Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del Bilag 137
Offentligt
1065154_0001.png
1065154_0002.png
1065154_0003.png
1065154_0004.png
1065154_0005.png
1065154_0006.png
1065154_0007.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 11. januar 2012Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering Fødevareministeriets grundnotat vedrøren-de forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om visse foranstaltninger overfor lande, der tillader ikke-bæredygtigt fiskeri, med henblik på at sikre en bæredygtigforvaltning af fiskebestandene, KOM (2011) 0888.
Med venlig hilsen
Camilla Axelsen
1
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFiskeripolitisk KontorSagsnr.: 13103/321660Den 11. januar 2012FVM 002
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om visse foranstaltninger overfor lande, der tillader ikke-bæredygtigt fiskeri, med henblik på at sikre en bæredygtigforvaltning af fiskebestandeneKOM (2011) 888Revideret genoptryk af samlenotat oversendt den 14. december 2011

Resumé

Kommissionen har den 14. december 2011 fremlagt forslag til generelt sanktionsinstrumenttil brug overfor tredjelande, der tillader ikke-bæredygtigt fiskeri. Forslaget fremsættes medbaggrund i den nuværende konflikt mellem kyststaterne EU, Norge, Færøerne og Island omforvaltningen af makrelbestanden i Nordøst-Atlanten.BaggrundKommissionen har den 14. december 2011 fremlagt forslag til Europa-Parlamentets og Rå-dets forordning om visse foranstaltninger over for lande, der tillader ikke-bæredygtigt fiskeri,med henblik på at sikre en bæredygtig forvaltning af fiskebestandene.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2, og artikel 207 og skal behandlesefter proceduren for den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.NærhedsprincippetForslaget er et led i gennemførelsen af EU’s fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet ikkefinder anvendelse. Dele af forslaget berører også handelspolitikken, hvor nærhedsprincippetheller ikke er relevant.Formål og indholdEn række medlemsstater har igennem længere tid argumenteret for, at EU bør iværksættesanktioner mod Island og Færøerne, der efter Kommissionens opfattelse ikke medvirker kon-
2struktivt til en ansvarlig forvaltning af makrelbestanden. EU har for nuværende ikke et sankti-onsinstrument, der kan bringes til hurtig anvendelse i sådanne situationer.Baggrunden for forslagets fremsættelse nu er den pågående konflikt om fordelingen af makrelmellem kyststaterne (Island, Færøerne, Norge og EU). Konflikten er opstået på baggrund af, atden nordøstatlantiske makrelbestand har ændret sit vandringsmønster, så den i væsentligt stør-re omfang end før befinder sig i færøske og islandske farvande. Derfor anser Færøerne og Is-land sig for berettigede til en større andel af den samlede tilladte fangst (TAC) for denne be-stand, medens EU og Norge, der traditionelt har en andel på i alt ca. 90 % af TAC, ikke hartaget skridt til at reducere deres andele. Dette har samlet set medført et betydeligt overfiskeri.Kommissionen ønsker med forslaget at tilvejebringe et generelt sanktionsinstrument på det fi-skeripolitiske område, som kan bringes i anvendelse i specifikke tilfælde over for de tredje-lande, som ifølge EU’s opfattelse ikke medvirker til en bæredygtig forvaltning1af fiskebe-stande under fælles forvaltning med EU.Forslaget tager sigte på at tilvejebringe en effektiv mekanisme, der omfatter handelsmekanis-mer samt andre typer af tiltag, der kan aktiveres hurtigt.Forud for forslagets fremlæggelse har Kommissionen gennemført en konsekvensanalyse ogkonsultation af interessenter.Kommissionen understreger i forslaget, at tiltag fra EU’s side skal være i overensstemmelsemed internationale handelsregler, i særdeleshed WTO-aftalen. Tiltag skal endvidere være ba-seret på objektive kriterier, samt være retfærdige og omkostningseffektive. Endvidere må til-tagene ikke diskriminere mellem lande, hvor de samme forhold gør sig gældende.Før eventuelle sanktionstiltag iværksættes, lægger forslaget op til, at de tredjelande, som tilta-get er rettet imod, får anledning til at kommentere Kommissionens påstande, samt nå at korri-gere deres ageren før eventuelle tiltag iværksættes.Tiltagene kan omfatte:- identifikation af lande, som tillader ikke-bæredygtigt fiskeri,- identifikation, hvor påkrævet, af specifikke fartøjer eller flåder som skal være genstandfor tiltag,- importrestriktioner for fisk og fiskeprodukter fra den specifikke bestand, som ikke for-valtes bæredygtigt af tredjelandet, fanget under ansvar af pågældende tredjeland,
Tredjelande, der via deres forvaltning – eller mangel på samme – er ansvarlig for, at en bestand fiskes ned un-der MSY-niveau (Fiskeri på grundlag af det maksimalt bæredygtige udbytte (MSY), som er den fiskeriintensitet,
1
3-importrestriktioner på associerede fiskearter og fiskeprodukter herfra, det vil sige fisk,der er fanget i forbindelse med udøvelse af fiskeri på den specifikke bestand, som ikkeforvaltes bæredygtigt af tredjelandet,begrænse adgang til havne, samt mulighed for servicering i havne for disse fiskerfartø-jer,forbud mod at EU-operatører kan købe eller sælge fartøjer, der er under flag af det på-gældende tredjeland,forbud mod at udflage et EU-fiskerfartøj til pågældende tredjeland,forbud mod at medlemsstater tillader indgåelse af charteraftaler med økonomiske ope-ratører fra det pågældende tredjeland samt leaser kvoter fra statsborgere i pågældendetredjeland,forhindre at fartøjer (og redskaber) under flag af en EU-medlemsstat anvendes til detpågældende ikke-bæredygtige fiskeri,forbud mod at indgå i fælles fisketogter med fartøjer fra pågældende tredjeland.
