Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del Bilag 131
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 9. januar 2012Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Den Europæiske Hav- og Fiskerifond [til ophæ-velse af Rådets forordning (EF) nr. 1198/2006 og Rådets forordning (EF) nr. 861/2006og Rådets forordning nr. XXX/2011 om integreret havpolitik], KOM(2011) 0804.
Med venlig hilsen
Camilla Axelsen
1
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriNaturErhvervstyrelsen/KLE /2.2. Fiskeripolitisk kontorSagsnr.: 7166Den 9. januar 2012FVM 001
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Den Europæiske Hav- ogFiskerifond [til ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 1198/2006 og Rådets forord-ning (EF) nr. 861/2006 og Rådets forordning nr. XXX/2011 om integreret havpolitik]KOM(2011) 804Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til et nyt finansielt instrument for fiskeripolitikken: DenEuropæiske Hav- og Fiskerifond (EHFF). Forslaget er en del af Kommissionens forslag tilreform af den fælles fiskeripolitik. EHFF afløser Den Europæiske Fiskerifond og gælder forperioden 2014-2020. Udover at afløse den Europæiske Fiskerifond inddrages andre udgiftertil fiskeripolitikken, herunder især til fiskerikontrol, dataindsamling, den integrerede havpoli-tik, og markedsordningen for fiskeri og akvakultur.BaggrundKommissionen har ved KOM (2011) 804 af 2. december 2011 fremsendt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Den Europæiske Hav- og Fiskerifond [til ophævelse afRådets forordning (EF) nr. 1198/2006 og Rådets forordning (EF) nr. 861/2006 og Rådets for-ordning nr. XXX/2011 om integreret havpolitik]. Forslaget er oversendt til Rådet den 12. de-cember 2011 i en dansk sprogudgave.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 42 og artikel 43, stk. 2 samt artikel 91,stk.1, artikel 100, stk. 2, artikel 173, stk. 3, artikel 175, artikel 188, artikel 192, stk. 1, artikel194, stk. 2 og artikel 195, stk. 2. Forslaget skal behandles efter proceduren for den almindeli-ge lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.Forslaget vil indgå i forhandlingerne om reformen af den fælles fiskeripolitik.
2NærhedsprincippetKommissionen anfører, at det overordnede mål er at støtte målene i den fælles fiskeripolitik,som er en politik, hvor EU har enekompetence, og yderligere at udvikle EU’s integrerede ma-ritime politik. Det er Kommissionens vurdering, at hvis medlemsstaterne handler hver for sig,vil de ikke være i stand til at nå disse mål, som bedst vil kunne nås på EU-plan med flerårigfinansiering fokuseret på relevante prioriteter. Kommissionen konkluderer, at nærhedsprin-cippet således er tilgodeset. Regeringen er enig i Kommissionens vurdering i lyset af den an-givne begrundelseFormål og indholdIfølge forslaget oprettes Den Europæiske Hav og Fiskerifond (EHFF) som ét enkelt finansieltinstrument for den fælles fiskeripolitik. Forslaget er en del af Kommissionens pakke af forslagom reform af den fælles fiskeripolitik1.EHFF etableres for perioden 2014-2020 som afløser for Den Europæiske Fiskerifond2og er-statter endvidere den hidtidige finansiering af fiskerikontrol og dataindsamling3og den hidti-dige finansiering af markedsordning for fiskeri- og akvakulturprodukter. Endvidere omfatterforslaget finansiering af den integrerede havpolitik4, finansiering af en særlig støtteordning forområder i EU’s yderste periferi til markedsføring af fisk, EU’s finansiering af internationalefiskeriorganisationer og af rådgivende råd, indsamling og formidling af markedsdata samt afpilotprojekter og studier. Finansiering af bæredygtige fiskeriaftaler (tidligere fiskeripartner-skabsaftaler) og obligatoriske bidrag til regionale fiskeriorganisationer vil dog blive finansie-ret uden for EHFF.Det overordnede formål vil være at:fremme bæredygtigt og konkurrencedygtigt fiskeri og akvakulturfremme udvikling og gennemførelse af Unionens integrerede maritime politik til sup-plering af samhørighedspolitik og den fælles fiskeripolitikfremme en regionalt afbalanceret og inklusiv udvikling af fiskeriområder samtfremme gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik.EHFF skal bidrage til Europa 2020-strategien om smart, bæredygtig og inkluderende vækst.Forslaget er struktureret i to hovedområder i henholdsvis delt forvaltning og direkte forvalt-ning.
