Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del Bilag 149
Offentligt
1069650_0001.png
1069650_0002.png
Frederiksberg, 19. januar 2012
Kommentarer til Kommissionens dyrevelfærdsstrategi 2011 – 2015
Til Fødevareminister Mette GjerskovI forbindelse med rådsmødet den 23. januar, hvor Kommissionens velfærdsstrategi vil blivebehandlet, ønsker Dyrenes Beskyttelse at henlede ministerens opmærksomhed på en rækkeproblematiske forhold i strategien.Dyrebaserede velfærdsindikatorerSom et supplement til eksisterende lovgivning kan dyrebaserede velfærdsindikatorer være etgodt og fleksibelt værktøj til at sikre den basale dyrevelfærd. Dog kan sådanne velfærdsindika-torer – f.eks. mærker og sår – ikke tegne et fuldstændigt billede af det enkelte dyrs velfærd.Man skal derfor være meget varsom med at basere regler udelukkende på sådanne indika-torer.Forbrugere og dyrevelfærdKommissionens intentioner om at oplyse den europæiske forbruger om dyrevelfærd er natur-ligvis et prisværdigt og nødvendigt tiltag, der kan bidrage til at sikre, at forbrugerne får størreindsigt i dyrevelfærd, herunder hvilke regler der eksisterer på området. Dog må dette ikke ledeos til at tro, at bare forbrugeren er oplyst om dyrevelfærd, så får vi, i kraft af forbrugernes kø-bemønster, den mængde dyrevelfærd, vi ønsker. En række undersøgelser af forbrugeradfærdhar vist, at der er stor forskel mellem, hvad folk vil have (bedre dyrevelfærd) og deres købe-mønstre (lejlighedsvis god velfærd). Det er derfor en fejlagtig antagelse, hvis man tror, at nylovgivning ikke er nødvendig for at drive dyrevelfærden i Europa fremad.Dyr, der kun er dækket af overordnet lovgivningDet er uholdbart, at der stadig er dyr, som kun er omfattet af en overordnet dyrevelfærdslov-givning. Dette er særligt beklageligt i forhold til de dyregrupper, hvortil der allerede er udar-bejdet EFSA-rapporter, som sådan lovgivning kunne tage sit afsæt i. Dette gælder f.eks. malke-og kødkvæg.FiskAf bilaget til strategien fremgår, at man nu vil tage hul på at undersøge fisks velfærd. Der skaludarbejdes rapporter om fisks velfærd under transport og i forbindelse med slagtning. Dette erkærkomment. Dog undrer det, at man ikke vil se på velfærden under opdræt, som jo for man-ge fisks vedkommende er der, de bruger hovedparten af deres liv.
1
FamiliedyrVelfærden for hunde og katte, der benyttes til kommercielle formål skal ifølge strategien bely-ses i en rapport. Det er en meget spæd start i forhold til disse dyregrupper, når man tagerrådskonklusionerne fra 2010 angående katte og hunde i betragtning. I disse konklusioner op-fordrer Rådet nemlig Kommissionen til at give sig i kast med identifikation og registrering afhunde og katte.Håndhævelse af eksisterende lovgivning og transportDet er som udgangspunkt fornuftigt, at Kommissionen ligger op til at håndhæve eksisterenderegler, f.eks. i forhold til 2012-forbuddet mod traditionelle buræg. Transportreglerne bør dogvære en undtagelse, da førsteprioritet her må være at få et fornuftigt regelgrundlag på plads, istedet for at sætte alle ressourcer ind på at håndhæve regler, der i den grad trænger til enrevision.I bilaget til strategien opremses de initiativer Kommissionen påtænker at igangsætte. Kun étsted tales der om etmuligtlovforslag. Bortset herfra har man tilsyneladende ikke andet i sindeend at håndhæve eksisterende lovgivning og udarbejde rapporter. Desuden efterlader densåkaldteholistiskestrategi meget at ønske i forhold til sammenhæng med miljø, bæredygtig-hed, forskning, kloning, fødevaresikkerhed etc. I det lys finder Dyrenes Beskyttelse, at Kommis-sions strategi er udtryk for uambitiøst venstrehåndsarbejde og opfordrer derfor til, at man fradansk side kræver en markant styrkelse af strategien.Med venlig hilsen
Britta RiisDirektør
Brevet her sendes til FLF til orientering.
2