----
--
Det bemærkes i forslaget, at de foranstaltninger, der iværksættes som følge af forslaget, skalunderstøttes af et passende håndhævelsessystem hos de kompetente myndigheder.Kommissionen lægger op til, at sanktionstiltag med baggrund i forslaget kan vedtages/ im-plementeres samt bringes til ophør af Kommissionen som gennemførelsesretsakter (jf. TEUFartikel 291) ved anvendelse af undersøgelsesprocedure2. Beslutning om at bringe tiltag til op-hør, skal dog kunne gøres gældende umiddelbart efter, at Kommissionen har fremsat disse,hvis særlige økonomiske eller sociale hensyn taler herfor.3UdtalelserEuropa-Parlamentets udtalelse til forslaget foreligger endnu ikke.Det Økonomiske og Sociale Udvalgs (ØSU) og Regionsudvalgets udtalelser foreligger endnuikke.KonsekvenserForslaget er et generelt instrument, rettet mod ikke-samarbejdende tredjelande.Ved en vedtagelse af instrumentet vil problemerne vedrørende makrelkonflikten, såfremt derikke findes en løsning i forbindelse med de pågående forhandlinger, kunne indebære, at in-
der giver det største udbytte fra bestanden på lang sigt uden at reducere bestandens evne til at reproducere sig påkort sigt).2Jf. art. 2, stk. 2, samt art. 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 182/2011 af 16. februar 2011om de generelle regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse afgennemførelsesbeføjelser.3Jf. art. 8 i ovennævnte forordning.
4strumentet første gang vil kunne blive bragt i anvendelse over for Færøerne og Island. Makrel-forhandlingerne genoptages den 25.-27. januar 2012.Det kan forventes, at forslaget, som det foreligger, kan få statsfinansielle konsekvenser, lige-som det vil medføre administrative omkostninger for det offentlige i forbindelse med den na-tionale håndhævelse og kontrol med overholdelse af iværksatte handelssanktioner, men ennærmere vurdering heraf udestår. Ifølge Kommissionen har forslaget ikke finansielle konse-kvenser for EU’s budget.Den danske fiskeforarbejdningsindustri har en høj grad af import fra tredjelande, herundersærligt Norge, samt Grønland, Færøerne og Island. Ved iværksættelse af handelspolitiskesanktioner mod tredjelande, vil det således kunne få konsekvenser for den danske fiskeforar-bejdningsindustri samt andre danske aktører inden for den danske maritime sektor for eksem-pel leverandører af fiskeriudstyr og værfter særligt i det tilfælde, at de handelspolitiske in-strumenter bliver bragt til anvendelse overfor de nævnte lande. I den nuværende strid om for-valtningen af makrel i Nordøst-Atlanten vil instrumentet, ved en eventuel iværksættelse, værerettet mod Island og Færøerne.Såfremt instrumentet bringes til anvendelse i den nuværende strid om forvaltningen af makreloverfor Færøerne og Island, vil det kunne få betydelige negative økonomiske konsekvenserfor de to lande, og dermed for en del af rigsfællesskabet.EU har de seneste år importeret fersk og frossen makrel fra Færøerne svarende til følgendeværdier: 2007: 1,4 mio. € (10,4 mio. kr.), 2008: 1,1 mio. € (8,2 mio. kr.), 2009: 1,9 mio. €(14,2 mio. kr.) og 2010: 13,3 mio. € (99,1 mio. kr.)4.EU har de seneste år importeret fersk og frossen makrel fra Island svarende til følgende vær-dier: 2007: 0,08 mio. € (0,6 mio. kr.), 2008: 0,3 mio. € (2,2 mio. kr.), 2009: 0,2 mio. € (1,5mio. kr.) og 2010: 2,7 mio. € (20,1 mio. kr.).Der har ikke været direkte import ind i EU af forarbejdede/konserverede makrelprodukter franogen af de to lande5.Der forekommer ganske få direkte landinger i danske havne fra færøske fartøjer, og ingen fraislandske fartøjer.