De øvrige elementer i reformpakken blev fremlagt af Kommissionen den 13. juli 2011.Jf. Rådets forordning (EF) nr. 1198/2006 af 27. juli 2006 om Den Europæiske Fiskerifond3Jf. Rådets forordning (EF) nr. 861/2006 af 22. maj 2006 om EF-finansieringsforanstaltninger til gennemførelseaf den fælles fiskeripolitik og havretten, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) nr.693/2011 af 6. juli 2011.4Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1255/2011 af 30. november 2011 om et program for støttetil videreudvikling af en integreret havpolitik.2
1
3Ved delt forvaltning forstås forvaltning, der foregår i partnerskab med medlemsstaten og pågrundlag af et godkendt program. Denne del af EHFF vil skulle følge de regler, der fastlæggesi den generelle forordning om fælles og generelle bestemmelser og en fælles strategisk rammefor strukturfondene, landbrugsfonden og fiskerifonden, jf. Kommissionens forslag fremsatden 6. oktober 2011.5Området med delt forvaltning vil dels svare til den nuværende Europæiske Fiskerifonds til-skuds- og udviklingsordninger for fiskeri og akvakultur, dels omfatte ordningerne med data-indsamling, finansiering af kontroludgifter og markedsordningen for fiskeri og akvakultur.Det er således nyt, at dataindsamling, kontroludgifter og markedsordning gennemføres somdelt forvaltning.Ved direkte forvaltning forstås den støtte og finansiering, som varetages direkte af Kommis-sionen. Dette forventes at omfatte den integrerede maritime politik, rådgivende råd, markeds-data, bidrag til internationale fiskeriorganisationer, Den Europæiske Unions udgifter til fiske-rikontrol samt studier og pilotprojekter.Forslaget indeholder nye regler for konditionalitet, det vil sige et sæt af betingelser hvismanglende overholdelse vil medføre, at støttemuligheden bortfalder. Disse regler er rettetmod både medlemsstaten og den enkelte støttemodtager og betyder for støttemodtageren, atmanglende overholdelse af regler i fiskeripolitikken eller støttebetingelser får den konsekvens,at der ikke kan ansøges om støtte i en nærmere fastlagt periode.I overensstemmelse med forslaget til generel forordning for fondene under den fælles strategi-ske ramme (den generelle forordning) indeholder forslaget tematiske prioriteter, som indgår iprogrammeringen.Med hensyn til fiskeri, forarbejdning og markedet for fiskerivarer bortfalder den hidtidige mu-lighed for støtte til oplægning og ophugning. Støttemulighederne for fiskerfartøjer vil blivetættere knyttet til nye regler i fiskeripolitikken om regulering, udsmid og selektivitet.Endvidere indeholder forslaget støttemuligheder med henblik på en styrket indsats til at be-skytte og genoprette havmiljøet, blandt andet i forbindelse med implementeringen af Natura2000 og – som noget nyt – med henblik på implementering af Havstrategidirektivet.Finansieringen af markedsordningen er fokuseret på producentorganisationernes aktivitetermed produktions- og markedsplaner, fremme af bæredygtigt fiskeri og kvalitetsforbedring.Som følge af ændringer i forordningen om markedsordningen, som indgår i reformen af fiske-5
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fælles bestemmelser for Den Europæiske Fond forRegionaludvikling, Den Europæiske Socialfond, Samhørighedsfonden, Den Europæiske Landbrugsfond for Ud-vikling af Landdistrikterne og Den Europæiske Hav- og Fiskerifond, som er omfattet af den fælles strategiskeramme, om generelle bestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, Den Europæiske Social-fond og Samhørighedsfonden og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 1083/2006, KOM(2011) 615 af 6.oktober 2011.
