætte2
forslag om revision af lovens § 12. Ifølge bemærkningerne til ændringsfor-slaget havde det til formål at sikre, at justitsministeren fik udarbejdet envidenskabelig afdækning af svins behov for adgang til rent drikkevand.Ændringsforslaget blev vedtaget ved lov nr. 496 af 12. juni 2009 om æn-dring af lov om udendørs hold af svin (Ændring af revisionsbestemmelse).På baggrund af den ændrede revisionsbestemmelse fremsatte justitsmini-steren den 25. februar 2010 lovforslag nr. L 143 om ændring af lov omudendørs hold af svin (Ophævelse af revisionsbestemmelse), hvorved lo-vens § 18 a på ny blev foreslået ophævet.Justitsministeriet havde til brug for udarbejdelsen af lovforslaget indhentetudtalelser fra Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet (nu Institut for Hus-dyrvidenskab) ved Aarhus Universitet, Landbrug & Fødevarer, ØkologiskLandsforening og Fødevarestyrelsen. Det var Justitsministeriets opfattelse,at de indhentede udtalelser viste, at kravet i § 12 fortsat ikke gav anledningtil alvorlige vanskeligheder. Endvidere fremgik det af udtalelsen fra DetJordbrugsvidenskabelige Fakultet, at de foreløbige resultater fra igangvæ-rende forskning ved fakultetet viste, at indegående søer i perioden op til fa-ring har et øget behov for væskeoptagelse, som om nødvendigt eller muligtsøges tilfredsstillet også i hvileperioden om natten. Det blev herudover ibemærkningerne til lovforslaget anført, at Danmarks EU-retlige og folke-retlige forpligtelser sætter snævre grænser for, hvilke ændringer der kanforetages af § 12.Under behandlingen af lovforslag nr. L 143 i Folketingets Udvalg for Fø-devarer, Landbrug og Fiskeri tiltrådte det samlede udvalg imidlertid et æn-dringsforslag, hvorefter bestemmelsen i § 18 a ikke skulle ophæves, menrevisionsperioden i stedet forlænges med 2 år.Af bemærkningerne til ændringsforslaget fremgår det, at baggrunden forændringsforslaget var, at Aarhus Universitet, Det JordbrugsvidenskabeligeFakultet, havde oplyst, at der i den nærmeste fremtid ville blive gennem-ført et forskningsprojekt om behovet for vand hos udendørs søer i vinter-perioden. Det fremgår således af bemærkningerne, at der i løbet af 2011ville blive gennemført forsøg med henblik på at afdække bl.a. behovet forvandtildeling i vinterperioden. Afrapportering fra forsøgene kunne ifølgebemærkningerne tidligst forventes i 2011.I bemærkningerne til ændringsforslaget blev samtidig anført, at DanmarksEU-retlige forpligtelser er til hinder for, at nætter i perioder med frost ge-nerelt undtages fra kravet om permanent adgang til vand, og at dette gæl-der, uanset hvad fremtidig forskning måtte vise om svins behov for adgangtil rent drikkevand om natten. Det fremgår på den baggrund af bemærk-ningerne, at hvis der skal foretages en ændring af kravet om permanentadgang til rent drikkevand for svin, er det nødvendigt med en ændring af3
det EU-direktiv, der ligger til grund for kravet. Ændringsforslaget blevvedtaget ved lov nr. 649 af 15. juni 2010 om ændring af lov om udendørshold af svin (Ændring af revisionsbestemmelse).3. Gældende retEfter § 12 i lov nr. 173 af 19. marts 2001 om udendørs hold af svin, somændret ved lov nr. 1562 af 20. december 2006, skal alle svin, bortset frapattegrise under 14 dage, altid have fri adgang til rent drikkevand.Fri adgang til rent drikkevand indebærer ifølge bemærkningerne til forsla-get til hovedloven bl.a., at afstanden fra svinenes opholdssteder til drikke-vandet ikke må være så stor, at svinene alene på grund af afstanden hindresi at drikke, jf. Folketingstidende 2000-01, Tillæg A, side 1733. Endviderefølger det af bemærkningerne, at der ved udendørs hold af svin kan opståproblemer med tildeling af vand, når det er frostvejr, jf. Folketingstidende2000-01, Tillæg A, side 1733.Før ændringen af lov om udendørs hold af svin ved lov nr. 1562 af 20. de-cember 2006 fulgte det af § 12, at alle svin, bortset fra pattegrise på under14 dage, altid skulle have fri adgang til rent drikkevand, undtagen i perio-der med frostvejr, hvor svinene mindst en gang om dagen skulle have ad-gang til rent vand i forbindelse med fodring.Lov om udendørs hold af svin § 12 blev ændret ved lov nr. 1562 af 20. de-cember 2006 om ændring af lov om udendørs hold af svin, lov om inden-dørs hold af smågrise, avls- og