45
Udtræk fra Eurostat.Udtræk fra Eurostat.
5Endelig vil muligheden for at indføre forbud mod indflagning til og udflagning fra dansk regi-ster fra eller til disse lande formentlig betyde, at der skal foretages ændringer af søloven, idetder i dag ikke eksisterer begrænsninger herfor.HøringForslaget har været i høring i §5-udvalget (fiskeri).Danmarks Pelagiske Producentorganisation finder, at størrelsen af det nuværende færøske ogislandske fiskeri samt de to landes krav er ude af proportioner, og man påpeger, at en imøde-kommelse af de to landes krav vil medføre en væsentlig reduktion i kvoten for EU’s fiskerflå-de, herunder den danske. Dette vil resultere i væsentlige økonomiske konsekvenser for dendanske flåde og forarbejdningsindustri, idet makrel ifølge foreningen er den mest værdifuldepelagiske art i dansk fiskeri. Foreningen påpeger endvidere, at den nuværende mere omfatten-de udbredelse af makrelbestanden ind i færøsk og islandsk farvand må ses som konsekvens afen ansvarlig forvaltning blandt kyststater frem til og med 2009, snarere end permanente æn-dringer i bestandens migrationsmønster.På den baggrund støtter Danmarks Pelagiske Producentorganisation Kommissionens forslag,idet foreningen dog finder, at listen over mulige sanktioner bør udvides til også at omfatte re-striktioner for handel med fiskevarer generelt. Foreningen bemærker, at som et minimum børAtlanto skandisk sild omfattes af samme restriktioner som makrel, idet silden ifølge forenin-gen fiskes af Island og Færøerne som en oftest uregistreret, men betydelig del af makrelfang-sten i sommerhalvåret. Foreningen opfordrer til, at der arbejdes for, at effektive og omfattendesanktioner overfor Færøerne og Island træder i kraft hurtigst muligt.Regeringens foreløbige generelle holdningKommissionens forslag blev fremlagt umiddelbart før jul, og der er behov for en nærmereanalyse af forslaget og dets konsekvenser, før end regeringens holdning kan fastlægges.Som udgangspunkt finder regeringen ikke anledning til at modsætte sig tilvejebringelsen af etgenerelt sanktionsinstrument på det fiskeripolitiske område.Den konkrete anvendelse af instrumentet i forbindelse med forvaltningsmæssige konfliktermed tredjelande må vurderes case-by-case, og generelt må anvendelsen af sanktioner ses somen absolut sidste udvej, når alle forsøg på en forhandlingsløsning er udtømte. Foranstaltnin-gerne må i givet fald være i overensstemmelse med internationale forpligtelser, herunderWTO, være fair og proportionale.Det er et meget dramatisk skridt at introducere handelsrestriktioner over for gode samarbejds-partnere, og Danmark støtter Kommissionens indsats for at finde en forhandlingsløsning i denpågående makrelkonflikt.
6
Såfremt der ikke findes en løsning på makrelsagen, vil en eventuel anvendelse af instrumenteti forhold til Færøerne stille Danmark i en vanskelig situation i lyset af Rigsfællesskabet medFærøerne, der derudover skal balanceres over for Danmarks medlemskab af EU og deltagelsei den fælles fiskeripolitik, herunder EU-formandskabet.Generelle forventninger til andre landes holdningerKommissionen præsenterede på rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15.-16. december 2011 sitforslag til et generelt handelsinstrument til anvendelse overfor tredjelande, der tillader ikke-bæredygtigt fiskeri af bestande med fælles forvaltning og understregede, at man ønskede såhurtig en vedtagelse som muligt. Et sidste forhandlingsmøde med kyststaterne, herunder Fæ-røerne og Island, om forvaltningen af makrelbestanden i Nordøst-Atlanten, er aftalt til januar2012. Flere medlemsstater støttede forslaget. Fra dansk side understregede man, at der stadigskulle fokuseres på at opnå en aftale i januar.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har været skriftligt forelagt Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet (land-brug og fiskeri) den 15.-16. december 2011, jf. samlenotat oversendt den 14. december 2011.Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.