4ripolitikken, ophæves den nuværende ordning med støtte til udtag fra markedet af fisk, der ik-ke kan opnå mindstepriser. Ordningen med oplagring fortsættes og finansieres af EHFF, menudfases frem til 2019.Ifølge forslaget vil der være mulighed for at støtte investeringer om bord på fiskerfartøjer ved-rørende energieffektivisering, kvalitet, udnyttelse af uønskede bifangster, sikkerhed og ar-bejdsmiljø. Et fartøj kan kun modtage støtte én gang i programperioden (2014-2020) til sam-me formål.Forslaget indeholder krav om en særlig udviklingsindsats for akvakultur. Støttemulighedernefor akvakulturer er på linje med de nuværende med prioritet til mindre miljøbelastning, nyearter og økologisk opdræt af fisk.Der vil fortsat være muligheder for at støtte innovative projekter inden for fiskeri og akvakul-tur.Støtte til uddannelse er et element både for fiskeri og akvakultur.I forslaget er støtten til lokale aktionsgrupper (FLAG) opretholdt. Ordningen vil blive harmo-niseret med tilsvarende ordninger inden for landdistriktsordningen og regionalfonden og af-grænsningen af ordningen vil bero på bestemmelser i den generelle forordning.Finansieringen af den hidtidige ordning for støtte til områder i den yderste periferi som kom-pensation for merudgifter til markedsføring af fisk indgår i EHFF som en del af ordningenmed delt forvaltning. Ordningen omfatter som hidtil Azorerne, Madeira, De kanariske ØerFransk Guiana og Réunion.Finansiering af kontroludgifter og udgifter til dataindsamling er ligeledes en del af ordningenmed delt forvaltning. Disse ordninger skal derfor indgå i det program for 2014-2020, som vilvære grundlag for støtten til den enkelte medlemsstat.Den finansielle ramme for forslaget er 6,6 mia. € (49,2 mia. kr.) for perioden 2014-2020,hvoraf 4,5 mia. € (33,5 mia. kr.) anvendes til den del af forslaget, som svarer til den nuværen-de Europæiske Fiskerifond. Udgifterne til den nuværende fiskerifond er 4,3 mia. € (32,0 mia.kr.) for perioden 2007-2013. Forslaget indebærer endvidere, at der anvendes 432 mio. €(3.240 mio. kr.) i perioden 2014-2020 til EU’s integrerede maritime politik. Udgifterne tilEU’s integrerede maritime politik udgør 40 mio. € (300 mio. kr.) for 2011-2013.Med hensyn til fordelingen af støttemidler mellem medlemsstaterne skal der ifølge forslagetlægges vægt på følgende kriterier:1. For så vidt angår foranstaltninger under delt forvaltning, bortset fra kontrol og data-indsamling:
5a. niveauet for beskæftigelse i fiskeri og akvakulturb. niveauet for produktion i fiskeri og akvakultur ogc. andelen af mindre kystfiskerflåde i den samlede fiskerflåde2. For så vidt angår kontrol:a. omfanget af en medlemsstats kontrolopgaver sammenholdt med størrelsen afden nationale flåde, mængden af landinger og værdien af import fra tredjelan-de, ogb. de til rådighed værende kontrolressourcer sammenholdt med omfanget af med-lemsstatens kontrolopgaver, hvor til rådighed værende midler sammenholdesmed antallet af kontroller udført på havet og landingskontroller3. For så vidt angår dataindsamling:a. antallet af fiskerier, tildelt hver medlemsstat, ogb. omfanget af dataindsamlingsopgaver, som skal implementeres af hver medlems-stat.Endvidere forventes det, at der vil indgå et hensyn til den historiske fordeling og anvendelseaf midler til tilsvarende formål.UdtalelserEuropa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.Det Økonomiske og Sociale Udvalgs (ØSU) og Regionsudvalgets udtalelser foreligger endnuikke.KonsekvenserIfølge forslaget vil de samlede udgifter for EU udgøre 6,6 mia. € (49,2 mia. kr.) for perioden2014-2020. Danmark finansierer i indeværende periode ca. 2 % af EU’s budget. Opretholdesdenne andel, indebærer det, at Danmark vil skulle bidrage med ca. 132 mio. € (ca. 990 mio.kroner) i perioden 2014-2020.Den konkrete fordeling af midler mellem medlemsstaterne fremgår ikke af forslaget, men be-sluttes af Kommissionen på baggrund af de kriterier, som fastlægges i forordningen.Gennemførelse i Danmark vil skulle ske på grundlag af et program for indsatsen, som vil in-deholde en finansiel ramme for EU's medfinansiering. Fuld hjemtagning af EU’s midler vilforudsætte, at der er en medfinansiering af nationale offentlige midler. I forhold til de samledeoffentlige udgifter er EU’s medfinansiering for størstedelen af indsatsen på højest 75 %, mener lavere for dataindsamling og kontrolfartøjer og højere for øvrige kontroludgifter og formarkedsforanstaltninger.Forslaget vil eventuelt nødvendiggøre forøget administrativ indsats og dermed administrativeudgifter, idet der på nogle punkter forventes at være tale om en mere kompleks forvaltning,