slagtesvin samt lov om indendørs hold afdrægtige søer og gylter (Gennemførelse af Europarådets reviderede re-kommandation om svin m.v.). Ændringsloven gennemfører bestemmelser iRådets direktiv 91/630/EØF af 19. november 1991 om fastsættelse afmindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin, som ændret ved Rådets di-rektiv 2001/88/EF af 23. oktober 2001 og Kommissionens direktiv2001/93/EF af 9. november 2001 (nu: Rådets direktiv 2008/120/EF af 18.december 2008 om fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelseaf svin (kodificeret udgave)). Ifølge direktivets artikel 4, stk. 1, jf. direkti-vets bilag, kapitel I, pkt. 7, skal svin (undtagen pattegrise under 14 dage)have permanent adgang til frisk vand i tilstrækkelig mængde. Kravet blevindsat i forbindelse med ændringen af direktivet ved Kommissionens di-rektiv 2001/93/EF af 9. november 2001.Ændringen i 2006 af lov om udendørs hold af svin gennemfører endvidereEuroparådets reviderede rekommandation af 2. december 2004 om svin.Det følger af rekommandationens artikel 11, stk. 7, at udstyr, der forsynersvin med vand, skal kunne fungere under alle vejrforhold. Endvidere føl-ger det af rekommandationens artikel 14, stk. 1, at alle svin til enhver tidskal have adgang til vand i tilstrækkelig mængde og af passende kvalitet.4
Efter § 18 a i lov om udendørs hold af svin skal justitsministeren (nu mini-steren for fødevarer, landbrug og fiskeri) i folketingsåret 2011-12 fremsæt-te forslag om revision af lovens § 12. Revisionsbestemmelsen fik sin nu-værende ordlyd ved lov nr. 649 af 15. juni 2010 om ændring af lov omudendørs hold af svin (Ændring af revisionsbestemmelse). Der henvisesherom nærmere til pkt. 2 ovenfor.4. Forskningsprojekt om behovet for vand hos udendørs søer i vinterperio-denBaggrunden for, at revisionsperioden i § 18 a i lov om udendørs hold afsvin – vedrørende kravet i lovens § 12 om svins adgang til vand – ved lovnr. 649 af 15. juni 2010 blev forlænget til folketingsåret 2011-12, var, atdet af Aarhus Universitet, Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet (nu Insti-tut for Husdyrvidenskab), var oplyst, at der ville blive gennemført etforskningsprojekt om behovet for vand hos udendørs søer i vinterperioden,jf. ovenfor under pkt. 2. Afrapportering fra forsøgene kunne på daværendetidspunkt tidligst forventes i 2011.Aarhus Universitet, Institut for Husdyrvidenskab, har om forskningspro-jektets forløb over for Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri (Fø-devareministeriet) oplyst, at de første søer, der blev indsat i forsøget, fra-vænnede deres grise i slutningen af december 2011. Herefter er nye søerindsat, hvoraf de første har faret primo januar 2012.Forskningsprojektet er imidlertid blevet forsinket på grund af det usædvan-ligt milde vejrlig i vinteren 2011-12. Temperaturerne har således i perio-den fra oktober 2011 til primo januar 2012 kun i meget korte perioder væ-ret i nærheden af eller under frysepunktet, og ud fra langtidsprognoser fraDanmarks Meteorologiske Institut ser dette ikke umiddelbart ud til at villeændre sig foreløbig. Institut for Husdyrvidenskab har derfor ikke i perio-den indtil primo januar 2012 kunnet indsamle resultater, der har gjort detmuligt at give et svar vedrørende spørgsmålet om søers vandoptag i perio-der med frostvejr.Institut for Husdyrvidenskab har endvidere oplyst, at forskningsprojektetkører indtil april 2012, og at instituttet i maj 2012 forventer at have en op-gørelse klar, hvori man beskriver søernes vandoptag igennem døgnet og ide forskellige diegivningsstadier under de klimamæssige forhold i vinteren2011-12.5. Fødevareministeriets overvejelserSom anført ovenfor under pkt. 2 var baggrunden for, at revisionsperioden i§ 18 a i lov om udendørs hold af svin ved lov nr. 649 af 15. juni 2010 blevforlænget til folketingsåret 2011-12, at der ved Det Jordbrugsvidenskabe-5