6for eksempel med hensyn til henføring af støtte til fiskerikontrol og dataindsamling under deltforvaltning, skærpede krav om konditionalitet og anvendelse af partnerskabskontrakter i enfælles strategisk ramme, hvilket er i overensstemmelse med den generelle forordning om fæl-les og generelle bestemmelser.Det må forventes, at det vil være nødvendigt at ændre fiskeriudviklingsloven, jf. lovbekendt-gørelse nr. 978 af 26. september 2008, som ændret ved lov nr. 604 af 14. juni 2011, for atkunne anvende EHFF i Danmark.HøringForslaget har været forelagt §5-udvalget (fiskeri).Danmarks Fiskeriforening har foreløbig bemærket, at forordningen skal regulere de overord-nede forhold, mens detailstyringen skal være op til de enkelte medlemsstater. Fonden skalstøtte tværnationalt samarbejde, forbedre fisker og forsker samarbejdet, udvikle fiskeri og fi-skerfartøjer samt sikre, at støtte til lokale aktionsgrupper prioriteres til fiskerirelaterede pro-dukter.Verdensnaturfonden (WWF) mener, at forslaget indeholder mange positive elementer til atsikre en bæredygtig udvikling af fiskeriet. WWF mener, at forordningen skal indeholde flerebegrænsninger mod investering i overkapacitet. Organisationens vurdering er, at økonomiskstøtte til bortskaffelse af uønskede fangster ikke skaber de rigtige incitamenter til et selektivtfiskeri.Vedrørende den finansielle ramme mener WWF, at økonomisk støtte til kontrol og dataind-samling er for begrænset. Endelig mener WWF, at der skal være større sammenhæng mellemat fremme udvikling af akvakultur og inddragelse af miljømæssige og sociale hensyn.Greenpeace understreger vigtigheden af, at fokus er på miljømæssig bæredygtighed.Danish Seafood Association er bekymret for, om det fortsat vil være muligt at give tilskud tilforarbejdningsvirksomheder på grund af den meget fokus på udvikling og investering i akva-kultursektoren.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen henholder sig til Folketingets vedtagelse V42 af 7. april 2011, idet regeringen iden samlede reform overordnet arbejder for at sikre et bæredygtigt fiskeri blandt andet gen-nem integrering af fiskeripolitikken i en bred havpolitisk sammenhæng baseret på en økosy-stemtilgang, herunder implementering af Havstrategidirektivets og Biodiversitetskonventio-nens mål, fjernelse af udsmid samt introduktion af et nyt forvaltningssystem i form af fangst-kvoteforvaltning.
7Regeringen er generelt positiv over for forslaget, idet regeringen arbejder for, at EHFF under-støtter målsætningerne i den fælles fiskeripolitik, herunder bidrager til opfyldelse og opret-holdelse af god miljøtilstand i medfør af blandt andet Havstrategidirektivet samt gunstig beva-ringstilstand i Habitatdirektivet og til at skabe konsistens med den integrerede maritime poli-tik og andre EU-politikker, idet forhandlingerne herom ikke må foregribe forhandlingerne omde fremtidige finansielle rammer.Regeringen forholder sig positivt over for etableringen af ét finansielt instrument for finansie-ring af fiskeripolitik. Man finder dog, at der er behov for en nærmere afklaring af de finansiel-le og prioriteringsmæssige konsekvenser af den foreslåede ramme for EU’s integrerede mari-time politik.Regeringen finder, at kriterierne for fordelingen af midler blandt medlemsstaterne bør sikre enafbalanceret løsning uden særlig fokus på specifikke flådesegmenter.Regeringen finder, at støtten til private investeringer og den integrerede maritime politik børbegrænses og midlerne i højere grad anvendes til aktiviteter, der sikrer den marine biodiversi-tet, skaber grøn omstilling, innovative aktiviteter, forbedrer datagrundlaget for fiskeripolitik-ken samt bidrage til håndteringen af kontroludfordringer i medlemsstaterne. Samtidig skalEHFF bidrage til løsningen af nye udfordringer for medlemsstaterne i en eventuel regionalise-ret tilgang til forvaltningen og bidrage til en bæredygtig udvikling af fiskeriområder (lokaleaktionsgrupper).Regeringen vil arbejde for at styrke disse elementer i forslaget og for, at EHFF kan anvendestil at finansiere udgifterne til en mere bæredygtig forvaltning af fiskeripolitikken.Vedrørende den integrerede maritime politik finder regeringen det vigtigt, at forslaget kunomfatter tiltag, der har reel merværdi, og som ikke kan løses fyldestgørende og bedre på nati-onalt niveau. Tillige er det vigtigt, at der ikke afsættes midler til parallelle løsninger indenforEU og mellem EU og nationalt plan, men at nationale data og eksisterende løsninger i videstmuligt omfang genanvendes.Regeringen vil arbejde for en forenkling af forslaget.Generelle forventninger til andre landes holdningerDer foreligger ikke oplysninger om andre landes holdninger til forslaget.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgDet forventede forslag har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 9. december 2011forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 15.-16. december 2011, jf. samlenotat oversendtden 1. december 2011.
8Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.