lige Fakultet (nu Institut for Husdyrvidenskab) ved Aarhus Universitetville blive gennemført et forskningsprojekt om behovet for vand hos søer,der holdes udendørs. Forskningsprojektet er imidlertid blevet forsinket pågrund af det usædvanligt milde vejr i vinteren 2011-2012.Forsinkelsen medfører efter Fødevareministeriets opfattelse, at revisions-perioden i § 18 a bør forlænges, idet der ikke i folketingsåret 2011-12 vilkunne fremsættes lovforslag om revision af bestemmelsen på grundlag afforskningsprojektets resultater.Revisionsperioden foreslås på den baggrund forlænget til folketingsåret2012-13.Det skal i den forbindelse bemærkes, at Danmarks EU-retlige og folkeret-lige forpligtelser på området, jf. ovenfor under pkt. 3, ikke er blevet æn-dret, siden revisionsperioden i § 18 a senest blev forlænget i 2010. De på-gældende EU-retlige og folkeretlige forpligtelser sætter således fortsatsnævre grænser for, hvilke ændringer der kan foretages af lovens § 12 omsvins adgang til vand, og det vil efter Fødevareministeriets opfattelse væreuforeneligt med disse forpligtelser generelt at undtage nætter i periodermed frostvejr fra kravet om permanent adgang til vand. Dette gælder, uan-set hvad det igangværende forskningsprojekt eller anden forskning måttevise om svins behov for adgang til rent drikkevand om natten.6. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser forstat, kommuner eller regioner.7. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser forerhvervslivet.8. De administrative konsekvenser for borgereLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.9. De miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.10. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter, idet der ikke foreslåsændringer af de bestemmelser i lov om udendørs hold af svin, som gen-nemfører Rådets direktiv 91/630/EØF af 19. november 1991 om fastsæt-telse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin med senere æn-dringer (nu: Rådets direktiv 2008/120/EF af 18. december 2008 om fast-6
sættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin (kodificeret ud-gave)).11. Hørte myndigheder mv.Lovforslaget har været sendt i høring hos Aktive Dyrerettigheder, AktiveDyrevenner, Alle Dyrs Ret, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Er-hverv, Danske Regioner, Den Danske Dyrlægeforening, Det Biovidenska-belige Fakultet v/ Københavns Universitet, Det Dyreetiske Råd, Institut forHusdyrvidenskab v/ Aarhus Universitet, Det Veterinære Sundhedsråd,Dansk Industri, Dyrefondet, Dyrenes Beskyttelse, DyreværnsforeningenFreja, DyreværnsOrganisationerne SamarbejdsOrganisation (DOSO), Dy-reværnsrådet, Fagligt Fælles Forbund - 3F, Kommunernes Landsforening,Kødbranchens Fællesråd, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen afDanske Svineproducenter, Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug,Landsforeningen Frie Bønder - Levende Land, Landsorganisationen iDanmark (LO), OASA, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Sammenslutningen afLandbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA), Teknologisk Institut, Vi-dencentret for Landbrug, WSPA og Økologisk Landsforening.12. Sammenfattende skemaPositive konsekven- Negative konse-ser/kvenser/mindreudgiftermerudgifterØkonomiske konsekvenser Ingenfor stat, kommuner og regio-nerAdministrative konsekvenser Ingenfor stat, kommuner og regio-nerØkonomiske konsekvenserfor erhvervslivet mv.IngenIngen
Ingen
IngenIngenIngenIngen
Administrative konsekvenser Ingenfor erhvervslivet mv.Miljømæssige konsekvenser IngenAdministrative konsekvenser Ingenfor borgereForholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retligeaspekter7
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Revisionsbestemmelsen i § 18 a i lov om udendørs hold af svin foreslåsændret, således at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (tidligerejustitsministeren) skal fremsætte lovforslag om revision af lovens § 12 ifolketingsåret 2012-13. Den foreslåede ændring indebærer, at revisionspe-rioden forlænges med et år i forhold til den gældende revisionsbestemmel-se.Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovti-dende.
8

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget

§1

I lov nr. 173 af 19. marts 2001 omudendørs hold af svin, som ændretved § 1 lov nr. 1562 af 20. decem-ber 2006, lov nr. 496 af 12. juni2009, § 6 i lov nr. 500 af 12. juni2009 og lov nr. 649 af 15. juni2010, foretages følgende ændring:

§ 18 a.

Justitsministeren fremsæt-

1.

I§ 18 aændres »2011-12« til:ter i folketingsåret 2011-12 forslag »2012-13«.om revision af § 12.

§2

Loven træder i kraft dagen efterbekendtgørelsen i Lovtidende.
9